Triumph TT 600 tråd...

RockHampe

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Olofström
Hoj
Triumph TT600 -00
Hämtade min TT600 -00 för 2 helger sen, nöjd som fan trots "rasslet" alla verkar diskutera i denna tråden, gått ca 1500 mil. Går som ett as... Tyvärr så inträffade ett litet missöde i helgen, blev lite påkörd bakifrån så letar plasten som sitter bakom sätet och ett baklyse, nån som har några tips?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Köpte idag en Blå TT 600 -01 och den är fin som få.

Kört några mil på den nu och på slutet vart den lite konstig, tomgången var alltför låg vilket resulterade i att motorn la av när jag höll låg hastighet och frikopplade och rullade lite så...
När jag sen parkerade hojen kom det ett tickande, som även höll i sig någopn minut efter att motorn var avstängd. Kunde svära att ljudet kom från bakbromsen, ett tickande ljud var 20 sek typ...

Och växlarna har jag lite svårt med, käns som jag måste föra föraren två ggr för att få i varje växel?

Nån som kan hjälpa mig?
 

RockHampe

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Olofström
Hoj
Triumph TT600 -00
Köpte idag en Blå TT 600 -01 och den är fin som få.

Kört några mil på den nu och på slutet vart den lite konstig, tomgången var alltför låg vilket resulterade i att motorn la av när jag höll låg hastighet och frikopplade och rullade lite så...
När jag sen parkerade hojen kom det ett tickande, som även höll i sig någopn minut efter att motorn var avstängd. Kunde svära att ljudet kom från bakbromsen, ett tickande ljud var 20 sek typ...

Och växlarna har jag lite svårt med, käns som jag måste föra föraren två ggr för att få i varje växel?

Nån som kan hjälpa mig?

Tomgångsproblemet har jag också, läst lite om det och verkar som att vi får leva med det. Fast det är en vanesak, kopplar man in lite försiktigt när man ska stanna i korsningar och så brukar det går bra. Men har jag högt varv och kopplar snabbt så hinner inte tomgången gå i utan då dör den..
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Tomgångsproblemet har jag också, läst lite om det och verkar som att vi får leva med det. Fast det är en vanesak, kopplar man in lite försiktigt när man ska stanna i korsningar och så brukar det går bra. Men har jag högt varv och kopplar snabbt så hinner inte tomgången gå i utan då dör den..

Den har som tur är inte gjort så nån fler gång. Vad beträfar växlarna som jag undrade över var det tydligen bara en vanesak, man får lära sig hur hojen funkar helt enkelt hehe.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Köpte en TT600 -02:a som gått 2000mil för två veckor sen.
Dock var däcken sen 07 o dom kändes som plastpuckar ...
Nya michelin pilot road 3 :)
De fungerar väldigt bra vid vått o kallt väglag som det börjar bli nu.

MEN i fredags började "low oil pressure" lampan att lysa till i från :(
SKIT!
Efter massa googling osv så visar det sig två saker:
1) "oil pressure switch" har en tendens att kunna gå sönder tydligen.
2) Testa att byta olja om den lyser.

Tänke byta switchen, men ingen verkstad har öppen en lördag så jag köpte bara 4L Motul 300V 10w-40
Ut med gammla olja, den såg för taskig ut, kan inte som säljaren sa varit bytt sensate 1000 milen iaf.
Jaja, in med nya oljan, starta hojen ... o-la-la
ingen oljetryckslampa lyser :)

Nu då det är bra väder "måste" man ju ut o köra in oljan iaf ;)
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Är det här rätt tråd att diskutera Daytona 650? Jag behöver städa lite i modellspecifika diskussioner och just 650-trådar som jag har hittat kommer inte igång. I så fall döper vi om denna till 600/650-tråden. Säg ifrån om det blir fel, är dålig på Daytona.

Mvh Peter
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Nu börjar ju våra TT600 bli några år på nacken och ni kan råka ut för samma sak som det jag råkade ut för i fredags.
Nämligen att gaswire:n går av.
Varför?
Taskig Engelsk design som gör att de roastar!

Det är helt korrekt. Min gaswire hade rostat av :(

Så ni som har en TT600 är på forumet och läser detta .... byt eller åt minstånne smöjupp gaswiren!

Jag hade tur o ch wiren gick av på en raksträcka på E4an och därmed inte orsakade nån olycka.
 

Delin

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sigtuna
Hoj
Ingen än
Har nyligen köpt mig en TT600 och undrar som alla andra om det tickande/lätt skramlande ljudet kring 6000rpm verkligen är normalt?

//Delin
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Har nyligen köpt mig en TT600 och undrar som alla andra om det tickande/lätt skramlande ljudet kring 6000rpm verkligen är normalt?

//Delin
Min tickar över hela registret, men vid högre varvtal så blir tickintervallet så litet så man inte hör det längre.


Dock så har jag en fråga om miniblinkers. Köpte ett par från biltema och de kräver motstånd/regulator men vad ska det vara för spec på det? Han i butiken visste inte...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Sen undrar jag också var man kan mappa om sin tt600, bor i västerås men även sthlm o städer i närheten funkar prima.
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Gäller det power commander så är Andersson Turbo i upplands väsby mannen för jobbet. han har ett mycket gott ryckte och resultatet blir kanon. Finns på forumet :tummenupp
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Sen undrar jag också var man kan mappa om sin tt600, bor i västerås men även sthlm o städer i närheten funkar prima.

Eftersom du bor i Västerås så är det bara att gratulera. Du åker ner till Motospeed och ber om att få hjälp av Emil Almgren!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Min TT600 -02 får motorstopp ibland när jag motorbromsar. Oftast när jag kommer ned på tvåan, men ibland också på trean. Kopplingen verkar funka som den ska: den driver inte när jag har växel i och kopplingen inne. Är det något som vet vad det kan bero på? Sedan undrar jag om oljekannan, oljelampan och motorlampan ska lysa när tändningen är på men motorn inte är igång. Alla slocknar och försvinner så snart motorn går igång. Jag får för mig att det inte var så från början, men jag kan ha misstagit mig. Ibland är jag lite väl misstänksam mot de brittiska lösningarna, som häromdagen när jag fipplade på en knapp som gjorde att den började visa miles istället för km...

Jag tror du får riva motorn..
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top