Kungneptun
Medlem
Jag tycker en runda med likasinnade vore skoj oavsett vad för typ av rundningsmärke vi väljer . Kan absolut tänka mig att köra runt Vättern. Bor i Uppsala för övrigt.
Jag ligger någonstans runt 171 cm och har samma problem. Ergonomin blir nog inte fantastisk på traditionellt konstruerade hojar; frihetsgraderna i formgivningen blir mer begränsade. Men de kan bli vackra.Hej Thruxton-vänner!
Jag söker tips på rearsets och clipons för att justera körställningen/ergonomin. Jag får banne mig inte till en skön körställning och vill inte behöva byta hoj. Det måste ju gå att lösa? Är 189 lång så det kanske är ett problem? För att få spjärn mot fotpinnarna vid acceleration måste jag sitta långt fram mot tanken, men då kniper knäna om cylindrarna...
Min tanke är att det kanske löses genom att flytta bak fotpinnarna? Går original clipons att justera?
Tacksam för alla tips!
Tack för bra svar! Jag ska undersöka saken. Min hoj är pre-2008 så den har clipons redan men jag vet inte om de går att vrida ut. Nu är handlederna väldigt utåtvinklade så jag vill vrida ut styrpinnarna för att kunna ha händerna i samma vinkel som underarmen. Det sitter en skruv underifrån som låser cliponsens vinkel mot gaffelröret och jag vet inte om man törs ta bort den?Jag ligger någonstans runt 171 cm och har samma problem. Ergonomin blir nog inte fantastisk på traditionellt konstruerade hojar; frihetsgraderna i formgivningen blir mer begränsade. Men de kan bli vackra.
Thruxton har redan bakåtflyttade fotpinnar, men jag har gått i samma tankar. Finns/Fanns något italienskt kit; riktigt snyggt, men å så dyrt.
Landade på denna lösning (som består av fler delar):
Move footrest joint | Thruxton | CB00333
Move footrest joint. For BONNIE + THRUX + SCRAMB .. Great part. For big feet, small feet, athletic position or rather relaxed with lesser kniewinkel.ca. 2.5 cm adjustment is possible compared to the previous position. The joint can be fixed in any desire…www.classicbike-raisch.de
Jag tycker nog att det blev något bättre, alltså lättare att greppa tanken. Får se vid längre körningar vad mitt ena knä tycker; det trilskas i perioder (hojen är en typisk trigger) sedan jag tränade inför och genomförde ett maraton för sju år sedan.
PS. Jag kör med clip-ons från Woodcraft. Finns med olika risers. I många år nu så har jag haft samma höjd som Thruxton pre-2008.
Hallå alla,Vätternrundan 2021 ...eller The (Almost) World Famous Lake Vättern Tour 2021
Dags att boka in årets varv runt Vättern! Som tidigare år träffas alla på torget i Askersund kl. 12 den 3 juli. Var och en tar sig dit på egen hand, från norr, söder, öst och väst. Jag själv startar från Göteborg 7.30 samma morgon och vi tar oss fram på kurviga vägar. Det tar många timmar att köra 27 mil om man kör tillräckligt krokigt...
Efter lunchen i Askersund kör vi på slingrande vägar söderut, passerar gamla gruvsamhällen i södra Närke, rullar genom Östergötlands vackra landsbygd och in i Småland. Det blir paus och bensträckare i Borensberg och kaffe och glass i Gränna innan vi anländer till Jönköping mot kvällningen. Dusch, middag, öl på stan.
Jag har bokat enkelrum på Comfort Hotel i centrala Jönköping. Det kostar några hundralappar om man bokar så här tidigt och de kunde förra året ordna bra parkering åt oss. Rummet jag bokade är avbokningsbart, ifall vi ställer in p g a vädret eller annat (covid?).
Dag 2 den 4 juli lämnar vi Jönköping vid 9-draget och kör på svängiga småvägar genom Hökensås i klassisk västgötabygd med många historiska platser, orter som idag är obetydliga småbyar. Någonstans kring Hjo/Forsvik svänger västkustborna västerut riktning hemåt. Övriga fullföljer varvet genom härligt kurviga sträckor mot Tiveden och målet i Askersund. Fri hemfärd efter det!
Vi har ju gjort detta i runt 10(!) år och hela tiden sagt att detta är Thruxton-trådens "sommarträff", men att den som kör Bonnie eller Scrambler också skall känna sig välkommen. Hojarna är ju syskon, en Bonnie med kuts eller en Thruxton utan kuts är ju i många delar samma hoj. Gänget i tråden ville ha det så - då, "detta är vår tur, fast med gäster". Sedan dess har det hänt massor. Nya 1200-or. Street Cup, Speed Twin m fl. Vi café-puttar är inte en så snäv krets längre utan varianterna börjar bli väldigt många av Triumph med klassisk look. Så häng på även ni andra!
Jag tänker även skriva en rad om detta i TOMCCs husorgan, tidningen Trajan. Kanske blir vi några till då? Vi har varit 4-5 vissa år och 10-11 andra år. Det är en fin upplevelse att se 10 traja-twinnar rulla in i Gränna, ivrigt törstande efter en kopp kaffe och en glass på fiket hamnen!
Skriv gärna i tråden, eller skicka PM om du kommer med. Det är egentligen inte viktigt med anmälan eller så. Bara bra att veta om vi blir 5, 7 eller 12. Övernattningen i Jönköping får var och en ansvara för själv.
Vi hanterade det hyggligt de turer jag var med på 2020. 4-5(?) flerdagsturer med övernattning blev det nog om jag räknar rätt.Just det ja, det är sådant att ta hänsyn till också i dessa tider.
För egen del så beror det på smittspridning och vaccination. Vi väntar tillökning sent i höst så frugan blir riskgrupp här i början av sommarn. Tyvärr så ser det ju inte så lovande på någon front; Region Halland säger mitten av juni för fas fyra. Men, rum är bokat så det är bara att vänta och se vad som händer. Annars så får vi ses nästa år. Ni gubbar är väl redan vaccinerade och klara?
Ja, köra hoj ihop är väl det minst smittsamma man kan göra utanför bostaden? Typ. Såtillvida ingen i gruppen klantar sig och behöver mun-mot-mun... (ta i trä)Vi hanterade det hyggligt de turer jag var med på 2020. 4-5(?) flerdagsturer med övernattning blev det nog om jag räknar rätt.
Distans vid pauser. Satt på varannan stol. Hotellen jobbar stenhårt på att göra vistelsen säker. Inga bufféer, bara tallriksservering. Handsprit överallt. Betydligt tryggare än att handla på ICA!
En slirande koppling beror antingen på sliten koppling eller att man råkat hälla i icke-JASO certad olja. Jag skulle provat med det billigaste först, köpt en extra stållamell att montera längst in (tredje tråden idag jag föreslår detta) för att ta upp det slack som slitna lameller åstadkommer så att den nya fjädrarna blir mer (och rätt) förspända.motoroljor och dess inverkan på kopplingen?
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |