Triumph Thruxton-tråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har åkt på en jäkla förkylning vilket gör att jag mest har legat sista veckan, har ju hunnnit fundera på lite av varje då.

Det som är lite tråkigt med Thruxton är ju att man bara kan köpa grejer till den och det känns ju lite opersonligt fast det är ju ändå lite sköt att man kan vara lat om man vill ;) Var som svårt att motivera varför jag skulle cadda en egen tidy tail och ny panel till mätarna och lämna för laserskärning då jag kunde köpa dom för totalt runt 1500 kr.

Men då kom jag på en sak. En lite sak som jag stört mig lite på är Thruxtonens kuts, den är väl helt okej men gillar den inte riktigt till 100%, har nu fått en idé. Jag skulle vilja sänka övre delen så den kommer närmare sadeln och sen låta den gå ner längre på undersidan och då ändra linjen på kutsens undersida så den följer sadelns svaga böjning ända till slutet istället för att gå som originalet åt andra hållet och skapa ett svagt S. Är lite ute efter stuket som 1200:an har.

Nån som har koll på om man kan kapa och lägga på glasfiber på en original kåpan och om man kan hitta en kåpa billigt att exprimetera med? Möjligtvis skulle det rent av kunna funka med att bara kapa ur kåpan så den går längre ner på sadeln i framkant och sen borra nya hål för skruvarna, spackla igen de gamla skruvhålen och trimma till underkanten men då misstänker jag att man kommer att få lite knäpp form på ovansidan i form av en puckelrygg och så finns risken att det blir för trång för sadeln under kåpan i bakkant.

Funderar annars på att forma alumiumnät och plast på det men de när som biltema säljer är i minsta laget, sista alternativet är ju att göra en plugg och plasta på. Har en massa markisolering hemma och frågan är hur det skulle funka att göra en plugg av det om man tog och lindade den med packtejp och blå maskieringstejp eller om den smälter ihop ändå?

Nästa problem är det nån som vet av färgkod eller nån form av "recept" till brookland green och guldfärgen i stripen på en 2013 Thruxton?

Vad tror ni om mina funderingar, gjorde en bild i paint blev väl inte hundra men man ser väl åt vilket håll det lutar. Inga stora ändringar men lite skilnad mellan över och nedre bilden.
 
Last edited:

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Svar till Trixon (glömde att svar med citat)



Tjena jag hittade indikatorlampan, postar den imorgon .

Lampan är från detta kit
https://newbonneville.com/shop/idiot-light-led-conversion-kit/
Det var säkert 5år sedan jag satte i dessa lampor och bytte till LED-blinkers, men jag är rätt säker på att det inte krävdes något mer än den lampan och relät som du redan har för att det skulle funka.
 
Last edited:

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Svar till Trixon (glömde att svar med citat)



Tjena jag hittade indikatorlampan, postar den imorgon .

Lampan är från detta kit
https://newbonneville.com/shop/idiot-light-led-conversion-kit/
Det var säkert 5år sedan jag satte i dessa lampor och bytte till LED-blinkers, men jag är rätt säker på att det inte krävdes något mer än den lampan och relät som du redan har för att det skulle funka.

Fantastiskt Martin!
Stort tack! Jag gör ett försök. :)
Hör av dig om du tappat bort min adress.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
5a06c19663b71c14b59e111746e17efa.jpg


Är det någon som vet vad det här är för skruv?
Fick den av tidigare ägaren till min hoj idag.
Är det en oljeplugg?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Jag skulle fråga den tidigare ägaren. Det kan ev vara en skruv till en Fender bas.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Haha, mycket möjligt. Men han var osäker också. Jag tror faktiskt du kan ha rätt Åke!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tvivlar på att det är en skruv till en Fender bas, det brukar ju vara en "insexmutter" till dragstången på de modernare varianterna.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Då kan det kanske vara till en IKEA-möbel eller till en Crescent Compact. (nu börjar det spåra ur)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då kan det kanske vara till en IKEA-möbel eller till en Crescent Compact. (nu börjar det spåra ur)

Var tvungen att kolla in mina Fenderbasar men jag har bara en Fender som har justeringen av dragstången upp vid huvudet så I alla fall kan Fender Cabronita avskrivas ;) ;)

Mysteriet tätnar, kan skruven möjligvis vara till en Ibanez, Charvel, Kramer eller liknande racermodell :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänker byta gaffelolja och montera gaffelbägar på min Thruxton och kollade lite på youtube som man gör nu för tiden på hur oljebytet går till. Då man kollar youtube så byts ju fjädrarna ut ganska frekvent mot längre modeller och distanshylsan tas bort.

Vad kan man räkna med för effekter om man byter fjädrar? Som jag nämt tidigare så kör jag ganska mycket dåliga vägar vilket framgaffeln funkar hyfsat till som den är men då är den lite för mjuk och vill på att bottna vid hårda inbromsningar, kan ett fjäderbyte till nån progressiv fjäder som är "fullängd" förbättra hojen i detta fall så att gaffeln är mjuk i större delen av rörelsen men styvas upp sista biten vid den hårda inbromsningen?

Om man nu ska byta fjädrar vad ska man då ha i detta fall?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag börjat med ett vinterpyssel, efter som att jag kom över ett engelskt hjul för ett tag vilket ju säkert kan vara en bra att ha sak så nu funderade jag på vad man kan göra med ett sånt. Detta är väl en sån där pryl som kräver träning och vana innan man behärskar den men jag tänkte att en kort liten bakskärm till Trajan bör ju vara ett lagom svårt projekt så med hjälp av sandsäck, några träklubbor, engelskthjul och en lånad krymp och sträckmaskin har jag kommit så här långt.

Vet inte om jag kommer att använda skärmen men helt galet verkar det inte bli, nu är den bara grovt formad så kanterna ska kapas till, placeringen justeras och ev ska böjningen också ses över. Tejpade fast den bara för att se på ett ungefär hur det blir. Skulle gärna ha en skärm som minskar ner gapet mellan ramen och bakhjulet och nåt liknande kortsa skärmen på Norton Manx. Vad säger ni skärm eller inte?

Om nån funderar på nåt liknande kan jag säga att det säkert går mycket fortare att modda en originalskärm än att knacka själv, fast det är kanske inte lika kul ;).



 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte om jag har någon åsikt om looken med eller utan skärm, men snyggt hantverk...! Det är sådant här som skiljer riktiga hot rodders från amatörer...!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänker byta gaffelolja och montera gaffelbägar på min Thruxton och kollade lite på youtube som man gör nu för tiden på hur oljebytet går till. Då man kollar youtube så byts ju fjädrarna ut ganska frekvent mot längre modeller och distanshylsan tas bort.

Vad kan man räkna med för effekter om man byter fjädrar? Som jag nämt tidigare så kör jag ganska mycket dåliga vägar vilket framgaffeln funkar hyfsat till som den är men då är den lite för mjuk och vill på att bottna vid hårda inbromsningar, kan ett fjäderbyte till nån progressiv fjäder som är "fullängd" förbättra hojen i detta fall så att gaffeln är mjuk i större delen av rörelsen men styvas upp sista biten vid den hårda inbromsningen?

Om man nu ska byta fjädrar vad ska man då ha i detta fall?

Fyll på lite mer olja bara så blir den styvare mot slutet av slaget så att du inte bottnar den.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gissar på plugg till luftinjektionen jag.
Var tvungen att kolla in mina Fenderbasar men jag har bara en Fender som har justeringen av dragstången upp vid huvudet så I alla fall kan Fender Cabronita avskrivas ;) ;)

Mysteriet tätnar, kan skruven möjligvis vara till en Ibanez, Charvel, Kramer eller liknande racermodell :D

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fyll på lite mer olja bara så blir den styvare mot slutet av slaget så att du inte bottnar den.
Ja, min gaffel blev resonlig av lite mer och tjockare olja, och en skvätt mer förspänning. Så bra att jag slutat fundera på emulatorer och annat fräckt.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, min gaffel blev resonlig av lite mer och tjockare olja, och en skvätt mer förspänning. Så bra att jag slutat fundera på emulatorer och annat fräckt.

Skickat från min Pixel via Tapatalk

Bägge varianterna var för sig minskar ju risken för genomslag och ännu mer i kombination, men i bosses fall tolkade jag honom som att han var nöjd med trögheten i gaffeln vid små rörelser eftersom han nämnde att han bara ville ha den mer progressiv på slutet därav alltså mer olja så är gaffeln fortfarande mjuk över gruset på hans dåliga vägar men blir styvare när den är på väg att bottna.
Man vill ju inte ha styvare fjädring än vad som krävs för ändamålet för det brukar ha en negativ inverkan på grepp och komfort.

Jag menar alltså inte att du gjort fel som bytt till tjockare olja så missförstå mig rätt. Det är bara att jag helst tar ett litet steg i taget och inte gärna ändrar två olika saker samtidigt för då har man fort tappat bort sig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte om jag har någon åsikt om looken med eller utan skärm, men snyggt hantverk...! Det är sådant här som skiljer riktiga hot rodders från amatörer...!

Tackar för dom orden, nu vet jag ju inte om jag vill kalla mig riktigt hot rodder men det blir ju i alla fall hyfsat, har lite svårt att vara nöjd med det jag gör ;) Kanske bra med tanke på en del byggen man ser ;)

Fyll på lite mer olja bara så blir den styvare mot slutet av slaget så att du inte bottnar den.

Korkad fråga men hur mycket kan man fylla på, fattar att man inte ska ha gaffeln full upp till rören men ökar inte trycket i gaffeln så packoxar och sånt får mer betastning med mer olja, eller tänekr jag fel?

Då det gäller gaffeln så har Two stroke man helt rätt jag vill behålla gaffeln som den är utom att den bottnar då man bromsar hårt från högre fart, vill absolut inte ha den styvare vid små rörelser för vägarna här omkring är för dåliga för det.

Hur mycket ska jag testa öka med 10 mm 20 mm mer olja eller vad kan vara lämpligt? Är ju lite svårt att ut och testköra nu ;) Lätt halkigt och -13 grader ute.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar för dom orden, nu vet jag ju inte om jag vill kalla mig riktigt hot rodder men det blir ju i alla fall hyfsat, har lite svårt att vara nöjd med det jag gör ;) Kanske bra med tanke på en del byggen man ser ;)



Korkad fråga men hur mycket kan man fylla på, fattar att man inte ska ha gaffeln full upp till rören men ökar inte trycket i gaffeln så packoxar och sånt får mer betastning med mer olja, eller tänekr jag fel?

Då det gäller gaffeln så har Two stroke man helt rätt jag vill behålla gaffeln som den är utom att den bottnar då man bromsar hårt från högre fart, vill absolut inte ha den styvare vid små rörelser för vägarna här omkring är för dåliga för det.

Hur mycket ska jag testa öka med 10 mm 20 mm mer olja eller vad kan vara lämpligt? Är ju lite svårt att ut och testköra nu ;) Lätt halkigt och -13 grader ute.

Ja, du får inte fylla för mycket, 10mm i taget är nog lagom eller pytsa i en matsked i taget. Det borde stå i din manual vilket intervall som är acceptabelt. Blir det för mycket så får du helt enkelt vätskeslag i gaffeln.

Känner du någon inom sjukvården så be dom smuggla ut en spruta åt dig, dom är perfekta att dosera med. Ingen ide att försöka köpa på apoteket, där får bara knarkare handla sprutor.
Förresten så har jag iofs en hel påse med sprutor som jag fått ärva när kompisens sjuka mor gick bort.

Men ja, belastningarna ökar ju lite på tätningarna, man kan säga att du har två fjädrar i gaffelbenen, det ena är ju själva fjädern men det andra är luftutrymmet ovanför oljan som helt enkelt utgör en gasfjäder och den är progressiv och det är ju storleken på den gasvolymen du ändrar med hjälp av oljenivån. Desto mindre behållare desto snabbare styvnar den till för varje millimeter gaffeln komprimeras. Och det gastrycket är ju direkt samma tryck som du har på tätningarna.

Nu ska jag inte säga att det är nåt problem om du bara låter bli att överfylla.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har rivit gaffelbenen ikväll och tömt dom på oljan och monterat på gaffelbälgarna men då jag kollar manualen (Haynes) så står det inget om oljemängden det visar bara en bild med ett måttband nerstucket i gaffelbenet som är på 120 mm. Har försökt kolla i registret men hittar ingen om oljevolymen i den manualen, är ju bra om man har nån volym att utgå ifrån innan man börjar mäta.

Tror jag har sprutor i garaget, tryckte in Omega i den lätt fuktande bakaxeln på min 60:a Cadillac med en spruta, tjejen på apoteket var väldigt förstående över mitt problem och det har inte var inget problem att få sprutar då hon själv äger en 60:a Cadillac. Testar att fylla till 110 mm och sen kan jag öka med med ca 10-15 ml och testa om den fortfarande känns för mjuk.

Oljan i gaffeln ser ju väldigt misstänkt lik vanlig ATF Dexron III olja, kan det vara så att man använder det? I gammel Hondan används ATF-olja i gaffeln.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top