- Hur är 675'an att skjutsa på? Hur länge står dom små liven ut där bak?
- Hur är 675'an jämfört med andra "japanmaskiner" i busfaktor? Åker ju huligan-hoj nu och är rädd att jag kommer sakna det där busiga & rentav omogna beteendet den bjuder upp till. Mao, duger 675'an till något mer än att bara åka fort i kurvorna? Det lilla jag kört japanska 600cc har inte fått mig att fastna.
- Varför så få Svart/Guld SE's på Blocket? Säljs dom som glass i solsken eller är den en s.k limited-utgåva?
Jag svarar bara på skjutsfrågan, de andra har jag för lite erfarenhet av.
Min sambo är en van bakpååkare så när jag ville byta Viffern mot en sporthoj var det protest direkt. Vi provade iallafall några hojar, Honda CBR100RR, Honda CB1000R, Aprilia RSV 1000 R och det var bara no, no direkt.
Hon föreslog själv Daytona 675 och det är naturligtvis inte bekvämt men acceptabelt på passagerarplatsen. Hon sitter högt men benvinkeln är okej. Som plåster på såren köpte vi en gel-sadel till henne. Jag vet inte om det är jättestor skillnad men vi har tagit en 40 mils dagstur och det gick. Mitt tips, köp stomp grips till dig själv så orkar du hålla emot vid inbromsningarna.
Vad gäller motorn så är trean inte att jämföra med japps 600, helt annat drag genom hela registret. Kolla in recensionen i Fastbikes:
http://fastbikes.se/index.php?optio...oert&id=645:triumph-daytona-675-09&Itemid=132
Jag citerar valda delar:
"Det modifierade topplocket och det omstukade avgassystem har bidragit till att den maximala motoreffekten ökat från 125 till 128 hästkrafter. Det finns heller inga förluster alls hos vridmoment, i själva verket uppges motorn fått lite extra vrid och en mjukare effektkurva. Rödstrecket har flyttats från 13 500 till 13 900 varv.
Ergonomin är som klippt och skuren för en sporthoj, men en förvånansvärt bekväm sådan.
Väntan är över och jag ger mig ut på mitt första varv på Cartagena. Min förra bankörning skedde nyligen i samband med provkörningen av Ducati 1198S på Portimao, men trots det blir jag förvånad över hur pass mycket vrid som erbjuds redan långt ner i mellanregistret hos Daytona 675. Andra saker som förvånar mig i jämförelse med den stora Duccen, exempelvis hur kvickstyrd den är. Vid flertalet tillfällen påbörjar jag kurvtagningen aningen för tidigt. Så jag var tvungen att kalibrera om min hjärna för den extrema kvickheten och den höga kurvhastigheten.
Vi drog ut på en kortare landsvägskörning, vilket helt i ärlighetens namn kändes lite tråkig efter bankörningen. Men fortfarande så utmärker sig Daytona 675 på områden där en motorcykel med radfyra ofta har problem. Såsom det härliga mellanregistret som faktiskt gör att du kan ha roligt utan att gasa som en galning.
Vissa journalister kör med Gel-sadeln under landsvägskörningen, men inte jag eftersom det är fusk. Standardsadeln är tillräckligt bra, men för längre resor kan mycket väl Gel-sadeln vara ett av de bästa tillbehören.
Det som verkligen gör 2009 års modell till en bättre cykel än tidigare modeller är den extra motorstyrkan med en ännu mjukare effektkurva."