Triumph Thruxton-tråden

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Har rivit gaffelbenen ikväll och tömt dom på oljan och monterat på gaffelbälgarna men då jag kollar manualen (Haynes) så står det inget om oljemängden det visar bara en bild med ett måttband nerstucket i gaffelbenet som är på 120 mm. Har försökt kolla i registret men hittar ingen om oljevolymen i den manualen, är ju bra om man har nån volym att utgå ifrån innan man börjar mäta.

Tror jag har sprutor i garaget, tryckte in Omega i den lätt fuktande bakaxeln på min 60:a Cadillac med en spruta, tjejen på apoteket var väldigt förstående över mitt problem och det har inte var inget problem att få sprutar då hon själv äger en 60:a Cadillac. Testar att fylla till 110 mm och sen kan jag öka med med ca 10-15 ml och testa om den fortfarande känns för mjuk.

Oljan i gaffeln ser ju väldigt misstänkt lik vanlig ATF Dexron III olja, kan det vara så att man använder det? I gammel Hondan används ATF-olja i gaffeln.

Jag har för mig att det står i Haynesboken. Jag bytta olja och fjäder för någon månad sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Jag har för mig att det står i Haynesboken. Jag bytta olja och fjäder för någon månad sedan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej. Jag tar tillbaka det där. Jag hittar det inte. Jag måste ha googlat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kollat i Haynesboken men jag hittar inget om oljemängd eller vilket mått man ska ha på en Thruxton i skrift. Blir nu lite osäker då 143mm nämns för Thruxton på Triumphrat forumet, 120 mm verkar vara för Boneville. Vad stämmer? Ska man ha minder olja i Thruxton då den har justerbar förspänning vilket säker tar lite plats i gaffelbenet?

Var ju helvetiskt korkat att inte mäta oljenivån innan jag tömde gaffelbenet men tänkte inte så mycket på det utan räknade med att den ska stå i boken, vilket ju verkar vara lite tveksamt om det gör eller så missar jag det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad fan ska man ha verkar ju vara allt mellan 120-146 mm enligt nätet:huvet
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Har kollat i Haynesboken men jag hittar inget om oljemängd eller vilket mått man ska ha på en Thruxton i skrift. Blir nu lite osäker då 143mm nämns för Thruxton på Triumphrat forumet, 120 mm verkar vara för Boneville. Vad stämmer? Ska man ha minder olja i Thruxton då den har justerbar förspänning vilket säker tar lite plats i gaffelbenet?

Var ju helvetiskt korkat att inte mäta oljenivån innan jag tömde gaffelbenet men tänkte inte så mycket på det utan räknade med att den ska stå i boken, vilket ju verkar vara lite tveksamt om det gör eller så missar jag det.

466cc hittade jag minns jag. Hoppas det är det samma som 466cl? Men så mycket var det inte i när jag mätte upp det jag hällde ut. Jag blev inte helt nöjd med mitt byte. Jag måste ha gjort något galet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Cc är väl kubikcentimeter vilket väl är ml och det låter väl inte helt otroligt med 0.466 liter i varje gaffelben men trots allt skulle jag i alla fall verkligen vilja veta vilket måttet från övrekanten på gaffelröret man ska ha en Thruxton 2013 om det nu skiljer sig nåt på gafflarna mot de äldre modellerna med clip-on?
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Cc är väl kubikcentimeter vilket väl är ml och det låter väl inte helt otroligt med 0.466 liter i varje gaffelben men trots allt skulle jag i alla fall verkligen vilja veta vilket måttet från övrekanten på gaffelröret man ska ha en Thruxton 2013 om det nu skiljer sig nåt på gafflarna mot de äldre modellerna med clip-on?

Du har såklart rätt. :) 0,466 liter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du har såklart rätt. :) 0,466 liter


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur har du gjor har du mätt nivån eller bara fyllt på med volymen? Känns ju ut bäst att mäta luftspalten om man nu bara skulle veta vad den ska vara?
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Hur har du gjor har du mätt nivån eller bara fyllt på med volymen? Känns ju ut bäst att mäta luftspalten om man nu bara skulle veta vad den ska vara?

Du ska nog inte lyssna på mig. ;-)
Jag mätte upp det jag hällde ut i ett måttkärl.
Men det var mindre än dom där 466ml minns jag så jag hällde i lite mindre. Men jag tror jag har för lite olja i nu så jag ska nog göra om det.
Försökte även mäta med tumstock. (143mm).

Och nu ska jag erkänna något som antagligen får mig utkastad ur det här Forumet. Jag hällde i Biltemaolja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bägge varianterna var för sig minskar ju risken för genomslag och ännu mer i kombination, men i bosses fall tolkade jag honom som att han var nöjd med trögheten i gaffeln vid små rörelser eftersom han nämnde att han bara ville ha den mer progressiv på slutet därav alltså mer olja så är gaffeln fortfarande mjuk över gruset på hans dåliga vägar men blir styvare när den är på väg att bottna.
Man vill ju inte ha styvare fjädring än vad som krävs för ändamålet för det brukar ha en negativ inverkan på grepp och komfort.

Jag menar alltså inte att du gjort fel som bytt till tjockare olja så missförstå mig rätt. Det är bara att jag helst tar ett litet steg i taget och inte gärna ändrar två olika saker samtidigt för då har man fort tappat bort sig.
Nä, detta är gjort stegvis för min del såklart, började med oljan, körde nåt år innan jag höjde förspänningen.

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har rivit gaffelbenen ikväll och tömt dom på oljan och monterat på gaffelbälgarna men då jag kollar manualen (Haynes) så står det inget om oljemängden det visar bara en bild med ett måttband nerstucket i gaffelbenet som är på 120 mm. Har försökt kolla i registret men hittar ingen om oljevolymen i den manualen, är ju bra om man har nån volym att utgå ifrån innan man börjar mäta.

Tror jag har sprutor i garaget, tryckte in Omega i den lätt fuktande bakaxeln på min 60:a Cadillac med en spruta, tjejen på apoteket var väldigt förstående över mitt problem och det har inte var inget problem att få sprutar då hon själv äger en 60:a Cadillac. Testar att fylla till 110 mm och sen kan jag öka med med ca 10-15 ml och testa om den fortfarande känns för mjuk.

Oljan i gaffeln ser ju väldigt misstänkt lik vanlig ATF Dexron III olja, kan det vara så att man använder det? I gammel Hondan används ATF-olja i gaffeln.

ATF funkar som hydraulolja men den har sämre friktionsegenskaper än en riktig gaffelolja, ATF ligger runt 35cst vid 40 grader, motsvarande gaffelolja 10w-15w ungefär beroende på fabrikat.

Vad har du för oljenivå från början då? Hade du 120mm?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du ska nog inte lyssna på mig. ;-)
Jag mätte upp det jag hällde ut i ett måttkärl.
Men det var mindre än dom där 466ml minns jag så jag hällde i lite mindre. Men jag tror jag har för lite olja i nu så jag ska nog göra om det.
Försökte även mäta med tumstock. (143mm).

Och nu ska jag erkänna något som antagligen får mig utkastad ur det här Forumet. Jag hällde i Biltemaolja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Biltema funkar nog om du inte är ute och kör bana och ställer högre krav tror jag. Jag körde Biltema ganska länge medans dom hade Statoil som leverantör men största problemet är att dom byter leverantörer så man kan få olika viskositeter från gång till annan så nästa gång man byter olja så är alla inställningar man trimmat fram helt borta och det är ett tidsödande jobb man inte vill göra bara för att spara några tior på oljan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag får ju erkänna att jag var korkad och inte kollade höjden innan jag tömde ut oljan utan tänkte att jag tar och sätter i standardhöjden och lite till. Så här i efterhand vad det ju jävligt korkat gjort, lär inte göra om det igen.

Ställde en fråga på triumphrat och det verkar ska vara 143 mm på Thruxton enligt shop manualen som det sägs där, då man googlar verkar det misstänkt att Thruxton med justerbar förspänning har 143 mm medan övriga med fast förspänning har 120 mm. Kan ju vara troligt då det säkert skiljer på "locken" till gaffelbenen mellan dessa två modeller.

Tror jag börjar med 140 mm och sen får jag pytsa i efter som, känns väl klokare att börja runt standard höjd och testa. Sen får man väl ta dosera med en spruta med slang på och då kan man ju också suga ur olja om man vill minska.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya funderingar, det blev 140 mm olja i gaffeln gick ju bra då jag kom på att jag har en såndär nivåspruta köpt på biltema.

Men nu har jag nya funderingar då jag satt ihop allt ser det ut så här vid framaxeln, det känns inte rätt men det måste vara det för annars skulle ju inte framskärmen gå att få dit utan våld och då jag kollar och mäter med måttband så verkar gaffelbenen parallella. Nån som vet om det ska se ut så här runt framaxeln att inte distansen mot navet ska ligga tajt mot högersidas gaffelben? Känns väl ut lika bra att fråga en gång för mycket då jag inte har nåt minne hur det såg ut då jag lossade hjulet.

 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Nån som vet om det ska se ut så här runt framaxeln att inte distansen mot navet ska ligga tajt mot högersidas gaffelben? Känns väl ut lika bra att fråga en gång för mycket då jag inte har nåt minne hur det såg ut då jag lossade hjulet.

Tycker det där ser korrekt ut.
3a9763a7dca62dba8dadb09fb8e4a979.jpg


Skickat från min ZUK Z2131 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack för bilden, då kan jag vara lugn:)

Nu är det mesta av det planerade vinterfixet klart och det är ju bara November, idag bytte jag framdrevet till 19 kuggars drev men fy satan så muttern satt, försökte få loss den med 3/4" dragskaft och hylsa men icke så det blev att ta fram den stora 3/4" mutterknackaren och då lossnade det lätt.

Kvar att göra nu är att mappa om hojen för att ändra hastighetsmätaren för den nya utväxlingen och att byta bromsolja. Sen får jag se hur jag gör med bakskärmen och eventuellt en ny kåpa till sadeln. Ska fortsätta på bakskärmen för nu är den ju bara grovt formad, ser bakskärmen mer som ett projekt att lära sig använda klubba, sandsäck, engelskt hjul och krymp och sträck för att forma plåt. Då det gäller ny kåpa till sadeln så är jag sugen på det då jag aldrig testat göra nåt i glasfiber och kåpan till sadeln borde ju vara ett lämpligt nybörjarobjekt att ge sig på.
 

Miccesolinas

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TR1 HD electra
https://www.maundspeed.com/product-page/triumph-thruxton-1200-1200r-fek-satin

https://www.maundspeed.com/product-page/triumph-thruxton-1200-1200r-fek-black

https://cognitomoto.com/products/thruxton-r-fender-eliminator

Sitter och spånar på min nya thruxton.
Nån som har någon av dessa monterade.
Tyckte det var bra stuk och verkade vettigt.
Spontant så vill man ju att elprylarna under sadeln ska vara skyddad från hjulsprutet och då verkar det inte finnas några helt vettiga prylar.
Eller har ni några bra lösningar.
 

Miccesolinas

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2014
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha TR1 HD electra
En annan fundering från en som lämnade kedja och moped för 35år sedan och bara åkt kardan och belt hitils.

Hur sköter ni om kedja och drev och hur ofta smörjer ni och med vad.
Oringskedja, hur länge håller den och byter ni drev samtidigt?
Många frågor från en nybörjare ????
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top