Triumph Daytona 675-tråden!

guldrevolt

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Ort
City
Hoj
2010. BMW S1000rr
Byter man ägare så bryts även försäkringen. Dock kommer ju hojen stå helt oförsäkrad så vintertid, om du inte hittar någon bra garageförsäkring.

Jag har också en -06 och nu gått över till Folksam där jag betalar drygt 6000kr halv/helår avställningsbart. När jag ställer av den så får jag automatiskt en garageförsäkring på den, kostar 2700kr/år. Med en påställningskostnad på 50kr varje gång så får man räkna lite på vad som blir billigast om man skall hålla på och ställa av/på hela tiden. :)

Pratade med folksam tidigare men det var inte ens på tal om att ha försäkring där då jag är under 30 eller vad man måste vara för att det ska va ekonomiskt hållbart. Jag har garage som är säkert/låst och övervakning så det är inga problem men ser det inte lite fishy ut om jag kör ett ägarbyte i oktober och sedan köper tillbaka den i april igen :)
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Pratade med folksam tidigare men det var inte ens på tal om att ha försäkring där då jag är under 30 eller vad man måste vara för att det ska va ekonomiskt hållbart. Jag har garage som är säkert/låst och övervakning så det är inga problem men ser det inte lite fishy ut om jag kör ett ägarbyte i oktober och sedan köper tillbaka den i april igen :)

Ja, det ser dom ju men dom kan inte göra så mycket åt det. Till mig brukar de säga "jaha, den här har du ägt förut ja" ..
I slutändan så påverkar ju sånt här dock enbart oss själva så därför var jag riktigt glad när jag Folksam var såpass billigt för mig. :)
 

frigolit

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
stockholm
Hoj
inget
Hipp!

Färdigåkt för mig... vill bli av me delarna till en D675 -06

Röda org kåpor, bra skick lite småskavanker på vänster sida har petat dit lite färg me triumphs reparationslack
Fälg me däck fram o bak
mm

Ligger på sjukan me ryggmärgsproblem sen ett par månader men ska försöka lösa affären smidigt

Hör av er via pm
 

lekwall

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2011
Ort
Linköping
Hoj
1000 gixxer / daytona fighter
Funderar på att skaffa mig en 675a, har idag en 955i men vill ha en smidigare cykel.
Enligt alla tester så ska den ju vara den bästa men ni som har en trivs ni med hojen?

Den är ju billig att äga vilket är ett enormt plus.
 

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Hej! Relativt ny medlem i daytona-klubben, köpte mig en 08 för en dryg månad sedan.:banana
Behöver byte drivpaket och är lite sugen att testa en annan drevning. Har för mig att jag läste om nån sorts "race-drevning" när jag plöjde igenom den här tråden innan inköp men nu kan jag för mitt liv inte hitta någpot. Nån som känner igen det jag svammlar om och kan någon bra online-shop?
 

0ddish

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 640 Kawasaki kx250 Harley davidsson 750
Snabb fråga: service intervallerna? och vad kostar servicarna? ska kolla på en hoj som gått 2600mil, vilka servicar ska vara gjorda och vilken är nästa? 3000? Tack på för hand!
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Funderar på att skaffa mig en 675a, har idag en 955i men vill ha en smidigare cykel.
Enligt alla tester så ska den ju vara den bästa men ni som har en trivs ni med hojen?

Den är ju billig att äga vilket är ett enormt plus.

Trivs väldigt bra med min, haft den i 3år nu. Enda negativa jag kan säga om den är att 50mil motorväg till Sthlm från GBG ej var det skönaste. Men på små kuriva vägar, bankörningar och liknande är den helt underbar. :) Tjöp :tummenupp


Hej! Relativt ny medlem i daytona-klubben, köpte mig en 08 för en dryg månad sedan.:banana
Behöver byte drivpaket och är lite sugen att testa en annan drevning. Har för mig att jag läste om nån sorts "race-drevning" när jag plöjde igenom den här tråden innan inköp men nu kan jag för mitt liv inte hitta någpot. Nån som känner igen det jag svammlar om och kan någon bra online-shop?

Dom här har jag köpt av och tycker det fungera riktigt bra. Pundet är lågt nu med. :)

Snabb fråga: service intervallerna? och vad kostar servicarna? ska kolla på en hoj som gått 2600mil, vilka servicar ska vara gjorda och vilken är nästa? 3000? Tack på för hand!

100,1000 och 2000mil skall vara gjorda. 2000mil var en större (kosta 5600:), med ventilkoll (och ev justering). 3000mil är en mindre service, typ olja+filter och lite annat smått bara. Har för mig den kostar runt 2000kr.
1000,3000mil osv är samma service och de vid 2000,4000 osv är likadana.
 

guldrevolt

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Ort
City
Hoj
2010. BMW S1000rr
Trivs väldigt bra med min, haft den i 3år nu. Enda negativa jag kan säga om den är att 50mil motorväg till Sthlm från GBG ej var det skönaste. Men på små kuriva vägar, bankörningar och liknande är den helt underbar. :) Tjöp :tummenupp




Dom här har jag köpt av och tycker det fungera riktigt bra. Pundet är lågt nu med. :)



100,1000 och 2000mil skall vara gjorda. 2000mil var en större (kosta 5600:), med ventilkoll (och ev justering). 3000mil är en mindre service, typ olja+filter och lite annat smått bara. Har för mig den kostar runt 2000kr.
1000,3000mil osv är samma service och de vid 2000,4000 osv är likadana.



