Magnus73
Medlem
Tog ett annat instrument. det verkade märkligt då det skiftade lite. Med det nya verkar det som det hamnar på 2,3 ohm. ? Samma på alla. Men ska ge det en chans imorgon. Vill ju inte ge upp, men barnen (eller grannarna) blir nog inte glada om jag drar igång maskinen så här dags.Bra foto. Fotot visar ett motstånd på 0.006 kOhm dvs 1k Ohm x 0.006 = 1000 Ohm x 0,006 = 6 Ohm mellan två av lindningarna. Vilket jag tycker är högt, borde var .001 = 1 Ohm eller möjligen .002 = 2 Ohm
För att mäta små motstånd är det bättre du ställer väljarratten på 200 som är bredvid 2k. Är motståndet 6 Ohm kommer du då se 6 eller 6.0 på instrumentet. Men det borde vara ca 1 Ohm....
Ett bra test är att sätta teststiften på testsladdarna mot varandra. På mitt instrument visas då 00.3 dvs 0,3 Ohm, motståndet i sladdarna. Och det kan man ju dra av från motståndet när man mäter mellan två sladdar från statorn/generatorn.
För att mäta stora motstånd (som det ska vara mellan sladd från generatorn skruv på motorn / batteriets minuspol) är det bättre du ställer väljarratten på 2M. Läser du då av .1000 betyder det 0,1 MOHm = 100000 Ohm.
Ska se imorgon om jag ställer vredet rätt. kan jag ha 2k eller 2 M då jag mäter mellan L1, L2 och L3 samt mellan L1-L3 och minuspolen?