Trollstigen

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Inte det? :D
tidigare länkad instruktionsvideo för punkalagning på detta sätt:
http://vimeo.com/4879085

Jag kommer garanterat också att köpa punkteringssetet från biltema. Det såg inte så svårt ut på denna filmen att laga en punktering. Räcker verkligen de kolsyrepatronerna som de hade med i paketet eller behöver man ha någon extra pump tro?[/QUOTE]

Jag var på en dryga 400-milatur. Hemma upptäckte jag(senare) denna spik i bakdäcket. Det var ju lyckat att den hamnade strax innan jag landade hemma på gården :)
110116-2b4.jpg

...tillbaka till din fundering: jag har köpt från en bensinmack en liten liten handpump(syns på den här bilden)
110116-2b3.jpg

Har inte provat den. Kan tänka att det tar ett jäkla tag att pumpa upp ett däck? Men och andra sidan, bara man får i så pass mycket att man tar sig till macken

Martinr1

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
CBR 1000rr -05
Inte det? :D
tidigare länkad instruktionsvideo för punkalagning på detta sätt:
http://vimeo.com/4879085

Jag kommer garanterat också att köpa punkteringssetet från biltema. Det såg inte så svårt ut på denna filmen att laga en punktering. Räcker verkligen de kolsyrepatronerna som de hade med i paketet eller behöver man ha någon extra pump tro?[/QUOTE]

Jag använde 2 patroner och det gav ca 0.5-0.8 i bakhjulet, det räckte för att ta sig till närmsta mack och fylla resten. :)

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag kommer garanterat också att köpa punkteringssetet från biltema. Det såg inte så svårt ut på denna filmen att laga en punktering. Räcker verkligen de kolsyrepatronerna som de hade med i paketet eller behöver man ha någon extra pump tro?

Jag använde 2 patroner och det gav ca 0.5-0.8 i bakhjulet, det räckte för att ta sig till närmsta mack och fylla resten. :)[/QUOTE]

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dac...repatron-16-g/

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150499443

Köp tex denna, ta av plasthöljet, då blir den så lite så att den ryms i handen.
Den pumpar upp ett däck på nolltid, den klarar inte luftmadrasser...

imponerad att du fick plastskiten dit.. Min tröttnar drar runt sin vevaxel vid 2 bar (står 8+ bar på kartongen..) Nej, jag trodde inte på det utan tänkte att den kunde pumpa mängdluft som madrasser. Det är den usel på då den inte klarar 2-4 bar.

Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
imponerad att du fick plastskiten dit.. Min tröttnar drar runt sin vevaxel vid 2 bar (står 8+ bar på kartongen..) Nej, jag trodde inte på det utan tänkte att den kunde pumpa mängdluft som madrasser. Det är den usel på då den inte klarar 2-4 bar.

Förstår inte vad du menar, fick plastskiten dit?

Ang luftpatronerna, det är meningen att man skall använda tre stycken till ett däck.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Att du fick den att funka öht. Min kan jag knappt pumpa något alls med.. Definitivt inte däck. Veritablelt skräp, som mycket annat hos clas-slas.. Man inser att man får vad man betalar för.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Har inte provat den. Kan tänka att det tar ett jäkla tag att pumpa upp ett däck? Men och andra sidan, bara man får i så pass mycket att man tar sig till macken

Inte alltid så lätt att få tag på en pump på macken ibland. Gjorde en nattkörning en gång och upptäckte att alla mackar låser in sina pumpar på natten. :gnissla

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Att du fick den att funka öht. Min kan jag knappt pumpa något alls med.. Definitivt inte däck. Veritablelt skräp, som mycket annat hos clas-slas.. Man inser att man får vad man betalar för.

Men då får man reklamera den, håller den inte vad den lovar är det klart man får byta.

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Jag använde 2 patroner och det gav ca 0.5-0.8 i bakhjulet, det räckte för att ta sig till närmsta mack och fylla resten. :)[/QUOTE]

Med andra ord behöver jag inte köpa någon separat pump utan det klarar sig med patronerna för att komma till nästa mack. Bra att veta för då slapp jag en sak att packa;)

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Har nu börjat anteckna för mig själv vad jag ska packa med mig. Kommer ändå säkert glömma flera viktiga grejor och få med mig något helt trivialt.

Lista för planerade 4-dagar:
* Regnställ
* Underställ
* Tjocka tröjor (2st. En luvtröja och en med hög krage, blixtlås)
* Långbyxor (2st. Ett par jeans och ett par mjukis)
* Tunn jacka (vind med utdragbar luva)
* Underkläder 4st (kalsonger, strumpor, t-shirt)
* Necessär (Tandborste, tandkräm, schampo, deo, parfym, och 3 kondomer :tuttar)
* Toapapper 1 rulle med utdragen kartong rulle i plastpåse :va
* Skor
* Kedjespray
* Enkla verktyg (2 mejslar, skiftnyckel, kombitång samt kniv)
* Punkfix
* Macbook Pro inkl laddare samt iPhone-kabel
* Plastpåsar 5-6st (stora och små)
* GPS inkl kabel
* Karta
* Mat (Vad och hur mycket?)
* Whiskey (1-flaska)
* Spritkök och en flaska T-röd?
* Termos?
* Wettextrasa (Gul eller blå. Rosa är 2010)
* Ficklampa LED

Blir MC mässan på åhaga i Borås till helgen. Där ska jag komplettera med vad jag kan behöva. Tänkte sno lite idéer från alla här och se vad jag behöver komplettera med. Hoppas nu bara att det finns lite fina mässpriser:)

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Nu ska allt vara införskaffat som behövs:) och hojen är väl inkörd efter de två senaste veckorna. Inväntar bara info om när själva trollstigen öppnar för året så man kan åka. Nån som har tips om någon bra hemsida för detta?

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Nu börjar det närma sig att få denna resa att bli av. Jag tänker mig vecka 30, vilken dag man åker spelar inte så stor roll. Tänkte bara höra om det kanske är fler som tänkt åka denna vecka och vill ha resesällskap. Detta är ingen "kontakt sökes" utan bara för att se om det finns nåt gött mc folk där ute som också vill ta en norgetripp.

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag och en polare tänkte åka nu på söndag men kollar man yr.no så ska det visst vara riktigt skitväder vecka 29, typ 15 grader och regn. Hur skulle ni göra, chansa och åka iaf? tror inte att vi åker om det ska regna hela veckan, det förtar ju lite av det roligt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag och en polare tänkte åka nu på söndag men kollar man yr.no så ska det visst vara riktigt skitväder vecka 29, typ 15 grader och regn. Hur skulle ni göra, chansa och åka iaf? tror inte att vi åker om det ska regna hela veckan, det förtar ju lite av det roligt.

Köööööööööör!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Har man tagit ledigt så har man ju. Jag skall också ge mig in i det.

Köööööööööör!

För det stämmer oftast inte eller? Suger ju att köra i regn men ja ska också åka dit nu på måndag.

Hade tänkt att göra trippen nedan på ca 8 dagar (realistiskt?)

Bifogat

• Resa%20i%20norge.jpg
    Resa%20i%20norge.jpg
    215.6 KB · Visningar: 164

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp

För det stämmer oftast inte eller? Suger ju att köra i regn men ja ska också åka dit nu på måndag.

8 dagar? Inga problem, jag och två till drog en tripp på ca 250 mil på 5 dagar.
Dag 1, Sundsvall till Drammen, den längsta sträckan. Sen mindre sträckor dag 2,3,4 för att sista dagen köra hem från Hamar.

Ha det så trevligt, är själv sugen på att dra iväg en sväng till denna sommar på några dagar till vårt grannland...

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Vädret vänder med vinden och det går ibland ganska snabbt. Kikar man alldels för mycket på väderkaratn så kommer man aldrig iväg.
Brukar tycka att....viktigast att det är fint väder när man lämnar gårdsplan hemma....sen tar man det som det kommer.

Spöregn, kallt o jävligt.....så jävla mysigt att ta in i en varm stuga :)

"Vackert väder på morgonen. I stugan är det varmt på morgonen. Skruvat upp på kvällen värmen så pass att jag förmodligen fått vätskebrist och känner mig febrig. Det är så pass varmt att t o m chokladrullen som lämnades på kvällen kvar på bordet är bara en enda chokladröra. Kokar kaffe och sitter en lång stund på stugaltanen och njuter av tystnaden och vyn över fjorden."

wtf, jag drog med moped(topfart 42km/tim) förra året från Boden, Trollstigen, Lysebottn, Karlstad, Stockholm, Helsingfors, Vaalimaa(ryska gränsen) och sen hem......på 13 dagar :)

Jo, på din karta mellan punktera C o D söder om den finns en ruggigt häftig grusväg(aursjövägen). En avstickare, körvänlig oavsett hojtyp, men kör inte den om det regnar(halt)

100722-3b23.jpg

[YOUTUBE-ID]SARPOgX-Frs[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
8 dagar? Inga problem, jag och två till drog en tripp på ca 250 mil på 5 dagar.
Dag 1, Sundsvall till Drammen, den längsta sträckan. Sen mindre sträckor dag 2,3,4 för att sista dagen köra hem från Hamar.

Ha det så trevligt, är själv sugen på att dra iväg en sväng till denna sommar på några dagar till vårt grannland...

Jo det går ju såklart åka mer. Men detta är semetser och jag vill njuta av landskapet utan att stressa och ligga och pressa utan vill kunna stanna till och ta det lugnt. Blir väll inga högfartskörningar i Norge vad jag förstått.

Vädret vänder med vinden och det går ibland ganska snabbt. Kikar man alldels för mycket på väderkaratn så kommer man aldrig iväg.
Brukar tycka att....viktigast att det är fint väder när man lämnar gårdsplan hemma....sen tar man det som det kommer.

Spöregn, kallt o jävligt.....så jävla mysigt att ta in i en varm stuga :)

"Vackert väder på morgonen. I stugan är det varmt på morgonen. Skruvat upp på kvällen värmen så pass att jag förmodligen fått vätskebrist och känner mig febrig. Det är så pass varmt att t o m chokladrullen som lämnades på kvällen kvar på bordet är bara en enda chokladröra. Kokar kaffe och sitter en lång stund på stugaltanen och njuter av tystnaden och vyn över fjorden."

wtf, jag drog med moped(topfart 42km/tim) förra året från Boden, Trollstigen, Lysebottn, Karlstad, Stockholm, Helsingfors, Vaalimaa(ryska gränsen) och sen hem......på 13 dagar :)

Jo, på din karta mellan punktera C o D söder om den finns en ruggigt häftig grusväg(aursjövägen). En avstickare, körvänlig oavsett hojtyp, men kör inte den om det regnar(halt)

Bra då vet jag att det inte behöver bli stress utan man kan njuta.

Tack för tipset. Jag kör gärna grus med min sporthoj så det vore kul och det ser ju väldigt fint ut!

Men jag blir lite orolig för hur långt det är mellan mackarna. Kör jag aktivt vilket ja inte kommer göra kommer jag 20 mil på en tank och 24-25 vid lugn körning. Avstånden ser enorma ut. Funderar på att ta med en 5L dunk.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...