Tror du på gud?

Tror du på gud?

• Antal röstningar
    0

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
berggren_martin skrev:
Gud definieras utifrån Spinoza :tungan

(bl.a.)

Allt är substans.
Gud är substans.
Gud fins i världen.
Gud skapade inte världen.
Gud är deterministisk.
Världen är deterministisk.

En klar förlöpare till ekologin, hyffsat populär hos biologer.

gladh

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
gladh skrev:
En klar förlöpare till ekologin, hyffsat populär hos biologer.
Jo, delvis har väl det med den djupekologiska filosofin att göra där tunga representanter såsom Arne Naess diggar Spinoza.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
berggren_martin skrev:
Gud definieras utifrån Spinoza :tungan

(bl.a.)
En gud som definieras är inte en gud. Torde på något sätt ligga i själva gudsbegreppet. Det tillkommer vare sig Spinoza, dig eller mig att ge gud egenskaper. Och inte John eller Rikard heller för den delen.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
En gud som definieras är inte en gud. Torde på något sätt ligga i själva gudsbegreppet. Det tillkommer vare sig Spinoza, dig eller mig att ge gud egenskaper. Och inte John eller Rikard heller för den delen.
Nu är du fundamental per definition.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Gud är deterministisk.
Världen är deterministisk.
Brrr, Spinoza roterar i sin grav. Fri inom sina begränsningar är inte samma som deterministisk. Eller det är det kanske i någon mening.Ajja, jag skall itne snacka skit om saker jag inte vet nåt om.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sluta tjafsa nu, gud finns inte. En gudinna däremot; här är hon:

Bifogat

• esquire11.jpg
    esquire11.jpg
    37.3 KB · Visningar: 41

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Brrr, Spinoza roterar i sin grav. Fri inom sina begränsningar är inte samma som deterministisk. Eller det är det kanske i någon mening.Ajja, jag skall itne snacka skit om saker jag inte vet nåt om.
Determinism och frihet behöver inte stå i motsatsförhållande, det är begrepp som diskuteras utifrån olika dimensioner.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
valmers skrev:
Sluta tjafsa nu, gud finns inte. En gudinna däremot; här är hon:
Med henne vill jag gärna skapa en avbild av mig själv. Det skulle bli en härlig förening med gud.

Edit: jag trodde hon var negress.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Bingo skrev:
En gud som definieras är inte en gud.

Men den kristna guden (och alla andra gudar väl) tillskrivs ju ett antal egenskaper. God, förlåtande, allsmäktig och så vidare. Då definieras gud, eller hur? (Sen kan man ju hävda att definitionen kommer från gud själv förstås men det är fortfarande en fråga om definiering).

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Determinism och frihet behöver inte stå i motsatsförhållande, det är begrepp som diskuteras utifrån olika dimensioner.
Nä, det är vårt öde att dö och vi är fria. Men det var inte nåt sånt vi menade med begreppen. Inte jag i vart fall.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Gud finns lika mycket som tomten.

Ni som tror så mkt på det borde fan tänka till lite. Om nu gud skapade allt, varför utvecklas vi vidare, klarade han inte skapa oss bra från början???

Vart kommer alla krig ifrån, sjukdomar mm ??

Det finns ingen gud. Utan vi skapar vårt eget öde.

Är det som nån nämt att ni e såpass svaga personer att ni tror på gud för att ni inte klarar er själva. Många alkisar och kåkfarare blir ju religösa. Deras sätt att klara sig undan. Sen alla sekter, de är för dem som tror jättemycket på gud, haha. Sen tar de självmord dumma som de är. Hahahaha, alltid kul o se när det hänt :D

Jag har gått ur kyrkan, sparar goa pengar där. Så slipper nån barna-nuppare till prälle få dem också. Massa tjafs om att kyrkan ger u-landhjälp mm. E det inte bättre o skänka pengar dit istället? Som i alla affärer, mindre mellanhand, mer pengar.

