Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Blir nog bra det!

Ett tips kan vara att ställa upp förtändningen över 10 kRPM till 36 grader samt öppna upp EXBV lite tidigare och kompensera med lite mer soppa (+5% grovt räknat).

Den första åtgärden ger Dig någon eller några hk på topp, den andra att Du inte riskerar att bränna sönder katalysatorns bikakelameller lika lätt...

Lycka till på Gotland, glöm inte kameran...:)

Jepp, är mappen för orginaldämpare som Wayne MacDonald gjort som ligger i nu, den du länkar till på 675.net i din "URL:s to tuneboy and PCIII tunes..." tråd. Blivit så eftersom jag lagt mitt TBR på hyllan. Åker lika snabbt med orginaldämparen :D


Skall ute och segla på snedden på onsdag, men sen blir det Gotland 3 dagar veckan efter midsommar :tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
- Hur är 675'an att skjutsa på? Hur länge står dom små liven ut där bak?
- Hur är 675'an jämfört med andra "japanmaskiner" i busfaktor? Åker ju huligan-hoj nu och är rädd att jag kommer sakna det där busiga & rentav omogna beteendet den bjuder upp till. Mao, duger 675'an till något mer än att bara åka fort i kurvorna? Det lilla jag kört japanska 600cc har inte fått mig att fastna.
- Varför så få Svart/Guld SE's på Blocket? Säljs dom som glass i solsken eller är den en s.k limited-utgåva?
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
- Hur är 675'an att skjutsa på? Hur länge står dom små liven ut där bak?
- Hur är 675'an jämfört med andra "japanmaskiner" i busfaktor? Åker ju huligan-hoj nu och är rädd att jag kommer sakna det där busiga & rentav omogna beteendet den bjuder upp till. Mao, duger 675'an till något mer än att bara åka fort i kurvorna? Det lilla jag kört japanska 600cc har inte fått mig att fastna.
- Varför så få Svart/Guld SE's på Blocket? Säljs dom som glass i solsken eller är den en s.k limited-utgåva?

Japp, den svarta med guld var en limited serie. Den nya limited är
daytona_675_se_1.jpg

den här :D

Skjutsa vet jag inget om, aldrig haft någon där bak och har heller inga fotpinnar. Skjutsa på sporthoj är som att ta med sig kakor till kalaset....

Vill du busa kanske streettriplen är ett bättre alternativ....

Fast nu är det här ju bara mina åsikter, finns säkert nån annan som tycker annorlunda :D
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
- Hur är 675'an att skjutsa på? Hur länge står dom små liven ut där bak?
- Hur är 675'an jämfört med andra "japanmaskiner" i busfaktor? Åker ju huligan-hoj nu och är rädd att jag kommer sakna det där busiga & rentav omogna beteendet den bjuder upp till. Mao, duger 675'an till något mer än att bara åka fort i kurvorna? Det lilla jag kört japanska 600cc har inte fått mig att fastna.
- Varför så få Svart/Guld SE's på Blocket? Säljs dom som glass i solsken eller är den en s.k limited-utgåva?
Jag svarar bara på skjutsfrågan, de andra har jag för lite erfarenhet av.
Min sambo är en van bakpååkare så när jag ville byta Viffern mot en sporthoj var det protest direkt. Vi provade iallafall några hojar, Honda CBR100RR, Honda CB1000R, Aprilia RSV 1000 R och det var bara no, no direkt.
Hon föreslog själv Daytona 675 och det är naturligtvis inte bekvämt men acceptabelt på passagerarplatsen. Hon sitter högt men benvinkeln är okej. Som plåster på såren köpte vi en gel-sadel till henne. Jag vet inte om det är jättestor skillnad men vi har tagit en 40 mils dagstur och det gick. Mitt tips, köp stomp grips till dig själv så orkar du hålla emot vid inbromsningarna. :)

Vad gäller motorn så är trean inte att jämföra med japps 600, helt annat drag genom hela registret. Kolla in recensionen i Fastbikes:

http://fastbikes.se/index.php?optio...oert&id=645:triumph-daytona-675-09&Itemid=132

Jag citerar valda delar:

"Det modifierade topplocket och det omstukade avgassystem har bidragit till att den maximala motoreffekten ökat från 125 till 128 hästkrafter. Det finns heller inga förluster alls hos vridmoment, i själva verket uppges motorn fått lite extra vrid och en mjukare effektkurva. Rödstrecket har flyttats från 13 500 till 13 900 varv.

Ergonomin är som klippt och skuren för en sporthoj, men en förvånansvärt bekväm sådan.

Väntan är över och jag ger mig ut på mitt första varv på Cartagena. Min förra bankörning skedde nyligen i samband med provkörningen av Ducati 1198S på Portimao, men trots det blir jag förvånad över hur pass mycket vrid som erbjuds redan långt ner i mellanregistret hos Daytona 675. Andra saker som förvånar mig i jämförelse med den stora Duccen, exempelvis hur kvickstyrd den är. Vid flertalet tillfällen påbörjar jag kurvtagningen aningen för tidigt. Så jag var tvungen att kalibrera om min hjärna för den extrema kvickheten och den höga kurvhastigheten.

Vi drog ut på en kortare landsvägskörning, vilket helt i ärlighetens namn kändes lite tråkig efter bankörningen. Men fortfarande så utmärker sig Daytona 675 på områden där en motorcykel med radfyra ofta har problem. Såsom det härliga mellanregistret som faktiskt gör att du kan ha roligt utan att gasa som en galning.

Vissa journalister kör med Gel-sadeln under landsvägskörningen, men inte jag eftersom det är fusk. Standardsadeln är tillräckligt bra, men för längre resor kan mycket väl Gel-sadeln vara ett av de bästa tillbehören.

Det som verkligen gör 2009 års modell till en bättre cykel än tidigare modeller är den extra motorstyrkan med en ännu mjukare effektkurva."
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Vill du busa kanske streettriplen är ett bättre alternativ....

Fast då är nuvarande best roligare. Tänkte mer om 675'an är lika mycket race som t.ex R6'an? Den fastna jag inte alls för vid provkörning. Äh, vart provkör man en 675, Triumph i Länna va?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Fler och fler upptäcker vilken suverän hoj det är! Den är liten, lätt och ganska mycket "race". Om detta är egenskaper som uppskattas så är den ett bra val.
Här har du återförsäljare..http://www.triumph.co.uk/sweden/Dea...weden&sCountryCode=SE&sDataSource=MapPoint.EU

Fast då är nuvarande best roligare. Tänkte mer om 675'an är lika mycket race som t.ex R6'an? Den fastna jag inte alls för vid provkörning. Äh, vart provkör man en 675, Triumph i Länna va?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som min gamle advokat i Helsingborg sa "-Du talar som en lagklok":)
...Vill du busa kanske streettriplen är ett bättre alternativ...

675 går enkelt upp på gas på ettan, tvåan säkrast med hjälp av koppling. Normalt sett försöker jag hålla ned fronten så jag är ingen expert på området. D675 har en i princip rektangulär vridmomentkurva, så Du har ingen "japsmotorkick" vid 10k RPM, i stället en bättre botten.

Vill Du ha en uppfattning om hur den funkar IRL så la jag upp en "följa John"- film från Mittsverige i min blogg där motorljudet framgår. Under de latare varven går jag på trean ut ur vissa kurvor (hyfsat snabb höger), senare i filmen på tvåan för lite mera mos. Skillnaden i effektutveckling är inte stor (för att vara en 600)...

Jag har sett en duktig chaffis (NiklasiNorr) plocka upp en Str3 i början av depårakan på Mittsverige genom bara en pick-up + gaspådrag och hålla den i luften på tvåan och trean till inbromsningen. Den Str3:an har lånat min Daytona-bakstötta, i övrigt helt original:D

Så vill Du ha banprestanda på chassit men månar om optimal busfaktor borde Du kanske testa en Str3 R (med Daytonagaffel, -bakdämpare och -bromsar).

Övriga frågor har Du redan svaret på.

- Hur är 675'an att skjutsa på? Hur länge står dom små liven ut där bak?
- Hur är 675'an jämfört med andra "japanmaskiner" i busfaktor?...
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ingen som har en 08 SE som är sugen på blingad SD-R, med masserad maskin då? Begagnatutbudet verkar, om möjligt, vara ännu sämre än på SD-R'en. Blocket vägrar jag!

xl9g5i.jpg
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Äh, vart provkör man en 675, Triumph i Länna va?

Tror de har en röd hemma som du kan gasa livet ur :tummenupp

Min erfarenhet är bara en bandag än så länge och 300 landsvägsmil ... innan var jag lite tveksam till att ha kvar den men nu vill jag inte byta för allt guld i Tunisien. En Speed Triple passar bättre för gatåka och pendling, men på bana är den gudomlig.

Jag är ju ingen raket på bana, men hojen bjuder inte på några överraskningar i negativ riktning. Den har verkligen potential att göra mig snabbare!

Min instruktör (som åkte kwakkasaki) kastade trånande blickar efter min cykel :tuttar

Så nu skall den få kraschkåpor, en beggad tank är beställd och puckar skall hängas på. Fler bandagar är redan inbokade. Jag tycker inte jag behöver öka effekten, den räcker gott för mig än så länge, men fjädringen skall jag ge mig på för att optimera så mycket det går.
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Tjena Henrik,

Ingen som tagit handsken, då får Du en snabb sammanfattning av mig:

- Mellan -06 och -08 skedde inga uppgraderingar annat än kosmetiska. De senare -08 har ett uppdaterat ECU (inga mappförändringar dock), som gör att det blir lite mer strul om Du ska mappa om direkt i ECU utan PCIII.

- Kvaliteten är bra; finns några servicebullentiner som ska vara gjorda, bl.a. ett relä till startmotorn för att inte steka ECU om Du slår av med brytaren vid gashandtaget samt loc-tite på skruvarna mellan luftintag (snorkel) och ram.

- Upplevda problem: En EXBV-ventil som gnirkar och behöver då rengöring, smörja och justering (fixas enkelt själv) samt ett klent batteri. En USA-sjuka som diskuterats är laddrelän, vet inte hur vanligt det är på denna sida av dammen...

- Fjädringen är faktiskt avstämd för tyngre förare så det borde funka bra för Dig. Originalfjädern är på ca 12.4N/mm och jag har nu en 11 N/mm på min hoj (WP bakstötta), reducerat via nytt länkage med ytterligare ca 5%. Chassijusteringar kan vara klokt om Du upplever att hojen är tung på framhjulet/lite orolig i nedlägg eller vill gå brett ut ur kurvorna. Det är ju väldigt individuellt detta, men jag skulle tro att framhjulssläpp är en rätt vanlig orsak bland de av oss som lagt hojen i samband med banåka. Det verkar som om att den är satt för oerhört snabb styrrespons, slät asfalt och en duktig förare från fabrik, därmed lite mindre förlåtande för den som försöker pressa sig själv och inte är riktigt korrekt med gaskontrollen in i och genom kurvan...

- Gixxern är också en lätt och bra hoj med lite mer ketchupeffekt men anonymare än Trajjan. Känns större och inte lika mycket "häftig, trimmad moppe"-känsla som Trajjan. Ljudet, motorkaraktären med jämn effektutveckling genom hela registret samt körkänslan - "ride the bullet" - är det som talar för D675!

Edit- Du kanske kollade på Hanks 675:a på Kemora, annars är det bara att höra av sig om Du vill ta en titt på min -EoEdit

:Bugar

roffe_s levererar, stort tack för svaren på mina frågor. Trimmad moppe-känslan är precis det jag är ute efter, har kört ett par säsonger med min RSV och är sugen på att prova något nytt. Körde ett par pass på en R6 på Kemora tidigare i våras och det var riktigt kul, det jag saknade var främst ett bredare register och det verkar vara något D675 kan erbjuda. Kombinerat med ett ännu lättare och snabbare chassi kan jag inte se hur det ska kunna bli annat än roligt!

De småfel du nämnde är inget som avskräcker, iaf inte i jämförelse med att försöka få ordning på bakbromsen på en RSV... Blir det köp ska jag helt klart kolla över fjädringen och försöka få till inställningar som passar mig, Kemora är visserligen fortfarande rätt slät, men den där duktig förare-parametern du nämnde måste korrigeras :). Tackar för erbjudandet att kolla på din hoj, jag skickar ett PM om jag har vägarna uppåt. Tror faktiskt att jag rullat ett par meter på den, visst var det du som var på SMC-kurs på Fällfors i höstas?
/Henrik
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Tips på vart man köper bra kraschpuckar mottages tacksamt. Har suttit och surfat hela kvällen och är förvirrad :va Inte Alien Moto bara, de har på 1,5 månad inte fixat att skicka ett vanligt simpelt kåpglas.

Kanske försöker göra en vetenskap av något som egentligen är väldigt enkelt :confused:

Hur många skall man ha? Ju fler desto bättre?

Har i alla fall fixat tank och kåpor under kvällen, alltid något :tummenupp
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Tips på vart man köper bra kraschpuckar mottages tacksamt. Har suttit och surfat hela kvällen och är förvirrad :va Inte Alien Moto bara, de har på 1,5 månad inte fixat att skicka ett vanligt simpelt kåpglas.

Kanske försöker göra en vetenskap av något som egentligen är väldigt enkelt :confused:

Hur många skall man ha? Ju fler desto bättre?

Har i alla fall fixat tank och kåpor under kvällen, alltid något :tummenupp

jag köpte min puckar från www.british-customs.com kanske inte billigast men gick snabbt o få dom iallafall
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
T3 racing har vad du behöver.. köpte mina puckar där och är nöjd med service och kvalitet på dom.
Vad köpte du för kåpor?

hmm jag som tänkte köpa fotpinnar där.. Köpte mitt zero gravity på solo motor parts och det funkade fint!
Tips på vart man köper bra kraschpuckar mottages tacksamt. Har suttit och surfat hela kvällen och är förvirrad :va Inte Alien Moto bara, de har på 1,5 månad inte fixat att skicka ett vanligt simpelt kåpglas.

Kanske försöker göra en vetenskap av något som egentligen är väldigt enkelt :confused:

Hur många skall man ha? Ju fler desto bättre?

Har i alla fall fixat tank och kåpor under kvällen, alltid något :tummenupp
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
T3 racing har vad du behöver.. köpte mina puckar där och är nöjd med service och kvalitet på dom.
Vad köpte du för kåpor?

hmm jag som tänkte köpa fotpinnar där.. Köpte mitt zero gravity på solo motor parts och det funkade fint!

Tack för tipset.

Jag köpte kåpor av en trevlig kille här på forumet, de kommer från :http://www.kompo-tech.com/

Ville ha hål för lysen.

Vad det gäller Alien Moto kanske jag bara haft otur, men de är dåliga att svara på mail om vart grejorna har tagit vägen. För mig är det oförståeligt att man inte svarar sina kunder, men alla jobbar på olika sätt :va
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Två frågor:

polidom kåpor mm. Är det nån som har sett deras produkter på en daytona? Dom har rätt mycket olika skydd, kåpor, kolfiber mm men inga bilder på hemsidan.. Jag ska köpa racekåpor och handlar helst av ett svenskt företag..

Fotpinnar. Jag säljer nu mina valter moto! Inte för att det är nå fel på dom, bra kvalitet och passform men jag vill ha fullt justerbara.. Har tittat på arrow som är ganska dyra men ack så läckra! Vet nån varför dessa bara finns som tillbehör till street triple? Alternativet är woodcraft eller satos, någon med erfarenhet? Sen finns det en uppsjö fler men dessa är mest intressanta.

mvh Henrik
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
polidom kåpor mm. Är det nån som har sett deras produkter på en daytona? Dom har rätt mycket olika skydd, kåpor, kolfiber mm men inga bilder på hemsidan.. Jag ska köpa racekåpor och handlar helst av ett svenskt företag..

mvh Henrik

Jag var på väg att köpa sånna beggade, som tyvärr vart sålda. Enligt säljaren behövdes lite inpassning, men det var hyfsat bra passform.

Köpte kuts och stänkskärm därifrån nu, och ett stort plus är att de svarar på mail blixtsnabbt och hade grejor hemma :tummenupp

Men det kanske finns någon som har deras kåpor som bättre kan svara på din fråga.
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Tack för ett snabbt svar! Det här måste vara den trevligaste tråden på sajten!
Det låter bra! Service går före lägsta pris när jag väljer inköpställe! Mer eller mindre dålig passform verkar det var på alla krashkåpor..
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Det här måste vara den trevligaste tråden på sajten!

Kan inte annat än att hålla med. Och så har vi roffe_s som är lite som fader Fourah (hur nu det stavas) i Fångarna på Fortet. Är som ett orakel :Bugar

Men jag kan inte annat än att hålla med. Om någon skall få mina surt förvärvade pengar så måste det vara service. Billigt är inte allt!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Låter som en bra beskrivning av en D675, det. Och visst testade Du hojen min en liten sväng i höstas, medan jag haltade fram på Din Prilla:tummenupp. Det finns alltid kaffe i Jävre och ICA-butiken har efter expertråd införskaffat en ny mjukglassmaskin utifall Du skulle ha vägarna förbi...

...Körde ett par pass på en R6 på Kemora tidigare i våras och det var riktigt kul, det jag saknade var främst ett bredare register och det verkar vara något D675 kan erbjuda. Kombinerat med ett ännu lättare och snabbare chassi kan jag inte se hur det ska kunna bli annat än roligt!

... Tror faktiskt att jag rullat ett par meter på den, visst var det du som var på SMC-kurs på Fällfors i höstas?
/Henrik

Stephan D - köpte inte Du Matisse från S-racing? Verkar bra, prisvärda och jag har bara gott att säga om supporten när jag handlat kåpglas därifrån...

Tips på vart man köper bra kraschpuckar mottages tacksamt...

Ah - köpte just en reservuppsättning originalpryttlar (fram och bak) på ebay. Innan Ni tar bort skjutspinnarna, beakta att dom faktiskt är ett bra skydd för svingen... Det fanns för övrigt ett vettigt pris på Arrow på¨e-bay för någon dag sedan om Du är intresserad...

...Fotpinnar. Jag säljer nu mina valter moto! Inte för att det är nå fel på dom, bra kvalitet och passform men jag vill ha fullt justerbara.. Har tittat på arrow som är ganska dyra men ack så läckra!

Tack för de vänliga orden, en världsfrånvänd, orakad och filosofisk gubbj*vel som pratar i gåtor är precis vad min hustru skulle beskriva mig som:D:tummenupp

...Och så har vi roffe_s som är lite som fader Fourah (hur nu det stavas) i Fångarna på Fortet. Är som ett orakel :Bugar
...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top