Triumph TT600 vs. CBR600 & ZX6R

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Visst CBR & TT har lite mindra hästar än GSXR, R6, ZX6R, men dom är nog bättre all around hojar båda två.

Beror väl på vad man är ute efter.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
fred00 skrev:
Är det inte så att TT600 har fått kritik för sitt chassi? Det är väl ganska mjukt och gungit om jag inte minns helt fel. Dessutom saknade väl motorn mer än 4-5 hk jämfört med R6/GSX-R?
Om nåt test kritiserat chassit så har jag missat det. Det jag sett är att vissa testpiloter önskar sig hårdare fjädrar men det problemet tror jag vanliga dödliga knappast råkar ut för. Jag har själv kört en del bana och jag ligger långt från maxinställningarna på komp både fram och bak. 'Normalt' brukar TT'n ligga runt 96-99hk och R6/GSXR ligger väl runt 102-104?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag har läst allt jag kommit över både före och efter jag köpte min och har aldrig läst nån som klagat på chassit. De brukar däremot berömma just chassi och bromsar (står nästan alltid "klassens bästa" om just bromsarna). Det är effekten som de brukar nämna angående CBR och TT:n.

Lite om dämpare och inställningar på TT:n

fred00 skrev:
Är det inte så att TT600 har fått kritik för sitt chassi? Det är väl ganska mjukt och gungit om jag inte minns helt fel. Dessutom saknade väl motorn mer än 4-5 hk jämfört med R6/GSX-R?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
102-104 hk låter väldigt mycket för R6/GSX-R. Det är väl sällan de ligger över 100 hk på bakhjulet? Du har säkert rätt angående chassit. R6:an är jobbigt hård ibland och jag hade i alla fall inte kört långsammare med mjukare fjädring. Jag kör ju så jäkla sakta ändå (ärligt)...

Edit: Det var nog i ett nummer av Bike från 2001 där jag läste att chassit var lite mjukt. Det sa de nog i och för sig om CBR 600 och ZX-6R också, men de hojarna är ju inte byggda med exakt samma inriktning som R6/GSX-R så det är väl inte mer än naturligt. Förövrigt har jag inte kört TT 600 så jag ska nog hålla käften nu och låta ägarna kommentera istället...
 
Last edited:

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
stavgren skrev:
Om nåt test kritiserat chassit så har jag missat det. Det jag sett är att vissa testpiloter önskar sig hårdare fjädrar men det problemet tror jag vanliga dödliga knappast råkar ut för. Jag har själv kört en del bana och jag ligger långt från maxinställningarna på komp både fram och bak. 'Normalt' brukar TT'n ligga runt 96-99hk och R6/GSXR ligger väl runt 102-104?

Chassit är knappast det största problemet på Trajjor. Zündappväxellådan är det däremot.

På en daytona med insprutning som jag körde var det en grym av/på effekt på gasen. Alltså ingen känsla alls. Går inte att hålla jämn hastighet med den jag körde heller pga detta.
 

lillebror-gbg

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
få la se va de blir
Anledningen till namnet är lika enkelt som det låter .... för att min bror (lillebror) skulle veta vem jag var här inne så kallar jag mig för Storebror .... han skulle ju själv kalla sig för Lillebror naturligtvis ... om han nu fått tummen ur och registrerat sig än ....

Eller sitter du fortfarande bara och smygläser bror???

hade ju littlebrother reggat här men tappade bort lösenordet te de, men nu har ja ett nytt nick lillebror-gbg så att du känner igen mig.....och ja självklart smygläser ja....storebror o ja e här omkring nästan hela tiden :hej

kanske vi ska byta nick nu då, när han som hade ditt nick har gått bort i en olycka....eller?

Ber även ja alla om ursäkt för detta, ingen av oss hade någon aning om detta......





Man får vad man betalar för, Triumph är billiga av en anledning :


Själva triumphen är väl inte så billig va? :rolleyes:

det är ju försäkringen som är det
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
FYI: de kostar ungefär lika mycket som alla andra hojar. Tror tom att nya lill-Daytonan är något dyrare i 600-klassen.

v-g skrev:
Man får vad man betalar för, Triumph är billiga av en anledning.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Nicke skrev:
FYI: de kostar ungefär lika mycket som alla andra hojar. Tror tom att nya lill-Daytonan är något dyrare i 600-klassen.

Kolla på 2:a hand. Nya Daytona får de sälja för inköpspris på ett ställe där en kompis jobbar. De får dem ändå inte sålda. Tar dem absolut inte i inbyte.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Visst har du väl läst om hur lätt det är att bli av med beggade sporthojar med mycket motor och dyra försäkringar överhuvudtaget. Daytonan speciellt har ju ingen billigare försäkring som TT, som tråden handlade om, och Triple:n har. På/av-fenomenet du skriver om känner jag inte igen på min hoj (som alltså inte är en Daytona).

v-g skrev:
Kolla på 2:a hand. Nya Daytona får de sälja för inköpspris på ett ställe där en kompis jobbar. De får dem ändå inte sålda. Tar dem absolut inte i inbyte.
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Nicke skrev:
Visst har du väl läst om hur lätt det är att bli av med beggade sporthojar med mycket motor och dyra försäkringar överhuvudtaget. Daytonan speciellt har ju ingen billigare försäkring som TT, som tråden handlade om, och Triple:n har. På/av-fenomenet du skriver om känner jag inte igen på min hoj (som alltså inte är en Daytona).

Ahh kommer TT under en annan försäkring höjder det ju värdet lite.

Daytonan sålde bra innan försäkringen rök nu vill ingen se dem. Fråga vad du får i inbyte.

Svårt att sälja hojjar i allmänhet, daytona i synnerhet. TT har jag faktist inte kört men jag antar att detaljfinisch är det samma som på daytona.

OM inte sprutet är av på så är det bra. Skulle faktist skippat daytonan ENBART pga detta.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
v-g skrev:
Ahh kommer TT under en annan försäkring höjder det ju värdet lite.

Daytonan sålde bra innan försäkringen rök nu vill ingen se dem. Fråga vad du får i inbyte.

Svårt att sälja hojjar i allmänhet, daytona i synnerhet. TT har jag faktist inte kört men jag antar att detaljfinisch är det samma som på daytona.

OM inte sprutet är av på så är det bra. Skulle faktist skippat daytonan ENBART pga detta.

IF ryckte pluggen ur andrahandsvärdet på Daytonan fullständigt när försäkringen för den försvann. Ser man på TT'n tror jag den ligger ungefär som andra hojar i klass 7, dvs helt värdelöst andrahandsvärde.

Dina åsikter om växellådan känner jag inte alls igen, tvärtom tycker jag den är bra, lite långslagig kanske men jag har aldrig upplevt något strul att växla, med eller utan koppling, växlar som hoppar ur eller liknande.

Ang att man får vad man betalar för så får du gärna förklara lite närmare vad du menar.
 

HasseTT

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemlös på riktigt
Hoj
Såld...
Har ägt och kört TT i 1500mil. Förstår inte vad som menades med dålig låda? Den är ju perfekt, aldrig några växlar som hoppar ur eller dylikt. Jag har kört en hel del gsx samt zx6 också, och TTn är ngt mindre sportig. Den är klassens bästa att skjutsa på tror jag.

TTn har ngt klenare maskin än konkurenterna, det är bara att konstatera, samt en bökig insprutning som efter en NOGRAN justering fungerar riktigt bra. Jag hade en 01, men med 00 setup, tex vassare kammar på bekostnad av sämre mellanregister. Jag körde en hel del bana med min, och ska man klaga på chassiet bör man i det närmsta vara elitförare. Bromsarna är grymma.

Att detalj-finishen skulle va sämre har jag mycket svårt att tro.
Om man inte måste ha det rejsigaste av allt tycker jag TTn kan vara ett perfekt köp! Min hade 99 kusar på hjulet med slipon och mappning.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
stavgren skrev:


Dina åsikter om växellådan känner jag inte alls igen, tvärtom tycker jag den är bra, lite långslagig kanske men jag har aldrig upplevt något strul att växla, med eller utan koppling, växlar som hoppar ur eller liknande.


Vad det gäller trajjornas växellådor så måste jag faktiskt tillföra att de kan kännas lite "klonkiga" jämfört med en del riskokare. Det vill säga, man måste växla bestämt, men det är aldrig frågan om att inte få i/ur växlar eller att växlar hoppar ur, bara att det säger "klonk" när man växlar. :D
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Fenix skrev:
Vad det gäller trajjornas växellådor så måste jag faktiskt tillföra att de kan kännas lite "klonkiga" jämfört med en del riskokare. Det vill säga, man måste växla bestämt, men det är aldrig frågan om att inte få i/ur växlar eller att växlar hoppar ur, bara att det säger "klonk" när man växlar. :D
Varför fick inte jag en klonk-låda? Min säger ingenting, har försökt snacka allvar med den men får inte så mycket som ett klick till svar.
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
stavgren skrev:
Varför fick inte jag en klonk-låda? Min säger ingenting, har försökt snacka allvar med den men får inte så mycket som ett klick till svar.
Hehe, tror det är ett fenomen som tillhör 955i serien :D
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fenix skrev:
Vad det gäller trajjornas växellådor så måste jag faktiskt tillföra att de kan kännas lite "klonkiga" jämfört med en del riskokare. Det vill säga, man måste växla bestämt, men det är aldrig frågan om att inte få i/ur växlar eller att växlar hoppar ur, bara att det säger "klonk" när man växlar. :D
Jag tycker att min låda på triplen känns nästan exakt likadan som på min Suzuki jag hade tidigare, däremot har jag kört en del Hondor där växellådan varit extremt tight och trevlig. Jag tror knappast att Trajjornas lådor skulle vara sämre än andra jämförbara hojar, däremot kanske Hondas lådor är i en klass för sig?.

Men även om lådan hade varit risig så hade det lugnt övervägts av motorn, jag är helt såld på trippeln! :rock
 

M71

King of the road ...
Gick med
29 Apr 2003
Ort
M
Hoj
t
tete skrev:
Har ägt och kört TT i 1500mil. Förstår inte vad som menades med dålig låda? Den är ju perfekt, aldrig några växlar som hoppar ur eller dylikt. Jag har kört en hel del gsx samt zx6 också, och TTn är ngt mindre sportig. Den är klassens bästa att skjutsa på tror jag.

TTn har ngt klenare maskin än konkurenterna, det är bara att konstatera, samt en bökig insprutning som efter en NOGRAN justering fungerar riktigt bra. Jag hade en 01, men med 00 setup, tex vassare kammar på bekostnad av sämre mellanregister. Jag körde en hel del bana med min, och ska man klaga på chassiet bör man i det närmsta vara elitförare. Bromsarna är grymma.

Att detalj-finishen skulle va sämre har jag mycket svårt att tro.
Om man inte måste ha det rejsigaste av allt tycker jag TTn kan vara ett perfekt köp! Min hade 99 kusar på hjulet med slipon och mappning.

Det är låter ju grymt bra ... jag vill inte att det ska vara extrem racing ... och inte heller någon touring maskin ... är ute efter nåt mellanting som passar för det mesta ....

/ Storebror .. nu bytt nick till M71 så att jag inte lurar någon igen ...
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
fred00 skrev:
Är det inte så att TT600 har fått kritik för sitt chassi? Det är väl ganska mjukt och gungit om jag inte minns helt fel. Dessutom saknade väl motorn mer än 4-5 hk jämfört med R6/GSX-R?

På bike:s masterbike test säger jerker axelsson att chassit är skräp jämfört med gsx:en och r6:an... men de andra förarna tycker att det är bra... :confused:
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top