Jupp, det som kostar flis är att kåpor och tank ska av, luftfilter och kylvätska bytas, ventilspel kollas och eventuellt shimsas om.
Vi diskuterade priserna i tråden här för något år sedan, jag gissade på 3 500:- med lite egen demontering gjord, men de flesta hade fått priser kring 5 000:- för hela paketet...
Jag kollade ventilspelet själv i vintras (ca 1 700 mil på räkneverket) och räknar med att justera avgasventilerna efter denna säsong då spelet låg på den lägre toleranssiffran för ett par av ventilerna.
Det finns väldigt bra trådar på den andra siten för den som vill spara lite pengar och/eller mecka lite själv, bl. a. behöver man inte plocka bort insugshalsarna för att få bort ventilkåpan.
I a f - lycka till! Du fick ett PM med ett "servicechema" b t w
Har precis gjort 1000-mila servicen på min, gick på 1800kr utan finolja, eller 2200-något kr med syntetolja.
nånn som gjort den? det är den "stora" servicen va? vad har ni som ev. gjort det fått för priser? hej
Tjaa, Du, vad Du ska ge beror väl på vad Du anser Dig kunna betala och hur mycket pengar säljaren är beredd att tappa. Vad är rimlig värdeminskning för 500 mil? 5 - 10 kkr? Vad har den för extra lull-lull och kan Du ge halva nypriset för det? Ungefär så kanske Du kan tänka?
Mina personliga tankar: Viktigast att kolla på är väl att oljenivån är okey, 675 kan dricka lite olja och en låg nivå tyder på ointresse hos säljaren. De barnsjukdomar som funnits diskuterades i tråden för ungefär en månad sedan - kolla de senaste fem sidorna så kanske Du hittar några svar.
En 675 som lagts omkull brukar skrapas på fram- och bakre fotpinnar samt bakcuts. Kolla efter märken där. Går dom omkull lite hårdare har man lätt en buckla på tankens "knävalk". Annars är det väl konstiga glapp i kåpskarvar som tyder på att kåpinfästningarna fått sig en törn. Sådant är småsaker som inte skulle avskräcka mig, det viktiga är att kika under ramen så att styrstopparna är intakta. Har dom gått av blir det dyyyrt (ny ram), om Du inte ska ha den som banjärn och kan leva med eftermarknadsstoppar (finns faktiskt sådana produkter, inte snygga men hållbara.
Lycka till
Ni som vet, vad ska man ge för en -08 675 daytona med ca 500mil? en ny -08 får man ju för 99kkr...Vad skall man kolla på för att vara säker på att hitta ett bra exemplar som inte varit lagd?