Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har monterat och testat kolfiberkåpor från Carbonadi på motor- generator - och kopplingskåpa och de får mina varmaste rekommendationer. Dom har kanske inte samma finish som Triumph original (har aldrig sett dom IRL), men går att köpa till väldigt bra pris på ebay. Dom limmas med värmetålig silicon över motorkåporna och verkar lätta att byta ut. Min kopplingskåpa fick en kyss på G-åsen i april, men jag lackade bara lite matt svart färg på skadan så funkar det så bra så.

Själv är det stor baluns med dotterns studentexamen idag. Har varit hela veckan, faktiskt, med bal, fotografier, partaj och hela skiten:confused:. Själv smet man ut bakvägen, åkte Rambler till stamfiket och spelade hårdrock i väntan på kvällens fest på havsbadet. Jag känner mig gammal...

Snygg lack, lite inspiration över kulörval kanske finns i denna tråd:)

...Nu till frågan: kör ni med motorskyddskåpor? Jag skall montera puckar på ramen, men motorkåporna sticker ut rätt bra och det känns som att de kommer slå i. Vilken typ har ni?

Här är en idé på lack av kraschisar...
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Själv är det stor baluns med dotterns studentexamen idag. Har varit hela veckan, faktiskt, med bal, fotografier, partaj och hela skiten:confused:. Själv smet man ut bakvägen, åkte Rambler till stamfiket och spelade hårdrock i väntan på kvällens fest på havsbadet. Jag känner mig gammal...

Snygg lack, lite inspiration över kulörval kanske finns i denna tråd:)

Vad tror ni om sånna som skruvas fast?

1242159952.jpg


Gammal ... ja det är bedrövligt. Min stora son slutar sjuan, och jag tycker faktiskt inte det var så länge sen jag gjorde det själv. :krama
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hur kränger man en 675:a? kolla rullen :hihi

"With these super sticky semi slicks, can you say track day?" :glömdet

[YOUTUBE-ID]KhtHI6rvpSc[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Nya däck

Nu kommer frågan igen.....

Nu är det dags att köpa nya däck (inför Kemora :yoparty) Jag har hittills kört på Supercorsor och flera uppsättningar Metzeler M3.

Jag har läst alla däcksinlägg i tråden och det är flera som går ut på att ni precis bytt till ett däck och skall prova dem. Jag vill ha däck som säger till utan att det blir dramatiskt så att säga. Det är främst banegenskaperna jag premierar då jag sliter ut sidorna före mitten numer....:rolleyes: Kör dock lite gata också t ex ToR Sweden Rock i år ca 70 mil :)

Frågan är om man skall vara lite wild and crazy och testa något annat än M3or denna gång? Har ni några bästingdäck att rekommnedera

I valet och kvalet.....framför motoGP träning.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu kommer frågan igen.....

Nu är det dags att köpa nya däck (inför Kemora :yoparty) Jag har hittills kört på Supercorsor och flera uppsättningar Metzeler M3.

Jag har läst alla däcksinlägg i tråden och det är flera som går ut på att ni precis bytt till ett däck och skall prova dem. Jag vill ha däck som säger till utan att det blir dramatiskt så att säga. Det är främst banegenskaperna jag premierar då jag sliter ut sidorna före mitten numer....:rolleyes: Kör dock lite gata också t ex ToR Sweden Rock i år ca 70 mil :)

Frågan är om man skall vara lite wild and crazy och testa något annat än M3or denna gång? Har ni några bästingdäck att rekommnedera

I valet och kvalet.....framför motoGP träning.
Hej,

såhär sa "min" däckguru / däckhandlare till mig i ett PM när jag ville veta mer om däck till Daytonan, jag ville köra på Michelin Pilot Power 2CT vilket han var lite tveksam till:

"Däremot kan jag av egen erfarenhet rekomendera Bridgestones BT016 däck. Dessa har 3 olika gummiblandningar och väldigt bra grepp vid aktiv bankörning. De säger tidigt ifrån när de börjar närma sig gränsen för vad de tål. Jag har kört ca 400mil med mina, varav 60% bankörning och det är fortfarande gott om mönster kvar i mitten på bakdäcket

Annars har vi även Dunlop Qualifier RR som är likvärdiga PP2CT med den viktiga detaljen att de har mycket bättre feedback."


Jag gick på denna rekommendation och har sedan pratat med folk som kört på BT016 och dom är väldigt nöjda. Ska strax slänga på mitt nya set. :banana

P.S. Däckgurun är SMC instruktör och har många mil i kroppen. D.S.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hojdack.se? Rekommendationerna är i alla fall helt OK, jag har avverkat ett par Qualifier (framdäcket sitter fortfarande på) och är bara lite tveksam till kalla/våta förhållanden där PP 2CT briljerade. BT016 har jag inte testat men jag har också hört många prata gott om dom. Skriv gärna Dina egna erfarenheter när Du testat dom, Du kan ju jämföra med Supercorsa sc2-däcken som levererades original.

...Jag gick på denna rekommendation och har sedan pratat med folk som kört på BT016 och dom är väldigt nöjda...

De flesta talar sig varma för Supercorsa SC2 på Daytonan (SP var original på 06-08), och jag har verkligen inte någon avvikande åsikt - de funkar kanon på våra hojar.

Jag är helnöjd med det Michelin Power One Comp B jag precis kört slut på, det har klarat 10 bandagar (SMC-kurser, 2 instruktörsdagar samt 2 dagar CSS) och ett par hundra mil landsväg. Slut på sidorna, ett par 3 mm kvar på mitten. En stor fördel är att dom snabbt kommer upp i temp. Dock är nog Comp A rätt val under vår och höst, kolla på www.michelinpowerone.com för rekommendation...

Street-varianten kanske är ett alternativ, men jag har sett dom slutkörda efter 2 dagar i snabbgruppstempo. Väljer Du dessa ska Du nog hålla koll på temperaturen de första passen och sänka trycket vid kallrullning/öka om dom går varma. De jag såg verkade ha gått varma vid kalltryck 1.9. Tumregeln är ju att däcktrycket ska öka ca 0.4 - 0.5 bar när däcket är varmt. Ökar det mindre - prova sänka däcktrycket. Ökar det mer - höj!

Sedan har Pirelli Diablo Rosso fått väldigt bra kritik för våra hojar om Du vill ha ett mer allroundbetonat däck. Jag har inte provat dom själv, men funderar på att slänga på ett set till hösten.

...Nu är det dags att köpa nya däck (inför Kemora :yoparty) Jag har hittills kört på Supercorsor och flera uppsättningar Metzeler M3...

...Frågan är om man skall vara lite wild and crazy och testa något annat än M3or denna gång? Har ni några bästingdäck att rekommnedera...
 
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag kör Pirelli Diablo Rosso på min, nöjd så här långt men lite för tidigt för att säga något egentligen då dom bara rullat ca 100-150 mil.

Tidigare har jag kört på Pirelli Diablo som jag tyckte var ett mycket bra däck, jag lägger grepp fram för mil och lika så skall det hålla i bra när det är blött och vid aktiv körning.

Jag kör landsväg och några få bandagar per år.

Gillar även Michelin Pilot Power 2CT som annars är favoriten.
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Har också bara kört M3 och Supercorsa SC2 tidigare...(och M1 enu mer tidigare)
Trotts att jag alltid varit nöjd med M3an så fick ju Rosso bra rekommendationer.
Köpte en uppsättning Rosso och körde på det bakdäcket en helg på åsen sist.
Jag upplevde rosso som ett riktigt stabilt däck, endast nått pyttesläpp i utgången nån gång .. när hornen i pannan växte för långt.

Läste också en hel del om power one innan men såg samma som Roffe säger att de gått varma för flera stycken som trasat sönder däcken. Blandar nog ihop de olika versionerna av one.

Ingen som kört på racetec K3? isåfall, tar det tid att få upp tempen i däcken?
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Racetec är ju ett renodlat bandäck som mår bäst utav däckvärmare.....Sen tror jag dessutom att ligger man inte på ett högt grundtempo...typ bland de snabbare i en snabb gatgrupp.Då får man inte tillräckligt varma däck om man kör på skurna slicks tex och då kan man lika gärna åka på nån slags kombidäck. Låt oss säga M3...
 

ekmarcus

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Ort
ludvika
Hoj
Honda CBR 1000RR -08 (funbikes ga demo) KTM 250EXC lv-reg 2t -05
tjo, har prc införskaffat en daytona 675 -2007 med en tidigare ägare och 550 mil på räkneverket.. fin hoj.. men ska på med nåt blås och PC3 och filter.. funderar på youshi blås, nån som testa det?.. och sen det där spjäller nere på angas, kanman bara ta bort det eller?
MVH
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Racetec är ju ett renodlat bandäck som mår bäst utav däckvärmare.....Sen tror jag dessutom att ligger man inte på ett högt grundtempo...typ bland de snabbare i en snabb gatgrupp.Då får man inte tillräckligt varma däck om man kör på skurna slicks tex och då kan man lika gärna åka på nån slags kombidäck. Låt oss säga M3...

Misstänkte nästan det, men den nya k3an skall ju funka bra utan däckvärmare enligt Metzeler. Den nya modellen skall ju vara lättare att få upp arbetstempen med.

Du skall inte till torpet den 27/28 juni porta?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hojdack.se? Rekommendationerna är i alla fall helt OK, jag har avverkat ett par Qualifier (framdäcket sitter fortfarande på) och är bara lite tveksam till kalla/våta förhållanden där PP 2CT briljerade. BT016 har jag inte testat men jag har också hört många prata gott om dom. Skriv gärna Dina egna erfarenheter när Du testat dom, Du kan ju jämföra med Supercorsa sc2-däcken som levererades original.
Japp, jag tror han har ett samarbete med dem. Något du vet som man borde ha koll på? :va Jag lovar att återkomma med en rapport så fort jag har nåt vettigt att säga. :) Jag har bara lovord att säga om PP 2 CT då dessa funkade otroligt bra på både Viffern och Duccen. Ang. Pirellisarna så ligger det faktiskt Pirelli Diablo Supercorsa SP på min -09:a orginal.
De flesta talar sig varma för Supercorsa SC2 på Daytonan (SP var original på 06-08), och jag har verkligen inte någon avvikande åsikt - de funkar kanon på våra hojar.
Kan bara hålla med men jag jag hatar att behöva trippa fram på tå när det inte är bra temperatur i backen och i däcken eller när det är blött (vår / höst i Sverige). På bana i vår / sommatid väljer jag Supercorsa SP alla dagar i veckan. Dom jazzar fint in i svängen när man växlar ner kraftigt. Nån mer än jag som förspråkar slirkoppling som standard på Daytonan? :tungan
Jag är helnöjd med det Michelin Power One Comp B jag precis kört slut på, det har klarat 10 bandagar (SMC-kurser, 2 instruktörsdagar samt 2 dagar CSS) och ett par hundra mil landsväg. Slut på sidorna, ett par 3 mm kvar på mitten. En stor fördel är att dom snabbt kommer upp i temp. Dock är nog Comp A rätt val under vår och höst, kolla på www.michelinpowerone.com för rekommendation...

Street-varianten kanske är ett alternativ, men jag har sett dom slutkörda efter 2 dagar i snabbgruppstempo. Väljer Du dessa ska Du nog hålla koll på temperaturen de första passen och sänka trycket vid kallrullning/öka om dom går varma. De jag såg verkade ha gått varma vid kalltryck 1.9. Tumregeln är ju att däcktrycket ska öka ca 0.4 - 0.5 bar när däcket är varmt. Ökar det mindre - prova sänka däcktrycket. Ökar det mer - höj!

Sedan har Pirelli Diablo Rosso fått väldigt bra kritik för våra hojar om Du vill ha ett mer allroundbetonat däck. Jag har inte provat dom själv, men funderar på att slänga på ett set till hösten.
Roffe, du är och förblir vår husgud! Alltid objektiv med kloka inlägg :tummenupp:krama
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
J Pirellisarna så ligger det faktiskt Pirelli Diablo Supercorsa SP på min -09:a orginal.

Håller med dig att det är ett ruggit bra däck men det är inte optimalt för gatkörning, så den som vet med sig att han enbart ska åka gata bör nog titta på tex PP 2 CT mfl. både för att få ut fler mil och bättre i regn.

:vaEller vem f-n köper en Daytona om han inte tänker åka bana?
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Misstänkte nästan det, men den nya k3an skall ju funka bra utan däckvärmare enligt Metzeler. Den nya modellen skall ju vara lättare att få upp arbetstempen med.

Du skall inte till torpet den 27/28 juni porta?

Nix, är på Gotland då...:D
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Så er jeg igang med at upgrade min ´08 675....

Jeg har brug for nogle gode råd:

1. Vilke avgas system er det bedste (och till att betale) ?
2. Vilken quick shifter kan ni anbefale ?
3. Hvor køber jeg Power Commander III till hojen ?
4. Är det en bra ide att köpe en race kit cam chain tensioner ? (jag vet der har varit liten problem med kedjen men jag vet inte vilke problem, update me ...please)
5. Hvor finder jeg en slipper clutch ?
6. Carbon eller disse covers ? https://www.harris-performance.com/...l#aGB_2dEC_2dD675_2dSET#aGB_2dEC_2dD675_2dSET
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min personliga uppfattning:

T3-racing säljer det mesta Du funderar kring. Men visst finns alternativ...

1. Helsystem? Leo Vince eller Zard är nog billigast, men ljudet... (Du ska väl träna/tävla på bana). Jag vet inte om Zard har ljudbaffel, maila "Zard" på rucknrunracing@telia.com och fråga om pris. Arrow är top notch, men kostar därefter... Remus billigt men högljutt.

2. Ska Du köra med PCIII - kör med deras QS. Tuneboy? Då kan Du använda HM - räkna med drygt 4 kkr. Bilder och länk finns i denna tråd. Starlane och Yoyodyneti har också någon variant som ska passa...

