roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Nejmen tror Du det...?...Gissar på att roffe_s kan fylla en sida med info om just Michelin till 675:an.
Kortvariant: Michelin är ett utmärkt val till Trajjan, precis som Pirelli och Dunlops Sportsmart! Skillnaden i flex i stomme etc regleras mha fjädringsinställning, men då talar vi detaljer.
Angående DOT, slicks och bandagsdäck så ser jag nog lika många vurpor på grund att man kör med för högt specificerade däck som att de verkligen överhettat, beroende på vilken temperatur man faktiskt jobbar upp i däcken. En IR-tempmätare från Insjö-Claes eller Biltema kostar ett par trehundra spänn, köp en sådan, ha en kompis beredd i depån, lägg tre snabba varv, gå in till depån och låt kompisen snabbt mäta temp på sidor och mitt.
Ett racegummi har en arbetstemp på ca 80-120 grader. Kan Du inte hålla den tempen i däcket kallriver Du gummit av däcken och har inte ett dugg bättre egenskaper än ett sportdäck. Sportdäcken funkar utmärkt i temperaturer ca 50-80 grader, gatdäck kanske mår bäst i intervallet 20-50 grader.
Så - innan Ni tjackar SC2-slicks, ha koll på vilka temperaturer Ni verkligen har kapacitet att bibehålla i däcket. Det enda vi vet är att de är 80 grader när värmarna tas av, det som är intressant är temperaturen efter fem varv. Däck är för många svart magi och åsikterna står som spön i backen. Med ett hum om temperaturen blir det tryggare att välja rätt. Många bandagskungar blir förvånade när de ser resultatet av mätningarna...
Racermasen - trist men shit happens. Hoppas allt funkar och på't igen. Jag antar att Du har klart för Dig vad som hände, och då är det ju bara att göra liiite annorlunda nästa gång