Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Gissar på att roffe_s kan fylla en sida med info om just Michelin till 675:an.
Nejmen tror Du det...? :)

Kortvariant: Michelin är ett utmärkt val till Trajjan, precis som Pirelli och Dunlops Sportsmart! Skillnaden i flex i stomme etc regleras mha fjädringsinställning, men då talar vi detaljer.

Angående DOT, slicks och bandagsdäck så ser jag nog lika många vurpor på grund att man kör med för högt specificerade däck som att de verkligen överhettat, beroende på vilken temperatur man faktiskt jobbar upp i däcken. En IR-tempmätare från Insjö-Claes eller Biltema kostar ett par trehundra spänn, köp en sådan, ha en kompis beredd i depån, lägg tre snabba varv, gå in till depån och låt kompisen snabbt mäta temp på sidor och mitt.

Ett racegummi har en arbetstemp på ca 80-120 grader. Kan Du inte hålla den tempen i däcket kallriver Du gummit av däcken och har inte ett dugg bättre egenskaper än ett sportdäck. Sportdäcken funkar utmärkt i temperaturer ca 50-80 grader, gatdäck kanske mår bäst i intervallet 20-50 grader.

Så - innan Ni tjackar SC2-slicks, ha koll på vilka temperaturer Ni verkligen har kapacitet att bibehålla i däcket. Det enda vi vet är att de är 80 grader när värmarna tas av, det som är intressant är temperaturen efter fem varv. Däck är för många svart magi och åsikterna står som spön i backen. Med ett hum om temperaturen blir det tryggare att välja rätt. Många bandagskungar blir förvånade när de ser resultatet av mätningarna...:)

Racermasen - trist men shit happens. Hoppas allt funkar och på't igen. Jag antar att Du har klart för Dig vad som hände, och då är det ju bara att göra liiite annorlunda nästa gång :)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Nejmen tror Du det...? :)

Racermasen - trist men shit happens. Hoppas allt funkar och på't igen. Jag antar att Du har klart för Dig vad som hände, och då är det ju bara att göra liiite annorlunda nästa gång :)

Visst är det så :)

Är väl medveten varför det blev som det blev :huvet
Men hojen funkar fint och efter en ordentlig bortspolning av all lera, silvertape och buntband så var det bara att köra vidare ett par timmar till :tummenupp

Dock har mitt nya skinnställ gått från fint rött i baken till grisrosa :tungan
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Fredric, grattis till hojen! Det hade jag noll koll på!
Frågor gällande 675:an kan du ställa till Tommy Wall och JohnJohn om du skall köra nästa fredag. I Sydskanes finns massor av Trajjapiloter och Andy (Brit) som har banhoj.com tar hem ganska mycket 675 delar från U.K.
Tro dessutom att en av kollegorna i bullergruppen, Jesper "Geten", också skaffat en Daytona till i år.

Vad gäller Mickisar så tror jag dessa är ett alldeles utmärkt val till Daytonan. Gissar på att roffe_s kan fylla en sida med info om just Michelin till 675:an.

Tack Mavve! :)

Jag har redan varit runt i depån i fredags o snackat runt lite med John och en del med Jesper om trajjorna. ;) Köpte hojen av just Andy på Banhoj.com.

Blir körning i maj, så fär väl testa slicks:en då. :tummenupp
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Är nog sannolikt det du nämner. Enklaste är att plocka väck skiten och släcka lampan med TuneEcu. Vet inte om du kommer igenom besiktning utan den, men antagligen har inte besiktningspersonalen kunskap nog att se att den fattas..
Hitta någon annan med Daytona som har rätt kabel och lite kunskap så fixar det sig utan att det kostar något.
Jag kunde gjort det för en skvätt kaffe, men det är lite för långt.

Annars tittar du här, fixar det och sen bör lampan släcka sig efter 5 felfria varmkörningar? minns inte riktigt...

Gaaahh, vad tråkigt att jag redan ska behöva be om er hjälp. Köpte daytonan i söndags, 1000-milaservice inbokad den 7/5, men idag när jag var på väg till gymmet fick jag ett kärringstopp i en korsning. När jag sedan drar igång igen märker jag att motorlampan börjat lysa. Dels har jag nu läst att det är ett "vanligt" förekommande fenomen och dels hörde jag att det kan ha blivit någon slags kortslutning vid motorstoppet.

Iaf, jag är helt oteknisk, om det är något som behöver tunas kanske det finns någon hjälpsam i sthlms-området som kan hjälpa till för en slant, alternativt öl? Vore tråkigt om jag inte kan köra innan jag haft den inlämnad den 7e.

Efter att ha läst några tidigare rader testade jag att dra igång tändningen bara för att försöka höra om det lät annorlunda men jag tycker det låter likadant som innan. Så - tankar?

Tack på förhand.

P.s. Jag kan dansa också.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Gaaahh, vad tråkigt att jag redan ska behöva be om er hjälp. Köpte daytonan i söndags, 1000-milaservice inbokad den 7/5, men idag när jag var på väg till gymmet fick jag ett kärringstopp i en korsning. När jag sedan drar igång igen märker jag att motorlampan börjat lysa. Dels har jag nu läst att det är ett "vanligt" förekommande fenomen och dels hörde jag att det kan ha blivit någon slags kortslutning vid motorstoppet.

Iaf, jag är helt oteknisk, om det är något som behöver tunas kanske det finns någon hjälpsam i sthlms-området som kan hjälpa till för en slant, alternativt öl? Vore tråkigt om jag inte kan köra innan jag haft den inlämnad den 7e.

Efter att ha läst några tidigare rader testade jag att dra igång tändningen bara för att försöka höra om det lät annorlunda men jag tycker det låter likadant som innan. Så - tankar?

Tack på förhand.

P.s. Jag kan dansa också.
Guds straff för Din avsikt att synda på gymmet? Mmm, låter den inte märkligt när den kör sin "ET phone home"-procedur är det bara att chansa, om ingen vänlig själ plockar fram en ECU-kabel. En tillfällig felsignal försvinner efter tre varmkörningscykler. Troligast är ju en kärvande EXBV-ventil, men visst kan det vara t ex mätaren för lufttemperaturen i luftburken som fått spunk (hände mig när hojen var rätt ny) eller någon annan sensor som ger felsignal. Kolla att hojen har olja och glykol innan Du kör vidare.

Förbarmar sig ingen med ECU i närheten ringer Du verkstan och ber dom dra ut felkoden med sitt instrument, det fixar dom på nolltid. Och då vet Du ju om felet är allvarligt eller inte.

Dansar Du kommer Du att straffas med cylinderhaveri, det anstår nämligen inte en gentleman...

Lycka till :)
 
Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Guds straff för Din avsikt att synda på gymmet? Mmm, låter den inte märkligt när den kör sin "ET phone home"-procedur är det bara att chansa, om ingen vänlig själ plockar fram en ECU-kabel. En tillfällig felsignal försvinner efter tre varmkörningscykler. Troligast är ju en kärvande EXBV-ventil, men visst kan det vara t ex mätaren för lufttemperaturen i luftburken som fått spunk (hände mig när hojen var rätt ny) eller någon annan sensor som ger felsignal. Kolla att hojen har olja och glykol innan Du kör vidare.

Förbarmar sig ingen med ECU i närheten ringer Du verkstan och ber dom dra ut felkoden med sitt instrument, det fixar dom på nolltid. Och då vet Du ju om felet är allvarligt eller inte.

Dansar Du kommer Du att straffas med cylinderhaveri, det anstår nämligen inte en gentleman...

Lycka till :)

Tack för bra svar, verkar vara du som är Daytonornas orakel, som det sägs ;). Verkar bara ha blivit någon kortslutning vid motorstoppet, för precis som du skrev slocknade lampan efter tredje varmstarten. Var nog bara god almighty som gav mig en varning för thai-boxningen igår, dock måste man ju hålla sig i trim för att passa i stället... och som den posör jag är :D.

Om någon annan skulle få samma problem, testa tre varmcykler iaf. Worked for me!

Tack Roffe.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tack för bra svar, verkar vara du som är Daytonornas orakel, som det sägs ;). Verkar bara ha blivit någon kortslutning vid motorstoppet, för precis som du skrev slocknade lampan efter tredje varmstarten. Var nog bara god almighty som gav mig en varning för thai-boxningen igår, dock måste man ju hålla sig i trim för att passa i stället... och som den posör jag är :D.

Om någon annan skulle få samma problem, testa tre varmcykler iaf. Worked for me!

Tack Roffe.

Nu förstår jag inte träna för att passa i stället?
Mitt ställ är till för att forma kroppen. :D
 

Mackan_Hstd

Smack my bitch up!
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Halloj!

Jag är ute efter en DB-killer till ett Arrow-slipon som sitter på en -10:a Inte för attjag inte uppskattar ljudet, men jag tror inte bankillarna gillar det lika mycket.. inte heller besiktningskillarna!


Så har du en liggandes så hojta till!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jaha grabbar då var daytonan till salu, jag är ruskigt nöjd med hojen som helhet men är sugen på något kåplöst.
Eventuellt finns ett arrow slipon o lite annat smått o gott till salu om inte köparen vill ha med det.
http://www.blocket.se/ostergotland/Daytona_675_Toppskick_Ev_byte_46596034.htm?ma=1

Trist att du lämnar Daytonan.
Förstår dock inte hur du menar i din anonns att IF skulle ha billug försäkring.
Min gick i år från 13 700 kr till en 80-90 000 kr.
Hade jag varit köpare och sett den texten samt kollat upp försäkring så hade jag börjat undra.
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_45930742.htm?ca=2&w=3

Nån som vet nått om denna hoj?
Får blandade känslor när jag läser annonsen. Sen om man slår regnumret på transportstyrelsen så får man upp att den aldrig varit i trafik i sverige och noll ägare?

Varsamt tjejkörd känns lite sådär dessutom i mina ögon när original-kåpset är bortplockad, ett lite random kåpset sitter på, ett extra ingår, GB Racing kit, PP Tuning, ställbara fotpinnar (passagerar-fotpinnar avmonterade) samt stompgrips påklistrade - det låter och ser ut mer som en hoj för banan än varsamt tjejkörd. (dock inte sagt att den behöver på något sätt vara sämre för att den möjligtvis spenderat sina 167 mil på bana)
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hej!

Mitt batteri har lagt av under vintern så jag undrar om nån vet var man kan köpa ett som passar utan att bli ruinerad?
Alla tips välkomnas!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top