...Om man då måste prioritera vilken ordning sakerna ska inhandlas vad köpes först tro?
Extrafälgar, regndäck och slicks samt värmare eller en ny bakdämpare?...
Det glädjer mig mycket att inget av förslagen var helsystem eller sportfilter...
mode on: Min gamle professor Torsten Grennberg (infödd 08) sa en gång "att meata e att veata", jag tror han menade "att mäta är att veta", men det låter inte riktigt lika ballt. Så, det första Du lägger ett par hundra spänn på är en IR-mätare typ denna eller Claes O modell:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-Termometer-IRT-260-17236/
Så - ut och panga tre varv, sedan direkt in i depån och mät snabbt tempen på sidorna resp i mitten på däcken. Så länge Du inte är över 60 grader behöver Du inte börja köra på DOT eller slicks, de går bara kalla. Arbetstempen för slicks och DOT är egentligen 80-120 grader, de kyls ju någon grad på väg in i depån, men Du bör i alla fall uthålligt läsa över 60 grader på sidorna för att det ska ge något mervärde att gå upp på rejsgummi.
Värmare kan ändå vara bra, på med dem i 30 minuter, sedan slipper Du uppvärmningsvarven och tjänar dessutom lite slitage. Regndäck är säkert skoj, tyvärr har jag på grund av instruerandet alltid kört gatdäck på mina extrafälgar. Men till exempel J.Porta vet jag är helsåld på känslan i att köra regn, det kräver en mjuk körstil vilket är bra. T ex
tyre-techs värmare kostar 12-1 300 spänn och gör ett utmärkt jobb.
Bakfjädring - ja, upplever Du ett problem med fjädringen idag? Du har ju varit med ett tag, att hänget är ställt och retur fram/bak i balans förutsätter jag. Problem med fäste? Sliter den mycket däck? Flyger Du ur sadeln in i Ejes? Daytona 06-08 har ett mycket progressivt länkage, vilket i kombination med en hård bakfjäder gör sista delen av fjädringsvägen oerhört stum. En lätt förare kommer långt bara med att byta fjäder. Är irritationen över bakändan så stor att det påverkar Din körning kan det vara dags att göra något,
Kör Du mjukt in i kurvorna, relativt hög kurvhastighet och tidigt gaspådrag eller Marquez style? Den förre föraren kan ha en mer lättstyrd maskin (aggressiv attityd, lägre front/högre bak), den senare en hoj som avlastar vikten på framhjulet.
Som Lotek sa är oljebyte fram en sak som bör göras i varje fall varannan säsong om hojen går mycket på bana, tävlas det talar vi om 1-2 ggr säsong.
Så, med ledning av vad Du vet om Din körning och de temperaturer Du jobbar upp i däcken skulle t ex följande prioriteringsordning kunna fungera:
1 - IR-mätare.
2 - servad gaffel/ ev mjukare fjäder bak?
2 - Däcksvärmare
3 - Däck. Låt IR-värmaren avgöra vilken sort.
4 - regndäck och extrafälgar. Varför inte, bandagar är hyfsat dyra och med regndäck kan Du få vettig träning om än det är blött? När det sitter DOT eller slicks på originalfälgarna blir väta inte alls roligt. Inte alls.
5 - När Du irriterar Dig på bakdämparens stötighet eller oförmåga att hitta grepp i skumpiga utgångar så att den begränsar Dig kan det vara läge att byta. Det kan mycket väl hända före pkt 4, men helst inte före pkt 1
mode off:
Vad tror Du om de tankarna? Kan det vara något som kunde stämma även för Dig?