Triumph Speed Triple-tråden.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag var förbi garaget igår och startade upp triplen.. oooohh vad jag älskar ljudet, jag kommer nog aldrig att kunna skilja mig från min S3:a, det finns liksom inget som går upp mot det elaka morrandet.

Nåväl, när jag stod där i garaget så lekte jag lite med tanken på vad man skulle kunna ta för sig för vinterprojekt med den.

En sak som jag är sugen på (även om det kanske är helgerån), är att experimentera med ett nytt framljus. Jag tror att hela hojen skulle kunna få ett riktigt ballt nytt utseende om man hittar en schysst framlykta. Åtminstone vore det ballt att testa, man kan ju alltid gå tillbaka till de klassiska orginalframlyktorna om det inte blir bra.

Frågan är vilken typ av framlykta man skulle kunna använda? Är det någon som gjort något liknande eller sett någon annan som gjort det på något annat triumph-forum eller så? Jag är sjukt allergisk mot fula vindögda "streetfighter"-lyktor med små mesiga spottar, men hur skulle t.ex en XT660-framlykta funka? Eller en stor rund framlykta á la Ducati? Några tips?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
sgtpepper skrev:
2631227
Frågan är vilken typ av framlykta man skulle kunna använda? Är det någon som gjort något liknande eller sett någon annan som gjort det på något annat triumph-forum eller så? Jag är sjukt allergisk mot fula vindögda "streetfighter"-lyktor med små mesiga spottar, men hur skulle t.ex en XT660-framlykta funka? Eller en stor rund framlykta á la Ducati? Några tips?


Den här kanske:
http://www.jacklilley.com/view_part.asp?category_id=60&category_type_id=690&part_id=4470 ?

Finns med i november eller decembernumret av Performance Bikes, Bjorn Gerickes ombyggda S3a - riktigt snygg.

Går själv i funderingar på vad jag ska göra.
Har tänkt på clip-ons, www.cyclecat.com säljer några höjda till Daytonan som kan funka bra. Lite väl dyra bara.

Lutar dock åt att jag bara kompletterar med främre kraschpuckar från R&G Racing, en Scotoiler och en hugger från NWS så att det inte blir så skitigt vid bakdämparen.


Edit: Speed Triple-bygget i fråga:
21450179544eab9a474366.jpg
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
xyx skrev:
Ja den där ser ju helrätt ut, tack för tipset!

Edit: Först tyckte jag att det verkade ovanligt billigt med 90 pund för en lampa, eftersom motorcykeldelar i allmänhet och Jack Lilley i synnerhet sällan är billiga. Det visade sig dock att själva lamphållaren som man fäster på gaffelbenen kostade 130 pund :skrämd. Totalt alltså ca 3000 kr för en ny framlykta... Ehh... jag tror jag letar på skroten istället :D.

Finns med i november eller decembernumret av Performance Bikes, Bjorn Gerickes ombyggda S3a - riktigt snygg.
Wow, den måste jag läsa, har det numret kommit ut ännu eller?

Lutar dock åt att jag bara kompletterar med främre kraschpuckar från R&G Racing
Jag satte på främre puckar från R&G inför sommarens bankörningar och de var av fin kvalitet och lättmonterade, men löjligt dyra (som iofs alla kraschpuckar verkar vara. 900 spänn för två bultar och lite nylon liksom :)).
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
sgtpepper skrev:
2631507 Ja den där ser ju helrätt ut, tack för tipset!

Edit: Först tyckte jag att det verkade ovanligt billigt med 90 pund för en lampa, eftersom motorcykeldelar i allmänhet och Jack Lilley i synnerhet sällan är billiga. Det visade sig dock att själva lamphållaren som man fäster på gaffelbenen kostade 130 pund :skrämd. Totalt alltså ca 3000 kr för en ny framlykta... Ehh... jag tror jag letar på skroten istället :D.

Du kan ju använda lampan, med egna fästen :)
De där fästena är för 05 och framåt iaf.
sgtpepper skrev:
2631507
Wow, den måste jag läsa, har det numret kommit ut ännu eller?
Jorå, januarinumret kommer vilket dag som helst :)
Kollade nu och det är i oktobernumret Speed Triplen är med, sida 62 för att vara exakt.
sgtpepper skrev:
2631507
Jag satte på främre puckar från R&G inför sommarens bankörningar och de var av fin kvalitet och lättmonterade, men löjligt dyra (som iofs alla kraschpuckar verkar vara. 900 spänn för två bultar och lite nylon liksom :)).

Jo, jag har de "bakre" puckarna redan. Har räddat hojen från onödiga repor en gång, väl värda pengar i min mening.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
xyx skrev:
2631264
Går själv i funderingar på vad jag ska göra.
Har tänkt på clip-ons, www.cyclecat.com säljer några höjda till Daytonan som kan funka bra. Lite väl dyra bara.
Nu har jag bestämt mig att det (förhoppningsvis, om jag får arslet ur vagnen) blir caféracer stuk på min S3:a i vår. Jag har kollat på Lt Jakes foton på hans numera kraschade S3:a och den är/var ju så jävla ball.

Så första steget blir att skaffa clipons. Det finns ju en hel del clipons som säljs på Ebay, är det något särskilt man bör tänka på? Vad måste jag förändra för att kunna montera clipons på triplen?
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
sgtpepper skrev:
2642471
Så första steget blir att skaffa clipons. Det finns ju en hel del clipons som säljs på Ebay, är det något särskilt man bör tänka på? Vad måste jag förändra för att kunna montera clipons på triplen?

Har inte clipons själv, men har blivit "varnad" att kolla så de går att montera utan o lossa styrkronan. Alltså att det är som två C-halvor som man skruvar ihop och inte som en O-ring man bara nyper ihop runt gaffelbenet. Funkar förståss med det senare alternativet också, men det blir mer o skruva...

Vart köper man lämpligast krashpuckar till en -04 ?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
illebror skrev:
2644155 Har inte clipons själv, men har blivit "varnad" att kolla så de går att montera utan o lossa styrkronan. Alltså att det är som två C-halvor som man skruvar ihop och inte som en O-ring man bara nyper ihop runt gaffelbenet. Funkar förståss med det senare alternativet också, men det blir mer o skruva...

Vart köper man lämpligast krashpuckar till en -04 ?


Känns som att jag spammar, men jag tycker R&G Racings puckar är riktigt bra.
Du kan köpa dem antingen direkt från http://www.rg-racing.se/, från http://www.jacklilley.com/, http://www.performancemotorcycleparts.co.uk/ eller http://www.mitonga.se/ i Sverige.

PP-Tuning samt Woodcraft gör clip-ons som man kan fästa utan att ta av styrkronan.
Tror det är 45mm gaffelben på Triplarna med RWU-gafflar.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
illebror skrev:
2644155 Har inte clipons själv, men har blivit "varnad" att kolla så de går att montera utan o lossa styrkronan.
Ah, smart, tack för tipset!

Vart köper man lämpligast krashpuckar till en -04 ?
Jag säger liksom xyx, R&G. Jag köpte direkt från tillverkaren i UK.

xyx skrev:
2644836 PP-Tuning samt Woodcraft gör clip-ons som man kan fästa utan att ta av styrkronan.
Tror det är 45mm gaffelben på Triplarna med RWU-gafflar.
Perfekt! Så t.ex dessa från Woodcraft skulle alltså funka? De verkar inte skeppa till Europa dock, men det går väl alltid att hitta på Ebay eller finns det någon svensk återförsäljare?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
illebror skrev:
2644155 Har inte clipons själv, men har blivit "varnad" att kolla så de går att montera utan o lossa styrkronan. Alltså att det är som två C-halvor som man skruvar ihop och inte som en O-ring man bara nyper ihop runt gaffelbenet. Funkar förståss med det senare alternativet också, men det blir mer o skruva...

Vart köper man lämpligast krashpuckar till en -04 ?

Ett hett tips är att kolla in Daytonas clip-on. De är delbara á la två C-halvor och de har också en guide-pin som passar in i styrhuvudet undertill (om man har sådana hål förstås och det hade jag) så man slipper tänka på vinkeln. De är matta "aluminiumfärgade" så de sticker inte ut så mycket. Köpte sådana till min S3 -01 begagnade på Blocket.se och det blev en helt ny hoj, såklart...

Blev rätt så mycket mer ansträngade för axlarna på köpet, men det är säkert en vanesak! Det blev också en hel del jobb med omdragning av vajrar för att inte behöva åka omkring med gashäng. Tyckte allt löpte så fint men när jag startade för en provtur var det ett bra j-la gashäng med en "tomgång" på ca 6000rpm så det blev till att ta bort handtagen och dra om lite varjar för bättre löp i höljena, hjälpte inte att bara släppa på vajerlängden!

Grymt skön känsla i hojen dock! Känns mer som om man sitter i hojen med bättre kontakt, däremot blir det ju en helt annan kontrollkänsla med det "vanliga" styret. Det blir rätt stor skillnad på utseendet med, bra mycket skönare i mina ögon. Gillar tripeln med lite lagom touch á la modern caféracer bra mycket mer än som streetfighter!

