Triumph Speed Triple-tråden.

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Jo de gör jag men endå blir de olika spänn på i vilket läge den är.vet ju att de är excentrisk men drevet ska ju löpa lika över alla lugg för de. Men men aka ut o Åka i helgen å tar med verktyg för att kunna justera till de känns bra, tack för svaren
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo de gör jag men endå blir de olika spänn på i vilket läge den är.vet ju att de är excentrisk men drevet ska ju löpa lika över alla lugg för de. Men men aka ut o Åka i helgen å tar med verktyg för att kunna justera till de känns bra, tack för svaren

Orsaker till ojämnt spänn brukar vara sliten/kärvande kedja och/eller slitna/ocentrerade drev.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Med ditt problem i färskt minne bad jag dom byta kamsträckarfjädern när dom ändå hade den isär, gick på 1300:-. Känns i alla fall tryggare, om än lite fattigare:D.

Ja det kan nog vara en bra investering. Hela kalaset vart lite dyrt även fast Hojshopen fixade ett riktigt kanon pris.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Nu är min GSG Mototechnik bellypan lackad och monterad. Tänkte först lacka rött men det blev blanksvart istället. Den är gjord i rätt tjock glasfiber, fästen skruvas i motorkåporna. Jag fick slipa bort lite under kopplingskåpan för den tog i lite, och så kan man inte ha värmeskyddet för det tog i bakre fästet (det behövs ändå inte och det ser lika bra ut utan tycker jag).
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hej hopp

Köpte mig en Daytona T595 (955) igår för billig peng, har ägt två S3 & en likadan 595 tidigare.
Tomgången är ganska låg & den tjyvstannar vid rödljus ibland vilket stör...hur är det med tomgången på en 955:a med Sageminsprutet, ställs den hos verkstad via uppkoppling till datorn eller hur funkar det?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Nu är min GSG Mototechnik bellypan lackad och monterad. Tänkte först lacka rött men det blev blanksvart istället. Den är gjord i rätt tjock glasfiber, fästen skruvas i motorkåporna. Jag fick slipa bort lite under kopplingskåpan för den tog i lite, och så kan man inte ha värmeskyddet för det tog i bakre fästet (det behövs ändå inte och det ser lika bra ut utan tycker jag).

Du tror inte den skulle vara snyggare röd med 1050 dekal på?, har orginal bellyn på min och tycker den är lite liten men vill hitta något som inte är fullt lika stor som GSG´s ska bara avakta tills mitt helsystem kommer innan ja bestämmer vad det blir, är total junky av kolfiber så det lär nog strös en del över den i vinter.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Du tror inte den skulle vara snyggare röd med 1050 dekal på?, har orginal bellyn på min och tycker den är lite liten men vill hitta något som inte är fullt lika stor som GSG´s ska bara avakta tills mitt helsystem kommer innan ja bestämmer vad det blir, är total junky av kolfiber så det lär nog strös en del över den i vinter.

Jag har provat i photoshop men nej jag gillar inte resultatet, det delar liksom hojen i två delar. Jag ville ha mer ett riktigt race-båt stuk och inte en liten "näbb" som sticker fram, GSG är den enda jag sett hittills som har den designen, den är mycket välgjord och följer konturerna under tight.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har precis kört TuneECU mot min S3:a. Har förstått att det är en tidig modell av 1050:an med VIN235248.

Det är alltså en av de första så jag har inriktat mig på de map´arna. Original hade den map 20077 men denna gick inte att läsa från ECU´n med mjukvaran. Dock gick det att skriva över.

Snabbtänkt gjorde jag det med map: 20273 som är gjord till "1050cc Speed Triple with aftermarket exhaust(TORS duals) without catalyst and secondary air injection"

Min fråga är om "Secondary air injection". I bilspråk så handlar det om en luftpump som drar in luft inför katten för en effektivare avgasrening. Är det samma på Triplen? Har jag en sån pump på min i så fall?


Map`en jag tänker använda i slutändan är 20214 "1050cc Speed Triple with Arrow exhaust (3in1) without secondary air injection" då jag ska köra 3-1. Är detta rätt tänkt?
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Jag har provat i photoshop men nej jag gillar inte resultatet, det delar liksom hojen i två delar. Jag ville ha mer ett riktigt race-båt stuk och inte en liten "näbb" som sticker fram, GSG är den enda jag sett hittills som har den designen, den är mycket välgjord och följer konturerna under tight.

Bild 2 gjorde huggern mer rättvis:tummenupp, funderar faktiskt på att beställa en och försöka få till SE lackeringen även på huggern om det går att få tag i färgkoden på den vita färgen.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Bild 2 gjorde huggern mer rättvis:tummenupp, funderar faktiskt på att beställa en och försöka få till SE lackeringen även på huggern om det går att få tag i färgkoden på den vita färgen.

Ta med en bit till lackfirman så kan de matcha färgen.
Man kan ju blanda svart, rött och vitt i olika fält och ge bellypan'en i princip vilken form man vill. GSG's hemsida har flera projekthojar som man kan hämta lite idéer från.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Styvare fjädring bak?

Jag undrar om jag behöver spänna förspänningen på bakdämparen (fjädern).

Körde lite bana första gången förra helgen och har nyligen fått se lite foton från körningen. Jag ser att vid utgången av kurvorna vid acceleration så ser det mer eller mindre ut som min bakdämpare är i botten.

Kedjan ser välsträckt ut och bakhjulet är långt upp under sadeln. Jag har inte så mycket erfarenhet så jag känner det själv under körningen utan har bara konstaterat detta med fotona som underlag.

Har jag helt fel eller bör jag kolla på det? Är en lättviktare annars på ca 70 pannor och hojen är original.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jag undrar om jag behöver spänna förspänningen på bakdämparen (fjädern).

Körde lite bana första gången förra helgen och har nyligen fått se lite foton från körningen. Jag ser att vid utgången av kurvorna vid acceleration så ser det mer eller mindre ut som min bakdämpare är i botten.

Kedjan ser välsträckt ut och bakhjulet är långt upp under sadeln. Jag har inte så mycket erfarenhet så jag känner det själv under körningen utan har bara konstaterat detta med fotona som underlag.

Har jag helt fel eller bör jag kolla på det? Är en lättviktare annars på ca 70 pannor och hojen är original.

Ett måttbad och ett par stadiga polare och följ proceduren enligt det här:
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Stockholm/Dokument/Mätblankett häng 3 3 (2).pdf
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tjenixen pojkar och flickor(?) :)

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att min nästa hoj troligen (jaja, jag velar alltid innan jag köper en ny hoj...) ska bli en Speed tripple. :)
Ska bara vänta till midvinternatten sänker sig något mer över priserna... :D

Är det någon årsmodell som man ska se upp med?
Hur är 955 motorn vs 1050 motorn? Märker man stor skillnad? Jag ska inte bomba på stan, bara ha en skön hoj att dra runt på som funkar för lita allt möjligt. :)
Service och sådant? Samma intervaller och kostnader?
Chassie skillnader? Är den nya så mycket bättre, eller är det nyansskillnader?
etc etc...

:hej
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Verkstadshandbok 2011

Vart kan jag få tag i en verkstadsmanual till 2011 ABS?
Har en pdf på 2005 modellen.

Tjenixen pojkar och flickor(?) :)

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att min nästa hoj troligen (jaja, jag velar alltid innan jag köper en ny hoj...) ska bli en Speed tripple. :)
Ska bara vänta till midvinternatten sänker sig något mer över priserna... :D

Är det någon årsmodell som man ska se upp med?
Hur är 955 motorn vs 1050 motorn? Märker man stor skillnad? Jag ska inte bomba på stan, bara ha en skön hoj att dra runt på som funkar för lita allt möjligt. :)
Service och sådant? Samma intervaller och kostnader?
Chassie skillnader? Är den nya så mycket bättre, eller är det nyansskillnader?
etc etc...

:hej

Jag har haft en 2008a som jag bytte till en 2012 ABS. Bägge har lika mycket bus och personlighet att glida med. Men >2011orna känns betydligt modernare och tajtare vid snabbare körning och på bana.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top