Triumph Daytona 955i - tråden

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Tjena!

tänkte bara höra om det är någon som haft problem med sin frambroms? Bytte beläggen för ett tag sen och luftade och allt blev redigt.. sen när jag kört ett tag kände jag att jag behövde lufta den igen.. gjorde så.. men nu har jag luftat den några gånger med den blir hela tiden svampig efter ett tag.. verkar inte få ut all luft.. har ni nåt bra knep?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tycker det är så Trajjabromsar mest är iallafall de gamla Nissin, Byt till en bromspump som man kan lufta, det blev skillnad på min iallafall. Köpte bara nån gammal lite bättre Brembopump.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tjena!

tänkte bara höra om det är någon som haft problem med sin frambroms? Bytte beläggen för ett tag sen och luftade och allt blev redigt.. sen när jag kört ett tag kände jag att jag behövde lufta den igen.. gjorde så.. men nu har jag luftat den några gånger med den blir hela tiden svampig efter ett tag.. verkar inte få ut all luft.. har ni nåt bra knep?
Jag har inte upplevt någon tendens till svampighet alls med mina bromsar. Hade fått för mig att det mest var ett problem med 05+ triplarna. Kan det ha kommit fukt i bromsvätskan tro? Kanske ett byte av vätska hjälper.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tjena!

tänkte bara höra om det är någon som haft problem med sin frambroms? Bytte beläggen för ett tag sen och luftade och allt blev redigt.. sen när jag kört ett tag kände jag att jag behövde lufta den igen.. gjorde så.. men nu har jag luftat den några gånger med den blir hela tiden svampig efter ett tag.. verkar inte få ut all luft.. har ni nåt bra knep?

Hej!

Inte behöver du lufta när du byter belägg. Men kolvarna kan kärva och då får du pumpa några gånger för att de ska ta.
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Jag har inte upplevt någon tendens till svampighet alls med mina bromsar. Hade fått för mig att det mest var ett problem med 05+ triplarna. Kan det ha kommit fukt i bromsvätskan tro? Kanske ett byte av vätska hjälper.

Hej!

Inte behöver du lufta när du byter belägg. Men kolvarna kan kärva och då får du pumpa några gånger för att de ska ta.

Bytte bromsvätskan samtidigt som beläggen.. har pumpat som tusan!:p får väl fortsätta lufta och se om det släpper...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag använder en gammal variant av dessa
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare/
Minimerar pumpandet och är enkla att använda. Lätt att justera fjädertrycket på backventilen.
Men är det tomt blir det mycket pumpande. Jag bytte bromsslangar till stålomspunnet på en gammal HinkTrident och det pumpades länge innan det blev bra. Men, som sagt, kolla också att kolvarna inte kärvar.

Lycka till!:)
 

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Ort
kungälv
Hoj
Triumph daytona -00
Tjenare.. HAr en daytona 955i 00a som behöver en ny motor, och har hittan en från 03 till ett bra pris,, nu till frågan, är det nycket som måste bytas ändras för att kunna använda denna motor.. den säljes ren..
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tyvärr så passar nada emellan. Du måste ha tag i en komplett motor med luftburk kylare kabelhärva box grenrör osv. Jag vet har bytt på min -98 till en -02:a. 97 -01 passar med bara mindre ändringar av lite el.
Men jag vet att det ligger en -99:ans Daytona motor på motorbolaget i Linköpink. Hör med Joppe om du är interreserad.
 

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Ort
kungälv
Hoj
Triumph daytona -00
Tyvärr så passar nada emellan. Du måste ha tag i en komplett motor med luftburk kylare kabelhärva box grenrör osv. Jag vet har bytt på min -98 till en -02:a. 97 -01 passar med bara mindre ändringar av lite el.
Men jag vet att det ligger en -99:ans Daytona motor på motorbolaget i Linköpink. Hör med Joppe om du är interreserad.[/QUOTE

Okay det va ju tråkigt.. hade vart gött med lite mera ös... får väll ta å renover min motor då...

nått bra ställe att köpa delar..? Hittade nån brittisk sida men glömt namnet..? om man ändå ska riva ner, nått bra tips för att få upp efekten..??
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
vad är det som är paj då det ligger en nästan komplett motor där med.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Tänkte höra om det är någon som har koll på skillnaderna på årsmodellerna. -01 fick väll daytonan "vanlig" sving istället för enkelsving? Innebar det skillnader i chassigeometrin? Typ; kortare/längre hjulbas? Höjd bak?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
BARA -02:AN SOM har vanlig sving den är lättare , styvare & pissmycket fulare. Annars så tror jag inte det är nån skillnad.
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Jag sitter och kollar lite i Tune edit, och ser att man kan fibbla med tänningen(Fliken ignition). Av vilken anledning vill man ändra på tänningen, och vad "rent fysiskt" händer när du ändrar på den? :gnissla

Lägger upp lite bilder på bygget så att alla Daytonare får kika =)
Bilderna är från byggets gång. Nu är allt klart inkl. plenum, extraspridare och tryckslangar och allt fan det är...

Kan säga att det INTE är ett lätt jobba att konvertera Daytonan, då det inte finns en jävla pinal från eftermarknaden! Men nu är det klart... Har bara lyckats fått en spricka i blocket, då jag drog i en gänga som var expanderande i oljetrycksuttaget på vänster sida.

Under vintern kommer nya kolvar & stakar. Ska gå igenom alla lager och dessutom försöka svetsa på en annan gänga där man tar ut oljan.

Så här såg det som sagt ut i våras. Återkommer med fler bilder under hösten.

Om du inte vet vad en ändring av tändningstidspunkten gör,,,så behöver du kanske inte att justera det?
Eller ens ha tillgång till en justering av samma,,eller?
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Tjena!

tänkte bara höra om det är någon som haft problem med sin frambroms? Bytte beläggen för ett tag sen och luftade och allt blev redigt.. sen när jag kört ett tag kände jag att jag behövde lufta den igen.. gjorde så.. men nu har jag luftat den några gånger med den blir hela tiden svampig efter ett tag.. verkar inte få ut all luft.. har ni nåt bra knep?
Nissin-oken funkade bra på de äldre Hondorna,så det kanske kan bero på Felkod 40,,;-)
För dem som inte vet : Felkod 40 innebär at felet sitter 40 cm från skärmen (gammal datorsnack,,som jag har förstått det) skit bakom ratten med andra ord.
Bromserna på en Triumph (Hinkley) är lätta att lufta och få RIKTIGT bra utan problem,,så,,:)

BARA -02:AN SOM har vanlig sving den är lättare , styvare & pissmycket fulare. Annars så tror jag inte det är nån skillnad.

Du har helt rätt,,samma anledning som Ducati böt från enkelsving till vanlig vagga,,bättre, starkare och, sist men inte minst, du ändrar inte ride-height när du justerar kedjan!!!

Triumph använde dålig plast i speglarna, för det blir sprickor i dem, och det känns inte ekonomiskt motiverat att köpa nytt direkt. Jag skulle satsa på några hyfsade standardspeglar. Jag har inte kollat centrumavståndet men det borde finnas nåt som passar. Hör av dig om du hittar några lämpliga, jag skulle behöva "bruksspeglar" men har inte prioriterat det...

Har du tappat hojen och kört av ändbiten går det att svarva och gänga ersättning i plast och borra och gänga i stumpen. Behöver stumpen riktas mycket kanske du behöver värma lite för att den inte ska spricka. Har den spruckit nere vid splinesen är det värre. Växelspak i aluminium är inte gjort för att hålla länge. Drar du inte åt spaken sitter den löst och förstör splinesen i spaken, drar du åt spricker den! Fast två på 11 000 mil kanske är normalt. En vurpad och en sprucken...

