bonde456
Gudomlig sporthojare
Utan mappning så spelar det nog ingen roll hur bra andningen är med andra filter.
Ang mappning, effekt, mm,mm. Efter ca 100 mil åkte det på en sc-projeckt pipa (som jag har kört utan insats) samt mapp för det. Kan inte säga direkt att hojen blev märkbart vassare, dock lät den ju betydligt fränare. Efter ca 600 mil blev det KN-filter samt unifilter. Våren 2017 tyckte jag att fasiken, nog går den lite bättre än i fjol (vilket mycket väl kan bero vinteruppehållet). Sen blev det 14 kuggare framdrev, och där mina vänner blev det den stora skillnaden. Baksidan av det är att du når röda fältet vid 160 km, men det bekommer mig inte. Har fått en helt annan hoj nu, superduper lågfartsegenskaper och ett sjudjä... klipp. Passar säkert inte alla men jag är helnöjd, jag väljer mindre små krokiga asfaltsvägar i komb med så mycket grus det bara går och jag har aldrig saknat en högre toppfart på den typen av åkning. Har även en Triumph Thruxton med rensad luftburk, allt onödigt bortrensat mapp från triumphtwinpower samt öppna megafoner och där är skillnaden betydlig jämfört med orginal.
Det jag menar är att de tre hålen rätt in i motorn, ska ju få in rätt mycket luft, helst så ren som möjligt från partiklar. Genom det lilla hål som leder in i luftburken ska ju allt först igenom. Därför funderar jag på om det som i mitt fall med en äldre och trängre passage, gör att luftflödet begränsas. Speciellt om jag skulle försöka mixtra dit ett förfilter.
Med mer bränsletillförsel via mappning el. andra åtgärder så måste ju tillflödet av luft också tillgodoses.
Redan på 60-talet började jag experimentera med trycksatt luftburk utan ngt. bra resultat, men på 70-talet satt det sådant på nästan varenda sporthoj, och då kallades det luffarturbo. Visserligen hade vi sugmotorer med förgasare, men även sprutmotorer måste ha luft.
Helt riktigt vad gäller det där med buller och utsläpp.Jag tror nog att de flesta tillverkare idag plockar ut precis allt som går ur sina motorer - med bibehållande av karaktär, livslängd och bruksegenskaper samt givetvis förhållande till miljölagstiftning och bullerkrav.
Triumphs trecylindriga motorer är ju riktigt jäkla bra som de är så jag förstår inte varför man skall börja fippla med dem för att få ut nån hästkraft ytterligare.
Det är ju skillnad mot tvåtaktare från femtiotalet där man kunde dubbla effekten med hjälp av lånade böcker från biblioteket...
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |