Du är en ängel. Var ute och lyssnade precis och min låter likadant. Och lite högre vid körning!Här är min video.
Du är en ängel. Var ute och lyssnade precis och min låter likadant. Och lite högre vid körning!
Grymt trevlig helg, imorn blir det lite vrrom-vroom
I förrgår när jag skulle starta hojen så gick den kanske bara ett eller två varv på startmotorn, sedan slog den ifrån. Gick inte att fortsätta mala på startknappen, så jag fick vrida av tändningen och vrida på den igen för ett nytt försök, samma resultat, snurrade nåt varv sedan slog den ifrån igen. Tredje försöket tänkte jag att om jag gasar diekt från början så tvingas den starta, och då startade den..
Men varför blir det så? Efter dom första försöken så tändes dom vanliga lamporna i instrumentet, men startmotorn gick inte alls förrens jag vred av och sedan på tändningen igen
Vad kan detta bero på?
Jovars, problemet är startögonblicket då Du helst inte ska vara under 11.7V. Det tyder på att batteriet inte längre har tillräcklig kapacitet att lämna ström och därför sjunker spänningen under belastning.Mätte batteriet:
Tändning av: 13.3 volt
Tändning på: 12.4 volt
Startögonblick: nere på 10.6 men snabbt upp sen när den startar
Tomgång: 14.4 volt
Är inte detta rätt bra värden?
I förrgår när jag skulle starta hojen så gick den kanske bara ett eller två varv på startmotorn, sedan slog den ifrån. Gick inte att fortsätta mala på startknappen, så jag fick vrida av tändningen och vrida på den igen för ett nytt försök, samma resultat, snurrade nåt varv sedan slog den ifrån igen. Tredje försöket tänkte jag att om jag gasar diekt från början så tvingas den starta, och då startade den..
Men varför blir det så? Efter dom första försöken så tändes dom vanliga lamporna i instrumentet, men startmotorn gick inte alls förrens jag vred av och sedan på tändningen igen
Vad kan detta bero på?
Laddregulatorn e bytt i vintras på recall.
Men vid tomgång mätte jag oxå 14.4 volt på batteriet. Det visar väl att den laddar som den ska? Varvade motorn men det var fortfarande 14.4 volt, den ska väl inte ladda mer för att man varvar heller?
Ni får slänga ut mig ur tråden när Ni blir less... Men helsystemsmappen har aggressivare tändning och då rekommenderas ett steg hårdare stift, alltså 10 i st f 9 i beteckningen (om jag minns rätt). Jag hade ju aldrig portat min maskin och den gick med 36 graders förtändning i st f helsystemsmappens 38, men jag körde hårdhet 10 och Iridium ett par tusen mil utan problem!Min trumpet käkar stift... Ni som plockar ur lite mer än original, vilka stift kör ni med?
Ni får slänga ut mig ur tråden när Ni blir less... Men helsystemsmappen har aggressivare tändning och då rekommenderas ett steg hårdare stift, alltså 10 i st f 9 i beteckningen (om jag minns rätt). Jag hade ju aldrig portat min maskin och den gick med 36 graders förtändning i st f helsystemsmappens 38, men jag körde hårdhet 10 och Iridium ett par tusen mil utan problem!
http://www.carsparkplugs.com/ Levererar mina stift oerhört snabbt och geschwinnt i alla fall. CR10EIX är ett steg hårdare än standardstiften, de hittar Du här: http://www.carsparkplugs.com/1x-ngk-iridium-ix-spark-plug-cr10eix-6483.html#.U02XvWeKDIUInte vill vi slänga ut dig heller! Kör nu V2 av den mappen jag skickade till dig förut och hojen går som slatan
Ska se om den lokala handlaren kan få fram hårdare stift. Annars så får det bli från nätet. Någon som har ett förslag på nätbutik?
En annan tanke är ju om QS kan påverka stiftens livslängd?
http://www.carsparkplugs.com/ Levererar mina stift oerhört snabbt och geschwinnt i alla fall. CR10EIX är ett steg hårdare än standardstiften, de hittar Du här: http://www.carsparkplugs.com/1x-ngk-iridium-ix-spark-plug-cr10eix-6483.html#.U02XvWeKDIU
Någon här som vet vilken motorolja man ska använda? Försökte hitta mer info om detta i serviceboken men där stod det inte ett skit. Måste det vara samma typ av olja som jag har idag, eller går det bra att blanda?
Mvh
Jag kör på Motul 7100.
Du ska inte blanda olja. Skada byta till nytt märke så gör ett komplett oljebyten.
Filter och olja.
Glömde skriva 10w40 är den normala viskositeten.
Nope, RaceECU använder bl a inte MAP-sensorn för att mata soppa på lägre gaspådrag, den styrs strikt av TP-sensorn. Så några gatmappar göre sig icke besvär.
Nu vet vi lite mer om M4artins 90005-mapp och den har helt riktigt modifierade soppatabeller, innebärande att den är mappad på bänk eller på väg med bredbandslambda. Den har också racekabelstam. Vi vet också att ECU är för 09 och senare årsmodell, vad som fortfarande återstår är att verifiera att instrumentet är från en 09 och senare (men den har ju funkat tidigare...)
Därför står vi väl och famlar lite i nuläget...
Med TRACS eller ÅF-verktyget kan man tydligen köra "reset" på raceECU vilket kan vara en möjlig lösning. En annan kan vara att prova ladda ner 90005-mappen och återställa adaptionssättningarna vilket går med TuneECU, förhoppningsvis innehåller den processen någon form av resetfunktion.
Funkar inte något av de alternativen återstår nog bara att prova med annan display eller annat raceECU, vilken av prylarna som är lättare att testa. Något annat kan jag med mitt klena förstånd inte komma fram till...
Så - Lycka till med Ditt val M4rtin och rapportera gärna vad Du kommer fram till
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |