Triumph Daytona 675-tråden!

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Tyvärr är det ganska vanligt att styrstoppen ryker vid en lite större omkullkörning, jag känner till flera stycken. I de fall det upptäcks så brukar hojen bli inlöst, byte ram brukar inte vara billigt direkt. Köper man en begagnad Daytona, Speed eller Street Triple bör man kolla ordentligt. Speciellt viktigt om man vet eller misstänker att den varit i backen

Behöver tyvär inte ens vara någon större vurpa för att den ska gå av. Fick min inlöst efter att ha lagt den i 15-20 km/h..

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tycker det är lustigt att de inte informerar om det.....iaf när det är en auktoriserad verkstad och triumph butik.

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Passar en bakram från en 675 2009 på en 675 från 2007?

Råkade low sida idag och hojen slog över och böjde till den lite så behöver en ny alternativt räta upp den jag har nu. Går det att räta upp? Den är inte jätte sned med om man kollar avgasröret i förhållande till mitten på bakhjulet så är utblåset ca 3 cm förskjutet från centrum. Skriver från mobilen om det är lite osammanhängande men ni förstår nog ändå :)

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jupp, går alldeles utmärkt med järnspett eller annan stång. Av med bakcutsen, in med järnspettet i rörramen, spänn fast och bryt. Se dock till att förankra hojen, trist att bryta omkull den.

Lycka till!

Passar en bakram från en 675 2009 på en 675 från 2007?

Råkade low sida idag och hojen slog över och böjde till den lite så behöver en ny alternativt räta upp den jag har nu. Går det att räta upp? Den är inte jätte sned med om man kollar avgasröret i förhållande till mitten på bakhjulet så är utblåset ca 3 cm förskjutet från centrum. Skriver från mobilen om det är lite osammanhängande men ni förstår nog ändå :)

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Det där lät lite lagom charmigt brutalt men jag är inte svårflirtad :) förslag på lämpligt sätt att förankra hojen?

Jupp, går alldeles utmärkt med järnspett eller annan stång. Av med bakcutsen, in med järnspettet i rörramen, spänn fast och bryt. Se dock till att förankra hojen, trist att bryta omkull den.

Lycka till!

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Fredagskväll, vad förväntar Du dig? :) På depåstöd bak, spännband runt ram eller bakramens infästning i motsatt riktning mot där Du tänker bryta. Det behövs mindre kraft än Du tror om Du ser till att ha bra längd på brytredskapet.
Det där lät lite lagom charmigt brutalt men jag är inte svårflirtad :) förslag på lämpligt sätt att förankra hojen?

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Haha...underbart! Imorrn ska det hämtas aluminiumspett på jobbet o hojen förankras i närmsta pelare i garaget. Min kärlek till det här forumet och dess medlemmar växer bara för varje inlägg jag gör o får svar på

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Efter 5 år på motard så funderar ja på den D675! Ska kanske kolla på denna i helgen

http://www.blocket.se/vi/46658620.htm

Känner någon igen den? Känns skumt med priset, otvättad samt att den har haft 10 ägare och endast gått 15xx mil från -08!? Är mest kombinationen jag gillar med guldfärgat och svarta kåpor:)

Hur gick det, blev det någon affär?
Om inte så är jag hemma från onsdag till söndag eftermiddag samt helgen efter, om du vill komma och titta på min.

Oblic

Skulle inte tro så värst
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Z750
Hur gick det, blev det någon affär?
Om inte så är jag hemma från onsdag till söndag eftermiddag samt helgen efter, om du vill komma och titta på min.

De blev inget, var och kolla men nej tack! Ingen historik eller servicebok samt tidigare If historian! Drog iväg ett mail till dig via blocket:)

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Om någon är intreeserad av ett byte så har jag en bancykel och önskar en reggbar. Hinner inte åka så mycket bana som jag önskar och vill därför ha en fikamoppe istället.

Bancykeln är en 2006:a som går som en klocka.

Önskar en reggbar 2006-2008.

Bilder och info skickas vid intresse.

//Robban :tummenupp

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nån gök gick och stal min fram stänkskärm till Daytonan... :mad:

Nåväl, måste fixa en ny..

Fairing kit innehållade skärmar tycks finnas på ebay, men hittar dem inte enskillt. Någon som har en aning varifrån jag skulle hitta en (till förnuftigt pris)?
Finns endast fåstaka på ebay då jag söker "daytona 675 front fender".
Carbon är onödigt dyra, nästan så att de hellre lönar sig att köpa ett helt kåpkit för att det skulle vara roligt.

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Efter att försökt sälja hojen sedan i våras så ger jag nu upp. Visst allt går att sälja till rätt pris, men jag vägrar skänka bort den. Nu blir den kvar och kommer att bli banhoj istället. Tanken har varit att skaffa en gatroligare hoj som inte är så jävla dyr i försäkring, för att om 2 år, när mitt utlandsjobb slutar, skaffa en ren banhoj för runt 50000. Nu får jag ju inte ens det för 675an så den blir kvar istället. Nytt kåpset ska inhandlas och en bättre bakstötdämpare. Tänkte börja där. Tyvärr blir det inte speciellt många bandagar de närmaste åren, men en eller ett par har jag tänkt att försöka hinna, även utanför SMC.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Rätt så, begriper inte folk att den hojen är ett klipp så behåll den tills vidare! Värderas inte fullständig historik, lull-lull och att den redan är inställd schysst och prydligt (vilket förhindrar vurpor och tjänar sekunder vid ev bankörning) utan köparna väljer en odokumenterad maskin i stället för några futtiga tusenlappar - då är det bättre att behålla en period:)

Rätt köpare är tyvärr allt mer sällsynta - men de finns! Någonstans där ute, bland alla däcksparkare...
Efter att försökt sälja hojen sedan i våras så ger jag nu upp...

Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Nån som sitter på ett batteri ni vill bli av med? eller kan rekomendera vart jag hittar något till bästa pris?

Har dödat 1st org och nu 1st biltema...

//Robban

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
Tjena.
Har idag en Daytona 675 SE -09:a med quickshifter och lite annat extra. Min ide är att göra mig av med den och skaffa en ren banhoj. Jag är egentligen ute efter en likadan cykel men med krashkåpor, bättre dämpare, regndäck mm. Quichshiter vill jag fortfarande ha kvar, då man lätt blir van.. :tungan

Har dock lite frågor:

*Är det en stor "nedgradering" att skaffa en före 09:an? Vet att de uppdaterade ju en hel del till det året.

*Vad bör man lägga för en cykel i okej maskinellt skick?

*Måste den går att registrera för att man skall kunna teckna någon sorts stöldförsäkring?

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Tjena.
Har idag en Daytona 675 SE -09:a med quickshifter och lite annat extra. Min ide är att göra mig av med den och skaffa en ren banhoj. Jag är egentligen ute efter en likadan cykel men med krashkåpor, bättre dämpare, regndäck mm. Quichshiter vill jag fortfarande ha kvar, då man lätt blir van.. :tungan

Har dock lite frågor:

*Är det en stor "nedgradering" att skaffa en före 09:an? Vet att de uppdaterade ju en hel del till det året.

*Måste den går att registrera för att man skall kunna teckna någon sorts stöldförsäkring?

08a och tidigare har inte samma ECU med inkoppling av en quickshifter, med andra ord, det krävs en del ombyggnad för att det ska funka. Roffe_S har gjort det och kan säkert förklara vad som krävs.

Visst var det en del uppdateringar som gjordes till 09an, men i verkligheten tror jag inte det är någon större skillnad egentligen; ett par hästar, lätt förändrat utseende och annan instrumentering och en del annat som jag glömt
Jag har försökt att sälja min 08a som rullat drygt 900 mil och var nere i 52000 kr utan att bli av med den, så det borde gå att få tag på en förhållandevis billigt.

Fälgar brukar gå på runt 3-4 tusen styck om bromskivor och drevhub medföljer.

Själv kommer jag behålla min och pimpa den med lite bra att ha grejor för bankörning.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Hej,

Jag körde med Cordona Quickshifter på min -06, installationen var tämligen enkel och anslutningarna matchande. Ungefär samma procedur som en PC3/PCV/Bazzaz fast utan att man behöver ansluta mot trottelpositionssensorn - Av med tank, luftburk och bakcuts, anslut kontakter mot tändspolarna och batteri/jord, montera givare och länkagestång, done.

På frågorna svarar vi:

a - inte särskilt stor, Du kommer inte att märka mycket om Du inte är extremt duktig eller köper en hoj med bättre bakdämpare. Du har lite högre uteffekt i den nya, hög- och lågfartskompression åtskilda reglage (vilket i praktiken inte gör stor skillnad på de flesta originaldämpare) och annorlunda utväxling i bakre länkaget. Övriga förändringar var väl mest kosmetika, t ex är det enklare att hitta kinaplast till den gamla modellen om Du vill ha cykeln reggad för gata (SMC).

b - Ptjaa, hur långt är ett snöre? Min gamla -06 (gatreggad) var ute till försäljning för drygt 40 kkr för ett tag sedan, med 4 000 mil på mätaren. Den är borta nu, om ägaren valde att behålla den eller den blev såld vet jag inte men med allt godis var den ett fynd enligt min bok - den också. För en köpare som värderar och utnyttjar utrustningen, dokumentation/underhåll och köregenskaper.

Det finns inte så många rena banhojar ute så prislappen varierar en del. Personligen tycker jag det är bra att ha en möjlighet att gatregga, för försäljningsmöjligheter och egen valfrihet. Så värdet ligger för mig personligen en bit under en gatreggad maskin med rätt utrustning.

c - Tror det, i alla fall om Du inte kan få igenom någon form av garageförsäkring? Ring t ex TH eller Folksam och fråga?

Lycka till med Dina funderingar :)
...Jag är egentligen ute efter en likadan cykel men med krashkåpor, bättre dämpare, regndäck mm. Quichshiter vill jag fortfarande ha kvar, då man lätt blir van.. :tungan

Har dock lite frågor:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Hej,

Jag körde med Cordona Quickshifter på min -06, installationen var tämligen enkel och anslutningarna matchande. Ungefär samma procedur som en PC3/PCV/Bazzaz fast utan att man behöver ansluta mot trottelpositionssensorn - Av med tank, luftburk och bakcuts, anslut kontakter mot tändspolarna och batteri/jord, montera givare och länkagestång, done.

Googlade på Cordona Quickshifter men hittar inget till min 08a. Var får man tag på en som passar?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Jag, Porta och Hank gruppköpte våra via Greven, Du kan alltid prova där. På http://www.cordona.net finns mer info, jag hade lite kontakt med dom när kittet till Str3 skulle fram, bilder för Trajjan finns här: http://www.cordona.net/installations.htm . Du kanske kan prova maila Cordona också.

Min PQ8 monterade jag mellan ram och cuts, funkade bra. Annars är HM Quickshifter rätt populär till Triumph, ska också växla mjukt.

Största fördelen är intellishift, kom ihåg att ställa in max varvtal i enheten om än Du inte har växelindikator, då avgör den bryttid och återtändning m h t var i registret Du ligger och växlingarna blir både mjuka och funkar utan att motorlampan tänds.

Bra skit, helt enkelt :)

Googlade på Cordona Quickshifter men hittar inget till min 08a. Var får man tag på en som passar?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka