Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Om gud definieras utifrån getens existens kan inget existera innan geten. Premisserna är mer än lovligt underliga ovan.

Enligt kristendomen är djuren utan själ. :rolleyes:
Eftersom människan skall vara guds avbild och också den entitet som gud förlitar sig på för att få sin historia berättad blir det klart mycket intressantare att göra det fallandeträdetjämförelsen i relationen gud <-> människa än gud <-> get.

gladh
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
berggren_martin skrev:
Fast om man väljer att se gud som en social konstruktion så är det tveksamt om guds existens kan länkas till getens existens.
Och om man väljer att se gud som en löksill kan han definitivt inte länkas till getens existens. Om man väljer nog underliga förutsättningar så kan man komma fram till skitunderliga slutsatser.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Och om man väljer att se gud som en löksill kan han definitivt inte länkas till getens existens. Om man väljer nog underliga förutsättningar så kan man komma fram till skitunderliga slutsatser.

Ungefär som religion då :va

gladh
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Enligt kristendomen är djuren utan själ. :rolleyes:
Eftersom människan skall vara guds avbild och också den entitet som gud förlitar sig på för att få sin historia berättad blir det klart mycket intressantare att göra det fallandeträdetjämförelsen i relationen gud <-> människa än gud <-> get.

gladh
Nja, blir det verkligen det. Egentligen?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
gladh skrev:
Det är lika bra jag nämner det med en gång matte_mannen. Jag har slutat söka snningar inom religionsfältet för länge sedan eftersom det enda jag upptäkte var fördomar inskränkthet och agerande som stog långt ifrån den uttalade intentionen. Ateismen, vetenskaps optimismen och framför allt humanismen visade sig vara klart bättre alternativ. Grattis till alla er som funnit er Gud, så länge som han är av det kärleksfulla och förlåtande slaget.

Vad gäller förlåtelse och annat så är det en sak mellan mig och den jag felat mot.

gladh

Hej!

Förstår dej verkligen, fördommar och "osanna människor" kan skrämma bort vilken sökare som helst...

Precis så så min chef på mitt förra jobb, hon trodde på Gud, men tyckte att krista var jobbiga och att dom inte levde som dom lärde.
Ja sa bara typ; Gå till kyrkan och testa då. Kan väll inte vara så farligt, det är ju bara att inte gå ditt mer om det suger...

Efter ett tag så ringde hon (detta var efter att jag slutat jobba där) och sa att hon testat att gå till kyrkan och att hon verkligen hade fått möta GUD!
När jag träffade henne i kyrkan efter ytterligare några månader berättade hon att hennes man som hade varit ateist också fått möte Jesus, och dom hade döpt sig böda två...

Det handlar inte om hur kristna är (vi är i sanning ofullkommliga människor :huvet ) Det handlar om GUD!

Ang. humanismen.... Har inte riktigt förstått den. Man tror att människan är god och på människans kraft. Tror man inte på någon ondska? Hur förklarar man att vi människor hela tiden gör onda grejer....
enlligt bibeln så är det ju pga vår syndiga natur....

hade gott

-nu måste jag plugga! :(
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
matte_mannen skrev:
Ang. humanismen.... Har inte riktigt förstått den. Man tror att människan är god och på människans kraft. Tror man inte på någon ondska? Hur förklarar man att vi människor hela tiden gör onda grejer....
enlligt bibeln så är det ju pga vår syndiga natur....

Det beror på din definition av godhet respektive ondska.
Jag tror snarare på människans inneboende förmåga till rationalitet och empati.

gladh
 

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade
Ja många hemskheter har gjorts i Guds namn. Men har det varit Guds vilja? Gud kan använda allt till att skapa något gott. Men det får han sällan kredit för. Människan har allt för ofta missbrukat sin makt i eget syfte och egna intressen.

Jag kan inte påtvinga er något som ni inte vill. Jag kan förhoppningsvis visa på mitt liv att Jesus lever och berätta vad Han har gjort för mig och vad jag har fått uppleva.

Tyvärr så råder det idag bristande kunskap på vad bibeln säger och vem Gud är. När någon förtalar Gud så måste sanningen komma fram.

Jag har flera arbetskompisar som har kommit till tro genom att gå en alpakurs. Det är en grundkurs i kristen tro och hålls på flera platser i hela Sverige. Den kan jag verkligen rekomendera. http://www.alphasverige.org

Är du en ärlig sökare så kommer Gud att leda dig till rätt människor. Vill du kontakta mig kan du maila till: rikard@himlen.nu


Gud välsigne er

Rikard






berggren_martin skrev:
Kristendomen, judendomen och islam är med sin respektive blodiga historia tydliga exempel på religioner som växt sig stora tack vare att de skräddarsytts för att fungera som maktverktyg. Religion har visserligen alltid funnits, men inte på det sättet. Om vi går tillbaka till jägare-samlaresamhället, så var religion och kultur samma sak. Det var ett sätt att förhålla sig till omgivningen på helt enkelt, som utvecklats under lång tid för ett ge maximal överlevnad.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Nja, blir det verkligen det. Egentligen?

Nu är du ute och kckar i ogjort bo.
Varför skulle det inte vara intressant att testa religionen utifrån religionens premisser. När du ska köpa en mc - läser du Nitche eller Haynes innan?
Förklara dig gärna.

gladh
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Och om man väljer att se gud som en löksill kan han definitivt inte länkas till getens existens. Om man väljer nog underliga förutsättningar så kan man komma fram till skitunderliga slutsatser.
Gudar och andeväsen är sociala konstruktioner, det kan du inte komma ifrån. Att dessa konstruktioner överensstämmer med verkligheten går varken att verifiera eller falsifiera. Däremot kan man säga att konstruktionerna i sig är knutna till människans existens.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Vad låst du verkar till fysik :).

Jag tror heller inte på Gud eller bibeln, men när man tänker på det så måste det ju finnas "något". Bortom alla 15 miljarder ljusår, galaxer och sjärnor.

Jag säger inte att det inte kan vara så. Många stora vetenskapsmän har blivit djupt troende när de ser hur fantastiskt välordnat allt är, ner till minsta beståndsdel. De är övertygade om att någon har "tänkt ut" det.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Rikard skrev:
Ja många hemskheter har gjorts i Guds namn. Men har det varit Guds vilja? Gud kan använda allt till att skapa något gott. Men det får han sällan kredit för. Människan har allt för ofta missbrukat sin makt i eget syfte och egna intressen.
Hade kristenheten verkligen varit så utbredd idag tror du, om det inte varit för dess blodiga historia inkluderat kolonialism, korståg, maktmissbruk osv. osv.?
 

Henken

Guest
Rikard skrev:
Gud skapade människan till sin avbild. Du är släkt med Gud. Han är din Far.
*jättemycket text*
Ta hand om dig!
/Rikard

Ok, nu skrev du en massa utan att ens behandla frågan men du gjorde det med många ord iaf. Jag var lite nyfiken på det här med kyrkans syn på homosexuella eftersom det är ett sånt stort motstånd och till och med Guds sändebud på jorden, den Helige Runar och hans heliga konkubin Carola har uttalat sig i negativa ordalag.

Ta hand om dig med
/ Heinrich Von Der Knuddelsopfen
 

Henken

Guest
MARiEBOMB skrev:
Är svenskan som har ett dåligt ordföråd att använda sig av som gör att det kan se ut så.. Ex jag älskar min hund, men det gör mig inte till en som har skumma sexuella förhållanden med hunden!

I tex grekiskan finns det 4 ord för kärlek att använda: eros, storge, filia och agape beroende på om det är av sexuell betydelse eller kärlek till en i familjen eller till en vän mm..

Kärlek till Gud kan därför va av en annan kärlek än av sexuell läggning!

Nu menade jag inte att alla som är gay vill älska med Gud i all hans ärevördelse även om det säkert är en himmelsk upplevelse. I Svenskan finns det mer än 4 ord för att älska, exempelvis "Får jag bjuda på en öl?", "snygga skor", osv. Frågan var av den art att jag funderar varför homofobin är så utbredd bland de troende som i övrigt önskar alla all välfärd, lycka och himmelska uppenbarelser. Är det så att man får vara precis hur man vill & tycka vad man vill så länge man tycker likadant som övriga troende?

"You may have the Model T in any color as long as it´s black" som Henry Ford sa...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag svarade visserligen nej i pollen och ser inte heller mig själv som troende utifrån det synsättet som de flesta avser när de pratar om "tro". Däremot så har jag min egna lilla livsfilosofi och visst får gud plats där, men då ut ett filosofiskt perspektiv. Exempelvis Spinozas syn på gud tycker jag är riktigt vettig.
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
1. Varför skulle det inte vara intressant att testa religionen utifrån religionens premisser.

2. När du ska köpa en mc - läser du Nitche eller Haynes innan?
1. Ja men du skapar ju helt egna premisser. Det står väl ingenstans i någon religiös urkund att dud definieras utifrån människan? Det är en premiss som du inför.

2. Ingendera. Jag frågor mopedisterna på forumet vilken som är den häftigaste (de vet alltid med säkerhet, där snackar vi inte om tro minsann) och sen skenförsäkrar jag på farsan i förhoppningen att med guds hjälp så ska det gå. Niche=Nietze?
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Henken skrev:
Frågan var av den art att jag funderar varför homofobin är så utbredd bland de troende...
Äh det är väl ingenting mot Sporhoj.com!?
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
1. Ja men du skapar ju helt egna premisser. Det står väl ingenstans i någon religiös urkund att dud definieras utifrån människan? Det är en premiss som du inför.

2. Ingendera. Jag frågor mopedisterna på forumet vilken som är den häftigaste (de vet alltid med säkerhet, där snackar vi inte om tro minsann) och sen skenförsäkrar jag på farsan i förhoppningen att med guds hjälp så ska det gå. Niche=Nietze?

1 Ja det gör jag.
2. Moppefuckona tror att de vet. :rolleyes:
dud=Gud?

gladh
 

Henken

Guest
Bingo skrev:
Äh det är väl ingenting mot Sporhoj.com!?

Nä, men nu var inte frågan om jag trodde på Sporthoj.com och dessutom är det inte en uttalad filosofi här att man ska vara förstående, älskande och helig osv.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top