11000 MIL???
dU BORDE HA REKORDET I SVERIGE PÅ LÅNG ÅKNING MED TRIUMPH,,OCH SÅ GNÄLLAR DU ÖVER ATT VÄXELSPAKEN GÅTT SÖNDER 2 GÅNGAR????
Eller skrev du fel i villan??
Om man gjode som Triumph rekommenderade sine mekaniker, varav jag har varit en,,så fick man instruktion om att dra åt diverse skruvar, b.la. växelspakens 6 mm skruv vid första servicen,,och om man gjorde det så blev det inga problem senare,,men,men,vi vet ju alla hur den 1:a servicen brukar va : Byta olja och oljefilter, och betala 2000:- i kassan,,MINST,,UTAN ATT DEM (MEKANIKERNA) HAR GJORT ETT ENDA JÄVLA DUGG MERA ÄN JUST DET SOM JAG JUST BESKREV.
Men kollar man med importören, i detta fall Triumph i Stockholm, så ingår BETYDELIGT mer än så i den 1:a service.
OBS : Detta gällar INTE bara Triumph motorcyklar!
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
BARA -02:AN SOM har vanlig sving den är lättare , styvare & pissmycket fulare. Annars så tror jag inte det är nån skillnad.

Är det lättare och styvare är det bra. Det kosmetiska är inte så viktigt för min del. Jag har fått intrycket av att de senare daytonorna ser högre ut i bakändan.:va
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Sorry men du har fel om bromsarna på Trajjorna. Man byter ofta till 675ans kolvar för orginalarna sugs tillbaka för mycket. Så de tar väldigt långt in ,dock så är inta alla så min var inte det men kläm lite på sprintbromsar så ska du se att ta mig fan nästan alla i princip bottnar (nästan) inte de nya kanske men de äldre är så. Nissin på andra hojar gör ju inte det så jag antar att Trajja ville ha några hundradelar mindre kolvar av nån mycket skumm anledning som jag inte alls fattar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
11000 MIL???
dU BORDE HA REKORDET I SVERIGE PÅ LÅNG ÅKNING MED TRIUMPH,,OCH SÅ GNÄLLAR DU ÖVER ATT VÄXELSPAKEN GÅTT SÖNDER 2 GÅNGAR????
Eller skrev du fel i villan??
Om man gjode som Triumph rekommenderade sine mekaniker, varav jag har varit en,,så fick man instruktion om att dra åt diverse skruvar, b.la. växelspakens 6 mm skruv vid första servicen,,och om man gjorde det så blev det inga problem senare,,men,men,vi vet ju alla hur den 1:a servicen brukar va : Byta olja och oljefilter, och betala 2000:- i kassan,,MINST,,UTAN ATT DEM (MEKANIKERNA) HAR GJORT ETT ENDA JÄVLA DUGG MERA ÄN JUST DET SOM JAG JUST BESKREV.
Men kollar man med importören, i detta fall Triumph i Stockholm, så ingår BETYDELIGT mer än så i den 1:a service.
OBS : Detta gällar INTE bara Triumph motorcyklar![/QUOTE]

Nja, nu räknar jag det inte direkt som gnäll, 11 000 mil med en Gammtraja kräver liiite mer underhåll så jag klagar absolut inte. Dessutom var den ena spaken vurpskadad och det blir svårt att klara det utan att ha en skogsmaskinväxelspak som viker undan sig.
Men vad gäller service så har du helt rätt. Därför har det inte blivit några stämplar i boken efter att garantin gått ut! Det var 8 år sedan!
 

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Ort
kungälv
Hoj
Triumph daytona -00
Tjenare... jo min motor va ju inget vidare på min 955a 00a så det skulle ju vart en annan motor, har inte hittat nån bra daytona motor men därimot en massa Tiger Speed triple och Sprint motorer från 97-01.... det är samma slag7borr7komp men olika effekt.. är det bara sprutet/boxen som är skillnaden lr kammarna...??
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Det är cylinder lopp & mycket av innehållet som skiljer sig så du kommer inte att få ut 130hk av en SP3:a & absolut inte av en Tiger. Boxen är bara att mappa om, det skiljer lite på boxarna men du har ju hela elsystemet fån den gamla så det borde gå bra. Nån nyare har sensor för kammarna såm man ej behöver koppla in osv. Men det ska även ligga en komplett Daytona motor i Linköping ring & snacka med Joppe 013105040 /1 tror att det är en -99:a som ligger där. Vad är det för fel på din då???
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top