Triumph Daytona 675-tråden!

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig, min bankittade Daytona 675-10 vill inte starta efter vintervilan.

Efter förra säsongen bytte jag till ett annat snabbgashandtag, nya wirar samt plockade ned och lackerade om hela cykeln. Jag provstartade den i höstas och den fungerade utmärkt efter mina ingrepp. Efter det har jag haft den på underhållsladdning under hela julen och idag skulle jag varmköra den för oljebyte.
Dock vill den inte överhuvudtaget starta!

Batteriet är det inget fel på och bensin är i tanken. Men oavsett hur länge man försöker vill den aldrig tända till, den bara står och tuggar. Har sammanlagt försökt få den och tända i flera minuter.
Vi försökte även springa igång den utan lyckas, dock är det inget fel på batteriet så det borde inte hjälpa? Dock ville bakdäcket ville mest glida när vi la i växel, mina däck var hala.


Kan tillägga att allt "extra" är bortkopplat, då cykeln tidigare tävlats med. Finns inga lampor/stör/tändningslås eller liknande.



Har ingen diagnostiserings-verktyg, men när jag startar tändningen blinkar den gula motordioden 3 långsamma och 4 snabba gånger i rad. Vad betyder det?

Några teorier vad det kan vara eller vad jag bör kika på?
I och med att den startade i höstas tycker man det borde fungera nu?

Mvh Martin S
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig, min bankittade Daytona 675-10 vill inte starta efter vintervilan.

Efter förra säsongen bytte jag till ett annat snabbgashandtag, nya wirar samt plockade ned och lackerade om hela cykeln. Jag provstartade den i höstas och den fungerade utmärkt efter mina ingrepp. Efter det har jag haft den på underhållsladdning under hela julen och idag skulle jag varmköra den för oljebyte.
Dock vill den inte överhuvudtaget starta!

Batteriet är det inget fel på och bensin är i tanken. Men oavsett hur länge man försöker vill den aldrig tända till, den bara står och tuggar. Har sammanlagt försökt få den och tända i flera minuter.
Vi försökte även springa igång den utan lyckas, dock är det inget fel på batteriet så det borde inte hjälpa? Dock ville bakdäcket ville mest glida när vi la i växel, mina däck var hala.


Kan tillägga att allt "extra" är bortkopplat, då cykeln tidigare tävlats med. Finns inga lampor/stör/tändningslås eller liknande.



Har ingen diagnostiserings-verktyg, men när jag startar tändningen blinkar den gula motordioden 3 långsamma och 4 snabba gånger i rad. Vad betyder det?

Några teorier vad det kan vara eller vad jag bör kika på?
I och med att den startade i höstas tycker man det borde fungera nu?

Mvh Martin S

Drar den runt?
Låter märkligt det där.
När du plockat av kåporna har du då råkat abort någon bygling av kontakter till någon lampa?
Jag kan inte starta min utan baklampa t.ex.

Mvh
Andreas
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Hej.
Japp, den drar runt, vill bara inte tända till.
Tror inte något har hänt när jag tog av kåporna, då skulle den ju inte fungerat i höstas? Skall dock dubbelkolla detta under dagen.
Letade hela kvällen igår efter någon typ av felkodslista, dvs vad blinkningarna betyder. Dock verkade helt omöjligt att hitta!

Köpte mig istället en "USB OBD-II-2 KKL 409.1 OBD2 Cable VAG-COM 409" så jag skall kunna koppla upp mig med TuneEcu.Tar väl ca en vecka från England att få den till postlådan. Hoppas dock att problemet löser sig innan...
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Hur är det med tippsensorn och stödkontakten?
Kanske kan vara dem som spökar om du plockat av dem?
Eller killswitch knappen eller kopplingshandtaget.
Jag fick problem med att starta min på grund av att jag bytt till eftermarknads koppling som inte tryckte in kontakten till kopplingshandtaget riktigt.

Hej.
Japp, den drar runt, vill bara inte tända till.
Tror inte något har hänt när jag tog av kåporna, då skulle den ju inte fungerat i höstas? Skall dock dubbelkolla detta under dagen.
Letade hela kvällen igår efter någon typ av felkodslista, dvs vad blinkningarna betyder. Dock verkade helt omöjligt att hitta!

