Det är mycket svårt att mäta och få samma resultat varje gång. Oxider på metaller gör att "motståndet" kan bli jättestort. Testa och mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Borde ju var väldigt lågt, under 1 Ohm. Blir det under 1 ohm har du lyckat gå igenom oxiderna.
Blir motståndet mellan de två skruvarna högt är det oxiderna på skruvarna som isolerar.......
När jag kollade växelspänningen från statorn på min SV650S tryckte jag knappnålar genom de tre sladdarna. (Finns knappnålar med 4mm "stora" glasknoppar som är ganska lätta trycka igenom en sladd).
Tryck igenom dom på olika ställen av sladdarna så inte knappnålarna kan kortsluta med varandra.
Sedan Testkabel med krokodilklämmor mellan knappnålarna och sladdarna från Instrumentet.
https://www.biltema.se/verktyg/matv...testkabel-med-krokodilklammor-2-st-2000024254.
Verkar vara slut överallt.
Och från Kjell
Tio mätsladdar med isolerade krokodilklämmor i båda ändarna. Märkspänning: 60 V. Ej lämpliga för höga strömmar (spänningsfall vid 1 A: 0,55 V). Levereras i olika färger. Längd: 50 cm
www.kjell.com
Mätsladdarna från Kjell är så dåliga så jag brukar löda in egen 1,5 mm2 kabel mellan krokodilklämmorna för att inte luras av motståndet i Kjells klena sladdar.
Det är just för att det är så svårt att mäta som jag föreslog testet med H4 lampor. För lyser lampan så vet man att det finns både spänning och lågt motstånd. Dagens Instrument har ju så känsliga att motstånd på några 10000 Ohm inte påverkar en Voltmätning nämnvärt. Biltema "billiga"
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
har t.ex. vid mätning i området 20 VDC ett inre motstånd på 1000000 Ohm.
I varje fall det exemplar Multimetern jag kollade på.