Dust Buster och Starstriker:
Ju mer jag kört i Norge ju mer har jag kommit till insikten att det är fjäll och fjordar med tillhörande slingriga vägar som är det unika och sevärda i Norge. Allt annat som jag är intresserad av kan jag se och göra i Sverige minst lika bra och till halva priset.
Jag stannar ofta när jag kör i Norge, men jag gör korta stopp, tar en bensträckare, äter/dricker, fotograferar ett vattenfall, fjord, fjäll eller stavkyrka. Men jag vill hålla mig i rörelse, resan är målet och jag tycker att naturupplevelsen ofta är bättre och starkare när jag kör.
Är 80 mil mycket på en dag?
För mig är det inte det, det är precis lagom om man som jag vill och tycker om att köra på krokiga vägar. Jag kör aktivt/raskt men utan någon tid att passa och hinner utan vidare trevliga 80 mil på en dag utan att stressa. Kan bli 70 mil eller 90 mil men 50 mil är för kort för mig, jag vill köra och se mer!
Att detta fungerar för mig beror på att jag kommer iväg i tid och att jag kört i Norge ett antal gånger och efteråt gått igenom rutten, vad som var bra och vad som var mindre bra.
Fel som jag gjorde i början var att jag körde för långa pass (20-25 mil) utan stopp, blev trött och då gjorde alldeles för långa stopp. Det bästa är att göra flera korta stopp. En eller två minuter kan räcka, Lagar mat gör jag bara på kvällen när jag stannat för natten om ens då. Jag tar med mat och/eller köper på mackarna. Eftersom jag inte är i Norge så länge hinner det inte bli enformigt. Och jag slipper regn för jag åker bara när det är ett högtryck som varar några dagar. Första gången jag körde till Norge övernattade jag i Geilo efter 45-50 mil. Numera när jag kör den rutten stannar jag i Geilo för en halvtimmes kombinerad lunch och tankstopp nr2. Sedan har jag 7-8 timmars körning (30-50 mil) kvar av dagen jämfört med första gången. 7-8 timmars mer körning tack vare att jag står upp i tid och är effektiv vid stoppen! Har provat att äta medans jag kör men det var inte värt besväret ;-)
Jag hävdar att en genomsnittlig motorcyklist kan köra 80 mil om dagen i Norge utan att förta sig. Men det kräver lite grovplanering och att man kommer iväg i tid på morgonen. På vintern brukar jag grovplanera olika rutter och läsa reseberättelser. Jag gör upp olika alternativa rutter på kartan, jag vet vad hojen drar så jag vet ungefär när jag kommer att behöva tanka och så jag kollar jag efter några alternativa mackar i de områden där jag troligen kommer att behöva tanka. Jag vill inte att resan ska vara för detaljplanerad, det måste finnas utrymme för spontana stopp och att upptäcka nytt. Men jag vill ha en grov plan och mål att köra mot om inget annat råkar dyka upp. Jag vill också veta en del om området jag ska köra genom så jag inte missar någon trevlig sevärdhet/fototillfälle.
Man behöver inte stå upp kl.04 men visst är det smart att stå upp så tidigt som möjligt när det ändå är ljust ute och trafiken är som glesast. När börjar en HEL dag för dig Starstriker?
Och vad har husvagnar och hastighetskameror med mc-körning i Norge att göra?
Jag har aldrig haft något problem att köra om någon husvagn. Jag har mörkt visir och ingen skylt fram så hastighetskameror är heller inget bekymmer. För det mesta brukar jag också släppa på gasen precis innan kameran och rulla förbi lagligt och sedan öka igen. Finns ingen anledning att i onödan provocera/upplysa myndigheterna om att vissa mc:ar ibland kör något över hastighetsgränsen.
Blir avundsjuk på din räckvidd 60 mil/tank. Hade varit skönt att bara behöva tanka två gånger per dag.
Jag har nu svårt att klara mig mer än 30 mil på en tank. Tankar oftast efter 25 mil.
The early bird gets the worm!
Ha´t pent!