Triumph Daytona 675-tråden!

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Liten fundering, monterade nytt framdäck för någon vecka sedan. Märkte att när det fastnade grus i det så tog det i stänkskärmen fram, men i övrigt rullar det fritt.
Någon annan som noterat något liknande? Känns inte som att det borde vara någon fara egentligen men det låter obehagligt :p

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Liten fundering, monterade nytt framdäck för någon vecka sedan. Märkte att när det fastnade grus i det så tog det i stänkskärmen fram, men i övrigt rullar det fritt.
Någon annan som noterat något liknande? Känns inte som att det borde vara någon fara egentligen men det låter obehagligt :p

Det är livsfarligt!!!! Du kan tippa över framåt om stenen fastnar mot skärmen!
Bor vid en grusväg och provkörde nyss hojen med regndäcken på. Då samlas det grus! Kör på och njut av våren :)

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
R1 -98 m.m.
Tjena grabbar har haft isär daytonan under vintern för lite omlack och så. närmar sig besiktning nu och min motorlampa lyser och min tomgång ligger på 2 tusen varv och pendlar upp och ner, har nollat felkoden med en felkodsavläsare men den kommer tillbaka igen. Vad kan det vara? den pendlar upp och ner.

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
R1 -98 m.m.
Just det påtal om mappar, någon som har en lämplig mapp för bortagen exup och borttagen kat och TOR avgassystem är det arrow mappen som gäller då eller?

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
Tjena grabbar har haft isär daytonan under vintern för lite omlack och så. närmar sig besiktning nu och min motorlampa lyser och min tomgång ligger på 2 tusen varv och pendlar upp och ner, har nollat felkoden med en felkodsavläsare men den kommer tillbaka igen. Vad kan det vara? den pendlar upp och ner.

Du har nollat felkoderna, men de kommer tillbaka? Vilka felkoderna är det, känns rätt att börja i den änden?

/Martin

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
R1 -98 m.m.
kikade lite på nätet och tror de kan vara någon slang runt luftburken som har lossnat när ja hade av de så ska kolla de ikväll!

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
kikade lite på nätet och tror de kan vara någon slang runt luftburken som har lossnat när ja hade av de så ska kolla de ikväll!

Kika på slangen som går från spjällhusen och till tryckgivaren. En tunn slang som går via ett t-kors och sitter i bakkant nere på luftburen. Har den ramlat bort går hojen skit och lampan lyser :)

Men vilken årsmodell har du? Tänkte på lämplig map till dina mods. Har du TuneEcu och vilken map ligger i nu?

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
R1 -98 m.m.
Kollade slangarna och dom verkar ok, varmkörde hojen inför oljebytet och den va normal i tomgången provkörde hojen sen börja den gå ojämt och antagligen det som va hela problemet, de va soppatorsk i hojen haha.

Någon som har ett original avgasrör i skånetrakten som vill låna detta mot en slant, behöver det inför besiktning mvh

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
En dum nybörjarfråga..
Jag böt olja under vintern och nu läcker det vid oljetappen.
Var just och kolla och under natten har det inte droppat något på golvet, men en droppe har bildats på tappen, så det läcker väldigt lite.
Kan jag skräpa i det och bara köra?

Bör man byta packning, har ni bytt det?
Har aldrig haft problem tidigare med "gammal packning".

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En dum nybörjarfråga..
Jag böt olja under vintern och nu läcker det vid oljetappen.
Var just och kolla och under natten har det inte droppat något på golvet, men en droppe har bildats på tappen, så det läcker väldigt lite.
Kan jag skräpa i det och bara köra?

Bör man byta packning, har ni bytt det?
Har aldrig haft problem tidigare med "gammal packning".

Vad Du än gör, dra inte sönder gängan! Förmodligen har Du lite skit mellan block och packning, en anledning till att man använder komprimerande brickor som ska bytas ut. Normalt sett går det bra att återanvända men när Du nu problem skulle jag skruva loss bulten, rengöra bult och block samt montera ny bricka.

Men den lilla mängd Du ser kan likaväl vara överskott som pressats ut efter att Du rengjorde och att det nu är tätt. Jag skulle torka rent, ta en provtur och därefter kolla läckaget igen.

Lycka till:)

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vad Du än gör, dra inte sönder gängan! Förmodligen har Du lite skit mellan block och packning, en anledning till att man använder komprimerande brickor som ska bytas ut. Normalt sett går det bra att återanvända men när Du nu problem skulle jag skruva loss bulten, rengöra bult och block samt montera ny bricka.

Men den lilla mängd Du ser kan likaväl vara överskott som pressats ut efter att Du rengjorde och att det nu är tätt. Jag skulle torka rent, ta en provtur och därefter kolla läckaget igen.

Lycka till:)

Tacksam för svar!
Oljan bytte jag på vintern för någon månad sedan och har rengjort bra efter det. Det läcker dock väldigt lite, men har inte varit ut och provkört än, skal ta en provtur idag.

Har ni någon specc på kopparpackningen, tjocklek och omkrets?
Jag kan ju inte ta bort den jag har nu, tänkte byta den "flygande" utan att tappa all olja. Dessutom så har jag en god bit till min Triumph handlare. Tänkte ifall jag kan hitta det i den lokala järnhandeln/biltema.
Jag hittade denna iaf:
http://www.amazon.co.uk/Triumph-Genuine-Motorcycle-T1210444-T3550605/dp/B004UJPXRC
Sealing Washer 14.7x21.75x2, Triumph part # T3550605
Svårt att köpa något allmänt med den speccen..

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Har ni någon specc på kopparpackningen, tjocklek och omkrets?...
...Jag hittade denna iaf:
http://www.amazon.co.uk/Triumph-Genuine-Motorcycle-T1210444-T3550605/dp/B004UJPXRC
Sealing Washer 14.7x21.75x2, Triumph part # T3550605
Svårt att köpa något allmänt med den speccen..

Men du har ju allt du behöver! :tummenupp
Packningen du behöver har 14,7 mm innerdiameter, 21,75 mm ytterdiameter och är 2 mm tjock!

En kopparpackning som du inte dragit för hårt med skräp emellan går att återanvända många gånger till skillnad från Triumphs av allijummjumm! Värm den körsbärsröd så blir den mjuk och tätar igen.

Anledningen för Triumph är att om du kör på saltade vägar är en kopparpackning inge bra, det kan bli galvaniska strömmar som äter upp aluminiumet om saltet ligger kvar. Inget större problem för de flesta av oss så jag tycker kopparpackning är bättre! :)

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
IMG_8037.jpg

Monterade kraschpuckar och motorkåpor idag. Klart godkänt, hoppas jag inte behöver testa dem :p
Tidigare i veckan åkte Speed Triple rulle på och införskaffade en Kriega US20. Väldigt angenämt alltihop :)
Skillnaden på gasrullarna är liten men klart märkbar.

Fjärde maj får gärna komma fort fort nu!

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Hoj
Daytona 675 -08
Hallå!

Letar efter snakeskin eller motsvarande till min daytona -08. Det får inte vara den varianten som nöter på skinnstället. Vart hittar jag billiga sådana? Har sökt runt men hittar inget vettigt.

En fråa till. Är tanken på speed triple likadan som daytonan? Hittade nämligen billiga snakeskins till en speed triple på blocket. Passar dom tro?

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
R1 -98 m.m.
så nu har ja kört daytonan lite och undrar vilka mods kan jag göra för att få upp effekten lite? kat, exup, filter? kör med TOR slipen och tillhörande mapp

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
så nu har ja kört daytonan lite och undrar vilka mods kan jag göra för att få upp effekten lite? kat, exup, filter? kör med TOR slipen och tillhörande mapp

Tvivlar starkt på att du kommer märka någon skillnad. Lägg pengarna på kurser istället det gör skillnad, inte på effekten men på din körning.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...