Triumph Daytona 675-tråden!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Då var det min tur att göra efterlysning:
Fulhojen som ser ut som på bilden + är bombarderad med klistermärken i form av my little pony, snövit, hello kitty, hjärtan och annat smått o gott, samt texten "Enrosabil" på kåpglaset" försvann natten till idag i hägersten. Vänligen håll utkik, ser ni den på vägarna så har ni min fulla tillåtelse att preja den av vägen, hellre att han skadas och hojen pajar än att den jävla apan njuter av att köra den.

DSC_6007.jpg
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Tack för alla svar,ska hålla span och hoppas något kul kommer ut till försäljning.

En anna fråga! Min cykel ville inte starta efter en 45 min tur i går. Jag märkte att den lät annorlunda så fort man slog på tändningen, då "faxen" lät mycket längre än vad den brukar. Faxen är det ljud våra cyklar gör innan och efter start, vad är det egentligen som tickar och låter???

Laddade upp batteriet med min ctek, vilket inte idikerade några fel. Efter det startade jag den och lät den stå i tomgång ett par min. Det konstiga var när jag stänger av den hör jag ett pysande ljud. Då är det batteriet som "gurglar" och låter, skall det vara så? Blev orolig och bytte till ett billigt biltema batteri, även det gjorde ljud ifrån sig när jag stängde av.

Med vänlig hälsning, martin



Hej,

Jag körde med Cordona Quickshifter på min -06, installationen var tämligen enkel och anslutningarna matchande. Ungefär samma procedur som en PC3/PCV/Bazzaz fast utan att man behöver ansluta mot trottelpositionssensorn - Av med tank, luftburk och bakcuts, anslut kontakter mot tändspolarna och batteri/jord, montera givare och länkagestång, done.

På frågorna svarar vi:

a - inte särskilt stor, Du kommer inte att märka mycket om Du inte är extremt duktig eller köper en hoj med bättre bakdämpare. Du har lite högre uteffekt i den nya, hög- och lågfartskompression åtskilda reglage (vilket i praktiken inte gör stor skillnad på de flesta originaldämpare) och annorlunda utväxling i bakre länkaget. Övriga förändringar var väl mest kosmetika, t ex är det enklare att hitta kinaplast till den gamla modellen om Du vill ha cykeln reggad för gata (SMC).

b - Ptjaa, hur långt är ett snöre? Min gamla -06 (gatreggad) var ute till försäljning för drygt 40 kkr för ett tag sedan, med 4 000 mil på mätaren. Den är borta nu, om ägaren valde att behålla den eller den blev såld vet jag inte men med allt godis var den ett fynd enligt min bok - den också. För en köpare som värderar och utnyttjar utrustningen, dokumentation/underhåll och köregenskaper.

Det finns inte så många rena banhojar ute så prislappen varierar en del. Personligen tycker jag det är bra att ha en möjlighet att gatregga, för försäljningsmöjligheter och egen valfrihet. Så värdet ligger för mig personligen en bit under en gatreggad maskin med rätt utrustning.

c - Tror det, i alla fall om Du inte kan få igenom någon form av garageförsäkring? Ring t ex TH eller Folksam och fråga?

Lycka till med Dina funderingar :)
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Tack för alla svar,ska hålla span och hoppas något kul kommer ut till försäljning.

En anna fråga! Min cykel ville inte starta efter en 45 min tur i går. Jag märkte att den lät annorlunda så fort man slog på tändningen, då "faxen" lät mycket längre än vad den brukar. Faxen är det ljud våra cyklar gör innan och efter start, vad är det egentligen som tickar och låter???

Laddade upp batteriet med min ctek, vilket inte idikerade några fel. Efter det startade jag den och lät den stå i tomgång ett par min. Det konstiga var när jag stänger av den hör jag ett pysande ljud. Då är det batteriet som "gurglar" och låter, skall det vara så? Blev orolig och bytte till ett billigt biltema batteri, även det gjorde ljud ifrån sig när jag stängde av.

Med vänlig hälsning, martin

Låter på din förklaring som batteriet kokar.
Mät laddspänningen när hojen går så den inte är för hög, ska väl vara på knappt 14 volt har jag för mig.
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Det mätte 18 volt på tomgång! Enligt "experter" :) som hjälpt mig idag så var det laddningsregulatorn (?) som var sönder. Skall ha bytts på garanti, men var inte gjort på min. Som tur var verkar det inte förstört så mycket, enligt han kan mycket gå sönder om man hade kört vidare...



Låter på din förklaring som batteriet kokar.
Mät laddspänningen när hojen går så den inte är för hög, ska väl vara på knappt 14 volt har jag för mig.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Det mätte 18 volt på tomgång! Enligt "experter" :) som hjälpt mig idag så var det laddningsregulatorn (?) som var sönder. Skall ha bytts på garanti, men var inte gjort på min. Som tur var verkar det inte förstört så mycket, enligt han kan mycket gå sönder om man hade kört vidare...

Japp, är ett garanti-jobb som Triumph skickade ut info om i höstas, kanske har förra ägaren pappret liggande någonstans...
Utan att egenligen veta så misstänker jag att ECUn bland annat inte gillar den höga spänningen, batteriet och diverse lampor gör det deffintivt inte en längre stund.
Hoppas att du klarat dig utan att något väsentligt har pajat
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nån var å snodde min framstänkskärm+tillbehör för ca en vecka sedan.
Nu har jag kollat efter reservdelar, och blir fan inte klok på dessa 2 produkter:

framgaffelskydd vänster, T2307557, 37,90€
framgaffelskydd höger, T2307558, 37,90€

Måste man ha dessa?
tacksam för snabbt svar.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nån var å snodde min framstänkskärm+tillbehör för ca en vecka sedan.
Nu har jag kollat efter reservdelar, och blir fan inte klok på dessa 2 produkter:

framgaffelskydd vänster, T2307557, 37,90€
framgaffelskydd höger, T2307558, 37,90€

Måste man ha dessa?
tacksam för snabbt svar.

Sitter inget sånt på min hoj vad jag vet.
Känns överflödigt. Hade du verkligen det på din hoj? :va


Förmodar att du behöver del 1 på denna bild samt eventuella skruvar då dvs del 2.
http://www.triumphmcparts.com/showAssembly.aspx?ukey_product=9942026&ukey_assembly=1178820
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nån var å snodde min framstänkskärm+tillbehör för ca en vecka sedan.
Nu har jag kollat efter reservdelar, och blir fan inte klok på dessa 2 produkter:

framgaffelskydd vänster, T2307557, 37,90€
framgaffelskydd höger, T2307558, 37,90€

Måste man ha dessa?
tacksam för snabbt svar.

Ingen aning vad det är för något, lägg upp en länk eller bild på det så blir det lättare att svara
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Aha, den såg jag inte :rodnar
Kan inte komma ihåg att jag har något liknande på min hoj, är ju i och för sig ett tag sedan jag tittade på den...

Känns som någon detalj som ska skydda gaffelbenen. Är ju ingen offroad hoj vi kör. :va
Samt de där reflexerna är ju från USA marknaden, finns inte på europeiska marknaden mig veterligen.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Hej Alla,
Jag letar efter en ny växelspak...
Hittat en i england/ebay för 45+8.50 pund. 500 spänn känns sådär...
Tips mottages :)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Hej Alla,
Jag letar efter en ny växelspak...
Hittat en i england/ebay för 45+8.50 pund. 500 spänn känns sådär...
Tips mottages :)

Original?

Köp? :)

Kostar väl dubbelt upp i Sverige eller? (vet inte, gissar bara)

Not sent from an iProduct...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Måste byta bromsbelägg.
Brembo sintered road pads.
Bra skit eller vad ska man köpa?
Kör framför allt gata en några enstaka bandagar.
 

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona 675 2008
Hej Alla.
Om någon skulle få ett stenskott i kylarn i sommar och den skulle börja läcka eller på annat sätt gå sönder vilket blir kostsamt och jobbigt:huvet så har jag en fullt fungerande kylare utan läckage med fläkt som passar Daytona 675 2008-2010 års modeller.
Vet inte vad listpriset är hos Triumph återförsäljare och på verkstaden men skulle gissa en kylare ny kostar runt 4-5 000 om man ej hittar en begagnad. Iallfall
Den jag har liggande är i fullt fungerande skick och köptes endast för jag fick en spricka i kylaren och fick ut en ny på försäkringen och hann redan köpa denna som nu bara ligger så den finns iallfall nu om någon behöver ny kylare.
Den som vill ha den och behöver en kylare med fläkt och ej vill betala dyrt för ny kan få köpa den för 2500kr
0707-503870 är mitt nr om det skulle vara så att någon behöver den eller skicka pm fast ringa är säkrast.
:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top