Triumph Daytona 675-tråden!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
köra kan jag men saknar 1000cc vridet lite så det är där skon klämmer :)

För att komma i närheten av 1000cc vridet på en 675a får du byta motor till en 1000cc.

BTW många slipon/system till en 675a klarar inte ljudkraven på bana.
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
För att komma i närheten av 1000cc vridet på en 675a får du byta motor till en 1000cc.

BTW många slipon/system till en 675a klarar inte ljudkraven på bana.

Jo de vet jag men nu sitter jag här med en riktigt fet daytona jag lagt halva vintern på att göra den unik och personlig så har lite svårt o släppa den och byta mot en 1000cc, men saknar 1000cc vridet men men. tack för responsen iaf =)
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Ni som tävlar eller kör mycket bana :)

Vet att detta med bromsbelägg vart uppe förut men vart handlar ni någonstans? Vad kör ni med för belägg?

Jag kör och har kört med med Brembos RC belägg vilka jag är riktigt nöjd med. Bettar ordentligt utan att mattas av. Hållbarheten är dock inte den bästa och de kostar en slant. Har beställt från ebay men tänkte om det fanns någon firma i Sverige jag missat som säljer dessa eller liknande. Testade SBS standard belägg en gång och gör det inte igen.... :huvet
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hur gör ni för att åka på bakhjulet med era trajjor? Vilka växlar använder ni för att få bästa bakhjulsåkat?

Var ute och testade lite då jag vill lära mig. powerwheelade upp den typ en decimeter (fast kändes som 1 meter haha). Låg på ettan i typ 5k varv och släppte av och ryckte till i rullen och då kom den upp. Problemet är ju att ska man få upp den högre på ettan så kommer varvstoppet snart vara nått..

Då testade jag även att koppla upp den på tvåan men upplevde att detr krävdes mycket mer teknik än på ettan då den inte är lika stark på tvåan.. Eller så gör jag fel.. jaja frågan är iaf:

Hur wheelar jag bäst med min daytona -08? Menar inte att jag ska ligga på balanspunkten, utan snarare få upp den några decimeter och köra typ 10-20 meter eller något så jag blir mer bekväm med att få upp den på bakan. Sedan kan man ju träna på att få upp den högre såklart, men hur gör jag som nybörjare?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag har precis börjat försöka lära mig. Powerwheelies funkar bäst för mig so far. Ettan till ca 7k varv, släpp av och dra på. Men jag är inget vidare :p
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
eftersom daytonan har en kass växellåda, (nu kommer många hoppa på mig ) så kan man inte powerwheela upp den på 1an och växla till 2an eftersom den ofta hamnar i friläget, så börja med och powerwheela upp den på 1an gör de många gånger så du blir van vid känslan.

Sen när du är van hur det känns att ha framhjulet i luften så kan du börja koppla upp den på 2an, ligg på 7-9 tusen varv och sätt typ pekfingret på kopplingen och "snärta" till kopplingen snabbt fast detta ska göras på fullgas och då får du upp hojen sen e de bara o hålla på med gasen tills man får bra vinkel på hojen. när man bemästrar detta bra så kan man börja växla upp och detta gör jag iaf utan koppling.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hur wheelar jag bäst med min daytona -08? Menar inte att jag ska ligga på balanspunkten, utan snarare få upp den några decimeter och köra typ 10-20 meter eller något så jag blir mer bekväm med att få upp den på bakan. Sedan kan man ju träna på att få upp den högre såklart, men hur gör jag som nybörjare?
Utan att ens vara i närheten av stuntare tror jag Du börjar från lite för låga varv. Tvåan lugnt och fint upp till 7-8krpm (ovanför vridmomentsvackan), släpp gasen snabbt (ca under en sekund) så att gaffeln komprimeras (följ med fram med kroppen) och ge fullt medan Du sträcker på armarna genom att luta Dig bak (luta absolut INTE framåt när hojen är på väg upp).

Gör Du rätt kommer framhjulet så pass högt att Du får pimpla med gasen för att inte slå över, dra den hela registret och släpp ner den lugnt och fint innan varvstoppet - döda inte packboxarna.

När det flyter och Du hittar en jämn gas i stället för att pimpla är det dags att träna växling. Den ska göras så tidigt som möjligt, när jag lyckas är det ofta tidigt efter att den är uppe på bakhjulet, jag ger lite gas så att framhjulet höjs samtidigt som jag duttar på kopplingen och petar in nästa växel utan att släppa gasen.

Jag växlar sällan i luften numera utan gör oftast en lååång powerwheelie när lusten gör sig påmind- tycker inte längre att det är värt risken för ett lamellbyte bara för att hålla uppe hojen. Men när det funkar och blir bra är det en rätt go känsla:)

Hoppas detta kanske räcker, se till att gasa upp den innan Du börjar koppla upp den - det blir mycket mjukare och mindre skrämmande. Lycka till :)
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Roffe: du menar att det ska gå att powerwheela upp den på tvåan? På ettan funkar det bra att gasa jämt upp till 6k sedan släppa av på rullen och sedan gasa fullt igen, då reser den sig.. testade några gånger på tvåan men fick känslan att den saknar kraften som behövs på tvåan.

På ettan så reser den lätt, men när man väl fått upp den så ligger man ju på typ 11k varv och då måste man ju släppa ner den direkt..
Men det ska gå att få upp den på samma sätt på tvåans växel alltså?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Roffe: du menar att det ska gå att powerwheela upp den på tvåan?
...Men det ska gå att få upp den på samma sätt på tvåans växel alltså?
Jupp. Med min Daytona gick det även på tvåan, bara ligga på lite högre varv (de flesta har en effektsvacka mellan 6 och 7k RPM, Du ska ligga över den när Du ger gas), tima gassläppet så att fjädringen sätter sig och sedan använda kroppen för att hjälpa till när Du ger gas igen. Lyftet blev mjukt och fint, det gäller bara att inte släppa gasen för tidigt så att framhjulet är för lågt. Min var ju inte speciellt masserad motormässigt (luftfilter, trattar och mappning) och bara drevad +2 bak, så den gick väl ungefär som den nya generationen bör göra med sina +3 hk. Jag körde den också med kort hjulbas, d v s hade så kort kedja som drevningen och sträckarna medgav.

Så säger i alla fall min minnesbild :)

Dessa stift köpte jag :) snabb leverans och bra priser
Kul att de funkade:) Danne - dessa stift är en grad hårdare än original, anpassade för lite vassare tändkurva i kombination med öppnare avgas. Specifikationen med allt original är CR9EIX. Bara för ordningens skull, av ljudskäl kör Du väl med både katalysator och originalpipor?
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hej.

Någon som vet länken till där man kan kontrollera sitt ramnummer och om återkallelsen är gjord?

Mvh
Andreas
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Min daytona tickar på tomgång. Är det normalt eller ska den inte ticka? varvar man lite hörs det inget direkt, men just på tomgång. Har ingen koll på hur det ska låta om dessa motorer, tickande ljud kanske är standard?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Min daytona tickar på tomgång. Är det normalt eller ska den inte ticka? varvar man lite hörs det inget direkt, men just på tomgång. Har ingen koll på hur det ska låta om dessa motorer, tickande ljud kanske är standard?

Det är med största sannolikhet ingen som helst fara. Det är standard på både daytonan och triplen.
Har för mig att jag läste lite längre bak i den här tråden att det är spridarna som tickar.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Finns det en sån sida?
Jag vet att det finns en som visar vilka återkalleser som gjorts, http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aktuella-aterkallelser/ men inte någon som visar om det är gjort på en speciell hoj.

Lättast är väl att kolla med Johans MC I Gbg, dom brukar vara bra att ha att göra med.
/
Anders
Hej.

Någon som vet länken till där man kan kontrollera sitt ramnummer och om återkallelsen är gjord?

Mvh
Andreas
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Finns det en sån sida?
Jag vet att det finns en som visar vilka återkalleser som gjorts, http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Aktuella-aterkallelser/ men inte någon som visar om det är gjort på en speciell hoj.

Lättast är väl att kolla med Johans MC I Gbg, dom brukar vara bra att ha att göra med.
/
Anders

Vet att jag någon gång för längesedan var innen på en sådan sida som jag tror Triumph låg bakom.
Kan dock inet hitta den igen.

//Andreas
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top