Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, P1614 tyder på att ECU och instrument inte är låsta mot varandra - Du har inte bytt något av dessa i höstas? Nolla bort koderna, vrid på nyckeln och kolla om bägge dyker upp igen. Har Du en mekhandbok slår Du upp felkoderna och följer anvisningarna för felsökningen. Är tanken redan av kollar Du pluggen som sitter på mittcylinderns injektor så att den inte har dålig kontakt.

Lycka till:)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Sticker in en fråga:

Funderar på att köpa skydd likt den nedan till generatorkåpan på vänster sida. Hur monterar man den? har inte hojen tillgänglig nu, men plockar man bort tre av skruvarna som håller generatorkåpan och helt sonika monterar på detta skydd bara? Används samma bultar som redan sitter där? Ingen risk att något lossnar osv när man lossar bultarna som håller kåpan, vad finns bakom?

http://www.ebay.com/itm/GBRacing-Tr...Parts_Accessories&hash=item41738ab9bd&vxp=mtr
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Sticker in en fråga:

Funderar på att köpa skydd likt den nedan till generatorkåpan på vänster sida. Hur monterar man den? har inte hojen tillgänglig nu, men plockar man bort tre av skruvarna som håller generatorkåpan och helt sonika monterar på detta skydd bara? Används samma bultar som redan sitter där? Ingen risk att något lossnar osv när man lossar bultarna som håller kåpan?

http://www.ebay.com/itm/GBRacing-Tr...Parts_Accessories&hash=item41738ab9bd&vxp=mtr

Man får med längre bultar, inget lossnar.
Dra mycket försiktig. I boken är det 9 Nm. Det är INTE lika med att man släpper en fis ;-) Det är mycket lätt att dra sönder gängorna i blocket.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Ok. så det är bara att lossa originalbultarna och ersätta med dom fyra (eller vad det nu är) på samma plats.
På andra sidan då? Finns ju en sats från GB racing där man får tre kåpor. Två sitter ju på högra sidan, Är det bara att lossa originalbultarna där också och sen ersätta med dom nya som följer med? Det är inget som kommer lossna när jag släpper dom originalbultar som ska ersättas?

Kanske ärdumma frågor, men bättre att fråga för mycket än att stå där med lösa delar som man inte har en aning om hur dom satt:crash
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Tänkte köra med krashkåpor detta året men kommer hojen balla ur totalt när man kopplar bort alla lampor?:va

Säkert frågats i tråden men orkar inte leta:rolleyes:
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Hmm, P1614 tyder på att ECU och instrument inte är låsta mot varandra - Du har inte bytt något av dessa i höstas? Nolla bort koderna, vrid på nyckeln och kolla om bägge dyker upp igen. Har Du en mekhandbok slår Du upp felkoderna och följer anvisningarna för felsökningen. Är tanken redan av kollar Du pluggen som sitter på mittcylinderns injektor så att den inte har dålig kontakt.

Lycka till:)

Testade att nolla bort koderna, då försvann faktiskt P0202.
Dock är P1614 "Instrument ID incompatible" fortfarande kvar, några tips vad man kan göra åt det?
Som jag skrev tidigare är inte mätarhuset bytt och fungerade bra tidigare.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Testade att nolla bort koderna, då försvann faktiskt P0202.
Dock är P1614 "Instrument ID incompatible" fortfarande kvar, några tips vad man kan göra åt det?
Som jag skrev tidigare är inte mätarhuset bytt och fungerade bra tidigare.
P1614.JPG
1 - starta TuneECU, anslut mot hojen och läs vilken mapp som finns i ECU. Stämmer det mot VIN-numrets sex sista siffror enligt listan på TuneECU hemsida?

2 - Leta glappkontakt eller kondens i kontakten bakom klustret. Något är det som gör att ECU inte känner igen instrumentet.

Det är faktiskt de enda felsökningar som föreslås. Jag gissar på glappkontakt, om Du inte provat ladda ner en egen mapp för den äldre generationens hojar.

Mer info från andra med liknande bekymmer: https://www.google.se/search?redir_...rce=android-browser-type&qsubts=1396887284295
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
View attachment 402903
1 - starta TuneECU, anslut mot hojen och läs vilken mapp som finns i ECU. Stämmer det mot VIN-numrets sex sista siffror enligt listan på TuneECU hemsida?

2 - Leta glappkontakt eller kondens i kontakten bakom klustret. Något är det som gör att ECU inte känner igen instrumentet.

Det är faktiskt de enda felsökningar som föreslås. Jag gissar på glappkontakt, om Du inte provat ladda ner en egen mapp för den äldre generationens hojar.

Mer info från andra med liknande bekymmer: https://www.google.se/search?redir_esc=&client=tablet-android-samsung&hl=sv-SE&safe=images&oe=utf-8&q=instrument%20cluster%20ecu%20site%3Awww.triumph675.net&source=android-browser-type&qsubts=1396887284295

Fan, du är en kunskapens källa som alltid, Roffe.
Kul att du engagerar dig i din "gamla" kärlek, trots att du nu bytt och vänsterprasslar med japanskor...
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Ojojoj, kolla vad fin hon är. Bara racekåporna som ska åka på....
Jag sätter på gatkåporna i början av varje år som någon slags ceremoni... slutar med att jag aldrig åker gata, bara bana ... ;)

daytona-1.jpg
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tänkte köra med krashkåpor detta året men kommer hojen balla ur totalt när man kopplar bort alla lampor?:va

Säkert frågats i tråden men orkar inte leta:rolleyes:

Du måste bygla kontakterna skulle jag tro.
Min startar inte utan baklyse.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Du måste bygla kontakterna skulle jag tro.
Min startar inte utan baklyse.

Det där låter verkligen konstigt. Min 06 startar utan problem när man kopplat ur i stort sett allt :)
Och studerar men elschema skiljer det inte något nämnvärt på någon av årsmodellerna. Vet att instrument och ECU måste vara matchade men det är nog det enda som jag kan komma på. Nu kör jag med en härva från en street tripple -10 och det enda man var tvungen att göra var att flytta ett stift för bränslepumpen och bygla air flappen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fan, du är en kunskapens källa som alltid, Roffe.
Kul att du engagerar dig i din "gamla" kärlek, trots att du nu bytt och vänsterprasslar med japanskor...
Tusen tack, man rodnar:rodnar Men med Trajja blev det nog äkta kärlek, Geishan är mer en fysisk relation...:)

Det mesta kan Ni nya gurus alldeles utmärkt, det är bara roligt att hoppa in när det blir ett knepigare fall som man kanske känner till.

Det där låter verkligen konstigt. Min 06 startar utan problem när man kopplat ur i stort sett allt :)...
Ja, så ska det funka, bara man kommer ihåg att lamporna måste kopplas ut i kontakten närmast ljusen, INTE via säkringsdosan (då det ligger andra vitala funktioner på den säkringen). Framljuset kopplades väl ut i kontakten bakom högra framljuset, bakljuset i kontakten under cutsen? Om jag minns rätt. Ingen bygling erfordras.

Det låter skumt d96angl - har Du någon annan utrustning (GPS, PC3, QS etc) som Du tar permanentström till via bakljuset?
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
View attachment 402903
1 - starta TuneECU, anslut mot hojen och läs vilken mapp som finns i ECU. Stämmer det mot VIN-numrets sex sista siffror enligt listan på TuneECU hemsida?

2 - Leta glappkontakt eller kondens i kontakten bakom klustret. Något är det som gör att ECU inte känner igen instrumentet.

Det är faktiskt de enda felsökningar som föreslås. Jag gissar på glappkontakt, om Du inte provat ladda ner en egen mapp för den äldre generationens hojar.

Mer info från andra med liknande bekymmer: https://www.google.se/search?redir_...rce=android-browser-type&qsubts=1396887284295
Ett jättetack för att du tar dig tid och hjälper mig!
Började med att skruva av och lossa kontakterna. Som bilden visar ser allt bra ut, antar att 'kletet' skall vara där ?
Får medel att rengöra kontaktdon med under morgondagen, vet dock inte om det ser ut att behövas?

Skall även koppla upp mig i morgon och se om jag kan utläsa vilken mapp som ligger i.
Har inte bytt map någon gång tidigare.

/Martin
 

Bifogat

  • CAM00383.jpg
    CAM00383.jpg
    223 KB · Visningar: 79

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som bilden visar ser allt bra ut, antar att 'kletet' skall vara där ?
Får medel att rengöra kontaktdon med under morgondagen, vet dock inte om det ser ut att behövas?

