Triumph Daytona 675 Likriktare / Laddningsregulator

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Bra foto. Fotot visar ett motstånd på 0.006 kOhm dvs 1k Ohm x 0.006 = 1000 Ohm x 0,006 = 6 Ohm mellan två av lindningarna. Vilket jag tycker är högt, borde var .001 = 1 Ohm eller möjligen .002 = 2 Ohm
För att mäta små motstånd är det bättre du ställer väljarratten på 200 som är bredvid 2k. Är motståndet 6 Ohm kommer du då se 6 eller 6.0 på instrumentet. Men det borde vara ca 1 Ohm....
Ett bra test är att sätta teststiften på testsladdarna mot varandra. På mitt instrument visas då 00.3 dvs 0,3 Ohm, motståndet i sladdarna. Och det kan man ju dra av från motståndet när man mäter mellan två sladdar från statorn/generatorn.
För att mäta stora motstånd (som det ska vara mellan sladd från generatorn skruv på motorn / batteriets minuspol) är det bättre du ställer väljarratten på 2M. Läser du då av .1000 betyder det 0,1 MOHm = 100000 Ohm.
Tog ett annat instrument. det verkade märkligt då det skiftade lite. Med det nya verkar det som det hamnar på 2,3 ohm. ? Samma på alla. Men ska ge det en chans imorgon. Vill ju inte ge upp, men barnen (eller grannarna) blir nog inte glada om jag drar igång maskinen så här dags.
Ska se imorgon om jag ställer vredet rätt. kan jag ha 2k eller 2 M då jag mäter mellan L1, L2 och L3 samt mellan L1-L3 och minuspolen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv skulle jag skippat resistansmätnigen och istället mätt växelspänningen mellan de tre olika deltakopplade faserna. Det säger allt om eventuell isolation och kortslutning. Där "nul" är en ej åtkomlig intern koppling i generatorn och där L1, L2 och L3 är det tre gula kablarna från generatorn. Mät med regulatorn bortkopplad i tre steg, L1 - L2, L1 - L3 och L2 - L3.
Simpel-3-faset-generator.gif
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Bilden ovan är en Y-koppling, inte Delta.
Jag vet dock inte hur statorn är kopplad i verkligheten.

Överhettad och defekt stator/regulator är rätt vanligt på dessa hojar. Problemet är att laddsystemet är uppbyggt på ett sätt som hela tiden utsätter komponenterna för maximal värmeutveckling, utan att gå in på detaljer. Jag tröttnade på detta och byggde om till seriereglering istället. Nu går hela laddsystemet svalt och fint och håller i en evighet :)
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
testade igen.. ny maskin. Den visar på inställning enligt bild mellan kablarna 01,1 mellan alla L1-L3. och mellan L1-L3 och minuspolen på samma inställning på ngt högre 01.8 samma alla kablar. Ska ta de andra testerna i em efter jobbet.
 

Bifogat

  • ny testning.jpg
    ny testning.jpg
    1.9 MB · Visningar: 8

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Bilden ovan är en Y-koppling, inte Delta.
Jag vet dock inte hur statorn är kopplad i verkligheten.

Överhettad och defekt stator/regulator är rätt vanligt på dessa hojar. Problemet är att laddsystemet är uppbyggt på ett sätt som hela tiden utsätter komponenterna för maximal värmeutveckling, utan att gå in på detaljer. Jag tröttnade på detta och byggde om till seriereglering istället. Nu går hela laddsystemet svalt och fint och håller i en evighet :)
Seriereglering.. Låter avancerat ? Ska se om jag kan få fram värden och få maskinen att fungera, sen kanske man får titta på att göra något åt elen om det nu är ett vanligt fel :) . Har för mycket delar som ligger till hojen nu, swingar, racefotpinnar med omvänd växling, stötdämpare, kåpglas och massor annat som inte används för tillfället, men var bra att ha vid banåkningen. Kanske får rensa ut lite av detta och ersätta elektroniken istället ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
testade igen.. ny maskin. Den visar på inställning enligt bild mellan kablarna 01,1 mellan alla L1-L3. och mellan L1-L3 och minuspolen på samma inställning på ngt högre 01.8 samma alla kablar. Ska ta de andra testerna i em efter jobbet.
1,1 är lågt motstånd inget avbrott, Bra.
1,8 mellan sladdarna och minuspolen är Dåligt. Alldeles för lågt. Tyder på att statorlindningarna överhettats, "brunnit" och kortis / kortslutning mellan statorlindningarna och statorns järnkärna.
Tar du av kåpan över statorn på motorn kommer du troligen se helt eller delvis svarta spolar istället för "friska" röda lindningar av lackerad koppartråd.

Den klassiska regleringen på MC är kortslutning av statorspolarna när batteriet är laddat. All överskottsel får bli värme i laddningsregulator och statorlindningar.
Det blir naturligtvis väldigt varmt och så "brinner" till slut laddningsregulatorn och eller statorlindningarna.

Seriereglering är vad man har hemma. En strömbrytare som bryter strömmen till lampan när man vill släcka ljuset. Eller på MCn, när man inte vill tuta går det ingen ström till tutan.
Seriereglering på MC innebär att när batteriet är fulladdat så bryter man bort 1 av 3 sladdar från generatorn
som då går från 3-fas generator till 1-fasgenerator, laddningen minskar med 2/3 och räcker inte det så bryter man bort 2 sladdar från generatorn som då inte ger någon ström alls till batteriet under någon bråkdel av en sekund. Det här görs t.ex. med vad som idag ofta kallas en MOSFET - regulator.

Anm.: Har sedan jag skrev ovan sett på webben att alla MOSFET regulator är inte av serietyp. Det finns tydligen de som kortsluter med MOSFET precis som man kortslöt lindningarna med Tyristorer förr, Usch.
 
Last edited:

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
1,1 är lågt motstånd inget avbrott, Bra.
1,8 mellan sladdarna och minuspolen är Dåligt. Alldeles för lågt. Tyder på att statorlindningarna överhettats, "brunnit" och kortis / kortslutning mellan statorlindningarna och statorns järnkärna.
Tar du av kåpan över statorn på motorn kommer du troligen se helt eller delvis svarta spolar istället för "friska" röda lindningar av lackerad koppartråd.

Den klassiska regleringen på MC är kortslutning av statorspolarna när batteriet är laddat. All överskottsel för helt enkelt bli värme i laddningsregulator och statorlindningar. Det blir naturligtvis väldigt varmt och så "brinner" laddningsregulatorn och eller statorlindningarna.

Seriereglering är vad man har hemma. En strömbrytare som bryter strömmen till lampan när man vill släcka ljuset. Eller på MCn, när man inte vill tuta går det ingen ström till tutan.
Seriereglering på MC innebär att när batteriet är fulladdat så bryter man bort 1 av 3 sladdar från generatorn
som då går från 3-fas generator till 1-fasgenerator, laddningen minskar med 2/3 och räcker inte det så bryter man bort 2 sladdar från generatorn som då inte ger någon ström alls till batteriet under någon bråkdel av en sekund. Det här görs t.ex. med vad som idag ofta kallas en MOSFET - regulator.
Tack för informationen. Så jag behöver inte testa mer? Inget fel på regulatorn utan Statorfel då?
urk vad tråkigt. Kände inte riktigt för oljekladd och statorbyte :cautious:. Men behövs det så gör det. Men blir nog inte i år isf.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Blir Ebay ikväll då för att hitta lämpliga delar. Lika bra att beställa båda delar stator och regulator kanske batteri med. Men det finns en uppsjö av det kinesiska, och frågan är om det är "plug n´play (drive).
Stort tack alla för information och hjälp. Ska återkoppla när/om det blir åtgärdat. Annars är den iaf fin att titta på lite då och då, samt att körkortet behålls längre ?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag skulle nog byta regulatorn också för att få ett helt friskt "laddsystem", speciellt om din regulator inte är av mosfet-typ. Vanligt standardfel på Triplarna. Du kan få hjälp att få hem grejer av Jannes Moped o Mc i Skillingaryd, inte alls så långt bort från dig. Han har hjälpt mig vid flera tillfällen och har humana priser. Tror det var grejer från ricks...Year Make Model Part Results from Rick's Motorsport Electrics (ricksmotorsportelectrics.com) Finns en återförsäljare i Tyskland.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för informationen. Så jag behöver inte testa mer? Inget fel på regulatorn utan Statorfel då?
urk vad tråkigt. Kände inte riktigt för oljekladd och statorbyte :cautious:. Men behövs det så gör det. Men blir nog inte i år isf.
Jag förstår att du inte känner för det. Men luta hojen mot en vägg och skruva av och inspektera statorn som står ovan i andersbrinks inlägg. Och så ska du inte byta "bara" statorn.
Byt regulator också. För grundproblemet är ju regulatorn. Som fungerar så att all överskottsvärme ska eldas upp i statorn.
Se inlägg 23. Det behövs en serieregulator dessutom.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Blir Ebay ikväll då för att hitta lämpliga delar. Lika bra att beställa båda delar stator och regulator kanske batteri med. Men det finns en uppsjö av det kinesiska, och frågan är om det är "plug n´play (drive).
Stort tack alla för information och hjälp. Ska återkoppla när/om det blir åtgärdat. Annars är den iaf fin att titta på lite då och då, samt att körkortet behålls längre ?
Får du bara hem grejerna så byter du lätt på en dag med många kaffe/ölpauser!! Så kan vi ses den 18 Maj på Anderstorp, första kvällsträningen för säsongen!
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Jag skulle nog byta regulatorn också för att få ett helt friskt "laddsystem", speciellt om din regulator inte är av mosfet-typ. Vanligt standardfel på Triplarna. Du kan få hjälp att få hem grejer av Jannes Moped o Mc i Skillingaryd, inte alls så långt bort från dig. Han har hjälpt mig vid flera tillfällen och har humana priser. Tror det var grejer från ricks...Year Make Model Part Results from Rick's Motorsport Electrics (ricksmotorsportelectrics.com) Finns en återförsäljare i Tyskland.
Skillingaryd är ju runt hörnet ?
och som Comeback från min underbara födelseort Göteborg skriver skriver,, att man inte känner för det. nja man vill ju egentligen att allt bara ska fungera (trots att man med årens erfarenhet av hojåkning på och utanför bana) vet att det aldrig är så. ? Ska kolla i eftermiddag vad som finns, och även med Jannes i Skillingaryd.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Får du bara hem grejerna så byter du lätt på en dag med många kaffe/ölpauser!! Så kan vi ses den 18 Maj på Anderstorp, första kvällsträningen för säsongen!
Något att försöka sikta på med Anderstorp. :) Ölpauser/ eller kaffe för den delen, är ju ett trevligt inslag i helgpysslet
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Nu så.. påbörjade igår kväll. La saker i shoppingkorgen på Ebay, men sedan skulle jag göra en sista check. Ser en kabel på nätet som är som den anslutningen jag har. Den säljs som MOSFET-kabel? Alla likriktare jag sett, och även den jag lagt i shoppingkorgen har fasta kablar från själva likriktaren, tre gula samt två röda och två svarta, men min har anslutningar (snabbkopplingar) en grå och en svart, se bilder Från min går det i den grå, tre svarta kablar och i den svarta en grov röd och en grov svart. Är det MOSFET-likriktare jag har och det jag ska beställa? Tänker att den kanske redan borde vara utbytt i så fall? Och det jag tänker är If i´ts not broken, don´t fix it.
 

