Triumph Speed Triple-tråden.

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Någon som tycker att det "klunkar" i styret när man bromsar? Är det standard eller håller mina styrlager på att ge upp?

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Orca69 skrev:
2430285 En Daytona då? Min Triple tar de 6K hel/hel för.

Jag är 26 och mig ska de ha 18981:- för halv/hel med SMC rabatt på 10% osv. Helföräkring vill de inte ge mig.

Folksams SMC-försäkring efter genomgångna kurser etc landar på dryga 22000:- hel/hel.

Alltså kör jag på märkesförsäkringen som "bara" är 12600:- hel/hel.

Som sagt, det är helt olika beroende exakt på var man bor och andra faktorer.
Att fråga vad andra får för försäkring såvida de inte bor på samma postnummer, har en mer eller mindre identisk hoj, är lika gamla och har kört hoj lika länge är i stort sett meningslöst.

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
pyro skrev:
2430689 Hur drar ja år den det? Är ju nån konstig mutter

Lagret sitter under styrkronan, måste ta bort den först genom att bla skruva bort den konstiga muttern. Behövs nån form av specialverktyg. Det hade inte jag så jag körde en rörtång istället :D :tummenupp

Nåväl, vet inte exakt hur det ser ut på en Speed 3, men på dom jag har sett så sitter ett lager man får knacka åt medelst mejsel och hammare.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
xyx skrev:
2430717Som sagt, det är helt olika beroende exakt på var man bor och andra faktorer.
Att fråga vad andra får för försäkring såvida de inte bor på samma postnummer, har en mer eller mindre identisk hoj, är lika gamla och har kört hoj lika länge är i stort sett meningslöst.
Jo men han som jag svarade på är lika gammal som mig. Testar jag att sätta ett Karlskoga-postnummer på mig själv och ljuger ihop att jag tog kortet i fjol så skulle min försäkring kosta 6500:-.
Därför undrade jag om det gällde en Daytona (som bilsport inte tar alls).

Andy-a

...Kör med insidan av skallen...
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Trajja 955i -99 streetfighter-såld. Ducce Monster 900
Orca69 skrev:
2430954 Jo men han som jag svarade på är lika gammal som mig. Testar jag att sätta ett Karlskoga-postnummer på mig själv och ljuger ihop att jag tog kortet i fjol så skulle min försäkring kosta 6500:-.
Därför undrade jag om det gällde en Daytona (som bilsport inte tar alls).

Japp, det är en strippad Daytona ja har. Det är dyra leksaker vi har, men visst fasen är det värt pengarna.

Om det är någon som har ett nyare bakparti än -99 att sälja, så skicka mig ett mail.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
pyro skrev:
2430689 Hur drar ja år den det? Är ju nån konstig mutter

Jag åkte till min lokala Triumph ÅF och fjäskade till mig att låna verktygen lite.

Du behöver hylsan för att släppa på låsmuttern längst upp på kronan, har läst nånstans att det ska finnas en hylsa på Biltema gjord för kapskivor som passar.

Sen behövs det en tunn platt fast nyckel (32?) för att dra åt lagret.

Lättast är nog att göra som jag gjorde, det är ju trots allt ett konstruktionsfel.

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
selin skrev:
2431222 Jag åkte till min lokala Triumph ÅF och fjäskade till mig att låna verktygen lite.

Du behöver hylsan för att släppa på låsmuttern längst upp på kronan, har läst nånstans att det ska finnas en hylsa på Biltema gjord för kapskivor som passar.

Sen behövs det en tunn platt fast nyckel (32?) för att dra åt lagret.

Lättast är nog att göra som jag gjorde, det är ju trots allt ett konstruktionsfel.

Tack för svaret men det gick fint me polygrip. Nu är det som nytt:tummenupp

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Klotat!

Då har även jag klotat på riktigt -precis som dom stora grabbarna:crash
En skarp kurva i kombination med hal asfalt resulterade i ett framhjulssläpp. Cykeln och jag (dock inte tillsammans) kled väl en 20 meter och slutade i ett vägräcke.
Bara å konstatatera att jag hade en jäkla tur och kom undan med lite blåmärken och minimala skrubbsår.

Bilder kommer på cykeln (som inte hade samma tur)...

Last edited:

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Hoj
Honda Africa Twin -93
3plE skrev:
2447799 Då har även jag klotat på riktigt -precis som dom stora grabbarna:crash
En skarp kurva i kombination med hal asfalt resulterade i ett framhjulssläpp. Cykeln och jag (dock inte tillsammans) kled väl en 20 meter och slutade i ett vägräcke.
Bara å konstatatera att jag hade en jäkla tur och kom undan med lite blåmärken och minimala skrubbsår.

Bilder kommer på cykeln (som inte hade samma tur)...

Skönt att du klarade dig någorlunda bra!
Resterande handlar bara om pengar :rolleyes:

Framhjulssläp är inte speciell spännande alls, hur gick det med ditt fina helsystem?

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Jezqio skrev:
2447832 Skönt att du klarade dig någorlunda bra!
Resterande handlar bara om pengar :rolleyes:

Framhjulssläp är inte speciell spännande alls, hur gick det med ditt fina helsystem?

Ja, det handlar faktiskt bara om pengar -mina och "andras":)
Lyckligtvis så kostade jag aldrig på cykeln något helsystem, bara ett slip-on, som klarade sig men nån liten bula och skrapmärke (precis som jag).

Nu är det bara å hoppas på att försäkringsfrågorna löper på smidigt.
Man funderar ju så klart på hur dyrt det blir. Nån sa att f.b. (IF) har en policy på att om reparationskostnaderna blir mer än 70% av värdet så löser dom in den -nån som vet?
Det mesta utom intrumenteringen och möjligen svingen, fälgarna och ramen (dock skrapade) verkar ha fått sig en "kyss".
Har numera dessutom bockstyre:)

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
3plE skrev:
2447909 Ja, det handlar faktiskt bara om pengar -mina och "andras":)
Lyckligtvis så kostade jag aldrig på cykeln något helsystem, bara ett slip-on, som klarade sig men nån liten bula och skrapmärke (precis som jag).

Nu är det bara å hoppas på att försäkringsfrågorna löper på smidigt.
Man funderar ju så klart på hur dyrt det blir. Nån sa att f.b. (IF) har en policy på att om reparationskostnaderna blir mer än 70% av värdet så löser dom in den -nån som vet?
Det mesta utom intrumenteringen och möjligen svingen, fälgarna och ramen (dock skrapade) verkar ha fått sig en "kyss".
Har numera dessutom bockstyre:)

Står du på dig och är petig så kommer dom att lösa den, alldeles säkert. Du har PM.

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Nä jag reparerade min så var det aldrig nåt problem med IF att ordna det och göra det ordentligt. Men beror också på hur din verskatd vill lösa det enklast. Dock så märks detta rätt så tydligt också på den höjda försäkringspremien för Speed Triples också.

Min var en rätt snäll olycka jämnfört med väldigt mycket men ändå så hamnade notan på runt 25 000:- och då har det nästan bara vält.

Glöm inte heller att gå till läkare och kolla ev stukningar, sprickor etc så du även får det registrerat.

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
tober skrev:
2447923
Glöm inte heller att gå till läkare och kolla ev stukningar, sprickor etc så du även får det registrerat.
Ville inte ha mej på akuten så jag ska besöka min lokala vårdcentral på måndag.

tober skrev:
2447923 Dock så märks detta rätt så tydligt också på den höjda försäkringspremien för Speed Triples också.
Jag ber härmed alla S.T. ägare om ursäkt:)

jnmdev

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
Speed Triple
Fler försäkringsbolag?

Har gått igenom följande:

TryggHansa 12' helår helförs. (näst bäst)
Tennant (borde bojkottas 42'...)
Länsförsäkringar DYRA!
Dina Försäkringar (ville inte ta storstadsområden)
Folksam DYRA!
Bilsport o MC (måste vara inlåst över natten) men fortfarande klart dyra!

...så If leder fortfarande för en Speed Triple i norra storstockholm (8').

Har jag missat några intressanta bolag att ringa till?

/ johan

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Speed Triple -01
jnmdev skrev:
2456683 Har gått igenom följande:

Folksam DYRA!

/ johan

Försäkringsjungeln är orättvis, jag har folksam och betalar ca 5500/år .Då är det halvförsäkrad ett halvår och garageförsäkring på vintern

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin