Triumph Daytona 675-tråden!

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
jodå det kunde gått värre om jag hade åkt i marken vilket varken jag eller hojen gjorde.lyckades hålla balansen även om smällen kändes..men ja..precis som du sa..väldigt otrevlig upplevelse..första gången det händer mig och förhoppningsvis sista..saker man själv ej kan styra över..är..jvlgt obehagliga..
hoppas det gick bra för killen som krockade idag uppe i Sthlm apropå olyckor..och att alla andra här håller sig fria från skador i år..känns som det vart mkt redan.
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Behöver lite rådgivning :)
Börjar bli läge att byta bakdämparen på min -06a till något bättre. Hojen går 100% bana. Fick tips av Lotek om WP. Vad kör ni som åker bana med för dämpare? Vart vänder man sig när man vill handla? Sen är det någon som har en uppsättning fälgar till salu?

Finns ju någon tanke i bakhuvudet att man vill testa på något rejs i framtiden och nu står man i det läget att antingen fortsätta utveckla denna hoj som trots allt börjar bli gammal eller sälja av och köpa en redan färdig banhoj av japansk sort. Vad tycker ni?
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jajja, igår blev jag ägare av en Daytona 675 från -08, mk 700 mil.

Körde en ZX6-RR (599cc) från -05 tidigare och första intrycket jag fått:

-Daytonan är mycket känsligare vid styrning, men känns tyngre att tackla ner. Vanefråga?
-Nerdrevad Ninja kändes piggare vid full rulle. Aldrig tagit några tider men allmänt lite långsamare känns det. Det borde den ju inte vara, va ju "bara" 105 hp i ninjan. Någon som drevat ner?
-Botten draget känns nog av! 72nm mot 60nm, Daytonan drar mycket tidigare och kraftigare.
-ljudet!! originalrör men fan vad coolt ljud ändå, tror inte de behövs bytas ut. Ifall, vilka pipor skulle vara bra i pris/ljud?
-gasresponsen är mycket mer precis på Daytonan. tänkte gå illa några gånger när ja endast korrigerade handen. Hur mycket spel skall det vara på rullen innan den reagerar?

IMAG2448.jpg
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
justera så det blir i ett läge som du tycker passar din körning.så spelet blir anpassat efter det du tycker är lagom..ägaren innan hade justerat det på min hoj och ja jag gjorde inga ändringar sen för det var klart bättre än de jag kört innan..det är vad jag skulle rekommendera iallfall....men hör med Roffe annars här i tråden mer detaljerat..han har koll på det mesta..och det han inte har koll på gällande 675.an..är int värt att veta lycka till och stort grattis till hojen..du kommer få mycket glädje..underbar skapelse :D ..:tummenupp
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fan vad trist MarcusVasa.
Min ska också in på verkstad efter att jag drog omkulle när jag fick möte i korsningen vid tanka stationen nedanför Ramberget.
Om du känner till den korsningen så kan du tänka dig hur smart det är av en bil att köra om när en skåpbil står tvärs över körfälten ner mot Lundbyleden.
Svänger runt skåpbilen när jag upptäcker att snillet kör om och håller på att fronta honom. Lägger hojen på höger sida, blir lite skrap men den är fullt körduglig.
Ska in på Jiohans MC för skadebesiktning den 16/5 sen blir den la fixad lagom tills säsongen är slut skulle jag tro.
Skitskoj NOT. Polerat vart enda kåpa under vintern också förstörs allt under en av de första turerna.
Skönt i alla fall att jag slipper betala något för reparationer.

Gött att du klarade dig utan skador.

Kör du med folket från GP någon gång?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Läste precis om krocken i Huddinge.
Låter inte bra för föraren.
Sen måste jag reflektera lite. Flyga 30-40m efter krocken! Han/hon måste kört hyfsat fort. Från bilderna ser det inte direkt ut som att det är en lämplig väg att köra fort på.
Det jag vill komma till. Kör gärna fort men välj era tillfällen.
Hoppas föraren klarar sig.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Behöver lite rådgivning :)
Börjar bli läge att byta bakdämparen på min -06a till något bättre. Hojen går 100% bana. Fick tips av Lotek om WP. Vad kör ni som åker bana med för dämpare? Vart vänder man sig när man vill handla? Sen är det någon som har en uppsättning fälgar till salu?

Finns ju någon tanke i bakhuvudet att man vill testa på något rejs i framtiden och nu står man i det läget att antingen fortsätta utveckla denna hoj som trots allt börjar bli gammal eller sälja av och köpa en redan färdig banhoj av japansk sort. Vad tycker ni?

Gör om din själv till rent banjärn så lär du dig mer om hojen. Skaffa Japshoj? Skojar du eller varför vill du byta ner dig :dummer . Dessutom, vilket sagts förr, skaffa TuneEcu och kabel(leta i tråden) och mappa den till senaste tillgängliga mapp för ditt VIN. WP var mitt alternativ för det är en mellan-eftermarknadsdämparen som är bra. Inte bäst, men absolut inte sämst heller. Öhlins FTW, men då skall man ha råd också.. Finns på hur många ställen som helst. Här t.ex. Pundet är rätt lågt nu dessutom. Framdämparna är rätt ok, eller inte direkt dåliga iaf. Men regelbundna byten av olja i gaffeln gör underverk bara det.

Jajja, igår blev jag ägare av en Daytona 675 från -08, mk 700 mil.

Körde en ZX6-RR (599cc) från -05 tidigare och första intrycket jag fått:

-Daytonan är mycket känsligare vid styrning, men känns tyngre att tackla ner. Vanefråga?
-Nerdrevad Ninja kändes piggare vid full rulle. Aldrig tagit några tider men allmänt lite långsamare känns det. Det borde den ju inte vara, va ju "bara" 105 hp i ninjan. Någon som drevat ner?
-Botten draget känns nog av! 72nm mot 60nm, Daytonan drar mycket tidigare och kraftigare.
-ljudet!! originalrör men fan vad coolt ljud ändå, tror inte de behövs bytas ut. Ifall, vilka pipor skulle vara bra i pris/ljud?
-gasresponsen är mycket mer precis på Daytonan. tänkte gå illa några gånger när ja endast korrigerade handen. Hur mycket spel skall det vara på rullen innan den reagerar?

"Fin bild här"

Tackla ner en Daytona :va
Börja med att byta däck. De Dragon Supercorsa som du har borde vara rätt gamla vid det här laget och de ser lite slitna ut. Där kommer du att märka skillnad först. Kontrollera hur föregående ägare ställt gafflarna i kronan(sök och du skall finna..) Kan vara någon som experimenterat med den.
Nä, men drevat upp bak, 2 kugg. Blev trevligt och i starter så var den enda som tog 675:an en ZX-10, och det var precis att han gick in före mig i böjen...

Karaktären kan inte jämföras mellan en Triple och en radfyra.. Triplen drar hela vägen utan att protestera medan radfyran kräver höga varv för att prestera något alls. Lär dig nyttja det rätt bara. Nä, den är inte långsammare än en gammal ZX-6... Men den presterar inte bättre än sin förare.

Spel i gasen? Varför då? Då blir den ju bara ryckig. Inget spel och vänj dig istället. Här bör också mappas. TuneEcu, kabel samt senast tillgängliga mapp. Tar bort ett litet ryck som finns initialt vid gaspådrag i originalmappen dessutom.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu behöver jag hjälp igen. :huvet

Upptäckte att oljan beslutit sig för att göra kyllrvätskan sällskap innan helgen, får inte tag i någon mekhandbok och ny toppackning kommer imorgon, och fanskapet må vara igång igen på torsdag kväll. Någon som har lust att skvallra om vilka moment jag ska använda mig av när det är dags att plocka ihop allt imorgon kväll?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Nu behöver jag hjälp igen. :huvet

Upptäckte att oljan beslutit sig för att göra kyllrvätskan sällskap innan helgen, får inte tag i någon mekhandbok och ny toppackning kommer imorgon, och fanskapet må vara igång igen på torsdag kväll. Någon som har lust att skvallra om vilka moment jag ska använda mig av när det är dags att plocka ihop allt imorgon kväll?

Här...
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tackla ner en Daytona :va
Börja med att byta däck. De Dragon Supercorsa som du har borde vara rätt gamla vid det här laget och de ser lite slitna ut. Där kommer du att märka skillnad först. Kontrollera hur föregående ägare ställt gafflarna i kronan(sök och du skall finna..) Kan vara någon som experimenterat med den.
Nä, men drevat upp bak, 2 kugg. Blev trevligt och i starter så var den enda som tog 675:an en ZX-10, och det var precis att han gick in före mig i böjen...

Karaktären kan inte jämföras mellan en Triple och en radfyra.. Triplen drar hela vägen utan att protestera medan radfyran kräver höga varv för att prestera något alls. Lär dig nyttja det rätt bara. Nä, den är inte långsammare än en gammal ZX-6... Men den presterar inte bättre än sin förare.

Spel i gasen? Varför då? Då blir den ju bara ryckig. Inget spel och vänj dig istället. Här bör också mappas. TuneEcu, kabel samt senast tillgängliga mapp. Tar bort ett litet ryck som finns initialt vid gaspådrag i originalmappen dessutom.

Tack för insikten! :)
Jepp, tror jag sätter in en beställning genast på favoritdäcken, Pilot Road 3, fungerade felfritt på kawan.
Ska kolla inställningarna på gafflarna.
Vilken kod är +2 drevet bak? Hittar bara -1 fram. plus att det är billigare. :p
Minns inte vad det var för spel på förra, kanske inget alls och därför märks det så tydligt, riktigt ryckigt att köra sakta.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Tack för insikten! :)
Jepp, tror jag sätter in en beställning genast på favoritdäcken, Pilot Road 3, fungerade felfritt på kawan.
Ska kolla inställningarna på gafflarna.
Vilken kod är +2 drevet bak? Hittar bara -1 fram. plus att det är billigare. :p
Minns inte vad det var för spel på förra, kanske inget alls och därför märks det så tydligt, riktigt ryckigt att köra sakta.

Drev här 525 pitch. 49 kugg ger pang för pengarna. -1 fram sliter hårdare på kedjan och den är dyrare än dreven...något.
Det finns drev att köpa på andra ställen med, men jag var nöjd med det jag köpte därifrån. Frakten blir tyvärr lika dyr som drevet i princip. Men då får man ju nöjet att köpa något mer man "behöver" så att frakten blir billigare. ehh....eller så.
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
D96ANGL: Ja det va riktigt jvla trist..:(.15 minuter in på säsongen..men jag antar som du sa med att man får va tacksam för man inte bröt något eller gjorde illa sig nämnvärt förutom en jkla otrevlig upplevelse..
Ok så din ska med in på verkstan....mkt som händer nu överallt..påkörningar hit o dit..och killen/tjejen som körde in i bilen i Sthlm..jag blev påkörd vid Brofästet till Götaälvbron vid Preem macken precis vid övergångsstället då jag stannade för gående så det var ej så långt ifrån där du råkade ut för din händelse. Ja känner till den korsningen fan vad trist..men hur gick det för dig då? Det känns som sagt jvlgt typiskt det händer lagom till allt är putsat klart..redo..men..ja..sålänge det int är några personskador så får man borsta av sig upp på det igen när grejerna är fixade. Ja läste med om det i Huddinge..ja han/hon måste kört rätt fort.. ..ju äldre jag blir..desto mer..säkerhetsmedveten blir jag..eller har alltid varit..men tänker nog mer på vad som kan hända numera..vilket jag är lite kluven kring...men dagen då jag är mer skraj för att något ska hända..än njuter är det nog dags att byta hoj..fast o andra sidan..en olycka kan ju lika gärna ske på en scoooter eller en glidare..allt handlar ju om att hålla huvudet kallt köra vettigt marginalerna på ens sida..finns ju inga garantier för något...men..olyckor händer ju ändå så man får väl väga av det lite.. men man får sig en tankeställare då man blir påkörd..eller ja..det som hände dig..personligen fick jag det ialf i samband med det som hände mig
Ja hoppas föraren i Sthlm klarar sig..nog med olyckor för i år..med råge redan.
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Gör om din själv till rent banjärn så lär du dig mer om hojen. Skaffa Japshoj? Skojar du eller varför vill du byta ner dig :dummer . Dessutom, vilket sagts förr, skaffa TuneEcu och kabel(leta i tråden) och mappa den till senaste tillgängliga mapp för ditt VIN. WP var mitt alternativ för det är en mellan-eftermarknadsdämparen som är bra. Inte bäst, men absolut inte sämst heller. Öhlins FTW, men då skall man ha råd också.. Finns på hur många ställen som helst. Här t.ex. Pundet är rätt lågt nu dessutom. Framdämparna är rätt ok, eller inte direkt dåliga iaf. Men regelbundna byten av olja i gaffeln gör underverk bara det.

Tack för svaret :)
TuneECu har jag sedan länge och kör (just nu) med en TOR MAP som jag tycker funkar bra. Cat, O2, flappar mm är sedan länge borta samt ett KN filter sitter monterat. Kör med en 520 kedja och -1 samt +2 drevning vilket jag tycker funkar kanon.

Sitter och slösurfar på Ebay och hittade denna dämpare vilket borde funka ett tag.
http://www.ebay.com/itm/Ohlins-TTX-...Parts_Accessories&hash=item3a7d99b7da&vxp=mtr

Ska ta mig en funderare på detta:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Sitter och slösurfar på Ebay och hittade denna dämpare vilket borde funka ett tag.
http://www.ebay.com/itm/Ohlins-TTX-...Parts_Accessories&hash=item3a7d99b7da&vxp=mtr
Ska ta mig en funderare på detta:)
Ja, jag körde ju WP på min Trajja, funkade helt okey men var lite kittslig på förspänningsjusteringen. Det innebär att fjädern ska vara ganska exakt avstämd för Din vikt.

Nu åker jag med en TTX mk II bak och Öhlins R&T-gaffel fram, jag måste erkänna att jag är mer än lite nöjd än så länge! Skulle Du variera mellan gata och bana skulle jag förbehållningslöst rekommendera merkostnaden för de gula prylarna. V21 blir första testen på bana, 4 dagar på Kemora. Min hoj kommer att gå med likadana däck som en nästan identiskt inställd Gixxer, dock på standardfjädring. Så jag hoppas kunna lämna bra feedback både på hur hojen uppträder och eventuell inverkan på däckslitage.

Kompisen kommer även att låna en TTX med lite annan intern shimsning, typ "Isle of Man" som är mer linjär i slaget än den normala som sitter på min hoj (och därmed mjukare/mer följsam över riktigt stora gupp). Det kan hända att den dämparen är en ännu bättre matchning mot min gaffel, men det lär visa sig. Tyvärr får nog det utlåtandet vänta till efter Kemorasvängen.

Men som sagt - WP, Penske, Nitro eller Elka gör alla bättre grejor än originalprylarna. Fördelen med Öhlins kan dock vara att det finns betydligt fler som kan hjälpa till om Du vill serva eller modifiera egenskaperna i framtiden.

Om det är värt det? Ptjaa, den frågan kan nog bara Du svara på. För min del har rad-4 600 aldrig varit något alternativ, främst på grund av gatåkat. Men hittar Du en fullkittad Supersport med historik och utan att vara söndertrimmad kan det väl vara ett alternativ. Min ekvation var rätt enkel, jag hade kvar Daytonan i sex säsonger och vid dyra moddar bestämde jag mig för att behålla den minst en hel säsong till. Den fiktiva nya hojen skulle definitivt ha haft en större värdeminskning än kostnaden för t ex en bakstötta. När jag väl bytte hade jag nått mitt mål för vilka tider jag skulle prestera med den hojen.

Jag vet inte om ovanstående är till någon hjälp, men nu vet Du i a f hur jag tänker. Och nej - jag tänker inte köpa HP4 eller Panigale än på ett tag. Det skulle väl möjligen vara en MV F4 då...;)
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Tack Roffe :)

Om man då måste prioritera vilken ordning sakerna ska inhandlas vad köpes först tro?
Extrafälgar, regndäck och slicks samt värmare eller en ny bakdämpare?

Vill köra så mycket som möjligt i sommar men vill ju inte krascha, svartflaggas eller hålla igen bara föra att sakerna inte räcker till :)
 

HRosen

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Umeå
Hoj
------
Tjena,

Har planer på en lite längre tur i sommar med Daytonan och är på jakt efter en bra sadelväska. Är det någon som har något bra förslag?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Om man då måste prioritera vilken ordning sakerna ska inhandlas vad köpes först tro?
Extrafälgar, regndäck och slicks samt värmare eller en ny bakdämpare?...
Det glädjer mig mycket att inget av förslagen var helsystem eller sportfilter...:)

:mattiasmode on: Min gamle professor Torsten Grennberg (infödd 08) sa en gång "att meata e att veata", jag tror han menade "att mäta är att veta", men det låter inte riktigt lika ballt. Så, det första Du lägger ett par hundra spänn på är en IR-mätare typ denna eller Claes O modell: http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-Termometer-IRT-260-17236/

Så - ut och panga tre varv, sedan direkt in i depån och mät snabbt tempen på sidorna resp i mitten på däcken. Så länge Du inte är över 60 grader behöver Du inte börja köra på DOT eller slicks, de går bara kalla. Arbetstempen för slicks och DOT är egentligen 80-120 grader, de kyls ju någon grad på väg in i depån, men Du bör i alla fall uthålligt läsa över 60 grader på sidorna för att det ska ge något mervärde att gå upp på rejsgummi.

Värmare kan ändå vara bra, på med dem i 30 minuter, sedan slipper Du uppvärmningsvarven och tjänar dessutom lite slitage. Regndäck är säkert skoj, tyvärr har jag på grund av instruerandet alltid kört gatdäck på mina extrafälgar. Men till exempel J.Porta vet jag är helsåld på känslan i att köra regn, det kräver en mjuk körstil vilket är bra. T ex tyre-techs värmare kostar 12-1 300 spänn och gör ett utmärkt jobb.

Bakfjädring - ja, upplever Du ett problem med fjädringen idag? Du har ju varit med ett tag, att hänget är ställt och retur fram/bak i balans förutsätter jag. Problem med fäste? Sliter den mycket däck? Flyger Du ur sadeln in i Ejes? Daytona 06-08 har ett mycket progressivt länkage, vilket i kombination med en hård bakfjäder gör sista delen av fjädringsvägen oerhört stum. En lätt förare kommer långt bara med att byta fjäder. Är irritationen över bakändan så stor att det påverkar Din körning kan det vara dags att göra något,

Kör Du mjukt in i kurvorna, relativt hög kurvhastighet och tidigt gaspådrag eller Marquez style? Den förre föraren kan ha en mer lättstyrd maskin (aggressiv attityd, lägre front/högre bak), den senare en hoj som avlastar vikten på framhjulet.

Som Lotek sa är oljebyte fram en sak som bör göras i varje fall varannan säsong om hojen går mycket på bana, tävlas det talar vi om 1-2 ggr säsong.

Så, med ledning av vad Du vet om Din körning och de temperaturer Du jobbar upp i däcken skulle t ex följande prioriteringsordning kunna fungera:

1 - IR-mätare.
2 - servad gaffel/ ev mjukare fjäder bak?
2 - Däcksvärmare
3 - Däck. Låt IR-värmaren avgöra vilken sort.
4 - regndäck och extrafälgar. Varför inte, bandagar är hyfsat dyra och med regndäck kan Du få vettig träning om än det är blött? När det sitter DOT eller slicks på originalfälgarna blir väta inte alls roligt. Inte alls.
5 - När Du irriterar Dig på bakdämparens stötighet eller oförmåga att hitta grepp i skumpiga utgångar så att den begränsar Dig kan det vara läge att byta. Det kan mycket väl hända före pkt 4, men helst inte före pkt 1;)
:mattiasmode off:

Vad tror Du om de tankarna? Kan det vara något som kunde stämma även för Dig?
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Bakfjädring - ja, upplever Du ett problem med fjädringen idag? Problem med fäste? Sliter den mycket däck? Flyger Du ur sadeln in i Ejes?
Kör Du mjukt in i kurvorna, relativt hög kurvhastighet och tidigt gaspådrag eller Marquez style?

Som Lotek sa är oljebyte fram en sak som bör göras i varje fall varannan säsong om hojen går mycket på bana, tävlas det talar vi om 1-2 ggr säsong.

1 - IR-mätare.
2 - servad gaffel/ ev mjukare fjäder bak?
2 - Däcksvärmare
3 - Däck. Låt IR-värmaren avgöra vilken sort.
4 - regndäck och extrafälgar. Varför inte, bandagar är hyfsat dyra och med regndäck kan Du få vettig träning om än det är blött? När det sitter DOT eller slicks på originalfälgarna blir väta inte alls roligt. Inte alls.
5 - När Du irriterar Dig på bakdämparens stötighet eller oförmåga att hitta grepp i skumpiga utgångar så att den begränsar Dig kan det vara läge att byta. Det kan mycket väl hända före pkt 4, men helst inte före pkt 1;)
:mattiasmode off:

Vad tror Du om de tankarna? Kan det vara något som kunde stämma även för Dig?

Låter som en bra plan detta. Jag är tyvärr inte speciellt lätt längre utan är 1.83 lång och väger 88 kg:huvet
Tror mig ha hygglig fart genom kurvan och att jag börjar gasa ganska tidigt. Tycker mig kunna känna att den "sjunker ihop" vid utgången i kurvan och att det småsläpper bak. Kanske inte så mycket med de PP3 som sitter på nu som med Maxxis men ändå lite. Lotek vet hur det ser ut då han höll i svartflaggan på kullen i söndags :tungan

Vilken gaffelolja ska jag köpa? Värmare beställer jag så fort jag hinner och lika så blir det en tur till Biltema för att köpa en tempmätare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Låter som en bra plan detta. Jag är tyvärr inte speciellt lätt längre utan är 1.83 lång och väger 88 kg:huvet
Tror mig ha hygglig fart genom kurvan och att jag börjar gasa ganska tidigt. Tycker mig kunna känna att den "sjunker ihop" vid utgången i kurvan och att det småsläpper bak. Kanske inte så mycket med de PP3 som sitter på nu som med Maxxis men ändå lite. Lotek vet hur det ser ut då han höll i svartflaggan på kullen i söndags :tungan

Vilken gaffelolja ska jag köpa? Värmare beställer jag så fort jag hinner och lika så blir det en tur till Biltema för att köpa en tempmätare.
Ja, då ska nog Lotek säga sitt angående följande spekulationer:

Gaffelolja - jag köpte en 10 liters Statoildunk med deras 5W-olja (helt enligt Triumphs rekommendationer), den kommer att räcka evärderligt, går väl mindre än 1l per byte:) Passa på och justera nivån något i f t handboken, Triumph rekommenderar numera ca 93 mm luftspalt, Dave Moss upp till 110mm. Jag tror jag valde 100 mm till slut vilket gav tillräckligt med utrymme för att backa av något på kompressionsdämpningen (finns en del skrivet på t675.net). Öhlinsgafflarna kommer jag att serva vartannat år på Öhlins. Du väger ca 5 kg mindre än mig, jag körde med 11kg(110N) fjäder på min WP, originalfjädern är 12.4kg(124N)... Har Du hänget rätt ställt borde det synas på att Du har ganska mycket gänga kvar att justera på?

Sjunker den ihop i utgångarna kanske vi pratar kompressionsdämpning, prova dra igen ett par klick på den och ut och testa. Känns ingen skillnad - dra igen ytterligare ett par klick. Räkna alltid klicken innan Du börjar så att Du bombsäkert hittar tillbaka, ändra bara en sak i taget. Problemet med standarddämpare att "stegen" mellan klicken varierar mycket, ibland funkar i praktiken bara de yttersta klicken nära ändlägena.

En annan sak som spelar in på utgångarna är s k squat och antisquat, d v s svingarmsvinkeln ska egentligen kompensera för den kompression som bakänden utsätts för via kedjan under acceleration. Nu har Du gått -1fram +2 bak vilket i viss mån ökar kompressionseffekten. Hade Du kört en konservativt justerad hoj hade en möjlighet att öka svingarmsvinkeln varit att shimsa upp (d v s förlänga) bakdämparen. Det är dock INTE att rekommendera på Trajjan, därför säljer vissa istället excentriska hylsor för svingarmsinfästningar. Det är dock kraftig överkurs i nuläget!

Jag tror nog ändå att Din hoj reser sig bak (d v s att slaget förlängs) under acceleration. Har Du returen för hårt åtdragen kan det alltså orsaka att den upplevs "sätta sig" vid acceleration. Därför kan Du, när Du hittat ett läge som fungerar för kompressionsdämpningen, även prova att öppna returdämpningen ett par klick för att uppleva skillnaden. Har Du returen bak mindre än 6-8 klick från stängt läge börjar det bli läskigt, Du riskerar att tappa spåret ut ur kurvor när Du ligger på på grund av att dämparen "packar ihop" (inte hinner resa sig mellan guppen). Tidigt i min gamla Trajjablogg finns de värden jag körde standardfjädringen på - hitta Dina egna men Du borde hamna någonstans intervallet mellan mina inställningar och ägarhandbokens rekommendationer. Sikta på häng 30-35 mm fram/25-30 mm bak till att börja med. Suck - jag var något lättare på den tiden...:huvet

Kullen är en perfekt Triumph-bana, jag tror de designade Kvarnenkurvan med 675:an i åtanke. Jag hoppas Lotek visade förståelse för den omständigheten :)
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top