3. Förslagsvis England eller Tyskland. En tjeck jag känner köpte från dessa. Du borde kunna få med en vettig mapp. Kom ihåg att installera Arrows helsystemmapp i ECU innan Du gör en egen mapp, annars har Du motorlampa på och sämre tändkurva. Är Ni inte rädda att trixa lite själv kan jag rekommendera Tuneboy.

4. Köp den billigare sträckaren t. ex från denna kung på Daytonan. Han säljer även PCIII, tyvärr blir det ju moms på pryttlarna från honom om Du inte känner någon i USA... Jag har den bara för att slippa oroa mig för 7-8k rasslet...

5. PM:a VR-8 ( www.spoonvalleyracing.se ), jag köpte min STM hos honom och är helnöjd. Alternativen är Sigma eller Yoyodyne, köps från USA.

6. För seriös racing verkar heltäckande kolfiberkåpor eller aluminiumkåpor från Woodcraft (se Hord site ovan) vara det som gäller. Tyvärr fick jag inte fram bilderna på Harris kåpor, är dom heltäckande?

Du har säkert järnkoll, men ska Du köra med originaldämparen? Var försiktig med fronten, speciellt returen bak (inte för hård dämpning) och sänkta gaffelben i styrkronan (3 mm) kan hjälpa till att undvika släpp. Drevar Du om - testa att korta hjulbasen maximalt (gör hojen mer lättstyrd) samt prova att byta brickan under övre stötdämparfäster från 4 mm till 1.5 - 2 mm. Det kan ge lite positiva effekter för lite pengar...:)

Hör gärna av Dig om jag varit allt för otydlig eller virrig i svaren.

För övrigt - Ska Ni lacka kraschisar och letar nya fräscha linjer, kolla Jarnos länkar till Gulf-Daytonan. 675 verkar himla poppis i Finland - skoj:tummenupp

Så er jeg igang med at upgrade min ´08 675....

Jeg har brug for nogle gode råd:

1. Vilke avgas system er det bedste (och till att betale) ?
2. Vilken quick shifter kan ni anbefale ?
3. Hvor køber jeg Power Commander III till hojen ?
4. Är det en bra ide att köpe en race kit cam chain tensioner ? (jag vet der har varit liten problem med kedjen men jag vet inte vilke problem, update me ...please)
5. Hvor finder jeg en slipper clutch ?
6. Carbon eller disse covers ? ...

Inga problem, Hojdäck verkar ha järnkoll, jag handlar där. Jaså - jag trodde det satt SC2 på -09 som original:). Alltid lär man sig något nytt...

Tack för de vänliga orden:rodnar. De värmer när det kommer från ett ess:)
Japp, jag tror han har ett samarbete med dem. Något du vet som man borde ha koll på? :va ... Ang. Pirellisarna så ligger det faktiskt Pirelli Diablo Supercorsa SP på min -09:a orginal...
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Roffe... jeg ved du er en stjerne på daytona'en .... tack så mycket. Jeg tænker at kitte den for rookie i næste sæson, budget er ikke så viktigt...

Jeg har hittat et topplock i england med en "crack" (lack of swedish) men det er ingenting i forhold til mitt eget topplock.... det är eksploderet...jag har precis sett det....not nice ... den ene ventil ser ut som dette: S ...no joke, jeg skal ta' et bild :D

Min personliga uppfattning:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack:Bugar. Måste bara hitta lite mera fart för att förtjäna de vänliga orden.

Ordet Du söker är nog "spricka". Du må ha haft maximal otur, det verkar inte vara vanligt att skjuta toppen på en så ny maskin. Kolla gärna glidskenorna och aluminiumet runt kamkedjan, har sträckaren slackat brukar det synas märken där den slagit emot. Bilder på hur det ser ut finns i första posten i denna tråd.

Ser fram emot bilder:)

...Jeg tænker at kitte den for rookie i næste sæson, budget er ikke så viktigt...

Jeg har hittat et topplock i england med en "crack" (lack of swedish) men det er ingenting i forhold til mitt eget topplock.... det är eksploderet...jag har precis sett det....not nice ... den ene ventil ser ut som dette: S ...no joke, jeg skal ta' et bild :D
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Fart er ikke vigtig for dette....Jag er absolut inte snabb, men derfor kan jeg väl godt bygge en trevlig hoj ? Som sagt, budgetten er ikke så vigtigt. Nu har jeg den hoj jeg vil ha-..... min 9:e Triumph.... man er vel mærke fanatiker ?
Der kommer være Union Jacks i min pit ;)


Tack:Bugar. Måste bara hitta lite mera fart för att förtjäna de vänliga orden.

:)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top