Dag 2.
Vi vaknade utvilade och laddade för en ny dags upplevelser. Vi kom sent till campingen dagen innan så vi hann aldrig att köpa någon frukost. Det fanns inte heller något att köpa på campingen så vi bestämde oss för att handla frukost utmed vägen. Vi körde förbi ett och annat ställe som såg helt ok ut innan vi till sist stannade på en statoil mack mest för att vi var så hungriga. Vi körde från Kapp via Gjövik mot Lillehammer. Där blev det alltså till sist en grillad macka till frukost, inget regn ännu så vi var nöjda.
Vi hade iaf en fin utsikt med motorväg samt byggnader
Jaja det skulle bli bättre!
Efter frukost och ny energi så körde vi vidare mot Åndalsnes. Vi fortsatte motorvägen mot Trondheim men det var vägbyggen så vi fick ganska snart svänga av för att köra den gamla vägen vilket inte gjorde något
Vi körde tills vi kom till Ringebu och strax därefter svängde vi av till V27 mot Folldal för att köra runt Rondane nationalpark. En avstickare på ca 7 mil på vår färd mot Dombås. Det var en rejäl stigning från Ringebu och vi fick snabbt en fin utsikt. På toppen blev det kallt och kalt, helt annan växtlighet och väldigt rolig körning på den kurviga och kuperade vägen.
Inte jättemycket att se den första biten. Bitvis sedan blev vägen sämre och sämre. Efter en bit till av avstickaren stannade vi till vid Straumbu efter att ha kört ner från berget igen och kommit in i en ganska gles tallskog vad det såg ut som. Här stannade vi vid en rastplats utmed en fors och en avdelning med info om Rondane nationalpark. Det var riktigt vackert och solen sken! Vi gjorde oss lite mat på spritköket och satt och njöt. Testade att dricka vattnet i forsen och det smakade fint! Det var härligt att sitta där i solen och se bergstoppar i bakgrunden med snö på topparna. Fick några riktigt bra bilder där som ni ser några av nedan.
Var tvungen att lägga in en bild på mig själv här också. Här var vi riktigt nöjda och det började bli roligare och roligare utsikt och vägar.
Efter pausen körde vi vidare mot Dombås. Det kändes som vi åkte mitt på tundran, det var inte mycket växtlighet och utmed vägen passerade vi även någon militär träningsplats där de siktade efter plan som flög omkring ovanför oss. Lite speciellt att det var vi, några husbilar och andra turister mitt i ett militärt träningsområde, men men så kan det väl vara.