Triumph Daytona 675-tråden!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Efter att ha fått street:en stulen i år så är man för stunden hojlös. Har velat lite på om man ska skaffa en Speed triple eller en Daytona... Har framförallt fastnat för 675R-modellen men här är mitt "problem"; Jag kör ingen bana och har egentligen inget intresse för det heller :va. Är det helt och hållet bortkastat att införskaffa en kåphoj med dessa racespecs för det priset? Ska jag hålla mig till kåplöst?

Vet att jag är den som måste bestämma mig här men, vill gärna ha lite åsikter och inputs :)

Provkör en Daytona och testa? Jag har inte kört något på bana än, men jag är ändå helnöjd med min. Just R-versionen kanske är lite som att köpa en Ferrari men inte riktigt gilla att det går fort eller kraftiga accelerationer, köper du ny så går det säkert att få med r-kåporna om det skulle vara så?
Både min tidigare körlärare och en H-D-frälst polare har kört min och stortrivdes, ingen av dem gillar sporthojar men båda sa att de var tvungna att erkänna att den var skitkul och väldigt trevlig att köra.
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Provkör en Daytona och testa? Jag har inte kört något på bana än, men jag är ändå helnöjd med min. Just R-versionen kanske är lite som att köpa en Ferrari men inte riktigt gilla att det går fort eller kraftiga accelerationer, köper du ny så går det säkert att få med r-kåporna om det skulle vara så?
Både min tidigare körlärare och en H-D-frälst polare har kört min och stortrivdes, ingen av dem gillar sporthojar men båda sa att de var tvungna att erkänna att den var skitkul och väldigt trevlig att köra.


Jo det får allt bli en provkörning nästa år. Ja, om det är en möjlighet så kanske man kan få ner kostnaderna något... Nåväl, är väl mer eller mindre omöjligt att bestämma sig utan att ens ha testat motorcykeln.

Tack för ditt inlägg!
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Efter att ha fått street:en stulen i år så är man för stunden hojlös. Har velat lite på om man ska skaffa en Speed triple eller en Daytona... Har framförallt fastnat för 675R-modellen men här är mitt "problem"; Jag kör ingen bana och har egentligen inget intresse för det heller :va. Är det helt och hållet bortkastat att införskaffa en kåphoj med dessa racespecs för det priset? Ska jag hålla mig till kåplöst?

Vet att jag är den som måste bestämma mig här men, vill gärna ha lite åsikter och inputs :)

Är väl kanske lite overkill med en R i sådant fall. Men Öhlins är Öhlins och Brembo är ju inte heller fel. Men vill du spara en slant så ta en vanlig Daytona 675 då...prestanda skiljer inte mer än de tidigare nämnda detaljerna.

Körställningen är iaf väldigt annorlunda jämfört med en Street. Båda har sin charm, men vid olika tillfällen.
Båda är ju Traja, så det kan inte bli fel oavsett vad du väljer :hihi
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Är väl kanske lite overkill med en R i sådant fall. Men Öhlins är Öhlins och Brembo är ju inte heller fel. Men vill du spara en slant så ta en vanlig Daytona 675 då...prestanda skiljer inte mer än de tidigare nämnda detaljerna.

Körställningen är iaf väldigt annorlunda jämfört med en Street. Båda har sin charm, men vid olika tillfällen.
Båda är ju Traja, så det kan inte bli fel oavsett vad du väljer :hihi

Tja, bra grejer är ju alltid trevligt att ha! Frågan är bara om de motiverar priset kontra vad är det, nissin och triumphs egna dämpare? (I min situation dvs)

Har svårt att släppa triple:n, karaktär och sång utan dess like. Nej jag gillar triumphträsket helt enkelt! :kär
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tja, bra grejer är ju alltid trevligt att ha! Frågan är bara om de motiverar priset kontra vad är det, nissin och triumphs egna dämpare? (I min situation dvs)

Har svårt att släppa triple:n, karaktär och sång utan dess like. Nej jag gillar triumphträsket helt enkelt! :kär

Samvetsfråga...I ditt fall, som du beskrivit är det nog inte helt motiverat. Men å andra sidan "Vill ha"-faktorn skojar man inte bort :D
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Tja, bra grejer är ju alltid trevligt att ha! Frågan är bara om de motiverar priset kontra vad är det, nissin och triumphs egna dämpare? (I min situation dvs)

Har svårt att släppa triple:n, karaktär och sång utan dess like. Nej jag gillar triumphträsket helt enkelt! :kär

Innan du bestämmer dig, kolla upp försäkringen R-versionen är avsevärt dyrare att försäkra än "vanliga" 675an
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Glömde ju totalt försäkringen på R:en som Anders klokt nog påpekade.


Nåja, apropå någon som undrade vad han hade för årsmodell egentligen...

Triumph har en tendens att göra förändringar mitt i modellår, därför spelar året ingen roll i det sammanhanget, utan VIN(Vehicle Identification Number) är det enda som är intressant. T.ex. fick inte SE -10 den nya instrumenteringen vill jag minnas, medan den vanliga 675 -10 har det. Min -11 har den förlängda svingen med M8 till bobbinerna. Inte alla -11 som har det heller.
Därför gäller inte återkallelsen på Laddregulatorn en årsmodell utan t.o.m. ett VIN-nummer.

Apropå den säger jag nog som Fylking. Äntligen.
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Innan du bestämmer dig, kolla upp försäkringen "vanliga" R-versionen är avsevärt dyrare att försäkra


Nu hänger jag inte riktigt med! Finns det fler R-modeller? :va

Ja, försäkringen skiljer sig ju rätt friskt mellan Street:en och Daytona:n också... Har för mig att skillnaden på premien var i runda slängar 6tkr/år hos IF, å andra sidan är det ungefär vad jag skulle få betala för en speed så det är pest eller kolera på den punkten :tungan
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nu hänger jag inte riktigt med! Finns det fler R-modeller? :va

Ja, försäkringen skiljer sig ju rätt friskt mellan Street:en och Daytona:n också... Har för mig att skillnaden på premien var i runda slängar 6tkr/år hos IF, å andra sidan är det ungefär vad jag skulle få betala för en speed så det är pest eller kolera på den punkten :tungan

Det finns följande modeller av Daytona.
Triumph Daytona 675
Triumph Daytona 675 SE
Triumph Daytona 675 R

Skillnaden mellan vanlig och SE är bara färg vad jag vet.
Skillnad mellan de två översta och R modellen är färg och som Lotek skriver Brembo bromsar samt Öhlinsare runt om. Kan finns mer små detaljer men inget som påverkar prestanda eller köregenskaper utöver bromsarna och dämparna då.

Stor skillnad doch i försäkring.
Triumph Daytona 675 R är bra mycket dyrare att försäkra.
Vet helt huvudlöst av försäkringsbolagen men så är det.
Hade jag varit du så hade jag letat upp en Triumph Dayton 675 eller rn Triumph Daytona 675 SE.
Provkör och fundera på hur den kändes.
Jag kör extremt lite bana, en gång i år. Men fan Daytonan funkar i trafik med. Sen är den ju förbannat snygg!!! :yoparty
Du får en hoj i 600 klassen som faktiskt går att lösa försäkring på utan att gråta blod, om du inte tar R modellen då.

Jag betalar 12 700kr hel/hel för min 07'a mitt i Göteborg.
Med lite fippel hit och det får jag ner det till ca 7000 kr om året.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nu hänger jag inte riktigt med! Finns det fler R-modeller? :va

Ja, försäkringen skiljer sig ju rätt friskt mellan Street:en och Daytona:n också... Har för mig att skillnaden på premien var i runda slängar 6tkr/år hos IF, å andra sidan är det ungefär vad jag skulle få betala för en speed så det är pest eller kolera på den punkten :tungan

Hmm, vet inte riktigt vqa jag skrev där (skyller pa telefonen)... Skulle varit att det är stor skillnad mellan R-modellen och "vanliga" 675an i försäkring.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jag har en uppsättning 08ans SE-kåpor liggande som jag vill bli av med. Bra skick och komplettaSE-kåporna 003 (Custom).jpgSE-kåporna 004 (Custom).jpgSE-kåporna 005 (Custom).jpgSE-kåporna 006 (Custom).jpg
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
M& varianten från Biltema passade bra.
Nu får bettan stå lite säkrare denna vinter.
Klaffarna jag använde på depåstödet förra vintern kändes lite sådär...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nån som kan svara på vad det är för skillnad på motorerna i Street Tripple ( av nyare modell) och Daytonan.
Båda har ju 675cc motorer men det skiljer nästan 30 hk mellan dom.

Vore rätt kul att ha en Street Tripple R med Daytona-motorn.:banana
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nån som kan svara på vad det är för skillnad på motorerna i Street Tripple ( av nyare modell) och Daytonan.
Båda har ju 675cc motorer men det skiljer nästan 30 hk mellan dom.

Vore rätt kul att ha en Street Tripple R med Daytona-motorn.:banana

Snåljåp...betala försäkringen och se glad ut... :näsblod
Eller är det så illa att du börjar bli gammal och inte klarar sittställningen :gnissla

Ok, vad jag har läst mig till är följande. Kammar och ECU är den största skillnaden.
Läs här och här

Den här var lite skojig med.. kanske t.o.m. användbar.
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Snåljåp...betala försäkringen och se glad ut... :näsblod
Eller är det så illa att du börjar bli gammal och inte klarar sittställningen :gnissla
:smasha:smasha:smasha
Det är väl bara att erkänna, åldern spelar in men störst betydelse har nog ändå den uteblivna träningen de 10 senaste åren
 

Majliss

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
Triumph Daytona 675 -06 & Aprilia RSV4 Factory -09 & Honda CRF150R
Någon som har tips på vart man kan hitta billigt, och givetvis bra, drivpaket? Jag har hittat några för 1500:- exl frakt. går det att få tag på billigare?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top