Skall även koppla upp mig i morgon och se om jag kan utläsa vilken mapp som ligger i.
Har inte bytt map någon gång tidigare.

/Martin
Jo, det ser ut som det ska. Rengör kontaktdonet och återmontera. En nyfiken fråga - är det Du som satt dit märkremsan bakom instrumentet?

Nästa steg blir i alla fall att läsa mappnumret, det ska stå längst upp till höger på TuneECU. Ha batteriladdaren inkopplad och välj "read tune", spara ned mappen med eget namn på hårddisken. Därefter ska Du ladda ner senaste originalmappen till ECU, för att göra det behöver Du de sex sista siffrorna i ramnumret, om än jag är rätt säker på att Du har sista nummerserien på TuneECUs hemsida och därför ska använda mapp i serien 20593 - 20598. Har Du slipon på hojen eller någon annan särskild utrustning?
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Jo, det ser ut som det ska. Rengör kontaktdonet och återmontera. En nyfiken fråga - är det Du som satt dit märkremsan bakom instrumentet?

Nästa steg blir i alla fall att läsa mappnumret, det ska stå längst upp till höger på TuneECU. Ha batteriladdaren inkopplad och välj "read tune", spara ned mappen med eget namn på hårddisken. Därefter ska Du ladda ner senaste originalmappen till ECU, för att göra det behöver Du de sex sista siffrorna i ramnumret, om än jag är rätt säker på att Du har sista nummerserien på TuneECUs hemsida och därför ska använda mapp i serien 20593 - 20598. Har Du slipon på hojen eller någon annan särskild utrustning?

Den satt på när den köptes. Införskaffades förra året av en duktig förare från Linköping som tävlat. Som jag förstod det hade han satt väldigt bra tider med denna cykel, hans far var mekanikern :tummenupp

Har rengjort (CRC) kontakterna både vid mätarhuset och under tanken vid ecu:n. Dock kvarstår samma problem.
Gjorde en backup på "mappen", men vågade inte läsa in någon ny. Hur skall det kunna hjälpa vid detta felet? Vill inte cykeln kännas vid instrumenten med denna map, vill den väl inte med någon annan?

På cykeln sitter "steg 3" arrow helsystem, med katten borttagen. Dock är orginaldämparen på med lite modifikationer, annars låter den för mycket. Även såhär han bänkat cykeln.
Förra ägaren hade absolut en specialmap, då han har bänkat och ställt in cykeln efter sina behov.

Har tagit kort på ECU samt ramnummer, dock kanske man inte skall gå ut med sådant?

Bör jag fortfarande försöka ladda in en ny "orginalmapp", för att sedan lägga in den gamla igen? Eller är det nu man måste ta kontakt med någon Triumph verkstad?
 

Bifogat

  • CAM00396.jpg
    CAM00396.jpg
    236 KB · Visningar: 67
  • CAM00390.jpg
    CAM00390.jpg
    203.9 KB · Visningar: 68
  • CAM00388.jpg
    CAM00388.jpg
    212.8 KB · Visningar: 59

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
En fråga:

Justerskruven till kopplingen uppe vid kopplingshandtaget på min trajja är nästan helt utskruvad just nu. Spelet ligger ungefär på 2-3 mm.. så det är ju rätt.. men bör man inte justera till vajern så att justerskruven uppe vid handtaget är typ i mitten av sin kapacitet?
Bör jag skruva in den halvvägs och sedan justera i nedre delen av vajern tills spelet ligger på2-3 mm?

Hur har ni det på era?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den satt på när den köptes. Införskaffades förra året av en duktig förare från Linköping som tävlat. Som jag förstod det hade han satt väldigt bra tider med denna cykel, hans far var mekanikern :tummenupp

Har rengjort (CRC) kontakterna både vid mätarhuset och under tanken vid ecu:n. Dock kvarstår samma problem.
Gjorde en backup på "mappen", men vågade inte läsa in någon ny. Hur skall det kunna hjälpa vid detta felet? Vill inte cykeln kännas vid instrumenten med denna map, vill den väl inte med någon annan?

På cykeln sitter "steg 3" arrow helsystem, med katten borttagen. Dock är orginaldämparen på med lite modifikationer, annars låter den för mycket. Även såhär han bänkat cykeln.
Förra ägaren hade absolut en specialmap, då han har bänkat och ställt in cykeln efter sina behov.

Har tagit kort på ECU samt ramnummer, dock kanske man inte skall gå ut med sådant?

Bör jag fortfarande försöka ladda in en ny "orginalmapp", för att sedan lägga in den gamla igen? Eller är det nu man måste ta kontakt med någon Triumph verkstad?
OK, så här tror jag:
1 - lappen på instrumentet kan tyda på att instrumentet är nytt och ej kopplat mot ECU. Den typer av märkning brukar i a f skrotar använda. Om inte namnet nu överensstämmer med tidigare ägare?
2 - Varför problemet med parning av ECU vs kluster dyker upp först nu vet jag inte. Om inte hojen t ex varit strömlös över vintern?
3 - Lyckades Du läsa något mappnummer i TuneECU? Annars kan Du maila mappen till mig kan jag se vad jag kan hitta.
4 - för att låsa upp ECU mot ett nytt instrumentkluster ska egentligen Triumphs servicedator erfordras. Om inte TuneECU fixar detta i samband med nedladdning av en ny mapp? Därför kan det vara värt att prova, Du har ju nu kopia av originalmappen... Alternativt läser Du in den kopierade mappen på nytt.
5 - det sitter inte PC3, PC-V eller Bazzaz på hojen för att dynomappa den? I så fall är det någon av Triumphs originalmappar i hojen, alldeles säkert.
6 - med hjälp av ramnumrets sex sista siffror ser vi att 20593 borde vara den riktiga Triumph-mappen att ha i ECU. Kan Du hitta det numret om Du laddar in mappen Du gjort backup på?

Så - det finns en de att jobba med innan Du skruvar vidare. Gå igenom pkt för pkt i listan ovan och svara eller förtydliga där jag missförstått :)
 
Last edited:

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
OK, så här tror jag:
1 - lappen på instrumentet kan tyda på att instrumentet är nytt och ej kopplat mot ECU. Den typer av märkning brukar i a f skrotar använda. Om inte namnet nu överensstämmer med tidigare ägare?
2 - Varför problemet med parning av ECU vs kluster dyker upp först nu vet jag inte. Om inte hojen t ex varit strömlös över vintern?
3 - Lyckades Du läsa något mappnummer i TuneECU? Annars kan Du maila mappen till mig kan jag se vad jag kan hitta.
4 - för att låsa upp ECU mot ett nytt instrumentkluster ska egentligen Triumphs servicedator erfordras. Om inte TuneECU fixar detta i samband med nedladdning av en ny mapp? Därför kan det vara värt att prova, Du har ju nu kopia av originalmappen... Alternativt läser Du in den kopierade mappen på nytt.
5 - det sitter inte PC3, PC-V eller Bazzaz på hojen för att dynomappa den? I så fall är det någon av Triumphs originalmappar i hojen, alldeles säkert.
6 - med hjälp av ramnumrets sex sista siffror ser vi att 20593 borde vara den riktiga Triumph-mappen att ha i ECU. Kan Du hitta det numret om Du laddar in mappen Du gjort backup på?

Så - det finns en de att jobba med innan Du skruvar vidare. Gå igenom pkt för pkt i listan ovan och svara eller förtydliga där jag missförstått :)

1. Kan mycket väl stämma, kommer dock inte ihåg vad föraren hade för något namn. Gjorde affären med hans far. Han hade i stort sätt en hel Daytona i reservdelar med, inkl ytterligare än instrumentpanel. Han har varit i backen många gånger, så detta behöver inte vara originalet.

2. Att felet kommer nu är konstigt. Körde 3 bandagar i slutet av säsongen med den, allt var tipp topp. Har tre stycken hojjar som får dela på underhållsladdningen. Så den kan stått utan ström i ett par veckor.

3. Hittar Map:900005 i .hex-filen. Maila gärna mappen till dig, du kan ju PM med din mail-adress.

4.Testar ju gärna att ladda in det på nytt, bara inget försämrar situationen. Men som du säger, har ju sparat ut den nu...

5. Tror inte det. Han listade allt som ingick vid köp, där stod inget om det. Däremot "Race elpiska (Tri) & Race ECU, programmerbar i Tracks eller Tuneboy".?

6. Hittar inte något om 20593, men kanske letar fel?

Tack än en gång för att du tar dig tid!
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top