Triumph Street Triple-tråden

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Hej,

För en n00b inon hojåkande osv. hur ofta bör man smörja kedja och drev samt vad rekomenderas för något som smörjmedel?

//Daniel

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Är också inne på clip-on men tycker att det (åtminstone på 2013) verkar väldigt trångt för handbromsen mot hastighetsmätarhuset. :va
Yup, det blir trångt, men går om man vill :)

Hej,

För en n00b inon hojåkande osv. hur ofta bör man smörja kedja och drev samt vad rekomenderas för något som smörjmedel?

//Daniel

Välkommen till träsket! :) Det finns särskild kedjeolja för motorcyklar som är extra klistrig så den stannar kvar där den ska vara. Köp hellre av lite dyrare kvalisort än det billigaste du hittar. Det blir ändå billigare i längden än när du måste smörja om o om igen (och tvätta hojen!) för att oljan sprutar iväg när du kör. Hur ofta beror på hur mycket, var och hur du kör. Står den ute eller inne när det regnar? Lagom ofta/mycket är bra :) ... (Den ska aldrig gå helt torr iaf)

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Yup, det blir trångt, men går om man vill :)

Välkommen till träsket! :) Det finns särskild kedjeolja för motorcyklar som är extra klistrig så den stannar kvar där den ska vara. Köp hellre av lite dyrare kvalisort än det billigaste du hittar. Det blir ändå billigare i längden än när du måste smörja om o om igen (och tvätta hojen!) för att oljan sprutar iväg när du kör. Hur ofta beror på hur mycket, var och hur du kör. Står den ute eller inne när det regnar? Lagom ofta/mycket är bra :) ... (Den ska aldrig gå helt torr iaf)

Tackar för hjälpen. Blir till att svänga in på lelles och köpa oljesmörj då. :)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu har jag fått TPMS monterat, rätt trevligt faktiskt, om än en smula onödigt kanske. Jag kan se aktuellt däcktryck i displayen, samt att en varningslampa börjar lysa i instrumenthuset om däcktrycket sjunker under det normala (punktering alltså), något jag nojat för under hela min mc-tid. Smutt!

Nu väntar jag bara på att dom korta greppen ska komma! :)

Få se vilka mods det blir i vinter, heelguardsen ska bytas till kolfiber iaf, för original i stålplåt är rätt fula. Sen får vi se om det blir annan bromsvätskebehållare och så.

Tror nog jag behåller original-blåset, det är ganska lagom högljutt. Kanske kanske att det blir Arrow-slipon.

Var på Knutstorp med hojen i måndags, otroligt nöjd med Striplen. Tight och fint chassi, en jävla skillnad mot gamla Z1000. Önskar sommaren var längre bara.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Nu har jag fått TPMS monterat, rätt trevligt faktiskt, om än en smula onödigt kanske. Jag kan se aktuellt däcktryck i displayen, samt att en varningslampa börjar lysa i instrumenthuset om däcktrycket sjunker under det normala (punktering alltså), något jag nojat för under hela min mc-tid. Smutt!
Är lite småsugen på s-tripple, tjuvläste därför lite här... Helt off-topic, men dom gånger jag brassar på på exempelvis en tråkig motorvägssträcka så är däcktrycket det sista jag oroar mig över (jag oroar mig istället för, i nämnd ordning; finns det risk att en grävling eller annat vilt springer ut här, alternativt finns det risk att det ligger en död hare mitt i vägen (finns det viltstängsel och är det inte gryning eller skymning)? Är kedjan i i bra skick/rätt spänd? Finns det månne en hastighetskontroll här?

Till frågan; oroar du inte dig själv mer för dessa saker än en pyspunka? :7peta :va :hihi

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Är lite småsugen på s-tripple, tjuvläste därför lite här... Helt off-topic, men dom gånger jag brassar på på exempelvis en tråkig motorvägssträcka så är däcktrycket det sista jag oroar mig över (jag oroar mig istället för, i nämnd ordning; finns det risk att en grävling eller annat vilt springer ut här, alternativt finns det risk att det ligger en död hare mitt i vägen (finns det viltstängsel och är det inte gryning eller skymning)? Är kedjan i i bra skick/rätt spänd? Finns det månne en hastighetskontroll här?

Till frågan; oroar du inte dig själv mer för dessa saker än en pyspunka? :7peta :va :hihi

Jo det gör jag, finns det något tillbehör jag kan köpa till hojen som varnar för det du radar upp? Isåfall springer jag till handlaren nu och beställer. :tummenupp

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Åkte med passagerare på Triplen för första gången idag. Helt ok att köra plus att damen också tyckte att det var ok (hon är 178 lång och 65 bast), quickshiftern kändes som ett klart plus när man körde med passagerare. :tummenupp

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Ptja, laservarnare, radarvarnare och viltvarnare är ju en start :tungan

Fast inte integrerat i färddatorn jue :hihi

Nä men allvar, det var därför jag skrev att det är ett kanske onödigt tillbehör. Men det kostade inte massa deg, är rätt användbart och jag tycker lite ballt. Det handlar också om riskminimering och kontroll helt enkelt.

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Fast inte integrerat i färddatorn jue :hihi

Nä men allvar, det var därför jag skrev att det är ett kanske onödigt tillbehör. Men det kostade inte massa deg, är rätt användbart och jag tycker lite ballt. Det handlar också om riskminimering och kontroll helt enkelt.
Ja lite extra säkerhet skadar aldrig, nya s-triple:n har ju ABS, ett krav jag har på en landsväghoj :)

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Hallå! Har gjort första 80mils servicen på st3an nu! Enligt triumph så får man inte börja gå upp på högre varv förns efter 160mil, hur ligger det till egentligen, måste man hålla sig runt 6000varv eller kan man börja gå upp? Hur har ni andra gjort??

JAG VILL JU GASA!! :D:yoparty:banana:tuttar

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Hallå! Har gjort första 80mils servicen på st3an nu! Enligt triumph så får man inte börja gå upp på högre varv förns efter 160mil, hur ligger det till egentligen, måste man hålla sig runt 6000varv eller kan man börja gå upp? Hur har ni andra gjort??

JAG VILL JU GASA!! :D:yoparty:banana:tuttar

Vet inte vad som är rätt och fel, men jag hämtade ut en demohoj som gått 77 mil, den fick första-servicen då, och jag har kört på som sig bör, dvs utan att hålla mig under några varvtal. Min hoj har inte exploderat än. Om inte annat så har man ju garanti!

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Hoj
Vet inte vad som är rätt och fel, men jag hämtade ut en demohoj som gått 77 mil, den fick första-servicen då, och jag har kört på som sig bör, dvs utan att hålla mig under några varvtal. Min hoj har inte exploderat än. Om inte annat så har man ju garanti!

Oki! :D:D:yoparty

Laponia

Medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
2021, BMW S1000R
Jag har precis skaffat mig en Street Triple R. Efter dagens första ordenliga hojrunda med inspirerande körning upptäckte jag att man får vrida väldigt mycket på gashantaget för att få full gas. Funkar väl på gata, men ska man köra på bana är det väl inte helt acceptabelt. Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men är det nån av er som har ordnat till detta med snabbgas eller liknande. Finns det som tillbehör till humant pris? Tips

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Vet inte på rak arm. Köpte mitt för ett par år sen. Google eller triumph675.net vet säkert. Eller så kanske de har koll ute på Johans, är inte en helt ovanlig beställning skulle jag tro...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning