Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Mr Triumph

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -09
Tackar Roffe ska försöka ta tag i saken.... Har även funderat över om man kan lackera greppen istället... funkar det tro???
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tröttmössa AB.
Har efter lite om och men bytt topppackningen på banhojen då den tyckte att olja och kylarvatten verkade vara en kul blandning. Efter operationen i fråga så vägrar skiten att ge gnista. Jag har kopplat precis varenda kabel, tändstiften är inget fel på (har testat med nya), Den spottar ur sig felkoder om crankshaft sensor circuit malfunction or open circuit och ignition coil x (ibland 3 ibland 1,2 och 3), förvisso efter att jag då testat att lossa och rengöra dessa kontakter, eller åtminstone vad jag tror är dessa kontakter. Någon som har något förslag på vad det kan tänkas vara eller vill köpa en -06:a med 3000 mil på mätarn, ett sprillans nytt michelin power one bakdäck inklusive en plats i mellangruppen på ezzodagen för sissådär en 45000 inklusive kinakåpor och skitfula rejskåpor?

Kontakten för ett eventuellt larm/immobilizer är byglad, samtliga kontakter sitter där de ska, batteriet är laddat, hojen gick innan operation byte av topppackning så något har uppenbarligen gått åt helvete under den. Något vanligt?

Edit: Lotek, tack för din guide tidigare, glömde bort att jag var på tjejens konto när jag gillade inlägget, det stod dock inga moment där, tror jag var på den tidigare när jag jagade runt... men ja, som du ser så är ju den delen löst iaf!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Den spottar ur sig felkoder om crankshaft sensor circuit malfunction or open circuit och ignition coil x (ibland 3 ibland 1,2 och 3)...
1 - ignition coil - tändspolar, sitter på stiften och förmodligen de du ryckt i.
2 - open circuit - Du har väl dubbelkollat stödbrytare/dödarknapp/kopplingsbrytare? Om de inte är byglade?
3 - crankshaft sensor - sitter om jag minns rätt innanför generatorkåpan (vääänster!! sida av motorn), bakom statorn. Har Du varit där inne och pillat? Kabeln kommer ut ur generatorkåpans ovansida, följ den och kolla så att Du inte skadat den och så att kontakten till kabelstammen är okej... Det är den signalen som berättar för ECU att det är dags att slå gnistor så utan den blir det inget party. Har Du haft loss den har jag något svagt minne av att den kan monteras i fel läge och därför komma för långt från vevaxeln och ge för dålig signal. Kolla verkstadshandboken...

Avvaktar resultat...
 
Last edited:

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tackar Roffe ska försöka ta tag i saken.... Har även funderat över om man kan lackera greppen istället... funkar det tro???

En gissning är väl pulverlack isf, men anodisering funkar ju. Om det är obehandlad alu iaf.. då kan man göra det själv.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tröttmössa AB.
Text
Edit: Lotek, tack för din guide tidigare, glömde bort att jag var på tjejens konto när jag gillade inlägget, det stod dock inga moment där, tror jag var på den tidigare när jag jagade runt... men ja, som du ser så är ju den delen löst iaf!

Jag är ju helt dum i huvudet. Jag trodde du menade moment som i åtdragning av toppen.. Nu trillade 25-öringen ner :rodnar :fyllisar
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
1 - ignition coil - tändspolar, sitter på stiften och förmodligen de du ryckt i.
2 - open circuit - Du har väl dubbelkollat stödbrytare/dödarknapp/kopplingsbrytare? Om de inte är byglade?
3 - crankshaft sensor - sitter om jag minns rätt innanför generatorkåpan (vääänster!! sida av motorn), bakom statorn. Har Du varit där inne och pillat? Kabeln kommer ut ur generatorkåpans ovansida, följ den och kolla så att Du inte skadat den och så att kontakten till kabelstammen är okej... Det är den signalen som berättar för ECU att det är dags att slå gnistor så utan den blir det inget party. Har Du haft loss den har jag något svagt minne av att den kan monteras i fel läge och därför komma för långt från vevaxeln och ge för dålig signal. Kolla verkstadshandboken...

Avvaktar resultat...

Har kikat runt i verkstadshandboken jag nu är innehavare av :)banana) och har kommit fram till samma slutsats som du, dock har jag inte rört på vevaxelgivaren, vilket gör det hela lite mysko. Detta är dock en felkod som jag aldrig fått innan vilket gör mig lite ställd och lätt uppgiven. Ser inga skador på kontakten eller kabeln ner till givaren, men bara för att jag inte ser dem betyder ju inte att de inte finns där. Får väl jaga lite efter en ny o byta ut helt enkelt. Nu när jag är lite piggare och tänker efter så missade jag att ta bort jorden i motorn när jag lossade den, så kanske något blev söndersträckt där, isf är det väl bara att byta hela stammen, men får hoppas att det bara är kabeln.

1. Har haft loss tändspolarna, så då borde de ge felkoder, men gjorde de inte alla gånger, ibland kom felkoderna i efterhand.
2. Brytare på koppling, stödet och dödarknappen fungerar som de ska.
3. Har som sagt tidigare inte haft loss den. Men det skulle väl vara om jag lyckats skada kabeln på något vis, kanske får bli att ringa till länna o be dem jaga fram en ny givare, alternativt en kabel om det går att bara byta ut den.

Jag är ju helt dum i huvudet. Jag trodde du menade moment som i åtdragning av toppen.. Nu trillade 25-öringen ner :rodnar :fyllisar

Men... Men... Nu vet jag inte vem av oss som varit på flaskan. Har du ändrat länken? Jag kom till en jätteutförlig guide till hur man skulle göra, med bilder och allt, precis hur bra som helst, uppdelad i olika moment. Det jag behövde var momenten för att dra toppen, så som du trodde. Tittade nu, då är det bara en lång lista med moment. Nu är det jag som känner mig dum i huvudet, igen. :huvet:fyllisar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra. På sidan 10.62 finns några mätningar Du kan göra med multiinstrumentet, se till att klara av dom innan Du frustrationsriver.

Är jordflätan paj skulle motorn inte ens dra runt, mät spänningen mellan batteriet och en bra jordpunkt när Du vridit på nyckeln resp när startmotorn aktiveras. Är det ungefär samma värden som när Du läser över batteriet borde det inte vara jordfel i alla fall. Jag antar att Du fällde fram eller sänkte ned motorn när Du bytte packning, inte demonterade hela blocket?

Lycka till :)

Har kikat runt i verkstadshandboken jag nu är innehavare av :)banana) och har kommit fram till samma slutsats som du... Nu när jag är lite piggare och tänker efter så missade jag att ta bort jorden i motorn när jag lossade den, så kanske något blev söndersträckt där, isf är det väl bara att byta hela stammen, men får hoppas att det bara är kabeln...

3. Har som sagt tidigare inte haft loss den. Men det skulle väl vara om jag lyckats skada kabeln på något vis, kanske får bli att ringa till länna o be dem jaga fram en ny givare, alternativt en kabel om det går att bara byta ut den...
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
Apropå ingenting..om någon behöver lagning av skinnställ av jackor och dylikt inför säsongen så skicka över ett meddelande. Har kontakterna för få saker utförda på bästa sätt till er alla i tråden till fördelaktigt vänskapspris. Det är ej helt lätt hitta duktigt folk som utför lagningar riktigt och hållbart så ja som sagt skulle någon behöva lagning av något skicka ett pm så ska det ej vara några problem.
:fyllisar
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Gäller detta bara Göteborgstrakten eller även Stockholmsområdet?

Apropå ingenting..om någon behöver lagning av skinnställ av jackor och dylikt inför säsongen så skicka över ett meddelande. Har kontakterna för få saker utförda på bästa sätt till er alla i tråden till fördelaktigt vänskapspris. Det är ej helt lätt hitta duktigt folk som utför lagningar riktigt och hållbart så ja som sagt skulle någon behöva lagning av något skicka ett pm så ska det ej vara några problem.
:fyllisar
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
Det är tyvärr begränsat till och runt Göteborg men skulle du vara i närheten av Göteborg och ha med dig grejerna skicka mig ett pm så ordnar jag så dina grejer blir omhändertagna dit du kan gå och få dom lagade på bästa sätt av riktiga körsnärer som jobbar med just skinn och med lagningar av i detta fall mc kläder.Dom gör det riktigt på första försöket och så att grejerna håller.
 
Last edited:

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Hämtade min Daytona i onsdags och jag är störtkär, helt underbar maskin!:) En röd av årsmodell 2009 vart det med cirkus 800mil, toknöjd so far! Jag undrar om någon av er kör utan värmeskyddet över dämparn bak? Sett lite bilder på hojar utan och tycker det är snyggare men är lite orolig att värmen ställer till det baktill med plast/lampa etc?

Denna fråga har säkert ställts i denna tråd men orkar inte bläddra igenom 234 sidor:crash
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Hojen e uta helskotta elak mot ens ben å rumpa. stekt bacon i stan i princip. inte alls lika kall som zx6ren men jag älskar värme :p. Men en sak stör jag mig på. å det e Gasrullen. Inte nog att gasresponsen känns abrupt så måste man vrida rullen 100 varv innan man kommer till fullgas. E det bara att byta rullen som på andra hojar? kawwan behöver jag bara vrida nån cm å sen tar det stopp... Fattar inte men känns helt mysko med trajjan då jag inte hittar det jag söker på nätet när jag letar efter mektips/moddar till den.
 
Last edited:

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Man kan byta till street triplens gas som är kortare så blir det som en "snabb gas"

Kolla med B33R på forumet han har bytt.




Hojen e uta helskotta elak mot ens ben å rumpa. stekt bacon i stan i princip inte alls lika kall som zx6ren. Men en sak stör jag mig på. å det e Gasrullen. Inte nog att gasresponsen är känns abrupt så måste man vrida den 100 varv innan man kommer till maxgasen. E det bara att byta rullen som på andra hojar? kawwan behöver jag bara vrida nån cm å sen tar det stopp... Fattar inte men känns helt mysko med trajjan. hittar inte det jag söker på nätet när jag letar efter mektips/moddar till den.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nämenvafaaaaaaaaaaan!!! Akut hjälp!?

Var ute o provkörde efter att ha bytt topppackning och fått igång allt. Det tog ca 2 timmar, så pissade vänster gaffelben olja.
Någon som har en packbox över, eller än bättre, har en packbox över och vill hjälpa mig byta mot lämplig kompensation? (Pengar, svetsning eller så kan jag väl dra ner byxorna o svanka) :huvet Detta under morgondagen (söndag) i tokholm, klockan 18 imorrn lär den vara lastad så jag kommer iväg till ezzodagen...
Och detta är inte för att jag är lat, jag kan helt enkelt inte, har aldrig rivit i gafflar förr...
Det är förresten en -06 vi talar om.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Var ute o provkörde efter att ha bytt topppackning och fått igång allt. Det tog ca 2 timmar, så pissade vänster gaffelben olja.
Någon som har en packbox över, eller än bättre, har en packbox över och vill hjälpa mig byta mot lämplig kompensation? (Pengar, svetsning eller så kan jag väl dra ner byxorna o svanka) :huvet Detta under morgondagen (söndag) i tokholm, klockan 18 imorrn lär den vara lastad så jag kommer iväg till ezzodagen...
Och detta är inte för att jag är lat, jag kan helt enkelt inte, har aldrig rivit i gafflar förr...
Det är förresten en -06 vi talar om.

Hoppas du fick fixat packboxen.
Du har banne mig inget flyt med hojen!
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
Du är ialf inte ensam om att ha oflyt med hojen...det är fan rekord med bök som händer i år med hojen..min är forfarande på verkstan..man vill gärna tro det har en mening med att saker händer..men...det.känns jävligt segt nu bara..:huvet....man vill ju bara ut och köra.. hoppas det löser sig med din hoj och med packboxen!
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top