Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
MARiEBOMB skrev:
Matteus skrev sitt evangelium på den tidens folkliga hebreiska och blev färdig med sitt verk år 41.
Det var en ovanligt exakt datering. Var kommer den uppgiften från?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
MARiEBOMB skrev:
...

Det hebreiska ordet som Matteus använde för att beteckna jungfru var bethu~lah'.
Det kan översättas med (sorry! engelskt översättning) " a woman who has never been united to a man in marriage and has never had sexual intercourse."

Matteus översatte sen själv sin berättelse till Grekiska (koiné-grekiska [allmängrekiska] alltså inte på klassisk-grekiska). Där använde han det grekiska ordet par~te'nos vars översättning blir samma som den hebreiska fast med den skilnaden att den kan gälla båda könen.

Avskrivningar från ursprungstexterna var nogrant kontrollerade och så även idag där bibelkommensioner läser igenom och godkänner översättningarna.

Börja tidigare!

Almah. Ordet var, i jesajas orginalprofetia almah, inte bethulah. Almah betyder ung kvinna. Däremot har du rätt om den grekiska översättningen. Jag antar at det är där huvudvärken börja. Katolikerna har ju lixom satsat lite av sitt förtroendekapital på just jungfrufödelsen.

Vad gäller bibelkommisioner känns det lite som en gäng farbröder som sitter och bjäbbar över ett utdött språk utifrån sin egen religiösa övertygelse och försöker legitimera densamma. Halvhögt förtroende hos mig. Men det är ju bara jag...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
MARiEBOMB skrev:
Okej.. Omkring år 41 låter kanske bättre? :)

Är den tiden iaf som är allmänt erkänd som att boken var fullbordad. Kommer från att det i noteringar i slutet av vissa underskrifter av handskrifterna av Matteus brev stått noteringar om att orginalboken var färdigskriven det året.
Låter som att bibelöversättningar är ditt stora intresse :)

Själv har jag ögnat igenom bibeln från pärm till pärm när jag var yngre, så man iaf skulle ha lite koll på vad som står. Det är ju trots allt en bok som styr en miljard människors liv... Men man får inte glömma bort att vara kritisk till innehållet.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
MARiEBOMB skrev:
Jo jag hittade d ordet oxå Jesaja 7:14 (ha~'al ~mah') har inte hunnit kolla på d än, men det kan ha varit syftat på Rebecka och inte på Maria. Ska kolla mer på d imorn om jag hinner..

Enligt vad jag kan se så betyder ha~'al ~mah' "maiden" och kan syfta på både en ickeoskuld och på en som är oskuld.


Vad är det för roligt engelskt lexikon du har? Och uppslagsboken måste ju vara nåt in i hästväg! Det betyder ung kvinna. Att gå via engelska här visar väl bara på hur kul översättarna, bibelkommisioner eller inte, har haft?

Men för all del, knock yourself out!


Edit: Jag har inte för avsikt att "få rätt" på något som helst sätt här, jag blir bara så jävla lack på folk som börjar härja om bibeln som något ofelbart telefax från gud. Det är en bok, skriven av en mängd människor, under en lång tidsrymd och den är färgad av tiden den skrevs under och sedan översatt ett par gånger. Mycket lite gäller idag. Visst, var snäll mot alla och ge fan i att knulla din grannes åsna funkar bra nu med, men när man blint citerar en text och skall dra levnadsregler från det blir jag helt matt.

Råder det då tvivel om en, mest för katoliker tror jag iofs, så fundamental sak som jungfrufödelsen, ja då borde man vara lite försiktig.


Edit II: För att förtyliga, jag är inge vidare lack på marie, hon verkar ju mest bläddra i böcker mer än predika ur dem. Bra så!
 
Last edited:

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Ja jisses herredj*vlar! Vad lustigt folk det finns. :hihi

Jag lägger mina slantar på Rexen och Gladh i denna diskussion. Kom igen nu alla på en gång!

