Triumph Daytona 675-tråden!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Det förs en del diskussioner med andra försäkringbolag enligt Triumph-folket som jag
pratade med på mc-mässan men inget i närheten av någon lösning då iallafall.

IFs märkesförsäkring vs BMW - BMW F800gs vs Triumph Tiger 800XC = BMW 1000 kr billigare !!
På hojar som är "i princip" likadana...

Mackan_Hstd

Smack my bitch up!
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Ah ok, då var det spikat. Efter några öl med en kompis blir det en Daytona i sommar. Vill komma under 65K i inköp och tänkte bara slänga ut mig själv i tråden om någon här går i säljtankar. Bor i sthlm.
Tycker det skiljer sjukt mycket i pris i annonserna på blocket för ungefär lika mil och utrustning, är det emotionellt värde inblandat i vissa av annonserna kanske?

Aja, alla tips är välkomna.

Jag köpte min precis, förra veckan för att vara mer bestämd! och fick en röd -10 som gått 390mil för 60k.. tycker priserna på 2:a handsmarknaden är helt upp och ner! Förra året vill folk ha 50k för en sketen 01:a! Men det känns som om man kan göra riktigt bra affär nu, dvs om man är köpare! :)
Sålde min gixxer -07:a för samma belopp dagarna innan. så leta och våga utmana rejält på pris så kan man göra klipp!

Mackan_Hstd

Smack my bitch up!
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Hojlös
söker en röd enkelcuts om nån har tips så Pm:a! (röd -10:a)
söker även efter kraschpuckar+motorfästen om nån vill bli av med det!
Tjipp:banana

Last edited:

BOPZX6R

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2013
Hoj
2013 Triumph Daytona 675
Köpte prices min nya daytona -10:a med tron om att äntligen slippa gixxer-priser på försäkringen.. NOT!
Dock lite bättre, kommer lbi trygg hansa som ger mig 1015kr/m halv. bor i centrala Malmö!
Men är det någon som hört/sett något offeciellt om att det förhandlas om ny mörkesförsäkring någonstans eller är det bara rykten?

Jag snackade med Tommy på Hojcenter i skogås där jag köper min 675 2013. Han säger att det förhandlas med svedea och bilsport men inget ska ha spikats än.

Snackade med trygg hansa och avställningsbar hel/hel skulle kosta ca 14 000:- om året,lite skillnad mot if som ville ha 96 000:- nu när dom sagt upp avtalet med Triumph.

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vet att det säkert finns 1000 trådar om däcktryck och olika däck här på forumet. Men som ny ägare av en Daytona 675 så jag nyfiken på just era erfarenheter av Maxxis Presa Sport som sitter från köpet. På min ninja 600 körde jag tider på runt 1:05-1:07 på Sviesta, Kinnekulle har jag inte klockat då jag hela tiden blev lite bromsad i medelgruppen men inte ville ta steget upp i snabb där för att det alltid varit första körningen för säsongen och polarna ville köra medel. På ninjan körde jag med Pilot Power 2ct som aldrig nånsin släppte vare sig bak eller fram, där hade jag ett däcktryck kallt på 2,35 bak och 2,1 fram.

Jag är nu nyfiken på va ni kör med för däcktryck i era Maxxis Presa Sport på era Daytona...känns som nån mer än jag borde åka eller ha åkt på dom. Berätta gärna om erfarenheter allmänt av däcken också

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vet att det säkert finns 1000 trådar om däcktryck och olika däck här på forumet. Men som ny ägare av en Daytona 675 så jag nyfiken på just era erfarenheter av Maxxis Presa Sport som sitter från köpet. På min ninja 600 körde jag tider på runt 1:05-1:07 på Sviesta, Kinnekulle har jag inte klockat då jag hela tiden blev lite bromsad i medelgruppen men inte ville ta steget upp i snabb där för att det alltid varit första körningen för säsongen och polarna ville köra medel. På ninjan körde jag med Pilot Power 2ct som aldrig nånsin släppte vare sig bak eller fram, där hade jag ett däcktryck kallt på 2,35 bak och 2,1 fram.