Jag måste sätta mig och köra ner till skåne imorogn, typ 60 mil från sthlm. Såg att du dragit sträckan götat-sthlm. är det något spec man ska tänka på innan man ger sig ut på denna typ av färd? Hur lång tid tog det för dig att köra götet-sthlm?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag måste sätta mig och köra ner till skåne imorogn, typ 60 mil från sthlm. Såg att du dragit sträckan götat-sthlm. är det något spec man ska tänka på innan man ger sig ut på denna typ av färd? Hur lång tid tog det för dig att köra götet-sthlm?

Kör fort som fan, så fartvinden bär upp överkroppen.. ;)
Minns inte vilken tid det tog men jag körde inte överdrivet snabbt och så tog jag en del pauser. Det är väl bästa tipset, små-pauser och sträcka på benen. :)
Kolla olja, kedja och liknande med. 675an slukar ju en del olja. Kanske inte vid vanlig motorvägskörning dock men bra att kolla upp iaf.

Andra, mer erfarna, kanske har mer tips. =)
 

frigolit

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
stockholm
Hoj
inget
Jag måste sätta mig och köra ner till skåne imorogn, typ 60 mil från sthlm. Såg att du dragit sträckan götat-sthlm. är det något spec man ska tänka på innan man ger sig ut på denna typ av färd? Hur lång tid tog det för dig att köra götet-sthlm?

Måste?! Är väl hur kul som helst :D

Körde Malmö-Stockholm utan nå problem, fortsatte köra ett par timmar i hemma me polarna när jag kommit fram :)

Höll mig på småvägar upp till jönköping sen vart de brassa helvete för att korta tiden på motorväg...

Kolla oljan när du tankar som redan nämnts. Apropå hastighet så drar alla besinstopp ner snittet som fan! :D
 

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Jag måste sätta mig och köra ner till skåne imorogn, typ 60 mil från sthlm. Såg att du dragit sträckan götat-sthlm. är det något spec man ska tänka på innan man ger sig ut på denna typ av färd? Hur lång tid tog det för dig att köra götet-sthlm?

Man kan inte tänka nog mycket på att inte hålla upp hela överkroppstyngden med händerna. Det brukar kännas efter en lång körning, så jga håller med Styret; kör fort så håller fartvinden upp mycket av det. Förutom det är det väl att ha extra koll på bilarna runtomkring så att körkortet inte ryker :D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ni som kör mest bana, hur är det med reservdelar, racedelar osv till 675:an?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ni som kör mest bana, hur är det med reservdelar, racedelar osv till 675:an?

Nytt är nog inget större problem, däremot begagnat.
Sökt länge efter extrafälgar och lyckades till slut på tag på 2 st i sverige.
Förvisso finns det en del på ebay.
Problemet med att få tag på beggade ligger nog i att det inte är så vanligt att någon tävlar med en 675a i sverige.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nytt är nog inget större problem, däremot begagnat.
Sökt länge efter extrafälgar och lyckades till slut på tag på 2 st i sverige.
Förvisso finns det en del på ebay.
Problemet med att få tag på beggade ligger nog i att det inte är så vanligt att någon tävlar med en 675a i sverige.

Ålrajt. Låter sannolikt. Tack.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är i tankarna att köpa en 675'a från 06-08 ungefär.

Är det något speciellt man bör tänka på och/eller undersöka vid en provkörning eller när man checkar annonser?
Sker något speciellt innan, under eller efter dessa årsmodeller som kan vara värt att tänka på? (t.ex. att KTM mellan 02-03 fick highflow-topp)

Tack på förhand :)
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Är i tankarna att köpa en 675'a från 06-08 ungefär.

Är det något speciellt man bör tänka på och/eller undersöka vid en provkörning eller när man checkar annonser?
Sker något speciellt innan, under eller efter dessa årsmodeller som kan vara värt att tänka på? (t.ex. att KTM mellan 02-03 fick highflow-topp)

Tack på förhand :)

06-08, är helt oförändrad 09-, kom det en hel del förändringar, mest synligt är annan toppkåpa med smalare ljusöppningar och svarta kåpor på motorn som tidigare var bruna, i övrigt så blev den lite lättare och fick några hästar till, QS finns till -09 plug and play.

Väljer du en -09 så kolla så det verkligen är den senare versionen, det finns -09or av det tidigare snittet ute då dom bröt mitt i årsmodellen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Alright, tack som tusan för infon!
-09 är nog inte så troligt att det blir däremot, ska vara en billig för sin årgång i såna fall hehe
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Blås vid besiktning

Hej!

Är det någon som har lite mer erfarenhet av vilka blås man kan ha på vid besiktning. Har för närvarande ett TOR på. Funkar det med db-killer eller måste jag byta tillbaka till orginalet?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top