Hej,
Jag körde med Cordona Quickshifter på min -06, installationen var tämligen enkel och anslutningarna matchande. Ungefär samma procedur som en PC3/PCV/Bazzaz fast utan att man behöver ansluta mot trottelpositionssensorn - Av med tank, luftburk och bakcuts, anslut kontakter mot tändspolarna och batteri/jord, montera givare och länkagestång, done.
På frågorna svarar vi:
a - inte särskilt stor, Du kommer inte att märka mycket om Du inte är extremt duktig eller köper en hoj med bättre bakdämpare. Du har lite högre uteffekt i den nya, hög- och lågfartskompression åtskilda reglage (vilket i praktiken inte gör stor skillnad på de flesta originaldämpare) och annorlunda utväxling i bakre länkaget. Övriga förändringar var väl mest kosmetika, t ex är det enklare att hitta kinaplast till den gamla modellen om Du vill ha cykeln reggad för gata (SMC).
b - Ptjaa, hur långt är ett snöre? Min gamla -06 (gatreggad) var ute till försäljning för drygt 40 kkr för ett tag sedan, med 4 000 mil på mätaren. Den är borta nu, om ägaren valde att behålla den eller den blev såld vet jag inte men med allt godis var den ett fynd enligt min bok - den också. För en köpare som värderar och utnyttjar utrustningen, dokumentation/underhåll och köregenskaper.
Det finns inte så många rena banhojar ute så prislappen varierar en del. Personligen tycker jag det är bra att ha en möjlighet att gatregga, för försäljningsmöjligheter och egen valfrihet. Så värdet ligger för mig personligen en bit under en gatreggad maskin med rätt utrustning.
c - Tror det, i alla fall om Du inte kan få igenom någon form av garageförsäkring? Ring t ex TH eller Folksam och fråga?
Lycka till med Dina funderingar
...Jag är egentligen ute efter en likadan cykel men med krashkåpor, bättre dämpare, regndäck mm. Quichshiter vill jag fortfarande ha kvar, då man lätt blir van..
Har dock lite frågor:
*Är det en stor "nedgradering" att skaffa en före 09:an? Vet att de uppdaterade ju en hel del till det året.
*Vad bör man lägga för en cykel i okej maskinellt skick?
*Måste den går att registrera för att man skall kunna teckna någon sorts stöldförsäkring?