Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

Dr.Bike

Guest
korvgubbe skrev:
Värt att tillägga är att jag anser att religionen har ett existensberättigande till skillnad från många andra här på SH.

Även om jag själv ska gå ur kyrkan så snart jag får tummen ur så tycker jag den gör mycket bra och ger många människor hopp och vägledning. Sen finns det tyvär avvarter men det är å andra sidan inte representativt för religionen som sådan lika lite som hulliganer är den typiske fotbollsbesökaren...

Edit1: religion ska däremot inte blandas in i politiken.


Rätt igen.

Själv är jag konfirmerad, men har gått ur kyrkan. Tjejen är inte konfirmerad men kvar (av gammal ovana). Rent principiellt (även om jag var troende) skulle jag tycka det var fel att beskatta min tro och vill således inte betala för sådant, och att kyrkan i alla tider varit ett folkets opium (Lenin) samt ett maktistrument för staten/kungen gör att guden som de säger sig företräda, komprometteras lite väl mycket... ;)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Dr.Bike skrev:
Rätt igen.

Själv är jag konfirmerad, men har gått ur kyrkan.

Jag är komfirmerad jag med men har som sagt inte hunnit gå ur. Däremot saknar jag inte skattekronorna utan det är mer av princip... Jag lovade däremot min gode mor(som f.ö. sitter med i kyrkonämnden) att jag skulle använda huvuddelen av skattebesparingen till någon form av välgörande ändamål.. men då kan jag själv välja var pengarna ska gå..


Som någon sa:
- Religion är ett vapen som du kan ladda med dina egna budskap för dina egna syften!
 

Dr.Bike

Guest
korvgubbe skrev:
Jag är komfirmerad jag med men har som sagt inte hunnit gå ur. Däremot saknar jag inte skattekronorna utan det är mer av princip... Jag lovade däremot min gode mor(som f.ö. sitter med i kyrkonämnden) att jag skulle använda huvuddelen av skattebesparingen till någon form av välgörande ändamål.. men då kan jag själv välja var pengarna ska gå..


Som någon sa:
- Religion är ett vapen som du kan ladda med dina egna budskap för dina egna syften!


Jepp, och det är så jag gör - skänker pengar till bättre behövande. Besväret är ofta val av organisation, för jag är även allergisk mot de s.k "omkostnaderna" som ofta ligger uppåt 80% av hjälporganisationernas inlupna kapital...

Bäst på att få fram pengarna är väl Röda Korset och Stadsmissionen i min högst ovetenskapliga studie.
Även om Stadsmissionen hade en rejäl black om foten med lägenhetshärvan där en del personal skodde sig å det grövsta.
Detta är förhoppningsvis historia.

Sen kan man ju alltid diskutera om välgörenhet är för att döva våra egna samveten, spela gud, eller för att vi faktiskt innerst inne ÄR goda...
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Tänkte bara påpeka att jättesäkra källor* säger att hjälporganisationer i thailand, indonesien och allt helvete tvingar folk att bli kristna ifall dom ska få hjälp av dom.

*läs osäkra källor, aftonbladet.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
Tänkte bara påpeka att jättesäkra källor* säger att hjälporganisationer i thailand, indonesien och allt helvete tvingar folk att bli kristna ifall dom ska få hjälp av dom.

*läs osäkra källor, aftonbladet.

Du läste nog inte tillräckligt noga.
Det rörde sig om AMERIKANSKA KRISTNA hjälporganisationer... Tror knappast röda halvmånen försöker omvända folk till kristendom... Tror f.ö. knappast röda korset skulle få för sig sånt jönseri heller..
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
korvgubbe skrev:
Du läste nog inte tillräckligt noga.
Det rörde sig om AMERIKANSKA KRISTNA hjälporganisationer... Tror knappast röda halvmånen försöker omvända folk till kristendom... Tror f.ö. knappast röda korset skulle få för sig sånt jönseri heller..
Nämen det vore kul att veta om det är nån känd organisation, iofs kanske det skulle bli en större nyhet isåfall.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Dr.Bike skrev:
De troende säger att allt har en mening...

Litet påpekande. Att säga att "de troende" säger det, är lite väl att dra alla över en kam. Det räcker med att säga att Islam (m.fl) säger att allt har en mening.
Bibeln säger inte något sådant.

Gabor skrev:
Bibeln, äldsta sagoboken ?? eller är det Koranen ??

Koranen är ju rent av nyskriven i jämförelse med Bibeln.. så idén om att Bibeln är en kopia på Koranen är ganska skrattretande.. :rolleyes:




Btw, inte så litet trådlyft. :D :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
goodspeed skrev:
Det tycker jag absolut är att göra anspråk på att vara allsmäktig och därmed ha egenskaper. Jag har svårt för att utesluta att Gud är Gud pga ditt resonemang.

Det är din tolkning och din slutsats. Den behöver inte överensstämma med andra, tex den kristna teologin. "Gudsbeskrivningar" är alltid metaforer i Bibeln.

Fö så tycker jag det låter som Tom Bombadill i Sagan om Ringen. "Han är den han är". :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top