Bifogat

  • IMG-7173.jpg
    IMG-7173.jpg
    2.1 MB · Visningar: 11
  • IMG-7174.jpg
    IMG-7174.jpg
    2 MB · Visningar: 11
  • IMG-7184.jpg
    IMG-7184.jpg
    1.4 MB · Visningar: 11
Last edited:

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Tuono V4R
Lånar tråden lite. Har en 2008 D675 och regulatorn på min sitter fram på höger sida bakom kåpan. Är det bara dom tidiga triplarna som är påverkade av detta felet?
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Lånar tråden lite. Har en 2008 D675 och regulatorn på min sitter fram på höger sida bakom kåpan. Är det bara dom tidiga triplarna som är påverkade av detta felet?
Låter som att det är en bättre placering :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nu så.. påbörjade igår kväll. La saker i shoppingkorgen på Ebay, men sedan skulle jag göra en sista check. Ser en kabel på nätet som är som den anslutningen jag har. Den säljs som MOSFET-kabel? Alla likriktare jag sett, och även den jag lagt i shoppingkorgen har fasta kablar från själva likriktaren, tre gula samt två röda och två svarta, men min har anslutningar (snabbkopplingar) en grå och en svart, se bilder Från min går det i den grå, tre svarta kablar och i den svarta en grov röd och en grov svart. Är det MOSFET-likriktare jag har och det jag ska beställa? Tänker att den kanske redan borde vara utbytt i så fall? Och det jag tänker är If i´ts not broken, don´t fix it.
Min regulator som var utbytt gick sönder och tog med sig batteriet, eller möjligtvis tvärtom. Statorn klarade sig. Du bör köpa en mosfet-typ. Lägg upp länkarna du köper ifrån så är det lättare att avgöra.
 

Magnus73

Medlem
Gick med
23 Jan 2018
Ort
Alvesta
Hoj
CBR 900 RR -98 Triumph Daytona 675-06 (såld) ZX7R -96 (SÅLD)
Min regulator som var utbytt gick sönder och tog med sig batteriet, eller möjligtvis tvärtom. Statorn klarade sig. Du bör köpa en mosfet-typ. Lägg upp länkarna du köper ifrån så är det lättare att avgöra.
Ok.. men enligt mätningar är min stator kass? Dessa har jag hittat.

https://www.ebay.com/itm/Voltage-Re...-/263689066808?_trksid=p2349624.m46890.l49286

Den här ovan ser inte ut som min....
behöver jag en sådan här?

https://www.ebay.com/itm/352822764587?hash=item5225e0242b:g:5VUAAOSwFTxc4nMi


https://www.ebay.com/itm/Stator-Coi...-/183923314563?_trksid=p2349624.m46890.l49286
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lånar tråden lite. Har en 2008 D675 och regulatorn på min sitter fram på höger sida bakom kåpan. Är det bara dom tidiga triplarna som är påverkade av detta felet?
I alla fall fram till 2010 som min. Byttes på garanti.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top