Köpte mig istället en "USB OBD-II-2 KKL 409.1 OBD2 Cable VAG-COM 409" så jag skall kunna koppla upp mig med TuneEcu.Tar väl ca en vecka från England att få den till postlådan. Hoppas dock att problemet löser sig innan...
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Hur är det med tippsensorn och stödkontakten?
Kanske kan vara dem som spökar om du plockat av dem?
Eller killswitch knappen eller kopplingshandtaget.
Jag fick problem med att starta min på grund av att jag bytt till eftermarknads koppling som inte tryckte in kontakten till kopplingshandtaget riktigt.

Kan vara någon av de sakerna, men då skulle den ju inte fungerat i höstas? Har ju inte gjort något mer än laddat batteriet sedan dess...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Dödarknappen kan du skippa.
Då drar den inte runt nämligen.
Tippsensor? Har vi det?
La ju min i låg fart förra säsongen. Inte behövde jag kontroller eller nolla någon tippsensor för att starta den.
Skulle det vara stödkontakten så hade den inte dragit runt och den påverkar ju bara om växel ligger i.
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Dödarknappen kan du skippa.
Då drar den inte runt nämligen.
Tippsensor? Har vi det?
La ju min i låg fart förra säsongen. Inte behövde jag kontroller eller nolla någon tippsensor för att starta den.
Skulle det vara stödkontakten så hade den inte dragit runt och den påverkar ju bara om växel ligger i.

Tack, det är bra poänger. Som du säger vill den ju inte dra runt alls med tex. stödet nere...
Ingen som vet hur man läser ut vad den blinkande dioden menar? Tycker det skulle det skulle funnits någon typ av lista för att tolka signalen?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Tänkte ge mig på att justera fjädringen på cykeln snart. Hur är det med 675 utan R, är förspänningen justerbar i bak?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Tack, det är bra poänger. Som du säger vill den ju inte dra runt alls med tex. stödet nere...
Ingen som vet hur man läser ut vad den blinkande dioden menar? Tycker det skulle det skulle funnits någon typ av lista för att tolka signalen?

Prova att nolla felkoderna manuellt. De kommer tillbaks om nåt är fel på riktigt.
Slå på tändningen (motorn ej igång), vrid gasen i botten och håll den där, blippa nu dödarknappen från på till av till på, fem gånger. Slå av tändning. Klart.

Kanske hjälper. Och ja, vi har en tipsensor. Sitter framme vid luftintaget. Det står "UP" på den för att ge en hint.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tippsensor? Har vi det?
La ju min i låg fart förra säsongen. Inte behövde jag kontroller eller nolla någon tippsensor för att starta den.

Tippsensorn känner av att du ställt hojen upp igen och då går den åter att starta.

Skulle tippsensorn vara trasig så att den "tror" att hojen ligger ner även när den står upp så kommer den inte att starta.
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Prova att nolla felkoderna manuellt. De kommer tillbaks om nåt är fel på riktigt.
Slå på tändningen (motorn ej igång), vrid gasen i botten och håll den där, blippa nu dödarknappen från på till av till på, fem gånger. Slå av tändning. Klart.

Kanske hjälper. Och ja, vi har en tipsensor. Sitter framme vid luftintaget. Det står "UP" på den för att ge en hint.

Nu har jag inget tändningslås, utan jag startar med "dödarknappen". Då fungerar nog inte detta sättet antar jag ?
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Och jag har lyckats göra något med min också:huvet

Körde i helgen med den och när jag lägger cykeln i högerkurvor, ligger på jämn gas eller accar lite så går det ojämnt. Det är liksom av/på/av/på fast inte helt av för jag står inte på näsan mitt i kurvan men den blir liksom orkeslös:va
Denna tendens märkte jag ENBART vid nedlägg i högerkurvor:confused:

Han går helt rent på tomgång och acc rakt fram eller vid nedlägg i vänster kurvor. Helt jävla sjukt ju? Ringde närmsta Triumph verkstad och 16 april är första tid de kan felsöka min (den har inte tänt motorlampan eller något), de hade aldrig hört något liknande.

Det jag gjort i vintras förutom det vanliga filter/oljebytet är:
Snabbgas (speed triple)
PP tuning fotpinnar
Nytt kopplings/bromshandtag
Haft av alla lysen, kåpor och satt på allt igen. Startade aldrig under denna tid men hade på tändning vid ett tillfälle.

Testa nolla felkod manuellt som bodhisattva skrev här uppe?

Fan har hänt:död:näsblod:va:confused:
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Och jag har lyckats göra något med min också:huvet

Körde i helgen med den och när jag lägger cykeln i högerkurvor, ligger på jämn gas eller accar lite så går det ojämnt. Det är liksom av/på/av/på fast inte helt av för jag står inte på näsan mitt i kurvan men den blir liksom orkeslös:va
Denna tendens märkte jag ENBART vid nedlägg i högerkurvor:confused:

Han går helt rent på tomgång och acc rakt fram eller vid nedlägg i vänster kurvor. Helt jävla sjukt ju? Ringde närmsta Triumph verkstad och 16 april är första tid de kan felsöka min (den har inte tänt motorlampan eller något), de hade aldrig hört något liknande.

Det jag gjort i vintras förutom det vanliga filter/oljebytet är:
Snabbgas (speed triple)
PP tuning fotpinnar
Nytt kopplings/bromshandtag
Haft av alla lysen, kåpor och satt på allt igen. Startade aldrig under denna tid men hade på tändning vid ett tillfälle.

Testa nolla felkod manuellt som bodhisattva skrev här uppe?

Fan har hänt:död:näsblod:va:confused:

Låter lite knepigt. Har du QS?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Och jag har lyckats göra något med min också:huvet

Körde i helgen med den och när jag lägger cykeln i högerkurvor, ligger på jämn gas eller accar lite så går det ojämnt. Det är liksom av/på/av/på fast inte helt av för jag står inte på näsan mitt i kurvan men den blir liksom orkeslös:va
Denna tendens märkte jag ENBART vid nedlägg i högerkurvor:confused:

Han går helt rent på tomgång och acc rakt fram eller vid nedlägg i vänster kurvor. Helt jävla sjukt ju? Ringde närmsta Triumph verkstad och 16 april är första tid de kan felsöka min (den har inte tänt motorlampan eller något), de hade aldrig hört något liknande.

Det jag gjort i vintras förutom det vanliga filter/oljebytet är:
Snabbgas (speed triple)
PP tuning fotpinnar
Ny kopplings/bromshandtag
Haft av alla lysen, kåpor och satt på allt igen. Startade aldrig under denna tid men hade på tändning vid ett tillfälle.

Testa nolla felkod manuellt som bodhisattva skrev här uppe?

Fan har hänt:död:näsblod:va:confused:

Låter som det skulle kunna ha med gashandtaget att göra. Det är ju inte bara att slänga på gashandtaget från en Speed Triple rakt av. Inte var det så för mig iallafall.
Jag var tvungen att ta av tank, luftburk, filter, insugstrattar och justera spelet på båda gasvarjarna där under. Men det kan bero på att min justering uppe på den ena gaskabeln är mosad efter en vurpa.
Jag fick likväl skruva på båda.
Kan vara nåt som spänner när du har styret i nån viss vinkel och det blir knas. Bara att riva allt och testa.
 
Last edited:

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Låter lite knepigt. Har du QS?
Nope, ger du mig en?:tungan

Låter som det skulle kunna ha med gashandtaget att göra. Det är ju inte bara att slänga på gashandtaget från en Speed Triple rakt av. Inte var det så för mig iallafall.
Jag var tvungen att ta av tank, luftburk, filter, insugstrattar och justera spelet på båda gasvarjarna där under. Men det kan bero på att min justering uppe på den ena gaskabeln är mosad efter en vurpa.
Jag fick likväl skruva på båda.
Kan vara nåt som spänner när du har styret i nån viss vinkel och det blir knas. Bara att riva allt och testa.

Sant så sant. Dock så kändes spelen helt ok när jag bytte till triple rullen, trodde jag skulle få släppa på någon vajer men enda jag gjorde var att spänna lite så "dö-läget" inte var så stort?:va Hur var din när du fick på den nya rullen?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Nope, ger du mig en?:tungan



Sant så sant. Dock så kändes spelen helt ok när jag bytte till triple rullen, trodde jag skulle få släppa på någon vajer men enda jag gjorde var att spänna lite så "dö-läget" inte var så stort?:va Hur var din när du fick på den nya rullen?

Rullen gick knappt tillbaka på min. Jag fick släppa en hel del och spänna på den andra så att megaglappet försvann. Inte säkert vi har samma rulle, finns olika artikelnummer.
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top