Jag är nu nyfiken på va ni kör med för däcktryck i era Maxxis Presa Sport på era Daytona...känns som nån mer än jag borde åka eller ha åkt på dom. Berätta gärna om erfarenheter allmänt av däcken också

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Berätta gärna om erfarenheter allmänt av däcken också

Har kört två omgångar Maxxis och säger Aldrig mer!! Första omgången var det mest knix och andra omgången var en ekonomisk snållösning och satt på ett par bandagar i slutet på förra året. Min erfarenhet är att så fort det blir lite blött är dom såphala och för mig har dom släppt helt utan förvarning både fram och bak även på torr bana! Som sagt, aldrig mer Maxxis

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Har kört två omgångar Maxxis och säger Aldrig mer!! Första omgången var det mest knix och andra omgången var en ekonomisk snållösning och satt på ett par bandagar i slutet på förra året. Min erfarenhet är att så fort det blir lite blött är dom såphala och för mig har dom släppt helt utan förvarning både fram och bak även på torr bana! Som sagt, aldrig mer Maxxis

Vad åker du för däck nu på bana?

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
Hej.
Ställt den fråga några gånger tidigare, men inte fått något vettigt svar.
Kör mest på bana med min Daytona och vill därför skaffa andra kåpor så man inte måste vara så försiktig. Skulle vilja ha tag i något billigt, med urtag för framljuset då jag fortfarande vill kunna köra på vägen.
Ebay verkar bara erbjuda kåpor till 06-08 om man vill ha urtag för ljuset. Vart hittar man något för en 09:a och uppåt?

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös

Håller fullständigt med dig. Presa Sport är riktigt otäcka när det är blött, kostade mig en omkullkörning (jag vet att man aldrgi kan skylla på däcken, men det släppte helt utan förvarning). På torrt däremot funkade dom bra för mig. Numera kör jag Pilot Road 3 på gata, använder dom oxå på bana när det är blött. Torr bana är det slicks som gäller. Kräver i och för sig dubbla uppsättningar fälgar

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej.
Ställt den fråga några gånger tidigare, men inte fått något vettigt svar.
Kör mest på bana med min Daytona och vill därför skaffa andra kåpor så man inte måste vara så försiktig. Skulle vilja ha tag i något billigt, med urtag för framljuset då jag fortfarande vill kunna köra på vägen.
Ebay verkar bara erbjuda kåpor till 06-08 om man vill ha urtag för ljuset. Vart hittar man något för en 09:a och uppåt?

Sitter på jobbet och har lite halvhjärtade spärrar från vår IT-avdelning så kunde inte läsa all text på den här sidan. Men ska man tro rubriken så ska de ju passa din 09:a.

http://www.ebay.com/itm/Black-Fairi...Parts_Accessories&hash=item20d16bba39&vxp=mtr

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Sitter på jobbet och har lite halvhjärtade spärrar från vår IT-avdelning så kunde inte läsa all text på den här sidan. Men ska man tro rubriken så ska de ju passa din 09:a.

http://www.ebay.com/itm/Black-Fairi...Parts_Accessories&hash=item20d16bba39&vxp=mtr
Jag skulle gissa på det blir ett nej dom passar inte. Om du inte hittar en lampinsats från en tidigare modell och stoppar in. Min erfarenhet efter att sökt den typen av kåpor i snart 2 år är att inga har kraschkåpor med ljusuttag för senare modell, tyvärr :huvet

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Är det bara i vått och kallt väglag ni upplevt bekymmer med däcken? Läser man fastbikes test nedan så är låter ju däcken riktigt bra.

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testat/118-maxxis-presa-sport-ma-ps

Jag har bara upplevt det i blött, i och för sig har jag inte pressat däcken speciellt hårt i torrt, han aldrig göra det innan regnet kom och jag gick omkull. Efter det har jag aldrig använt Presa Sport och kommer inte göra det heller

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
Jag skulle gissa på det blir ett nej dom passar inte. Om du inte hittar en lampinsats från en tidigare modell och stoppar in. Min erfarenhet efter att sökt den typen av kåpor i snart 2 år är att inga har kraschkåpor med ljusuttag för senare modell, tyvärr :huvet

Samma resultat jag har fått. Mailat på 3 olika ebay-annonser och påpekat att det är olika lampinsats på 06-08 mot 09 och uppåt. Då ursäkta de sig och medger att det inte kommer passa, samt att de skall uppdatera in annons...

Så med andra ord gäller det hitta en standard frontkåpa, eller annan lampinsats?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka