Triumph Daytona 675-tråden!

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Stilla fråga från en som är intresserad av en 675a. Tror ni i framtiden det kommer att komma en version med ABS bromsar? Med tanke på hur lyckat det faktiskt är för både stora BMWn och Honda....


fisken

Skulle hellre önska mig traction control :yoparty
Jag har ingen källa att hänvisa till, men jag är rätt säker på att det kommer ABS så småningom även i den här klassen.
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Stilla fråga från en som är intresserad av en 675a. Tror ni i framtiden det kommer att komma en version med ABS bromsar? Med tanke på hur lyckat det faktiskt är för både stora BMWn och Honda....


fisken

triumph håller ju på att utrusta fler och fler modeller med abs.. men om det kommer till daytonan undrar jag, det är större krav och kräsnare förare på sporthojar. Tc tror jag inte kommer bli stort i 600 klassen. för lite effekt
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Skulle hellre önska mig traction control :yoparty
Jag har ingen källa att hänvisa till, men jag är rätt säker på att det kommer ABS så småningom även i den här klassen.
Överst på min lista står slirkoppling! Följt av Sport-ABS av samma typ som Honda har på sina CBR eller BMW har på sin S1000RR
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Ja kanske de. Provade brors R1 06:a. Grym hoj. dock lite klumpig. men pulver finns de.

Ja låter som du köpt fel hojj, du skulle köpt en 1000cc direkt! en 1000cc lär ju smiska din syrras 600 utan problem i 200+, lite dyrare i försäkring dock men det kan det ju va värt för att åka 50km snabbare på topp! Har själv blivit omkörd i 200 av en Suzuki Intruder 1800 så jag vet hur det svider (Boatdrinks här på SH rattade sukkan)
 
Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Hej, ville bara säga tack för era råd. Köpte mig ett set PPtuning raceväxlade. Tror nog fan jag skall kunna lära mig köra med det. Verkar ju egentligen mer logiskt. Fortare framåt, tryck pedalen nedåt. Motorbroms och kurva kommer, dra pedalen uppåt.

Hur svårt kan det vara? :D

Ja jag var bra nojjig efter 16 års åkande med vanligt växlande och sedan göra tvärt om... men det gick förvånansvärt bra, tänker inte ens på det nu efter 3 dagars banåka.

Dock visste jag inte hur jag skulle göra dag 2 på gotland ring sista passet, värmen plus min kassa fysik fick det att vända totalt i trådarna från hjärnan till foten...:rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jupp, köpte ett nästan nytt 520-kitt från en kille i USA. Drevningen jag åker med känns perfekt då tvåan har lite mer klipp ut ur långsamma böjar (den låga ettan på 06-08 gör den värdelös på bana) utan att bli för surrig på landsväg.

...Då skall jag nog också införskaffa +2 bak, kör du Renthal eller annat märke?...
 

CHRiS82

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
Triumph Daytona 675
Någon som är vass på TuneBoy ?? införskaffa detta för någon vecka sedan .. ska plocka avgasspjället plus katt.

Då bör det väll bli Arrow mapen jag ska använda mig av ?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
triumph håller ju på att utrusta fler och fler modeller med abs.. men om det kommer till daytonan undrar jag, det är större krav och kräsnare förare på sporthojar. Tc tror jag inte kommer bli stort i 600 klassen. för lite effekt

Med tanke på att det regnar rätt mycket även i England, så vore det väl inte omöjligt att de förstår varför man kan ha nytta av det..förstör inte min dröm nu är du snäll :D

Överst på min lista står slirkoppling! Följt av Sport-ABS av samma typ som Honda har på sina CBR eller BMW har på sin S1000RR

ok, hade inte heller tackat nej till slirkoppling, men det går ju att tjöpa..finns i affären, "bara" att beställa(>£600 sist jag kollade).
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jupp, i alla fall som basmapp. Den kommer att gå lite fett på sina ställen, Hank tycker bäst om sin gamla dynomapp med avaktiverad avgasventil och jag/HrHptm rullar med liknande setup på en moddad Arrow-mapp som jag utvecklar med bredbandslambda.

Lycka till:)

... ska plocka avgasspjället plus katt.

Då bör det väll bli Arrow mapen jag ska använda mig av ?
 

hedlund_87

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Ort
borlänge
Hoj
2006 Triumph Daytona 675
En liten fråga(nej, jag är inte ironisk, jag är nyfiken)..hur ofta ligger du på toppfart och försöker komma till varvstopp på 6:an:va
675:an kommer ju ändå mest till sin rätt när det börjar svänga, inte när man kör rakt fram på motorväg. Skall man bara köra fort på motorväg rakt fram, så är ju en Busa eller en Blackbird nog att föredra.
Var och en gör ju som han eller hon vill, men ja, som sagt..bara en fråga.


Nej visst är det så att man inte ligger på dom fartarna ofta men när man väl vill så tycker jag att det ska hända lite till. Riktigt trevlig hoj annars. Väldigt lättkörd hoj som man kan bryta med hur man vill. Saknar dock klippet lite. +2 bak gör det någon större skillnad eller?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nej visst är det så att man inte ligger på dom fartarna ofta men när man väl vill så tycker jag att det ska hända lite till. Riktigt trevlig hoj annars. Väldigt lättkörd hoj som man kan bryta med hur man vill. Saknar dock klippet lite. +2 bak gör det någon större skillnad eller?

Tror att roffe_s precis svarade på frågan om drevning, någon eller några sidor tidigare här. Själv vet jag inte än..mitt bakdrev borde komma på posten senast tisdag :)
Men skillnaden är ju inte mer än knappt 4.3% lägre toppfart(inte jag som räknat ut det) men kolla på Gearingcommander.com för alla såna funderingar.

@Roffe_s
Behöver lite hjälp här..jag får inget vettigt svar på triumph675.net..
Jag har fått på mitt TOR slipon. Bytt mapp till 20281(gick hur lätt som helst :) ), men det jag undrar över är om jag vinner ngt på att disabla EXUP och om det kan bli bekymmer av att jag sätter flap till ständigt öppen(minska värdet till typ 500 Rpm), lite irriterad på flappen eftersom den gnisslar när den öppnar...
Tacksam för all hjälp :Bugar
 

Targ

Hojbiten
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600 1999, Daytona 675 - 2008
Nu har jag fått hem ett nytt batteri men det löste inte problemet :( Jag köpte ett billigt batteri från MAX Scandinavian Motorcycle Parts för 300kr, var det dumsnålt? Är det fortfarande batteriet som är problemet?

Några värden med det nya batteriet:
1) Tändning av, nyladdat batteri: 12.95V
2) Tändning på: 12.06V
3) Då startmotorn används: 9.1V
4) Motorcykeln startar och körs på tomgång: 14.05V
5) Tändning av: 12.9V
6) Tändning på för andra gången: 12.1V
7) Då startmotorn används: 7.97V
8) Motorcykeln startar EJ

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att felsöka vad som kan vara på tok :Bugar

När jag får igång MCn och kör på tomgång laddar den på ca 14V. Kan jag då dra slutsatsen att laddregulatorn/generatorn fungerar som den ska?

Det har inte betydelse om jag som jag beskriver ovan endast har igång MCn en kort stund eller kör som jag gjorde igår ca 2 mil. Den går ändå inte igång utan att först ha laddat batteriet med CTEK:en innan.

Räcker det att jag köper ett bättre batteri? Ska jag då köpa ett original den här gången?

Jag ska till Kemora på SMC-kurs om en vecka och det börjar bli ont om tid att fixa hojen tills dess :gnissla

/Andreas


Det verkar som om jag har fått ärva ett misshandlat batteri eller något för laddningsspänningen faller FORT efter att ha laddat batteriet fullt. Jag hinner inte ens starta hojen :mad:

Några värden:
Fullladdat batteri från min CTEK: 13V
Monterat och inkopplad i hojen: 13V
Sätter på tändningen: 11.7V och sjunker fort.
Efter att ha försökt trycka på starten: 11.5V
Stängt av hojen men med batteriet fortfarande monterat: 12.3V

Kan det vara något som tjuvar laddningen? När jag sätter på tändningen så startas allt och allt ser bra ut men det finns ingen kräm kvar för startmotorn :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inga problem, det finns beskrivet både här i tråden och på 675.net. Kommer jag ihåg det rätt ska Du pressa ned alla tre knapparna på instrumentet, slå på tändningen och vänta några sekunder innan Du släpper knapparna.

...växla mellan miles/km(hastighet och sträcka) och fahrenheit/celsius...

Med så låga värden som Du redovisar nedan startar den inte. Spänningen för laddning verkar helt OK så jag skulle prova med ett annat batteri. Granngården hade tydligen bra och prisvärda batterier som passade under sadeln, det börjar ju vara kort om tid för att hinna få hem något ebay-fynd...

Lycka till nu så ses vi i de finska utmarkerna :tummenupp

...Är det fortfarande batteriet som är problemet?
...
3) Då startmotorn används: 9.1V
...
7) Då startmotorn används: 7.97V
...

...Den går ändå inte igång utan att först ha laddat batteriet med CTEK:en innan.

Räcker det att jag köper ett bättre batteri?...
 

Targ

Hojbiten
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600 1999, Daytona 675 - 2008
Efter lunch startade den utan hjälp av CTEK:en och jag fick en trevlig tur på 12mil. Detta var den första långturen med nya batteriet. Kan den ha en inkörningsperiod innan den presterar på topp eller är det ett skitbatteri jag har köpt, även om den nu faktiskt startade :va

Hoppas verkligen att det nya batteriet håller i Kemora :gnissla

Granngården i Umeå hade inte de batterier som diskuterades i denna tråd så det fick bli ett annat billigt...

Vi ses i Finland och då sitter jag förhoppningsvis på min Daytona :yoparty

/Andreas


roffe_s skrev:
Med så låga värden som Du redovisar nedan startar den inte. Spänningen för laddning verkar helt OK så jag skulle prova med ett annat batteri. Granngården hade tydligen bra och prisvärda batterier som passade under sadeln, det börjar ju vara kort om tid för att hinna få hem något ebay-fynd...

Lycka till nu så ses vi i de finska utmarkerna :tummenupp
 

kive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 SE -10
Tjena, ser ut som jag kommer bli en ägare av en ny d675 SE nu i veckan. Var inne och klämde på en vit/blå fin skapelse i fredags (ögat fastnade direkt, inte lätt att vara finne). Lite pappersarbete osv kvar men har ett par frågor innan man slår till. Har läst genom hela tråden.. ja alla 250 sidor under helgen med hjälp utav ett par öl, så har säkert missat en hel del :fyllisar
Så här kommer frågorna... finns inga, helt sjuk tråd där alla mina frågor redan ställts! ses ute på vägarna (förhoppningsvis med nya raketen) :yoparty
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Förlåt, såg inte Din fråga tidigare:rodnar Det borde funka alldeles utmärkt, jag skulle kanske feta på soppan mellan 5 och 10% i det lägre registren där EXUP tidigare begränsade flödet. Räkna med ett effektmässigt nollsummespel men Du slipper gnisslet.

...mapp till 20281(gick hur lätt som helst :) ), men det jag undrar över är om jag vinner ngt på att disabla EXUP och om det kan bli bekymmer av att jag sätter flap till ständigt öppen(minska värdet till typ 500 Rpm), lite irriterad på flappen eftersom den gnisslar när den öppnar...
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Förlåt, såg inte Din fråga tidigare:rodnar Det borde funka alldeles utmärkt, jag skulle kanske feta på soppan mellan 5 och 10% i det lägre registren där EXUP tidigare begränsade flödet. Räkna med ett effektmässigt nollsummespel men Du slipper gnisslet.

Jahapp, du kan få lov att förklara det där lite närmre i grannlandet i Öst, motprestation kan bli att jag bjuder på Minttu (eller ngt annat) i nästa vecka..
Tveksam till om jag vågar peta i bränsletabellerna :gnissla

Skall jag vara helt ärlig har hojen mer effekt än jag kan utnyttja ändå, så det är mer irritationsmomentet jag vill slippa.
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Roffe,, har du länken till den där snubben som har moddat sin 675a och bromsat den mellan varje modd???
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skulle tro att Du tänker på J D Hord aka Hordboy: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=9870

Förmodligen den seriösaste trimtråd Ni någonsin kommer att råka på:mattias :)

Roffe,, har du länken till den där snubben som har moddat sin 675a och bromsat den mellan varje modd???
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top