John --------> :Bugar ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Blackninja skrev:
Gud finns lika mycket som tomten.

Ni som tror så mkt på det borde fan tänka till lite. Om nu gud skapade allt, varför utvecklas vi vidare, klarade han inte skapa oss bra från början???

Vart kommer alla krig ifrån, sjukdomar mm ??

Det finns ingen gud. Utan vi skapar vårt eget öde.

Är det som nån nämt att ni e såpass svaga personer att ni tror på gud för att ni inte klarar er själva. Många alkisar och kåkfarare blir ju religösa. Deras sätt att klara sig undan. Sen alla sekter, de är för dem som tror jättemycket på gud, haha. Sen tar de självmord dumma som de är. Hahahaha, alltid kul o se när det hänt :D

Jag har gått ur kyrkan, sparar goa pengar där. Så slipper nån barna-nuppare till prälle få dem också. Massa tjafs om att kyrkan ger u-landhjälp mm. E det inte bättre o skänka pengar dit istället? Som i alla affärer, mindre mellanhand, mer pengar.

John --------> :Bugar ;)

Varför är religion ett tecken på svaghet? Att man är troende behöver inte betyda att man enbart går runt och pladdrar en massa skit som ett par personer här gör.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Men det var inte nåt sånt vi menade med begreppen. Inte jag i vart fall.
Jag blir inte klok på det här... Vad har du själv har för syn på gud då?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
URRninja skrev:
Men den kristna guden (och alla andra gudar väl) tillskrivs ju ett antal egenskaper. God, förlåtande, allsmäktig och så vidare. Då definieras gud, eller hur? (Sen kan man ju hävda att definitionen kommer från gud själv förstås men det är fortfarande en fråga om definiering).
Det är skillnad på om vi ger honom egenskaper och han berättar för oss vilka egenskaper han har. F'låt, henne. I det första fallet är det vi som skapar honom till vår idealbild (ej avbild eftersom en mänsklig gud skulle vara en hädelse i sig, ett gyckel).

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Jag blir inte klok på det här... Vad har du själv har för syn på gud då?
Jag har ingen syn på gud. Däremot vet jag att det är förmätet att försöka bevisa att han finns som det är att försöka bevisa att han inte finns. Bådadera är nog hädelser :D

Edit: Eldsjön tror jag naturligtvis på.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Bingo skrev:
Det är skillnad på om vi ger honom egenskaper och han berättar för oss vilka egenskaper han har. F'låt, henne. I det första fallet är det vi som skapar honom till vår idealbild (ej avbild eftersom en mänsklig gud skulle vara en hädelse i sig, ett gyckel).

Fattar. Trodde du menade att själva tillskrivandet av egenskaper skulle förneka eller reducera gud på något vis.

Btw, varför tillskriva gud ett kön överhuvud taget, man eller kvinna? Gud sysslar förmodligen inte med någon form av sexuell aktivitet så att gud skulle ha ett kön eller ett genus verkar för mig märkligt.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Chris Ash skrev:
Varför är religion ett tecken på svaghet? Att man är troende behöver inte betyda att man enbart går runt och pladdrar en massa skit som ett par personer här gör.

Äh, tro på vad ni vill. Jag tror på mig själv. Funkar hur bra som helst. Klarat alla mål jag satt hittils.

Kan inte förstå hur vuxna tror på att nåt styr oss bara. Känns som en ursäkt för att inte göra något åt saker. Eller är jag helt ute o seglar?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
URRninja skrev:
Btw, varför tillskriva gud ett kön överhuvud taget, man eller kvinna? Gud sysslar förmodligen inte med någon form av sexuell aktivitet så att gud skulle ha ett kön eller ett genus verkar för mig märkligt.
Kolla på Valmers bild så fattar du. Tänk dig att möta henne! Hon är sant gudomlig :kär

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln