Triumph TT 600 tråd...

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ranta skrev:
Skulle villja veta vad de ska vara för däcktryck i TT:n
Har en Tyskimp TT600 och saknar instruktionsbok.... Btw, ingen som vet någon hemsida man kan beställa inst. böcker osv?? :3freak


2,4 fram 2,7 bak enlikt D6 boken är troligen samma på tt600, själv har jag lite högre bak efter metzlers rek(2,8-2,9)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
MadDog skrev:
Här kan man se service interval och priser på alla Triumph hojjar...
...borde vara liknande på andra verkstäder :va .

http://freewheel.se/


inte alls säkert att det e samma pris kan nog skilja rätt mycket eftersom olika firmor har olika Timdebitering, kostnaden för delarna e nog Väldigt lika.

Jag har precis gjort min 600 mila service kostade 1270kr hos Mitonga racing i Malmö
 

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Pegaso
Modda till -02???

Läste just Bike nr 8 -02 och där testade dom Triumph Speed four som "Som i praktiken är en strippad TT600 som modifierats (vet inte exat hur den modats) för att få mycket bättre register" motorn fick mycket bra kritik pga detta.

Kan man modifiera ex en -00 så att man får samma goa motor?
Och har TT600 -02 samma motor?
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
MadDog skrev:
Läste just Bike nr 8 -02 och där testade dom Triumph Speed four som "Som i praktiken är en strippad TT600 som modifierats (vet inte exat hur den modats) för att få mycket bättre register" motorn fick mycket bra kritik pga detta.

Kan man modifiera ex en -00 så att man får samma goa motor?
Och har TT600 -02 samma motor?

Jag kollade i min verkstadshandbok som gäller för både TT:n o Speed four och det enda som jag hittade som skillde dom åt mekaniskt var kamaxlarna.
TT:n fick nya kamaxlar -01 i övrigt vet jag inget som skiljer årsmodellerna åt. Det stod inget i verkstadsboken om att det skulle vara några fler skillnader mellan årsmodellerna.
Sen har ju Speed four en annat program för motorstyrningen och insprutningen men det är väl bara en omprogrammering så är det fixat.
Den varvar ex. "bara" 13'000 och TT:n 14'000.
 

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Pegaso
Osmium skrev:
Jag kollade i min verkstadshandbok som gäller för både TT:n o Speed four och det enda som jag hittade som skillde dom åt mekaniskt var kamaxlarna.
TT:n fick nya kamaxlar -01 i övrigt vet jag inget som skiljer årsmodellerna åt. Det stod inget i verkstadsboken om att det skulle vara några fler skillnader mellan årsmodellerna.
Sen har ju Speed four en annat program för motorstyrningen och insprutningen men det är väl bara en omprogrammering så är det fixat.
Den varvar ex. "bara" 13'000 och TT:n 14'000.

hmm kan nog stämma...

föresten skrev du ett inlägg på Bike.se forum (länk) att man kunde uppdatera -00:ans motor med -01:ans insprutning(mapping antar jag), kamaxlar och hela avgas systemet, bara kunden stod för monterningen?


Om man hittar en -00:a som inte har gjort dessa uppdateringar vad kan det koste å göra det nu, om man gör det själv (hur svårt kan det va!)?

Någon som gjort alla uppdateringar, blev det mycket bättre?
 
Last edited:

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
MadDog skrev:
Om man hittar en -00:a som inte har gjort dessa uppdateringar vad kan det koste å göra det nu, om man gör det själv (hur svårt kan det va!)?

Någon som gjort alla uppdateringar, blev det mycket bättre?

Går den taskigt är steg 1 att prova olika mappningar, 10115 som egentligen är till för nyare TT600 funkade kanon i min 00'a. Att uppdatera med nyare kammar och annat grenrör kan nog bli rätt dyrt. Jag vet att Triumph subventionerade paketet en del för 2-3 år sen (har nåt svagt minne av att delarna kostade runt 3500) men jag vet inte om dom fortfarande gör det.
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
Kan bara hålla med alla. Det är en rolig hoj som visserligen saknar lite under 9000 varv. Men jag ska gå upp ett kugg bak vid nästa drivbyte, det ska visst göra det lilla extra man vill ha.
 

Tweetie

Tweetie II
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Beddinge
Hoj
mountainbike is the closest for now...
Wimanski skrev:
Kan bara hålla med alla. Det är en rolig hoj som visserligen saknar lite under 9000 varv. Men jag ska gå upp ett kugg bak vid nästa drivbyte, det ska visst göra det lilla extra man vill ha.

Hmmm, det ska jag osså testa!! :tummenupp tack för tipset!

Men annars kan jag bara instämma i tidigare inlägg; det är en härlig hoj att köra, speciellt på kurviga vägar! :kär
 

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Pegaso
MadDog skrev:
Här kan man se service interval och priser på alla Triumph hojjar...
...borde vara liknande på andra verkstäder :va .

http://freewheel.se/

Kan ju svara på mitt egna inlägg här och konstatera att service-priserna skilljer sig rätt kraftigt.
Ringde till Bikecorner i Karlstad och där skulle dom ha 3700 för 1200-mila och 1300 för 1800-milan ink. moms men ex. material :banana !

Så där ser man!
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
MadDog skrev:
Kan ju svara på mitt egna inlägg här och konstatera att service-priserna skilljer sig rätt kraftigt.
Ringde till Bikecorner i Karlstad och där skulle dom ha 3700 för 1200-mila och 1300 för 1800-milan ink. moms men ex. material :banana !

Så där ser man!

Är väl inte så stor skillnad. Hos Freewheel var ju priserna med olja, stift, filter, m.m.
Bara oljan går ju på ca.600:-, så räkna med att allt material till 1200-mila går på minst 1000:-.
Se upp så du inte blir lurad.

Billigast o bäst är att köpa en verkstadshandbok (ca.800-900:) och göra så mycket av servicen som möjligt själv.
Den lilla servicen gör man lätt själv och då har ju boken betalat av sig. :tummenupp
 

HasseTT

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemlös på riktigt
Hoj
Såld...
Hade en TT-00. Körde 1200mil på ett år. Va faktiskt riktigt nöjd, men det va problem med tomgången ibland. Inga missljud vid några varv. Tycker inte man ska byta till -01 kammar å sånt, de ger lägre toppeffekt. På min gick kedjelåset av(ej orig) och knäckte hela motorblocket,vred vevpartiet och slog sönder bakram osv osv...scary! Men det kan man inte beskylla hojen för!
Körde hojen hårt, och när de klöv maskin va den i det närmaste slut. Kolvar fick bytas,kammar,vevstakar och i stort sett allt...
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
HasseTT skrev:
Hade en TT-00. Körde 1200mil på ett år. Va faktiskt riktigt nöjd, men det va problem med tomgången ibland. Inga missljud vid några varv. Tycker inte man ska byta till -01 kammar å sånt, de ger lägre toppeffekt. På min gick kedjelåset av(ej orig) och knäckte hela motorblocket,vred vevpartiet och slog sönder bakram osv osv...scary! Men det kan man inte beskylla hojen för!
Körde hojen hårt, och när de klöv maskin va den i det närmaste slut. Kolvar fick bytas,kammar,vevstakar och i stort sett allt...


Aj!!!
 

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Aprilia Pegaso
Osmium skrev:
Är väl inte så stor skillnad. Hos Freewheel var ju priserna med olja, stift, filter, m.m.
Bara oljan går ju på ca.600:-, så räkna med att allt material till 1200-mila går på minst 1000:-.
Se upp så du inte blir lurad.

Billigast o bäst är att köpa en verkstadshandbok (ca.800-900:) och göra så mycket av servicen som möjligt själv.
Den lilla servicen gör man lätt själv och då har ju boken betalat av sig. :tummenupp

Ska man fylla i service boken själv om man gör servicen själv, självklart kanske, men kan inte hojen bli svårsåld då man inte har en verkstadsstämpel i den???

Eller är det inte så viktig på de enklare servicarna, jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr och köpa en sån hoj, men jag är lite petig också :tungan .

P.S. Ja med materialet inräknat kanske man hamnar på samma pris ändå(?)
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag vill själv ha stämplad servicebok. I och med att det finns så mycket hojar att välja bland så hamnar importhojar och hojar utan full bok längst ner i listan för mig i alla fall. Sen kan det säkert vara så att den är riktigt bra ompysslad i alla fall.

MadDog skrev:
Ska man fylla i service boken själv om man gör servicen själv, självklart kanske, men kan inte hojen bli svårsåld då man inte har en verkstadsstämpel i den???

Eller är det inte så viktig på de enklare servicarna, jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr och köpa en sån hoj, men jag är lite petig också :tungan .

P.S. Ja med materialet inräknat kanske man hamnar på samma pris ändå(?)
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
MadDog skrev:
Ska man fylla i service boken själv om man gör servicen själv, självklart kanske, men kan inte hojen bli svårsåld då man inte har en verkstadsstämpel i den???

Eller är det inte så viktig på de enklare servicarna, jag skulle nog tänka mig för både en och två ggr och köpa en sån hoj, men jag är lite petig också :tungan .

P.S. Ja med materialet inräknat kanske man hamnar på samma pris ändå(?)
Jo. Den blir antagligen mer lättsåld med en stämplad servicebok men hur många tusen är en stämpel värd??
Kör man många mil om året blir det ganska mycket pengar och när man säljer hojen får man ju inte tillbaka servicepengarna i form av ett högre pris.
Om någon tvivlar på att man servat hojen kan man ju alltid visa kvitton på delarna och det man låtit verkstaden göra.
Dessutom är det kul att meka själv och man har ju inte hojen för att sälja den. :tummenupp
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
vet någon om det går att halv försäkra med trajjans märkesförsäkring??
man skulle då hamna på ca 4200 hel/hel
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Menar du halvförs/helår? Jag är ganska säker på att det bara går att teckna helförsäkring/helår med den dealen. Ett råd: köp inte hoj efter försäkringen så du går och är hyftsat nöjd. Kör för att du vill ha en Trajja och billig försäkring som bonus. I annat fall kan man ställa på och av så det går faktiskt att ha nästan vilken hoj man vill för nästan samma summa på ett helt år.

TERMINATOR skrev:
vet någon om det går att halv försäkra med trajjans märkesförsäkring??
man skulle då hamna på ca 4200 hel/hel
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top