Triumph Daytona 675-tråden!

HrHptm

Förälskad i Kimelliz!
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Hemma
Hoj
Jorå, ett par att köra
det spö regnade när jag tänkte ge mig iväg, så då la jag in en pass sedel. Men som sagt jävligt bra halkträning, var det mycket folk?

Näe, vi var 10 pers av 60 möjliga. Cykeln var hur skitig som helst när jag kom dit och jag lade ikull den gråe på tredje passet. Inget stort, men försmädligt.....:huvet
Skall dit på måndag igen.:huvet
Sugna på att hänga på:confused:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sugen på en uppdaterad dämpare från -09? Denna finns på ebay just nu, var bara beredda på att justera in hänget då -09 enligt uppgift har ett något annorlunda länkage.
 

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
636
Hej,
Har funderat på ett hojbyte och Daytona 675 är en av de modeller som känns mest intressanta just nu. Har några frågor som jag hoppades kunna få svar på här:

Gjordes det några förändringar mellan 2006 och 2008? Finns det några barnsjukdomar som man kan undvika genom att välja en senare årsmodell?

Hur ser justermöjligheterna på fjädringen ut? Räcker hårdheten på originalfjädrar i gaffel och bakdämpare även för tyngre förare, 100+?

Hur har ni upplevt ägandet, har det varit några problem, större som mindre, som verkar vara typiska för modellen?

En annan hoj som lockar är GSX-R 750 06-07, skulle det vara så att någon här inne har erfarenhet av den också vore det intressant med ett omdöme hur den står sig mot Daytonan.

Avslutningsvis, om någon funderar på att sälja sin 675, skicka ett PM. Gärna utrustad för bankörning, med kåpor, puckar, skydd osv, mindre skador är inget problem.
/Henrik
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Så, då var oskulden på storbana tagen med hojen. Riktigt jädrans svinkul :tummenupp

Har mycket att lära för att få riktigt fart på bitarna, men det blir garanterat fler dagar på bana. Det är ju där den hör hemma.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Såg tidigare att Tropa lagt upp lite bilder på sin pimpade hoj. Nån som har nå fler bilder på en totalpimpad 675'a? Gärna en SE med guldfälgar.. Funderar på en sån där brittisk liten sak men det är ju lite jobb innan den som bra ut :D

Samt, går det att hänga på Street'ens Arrow pipa? Den som kommer ut precis bakom fotpinnen? Vore ju bra snyggt med den istället för den där Ducati 999 klumpen som sitter :va
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjena Henrik,

Ingen som tagit handsken, då får Du en snabb sammanfattning av mig:

- Mellan -06 och -08 skedde inga uppgraderingar annat än kosmetiska. De senare -08 har ett uppdaterat ECU (inga mappförändringar dock), som gör att det blir lite mer strul om Du ska mappa om direkt i ECU utan PCIII.

- Kvaliteten är bra; finns några servicebullentiner som ska vara gjorda, bl.a. ett relä till startmotorn för att inte steka ECU om Du slår av med brytaren vid gashandtaget samt loc-tite på skruvarna mellan luftintag (snorkel) och ram.

- Upplevda problem: En EXBV-ventil som gnirkar och behöver då rengöring, smörja och justering (fixas enkelt själv) samt ett klent batteri. En USA-sjuka som diskuterats är laddrelän, vet inte hur vanligt det är på denna sida av dammen...

- Fjädringen är faktiskt avstämd för tyngre förare så det borde funka bra för Dig. Originalfjädern är på ca 12.4N/mm och jag har nu en 11 N/mm på min hoj (WP bakstötta), reducerat via nytt länkage med ytterligare ca 5%. Chassijusteringar kan vara klokt om Du upplever att hojen är tung på framhjulet/lite orolig i nedlägg eller vill gå brett ut ur kurvorna. Det är ju väldigt individuellt detta, men jag skulle tro att framhjulssläpp är en rätt vanlig orsak bland de av oss som lagt hojen i samband med banåka. Det verkar som om att den är satt för oerhört snabb styrrespons, slät asfalt och en duktig förare från fabrik, därmed lite mindre förlåtande för den som försöker pressa sig själv och inte är riktigt korrekt med gaskontrollen in i och genom kurvan...

- Gixxern är också en lätt och bra hoj med lite mer ketchupeffekt men anonymare än Trajjan. Känns större och inte lika mycket "häftig, trimmad moppe"-känsla som Trajjan. Ljudet, motorkaraktären med jämn effektutveckling genom hela registret samt körkänslan - "ride the bullet" - är det som talar för D675!

Edit- Du kanske kollade på Hanks 675:a på Kemora, annars är det bara att höra av sig om Du vill ta en titt på min -EoEdit

...Gjordes det några förändringar mellan 2006 och 2008? Finns det några barnsjukdomar som man kan undvika genom att välja en senare årsmodell?

Hur ser justermöjligheterna på fjädringen ut? Räcker hårdheten på originalfjädrar i gaffel och bakdämpare även för tyngre förare, 100+?

Hur har ni upplevt ägandet, har det varit några problem, större som mindre, som verkar vara typiska för modellen?

En annan hoj som lockar är GSX-R 750 06-07...

Kolla "bike of the month" samt bilddelen på www.triumph675.net för lite inspiration...

Nope - Grenröret för Str3 ser annorlunda ut och har mindre pipdiameter om jag inte missminner mig. Köp då ett Zard helsystem med låg pipa i stället, annars må Du bygga om grenröret från en originalpipa för att det ska klaffa. Många på siten ovan har jobbat med "low-boy" system om Du vill fördjupa Dig i ämnet.

...fler bilder på en totalpimpad 675'a? Gärna en SE med guldfälgar.. Funderar på en sån där brittisk liten sak men det är ju lite jobb innan den som bra ut :D

Samt, går det att hänga på Street'ens Arrow pipa? ...
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Det här blir väl en för dig Roffe, fast är det någon annan som vet så får gärna de svara...

Tror jag haft frågan uppe innan men mitt minne är inte vad det borde vara, vid omdrevning och för att slippa för mycket fel i hastighet.

Så, när man fyllt i rätt drev och sen klickat på calculate,,,,vad görs sen? Förutom att spara och sen ladda ner mappen igen i ECU:n?

Eller räcker det så?
 

Bifogat

  • Constants.JPG
    Constants.JPG
    32.4 KB · Visningar: 119

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
... vid omdrevning och för att slippa för mycket fel i hastighet.

Så, när man fyllt i rätt drev och sen klickat på calculate,,,,vad görs sen? Förutom att spara och sen ladda ner mappen igen i ECU:n?

Eller räcker det så?

Du är en klok man, min gode Porta!

Jag använder felvisningen 6.55% för hastighetsmätarfelet (speedo error), sedan är det bara att knappa in normal respektive ny drevning, kalkylera, spara och ladda ned.

Lycka till!
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Du är en klok man, min gode Porta!

Jag använder felvisningen 6.55% för hastighetsmätarfelet (speedo error), sedan är det bara att knappa in normal respektive ny drevning, kalkylera, spara och ladda ned.

Lycka till!
Skall jag alltså knappa in det som felar från 100% i fältet vid calculateknappen?
I det här fallet enligt bifogad bild 7%.
För det står ju alltid noll i speed error rutan när man kalkylerar, eller ?

Eller beskrev jag helt enkelt ett korrekt förfarande? :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sätt in 6.55% i fältet vid calculate-knappen innan Du kalkylerar så blir det bra.

Processen struntar nämligen i den felvisning som redan står i mappen (värdet 3972 är ju redan justerat i f t standard 3724, men det struntar räknesnurran i).

Har Du gjort rätt borde det stå ungefär 16/15 * 1.0655 * 3724 = 4232 i "Wheel speed constant"-rutan och "114% of std value 3724" i texten bakom.

Lycka till:tummenupp

Skall jag alltså knappa in det som felar från 100% i fältet vid calculateknappen?
...Eller beskrev jag helt enkelt ett korrekt förfarande? :D
 

maxamaxa

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Bålsta
Hoj
Austin mini med R1 motor och rwd
Då har jag tagit lite bilder på hojen. Tyvärr blev det inte så bra med ljuset, men ni får en idé hur hojen ser ut i alla fall.

Det här är vad som är gjort på den:

Mods

HID lights from DDM, 8000 K
Dual low beam HIDS
Running lights, 6000 K LEDS
Rizoma sportline grip, gold
Rizoma racing bar ends, gold
Two brothers carbon M5 exhuast
Jardine fender eliminator
Alloy engine kit, black
Alloy fairing kit, black
Alloy screen kit, black
Alloy tank kit, gold
Alloy sprocket nuts, black
Alloy gear shift rod, black
Alloy pair of valve dust caps, gold
A lots of other bolts changed to jet black
ASV brake/clutch levers (short), gold
Original 09 rear sprocket, black
Renthal chain, gold
K&N air filer
Skidmarx hugger, black
Skidmarx standard screen, dark smoke
Frameslider, GB racing
Shark fin, GB racing
Paddock stands/Bobbins, GB racing
Tank pad, transparent.
Daytona decals, gold special edition
Tires, new Pilot Road 2 CT


Powder coated

Rims, jet black
Footrest driver, jet black
Footrest passenger, jet black
Gas cap, jet black
Yoke, jet black
Brake discs, jet black
Instrument panel, black
Center grill, jet black
Headlights interior and housing, jet black
A lot of bolts and nuts, jet black

Allt är lackat med Triumphs original JET BLACK. Alltifrån delarna till bultar och skruvar.

/Borttagna bilder/
DSC05374.jpg

/Borttagna bilder/

Nu är jag bara inne och smygkollar och kan än så länge ingenting om hojjar, men sitter inte framdäcket åt fel håll (den nuvarande mönsterriktningen borde uppmana till vattenplaning vid vått väglag)?

Otroligt vacker hoj! Nått sånt vill jag ha!
Måste bara sälja alla bilprojekt och ta hojkort först... ingen som är sugen på en hundkojja med RWD och R1-motor? :D
Tack för att du delade med dig av bilderna!

mvh
/Max
 
Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Nu är jag bara inne och smygkollar och kan än så länge ingenting om hojjar, men sitter inte framdäcket åt fel håll (den nuvarande mönsterriktningen borde uppmana till vattenplaning vid vått väglag)?

Otroligt vacker hoj! Nått sånt vill jag ha!
Måste bara sälja alla bilprojekt och ta hojkort först... ingen som är sugen på en hundkojja med RWD och R1-motor? :D
Tack för att du delade med dig av bilderna!

mvh
/Max

Det är så på den modellen :tummenupp
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Sätt in 6.55% i fältet vid calculate-knappen innan Du kalkylerar så blir det bra.

Processen struntar nämligen i den felvisning som redan står i mappen (värdet 3972 är ju redan justerat i f t standard 3724, men det struntar räknesnurran i).

Har Du gjort rätt borde det stå ungefär 16/15 * 1.0655 * 3724 = 4232 i "Wheel speed constant"-rutan och "114% of std value 3724" i texten bakom.

Lycka till:tummenupp

Ok, ledsen om jag riktigt hänger med idag....men de där 6.55%, var kommer de ifrån. Jag är ju tyvärr lite mer chaufför än tekniker, är med lite skräckblandad förtjusning jag kopplar in tuneboyen. Man vet aldrig vad man kan ställa till :D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen fara, vi tar det från början:

Vår hastighetsmätare är, precis som på så många andra fordon, behäftade med en felvisning från fabrik. Tyvärr blev den i högsta laget på Trajjan, så när jag jämförde GPS-fart med hastighetsmätaren kom jag fram till att den visade ca 108 km/h vid verklig fart 100km/h. Felet är linjärt, d v s ökar med höjd fart.

Efter lite micklande kom jag fram till att 6.55% med standarddrevningen funkade rätt bra och gav en kvarvarande marginal på 1-2 km/h vid 100 km/h.

När jag drevade om min hoj (+2 bak) använde jag samma värden och hamnade spot on med ovanstående metod.

Så - Speedo Error kompenserar Du om Du vill ha rätt hastighet på mätaren och inte skrythastigheter:)

Tro mig, ställer Du till med något lär Du märka det på annat sätt än en felaktig hastighetsmätare...:D

Ok, ledsen om jag riktigt hänger med idag....men de där 6.55%, var kommer de ifrån. Jag är ju tyvärr lite mer chaufför än tekniker, är med lite skräckblandad förtjusning jag kopplar in tuneboyen. Man vet aldrig vad man kan ställa till :D
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Ingen fara, vi tar det från början:

Vår hastighetsmätare är, precis som på så många andra fordon, behäftade med en felvisning från fabrik. Tyvärr blev den i högsta laget på Trajjan, så när jag jämförde GPS-fart med hastighetsmätaren kom jag fram till att den visade ca 108 km/h vid verklig fart 100km/h. Felet är linjärt, d v s ökar med höjd fart.

Efter lite micklande kom jag fram till att 6.55% med standarddrevningen funkade rätt bra och gav en kvarvarande marginal på 1-2 km/h vid 100 km/h.

När jag drevade om min hoj (+2 bak) använde jag samma värden och hamnade spot on med ovanstående metod.

Så - Speedo Error kompenserar Du om Du vill ha rätt hastighet på mätaren och inte skrythastigheter:)

Tro mig, ställer Du till med något lär Du märka det på annat sätt än en felaktig hastighetsmätare...:D

Eftersom jag sitte bekvämt parkerad i trädgården så kommer en annan liten tunenboyfråga när vi ändå håller på...

opening rpm for intake flap...det är den som sitter i fronten antar jag?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lyxlirare! Sneseglare...:mad:

Helt rätt - intake air flapper sitter i fronten och öppnar luffarturbon. 900 RPM håller den öppen så fort Du startar...:)

Eftersom jag sitte bekvämt parkerad i trädgården så kommer en annan liten tunenboyfråga när vi ändå håller på...

opening rpm for intake valve...det är den som sitter i fronten antar jag?
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Lyxlirare! Sneseglare...:mad:

Helt rätt - intake air flapper sitter i fronten och öppnar luffarturbon. 900 RPM håller den öppen så fort Du startar...:)

Jepp, är mappen för orginaldämpare som Wayne MacDonald gjort som ligger i nu, den du länkar till på 675.net i din "URL:s to tuneboy and PCIII tunes..." tråd. Blivit så eftersom jag lagt mitt TBR på hyllan. Åker lika snabbt med orginaldämparen :D


Skall ute och segla på snedden på onsdag, men sen blir det Gotland 3 dagar veckan efter midsommar :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top