Det är kanske dags att återbesöka den här tråden med tanke på att jag startade den för lite mer än ett år sedan.
Sedan april förra året (15 månader av ägande, varav 12 månader körda) så har hojen idag trillat över 3700-milastrecket. Alla dessa 3700 mil har varit helt fenomenala, jag har inga problem att hänga med på snabba körningar (okej, över 200 km/h blir jag frånåkt, men vad ska jag där och göra?) och jag kan ju fortsätta ut i skogen och köra utan förhinder!
Enda problemet har varit en period där hojen hade svårt att hålla tomgången, se videolänkar på fenomenet nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=RsL-rgoZMDM
Det här problemet löstes genom att riva hojen fram till insprutet och därefter rengöra "stepper motor":n. Den har en tendens att gegga igen om man kör en del grus. Sedan dess har jag inte haft samma problem igen. En del hävdar att problemet försvinner med en mapp-uppgradering också.
Utöver det så pajjade packboxen på höger gaffelben under första dagens körning efter vinterförvaringen. Båda packboxarna byttes på garanti.
2000-milaservicen bjöd inte på några överraskningar, alla ventilerna var inom tolerans.
För att fira 3700-milastrecket har jag idag också passat på att byta drivpaketet (fram, bak och kedja). Orginal skulle enbart delarna gå på en bit över 2700 kronor. Dreven beställde jag från
http://www.wemoto.com (dock inte dom från Sunstar givet att bakdrevet då är gjort av aluminium och jag föredrar stål på en gegghoj). Kedjan blev en D.I.D. ZVM-X beställd från
http://www.24mx.se. Slutpris på delarna landade på ca. 2000:- allt som allt.
Framdrevet sitter fast bakom en 36mm mutter som är fastlåst med en vikbricka. Muttern satt hårt som h*lvete, lösningen fick bli att skjuta in en träregel genom hjulet, över svingarmen. Den fick då fungera som mothåll och tillslut så lossnade schabraket. Vikbrickan kan man återanvända, men se till att vika ner en annan del av brickan än den som var nedvikt förut. Nu är rasslet från området runt vänster fotpinne borta och kraftleveransen efter att man går på gasen förutsägbar igen. Tillbaka är den mjuka och smidiga hoj jag är van vid. =)
Övrig utrustning jag smetat på / tagit bort:
* Orginal dimljus monterade. F.ö. - enbart glaset går inte att byta, hela huset byts.
* Centralstöd monterat.
* Orginal handtagsvärme. Komfort!
* Orginalrutan är borta. Hellsefyr vilken turbulens!
* Orginalhandskydden är borta. Mjuka och flamsiga.
* Barkbuster-handskydd är monterade.
* Kraschbågar från
http://www.holan.pl. Dessa skyddar motorn _och_ kylaren utan att ha ett fäste som slår hål på ventilkåpan (som vissa andra bågar gör).
* Touratechs bagagehållare.
* Kört igenom orginaldäcken, en uppsättning Metzeler Tourance och är nu inne på en uppsättning Heidenau K60 Scout.
Ja, det var väl det - lycka till med era tigrar!