Kolla i garaget så få du se hur det blev, lite mörk bild från en sen hösttur men det syns i alla fall!

Lycka till!

/Mattias
 
Last edited:

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
...

Ok, vill ju helst inte verka som en total idiot men är lite ny i hoj världen och måste bara fråga... ..vad är clip-on och vad använder man dom till?? :rodnar
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tänkte höra om någon har en bra lösning för att få bättre känsla i frambromsen. Kör en -04:a och bettet funkar väl men känslan är usel. Funderar på att börja med att lufta ordentligt samt byta klossar. Någon som kan rek. vilka klossar man ska använda?

Hjälper inte det får det väl bli att byta bromspump på den. Någon som i så fall vet vilken hoj man ev skulle kunna hitta en som passar rakt av men med större pump? Kanske t.o.m har en som passar till salu.
 

Gabor

Guest
Ok, vill ju helst inte verka som en total idiot men är lite ny i hoj världen och måste bara fråga... ..vad är clip-on och vad använder man dom till?? :rodnar

Styren, monterade direkt på gaffelbenen, oftast under övre styrkronan.
Man får en ganska framåtlutad körställning. :tummenupp
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tänkte höra om någon har en bra lösning för att få bättre känsla i frambromsen. Kör en -04:a och bettet funkar väl men känslan är usel. Funderar på att börja med att lufta ordentligt samt byta klossar. Någon som kan rek. vilka klossar man ska använda?

Hjälper inte det får det väl bli att byta bromspump på den. Någon som i så fall vet vilken hoj man ev skulle kunna hitta en som passar rakt av men med större pump? Kanske t.o.m har en som passar till salu.

Bromspump från GSX-R (01 o framåt) ska passa rakt av enligt vad jag läst.

Själv ska jag byta till bromsslangar från HEL nu i vår. De befintliga är väl visserligen redan stålomspunna, men jag tycker HELs har en bättre dragning, och själva luftandet och bytet av bromsvätska som bytet medför kanske ger något...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
High pipe higher på en triple?? :rolleyes:

Det är långt kvar till våren så under tiden får man fördriva tiden på något sätt... :)

Har en liten fundering om det finns något smart sätt att få upp original high pipe ännu högre? Tror det blir snyggare ju mer som syns av bakhjulet. :tungan

Funderar på om det inte skulle gå med ett hemma gjort fäste vid punkt A på bilden. Får knixa till ett mindre plattjärn/plåt på ett smart sätt. Tar bort den svarta distansen som sitter på burken. Höja upp burken till strax under plasten... Enligt andra bilden, inte så snyggt gjort med ni ser nog vad jag menar...

Nästa problem skulle blir vid punkt B... behövs en skarv till röret... Tips på klok lösning vad gäller material & metod? Gissar att det är lätt fixat men har inte gjort det själv någon gång, bättre att fråga än att uppfinna hjulet än en gång!?

Jag får ta loss grejerna någon gång och se om det är något annat som kommer i kläm eller i vägen.

Nå'n som har erfarenhet av liknande arbete eller kommentarer ändå?

Tackar!
//M
 

Bifogat

  • High pipe higher.jpg
    High pipe higher.jpg
    111.7 KB · Visningar: 82
  • high pipe higher 2.jpg
    high pipe higher 2.jpg
    109.4 KB · Visningar: 81

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tror inte det skulle va snyggt, eller för den delen särskilt bra prestandamässigt, att förlänga röret för att få upp dämparen mer.

En kille på t595.net har dock satt Zarddämpare på sin 2004a och jag måste säga att den gör sig riktigt bra även där:

DSC00134-1.jpg


Relaterad tråd.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tror inte det skulle va snyggt, eller för den delen särskilt bra prestandamässigt, att förlänga röret för att få upp dämparen mer.

En kille på t595.net har dock satt Zarddämpare på sin 2004a och jag måste säga att den gör sig riktigt bra även där:



Relaterad tråd.

Snyggare eller ej, hmm, smaken är som baken, men du kanske har rätt. Ska kika lite extra hur det kan se ut i verkligheten.

Prestandamässigt, undrar om inte det är väldigt marginellt med tanke på den lilla förlängningen?

Ah, den dämparen var inte fel. Vet du vad den kostar?

Kutsen på bilden, är den original? Den ser lägre ut än dom som triumph säljer till 04:eek:r? Den lägre ser bättre ut i mitt tycke... Kanske plockade från en äldre triple?

Tackar,
//M
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top