[Armviftande och höftvickande à la R.Lake-mode on]

-Go Rexen! Go Rexen! Go Rexen! :Bugar :tummenupp
 

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade
Hej Gladh!
Ja Gud är den samme i går i dag och i all evighet. Gud är trofast och håller fast vid sina fantastiska löften.
Det är därför han är klippan som man kan bygga sitt liv på, för han ger inte upp eller ångrar sig.
Vi har samma grundläggande behov i dag som när Jesus vandrade på jorden.
Kristendom är inte i förstahand någon moral eller etiklära utan det handlar om att Gud vill ha en personlig relation med oss i dag och för all framtid. Det är det som gör det så spännande.
Jag tycker det är häftigt att se att det håller även om det inte är färska nyheter så gäller det lika mycket i dag.

Rikard

gladh skrev:
Han (konceptet Gud) har en mycket omfattande PR-apparat, dock gör man misstaget att tro att man inte behöver uppdatera marknadsföringen till ett mer modernt snitt. Ändra aldrig på ett vinnande koncept verkar teoremet lyda, trots att det gått stadigt utför sedan medeltiden.

gladh
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Rikard skrev:
Hej Gladh!
Ja Gud är den samme i går i dag och i all evighet. Gud är trofast och håller fast vid sina fantastiska löften.
Det är därför han är klippan som man kan bygga sitt liv på, för han ger inte upp eller ångrar sig.
Vi har samma grundläggande behov i dag som när Jesus vandrade på jorden.
Kristendom är inte i förstahand någon moral eller etiklära utan det handlar om att Gud vill ha en personlig relation med oss i dag och för all framtid. Det är det som gör det så spännande.
Jag tycker det är häftigt att se att det håller även om det inte är färska nyheter så gäller det lika mycket i dag.

Rikard

Du får tro precis vad du vill. Men försök inte pracka på mig/oss din tro är du snäll. När jag fick verkligt medvetande om kristendomen och dess innebörd vid 8/9-årsåldern slutade jag tro på Gud och Satan, och jag har inte förändrat mig ännu. Vill han att jag ska tillbedja honom så får han visa lite stake och civilkurage - än så länge har han inte gjort ett dj-la dugg för att göra mitt liv lättare. Undenber mig här det vanliga dravlet om "jag först måste visa min tilltro blablabla"
Att citera bibeln som den enda vägen är tämligen uttjänt. Jag stöder inte tanken på att avrätta människor som t.ex. idkar otrohet eller onani. Ej heller finner jag det logiskt att alla som inte stöder sig på kristendomen (typ 4 miljarder människor eller så) är hädare. Bara det faktum att det finns tusentals religioner av olika storlek, som tillber tusentals olika gudar talar för det faktum att det inte finns någon gud. Det är som sagt inte Gud som skapade människan, det är människan som skapade Gud eftersom hon behöver något att ty sig till i svåra lägen. Ungefär som en napp eller snuttefilt för en 2-åring.

Jag för min del kommer att fortsätta lyssna på satans musik (Kiss, AC/DC, Iron Maiden etc) medelst det på rockkonserter så populära satanstecknet :yoparty och headbangande. Antagligen kommer jag att :brinnerup i helvetet. BWAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAA
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Rikard skrev:
Hej Gladh!
Ja Gud är den samme i går i dag och i all evighet. Gud är trofast och håller fast vid sina fantastiska löften.
Det är därför han är klippan som man kan bygga sitt liv på, för han ger inte upp eller ångrar sig.
Vi har samma grundläggande behov i dag som när Jesus vandrade på jorden.
Kristendom är inte i förstahand någon moral eller etiklära utan det handlar om att Gud vill ha en personlig relation med oss i dag och för all framtid. Det är det som gör det så spännande.
Jag tycker det är häftigt att se att det håller även om det inte är färska nyheter så gäller det lika mycket i dag.

Rikard

Osökt kom jag att tänka på den gamla filosofiska frågan "Om ett träd faller i skogen när ingen hör - låter det då?" Ekvivalenten inom religionsfältet borde vara "Om gud försöker verka innan människan skapats - finns han då?" Om Gud deffinieras utifrån människans existens kan inget existera innan människan. Det är ju trots allt så att det är genom våran varseblivning - vår förmåga att drömma om i morgon och komma ihåg gårdagen - som Gud beskrivits. Vilket borde ge i slutändan att "I begynnelsen (av religionen) skapade människan Gud.
Sen har du förvisso rätt i att människan idag i stort har samma grundläggande behov som för ca 2000 år sedan. Föda, värme, trygghet och sociala relationer. Ungefär samma behov nu som för 200 000 år sedan.

Ytterligare något som du har rätt i är att Bibeln inte innebär några färska nyheter. Bibeln är en ickekonsistent beskrivning av det judiska folket fram till splitringen judendom - kristendom. Vist finns det sedelärande berättelser som ka vara uppbyggliga för samhällsmoralen (undvik dock gamla testamentet) men jag kan lika gärna läsa andra gamla texter med allegoriska läsglasögon för att få samma form av uppbygglighet till godo.

gladh
 

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade
Tyvärr kan vi inte skylla på någon annan än oss sjäva.
Man måste börja med sig själv.

t-rex skrev:
"Han vill visa......" Du, som världen ser ut idag gör han inte ett speciellt bra jobb. Fast det är klart, det var väl djävulens fel va?

Jag ser att citaten kommer tillbaka. Skall vi inte ta ett par från GT när vi ändå är igång?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
gladh skrev:
Osökt kom jag att tänka på den gamla filosofiska frågan "Om ett träd faller i skogen när ingen hör - låter det då?" Ekvivalenten inom religionsfältet borde vara "Om gud försöker verka innan människan skapats - finns han då?" Om Gud deffinieras utifrån människans existens kan inget existera innan människan. Det är ju trots allt så att det är genom våran varseblivning - vår förmåga att drömma om i morgon och komma ihåg gårdagen - som Gud beskrivits. Vilket borde ge i slutändan att "I begynnelsen (av religionen) skapade människan Gud.
Sen har du förvisso rätt i att människan idag i stort har samma grundläggande behov som för ca 2000 år sedan. Föda, värme, trygghet och sociala relationer. Ungefär samma behov nu som för 200 000 år sedan.

Ytterligare något som du har rätt i är att Bibeln inte innebär några färska nyheter. Bibeln är en ickekonsistent beskrivning av det judiska folket fram till splitringen judendom - kristendom. Vist finns det sedelärande berättelser som ka vara uppbyggliga för samhällsmoralen (undvik dock gamla testamentet) men jag kan lika gärna läsa andra gamla texter med allegoriska läsglasögon för att få samma form av uppbygglighet till godo.

gladh

Tjena gladh!

Verkligen kul att det finns ett sånt enormt intresse för existensiella frågor på ett forum för mc!
På frågan om hurvida Gud definierats utifrån människan, eller och Gud finns oavsett människans existens, kan man tror jag, inte diskutera sig fram till något svar. Allt handlar om ens grundsyn på tillvaron. Finns Gud? ok finns han är det självklart att han inte definieras utifrån människan (dock kan ju naturligtvis männiksan ha vitt skilda uppfattningar om honom). Finns han inte är han ju bara ett påhitt lika lite värt som den kabel jag klämde igår...

Det unika och fantastiska med kristendomen är att Gud själv kom ned till jorden för att ge oss förlåtelse för all den skit och egoism som jag och du håller på med! Jesus vill erbjuda oss alla förlåtelse och gemenskap med honom! Jag har fått uppleva denna förlåtelse och fått se massa sköna grejer som jesus gör!

Jag vill verkligen inte tvinga på mig min tro på någon annan. Men är du sökare, Ge honom en ärlig chans!
Gud välsigen er!

/Mattias
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kristendomen, judendomen och islam är med sin respektive blodiga historia tydliga exempel på religioner som växt sig stora tack vare att de skräddarsytts för att fungera som maktverktyg. Religion har visserligen alltid funnits, men inte på det sättet. Om vi går tillbaka till jägare-samlaresamhället, så var religion och kultur samma sak. Det var ett sätt att förhålla sig till omgivningen på helt enkelt, som utvecklats under lång tid för ett ge maximal överlevnad.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
matte_mannen skrev:
Tjena gladh!

Verkligen kul att det finns ett sånt enormt intresse för existensiella frågor på ett forum för mc!
På frågan om hurvida Gud definierats utifrån människan, eller och Gud finns oavsett människans existens, kan man tror jag, inte diskutera sig fram till något svar. Allt handlar om ens grundsyn på tillvaron. Finns Gud? ok finns han är det självklart att han inte definieras utifrån människan (dock kan ju naturligtvis männiksan ha vitt skilda uppfattningar om honom). Finns han inte är han ju bara ett påhitt lika lite värt som den kabel jag klämde igår...

Det unika och fantastiska med kristendomen är att Gud själv kom ned till jorden för att ge oss förlåtelse för all den skit och egoism som jag och du håller på med! Jesus vill erbjuda oss alla förlåtelse och gemenskap med honom! Jag har fått uppleva denna förlåtelse och fått se massa sköna grejer som jesus gör!

Jag vill verkligen inte tvinga på mig min tro på någon annan. Men är du sökare, Ge honom en ärlig chans!
Gud välsigen er!

/Mattias

Det är lika bra jag nämner det med en gång matte_mannen. Jag har slutat söka snningar inom religionsfältet för länge sedan eftersom det enda jag upptäkte var fördomar inskränkthet och agerande som stog långt ifrån den uttalade intentionen. Ateismen, vetenskaps optimismen och framför allt humanismen visade sig vara klart bättre alternativ. Grattis till alla er som funnit er Gud, så länge som han är av det kärleksfulla och förlåtande slaget.

Vad gäller förlåtelse och annat så är det en sak mellan mig och den jag felat mot.

gladh
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
matte_mannen skrev:
Tjena gladh!

Verkligen kul att det finns ett sånt enormt intresse för existensiella frågor på ett forum för mc!
På frågan om hurvida Gud definierats utifrån människan, eller och Gud finns oavsett människans existens, kan man tror jag, inte diskutera sig fram till något svar. Allt handlar om ens grundsyn på tillvaron. Finns Gud? ok finns han är det självklart att han inte definieras utifrån människan (dock kan ju naturligtvis männiksan ha vitt skilda uppfattningar om honom). Finns han inte är han ju bara ett påhitt lika lite värt som den kabel jag klämde igår...

Det unika och fantastiska med kristendomen är att Gud själv kom ned till jorden för att ge oss förlåtelse för all den skit och egoism som jag och du håller på med! Jesus vill erbjuda oss alla förlåtelse och gemenskap med honom! Jag har fått uppleva denna förlåtelse och fått se massa sköna grejer som jesus gör!

Jag vill verkligen inte tvinga på mig min tro på någon annan. Men är du sökare, Ge honom en ärlig chans!
Gud välsigen er!

/Mattias

Jag tror gud har stuckit, med tanke på att universum är ca 15 miljarder ljusår stort så har han lite fler av sina domäner att besöka, dessutom så kan ingen färdas fortare än ljuset, det är en fysikalisk omöjlighet. Eftersom Homo Sapiens max är ett par hundratusen år gamla så har han inte ens hunnit ut ur vår galax vid det här laget.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Chris Ash skrev:
Jag tror gud har stuckit, med tanke på att universum är ca 15 miljarder ljusår stort så har han lite fler av sina domäner att besöka, dessutom så kan ingen färdas fortare än ljuset, det är en fysikalisk omöjlighet. Eftersom Homo Sapiens max är ett par hundratusen år gamla så har han inte ens hunnit ut ur vår galax vid det här laget.

Jestanes, var är romantikern inom dig. "gud är ljuset och vägen" :rolleyes:

gladh
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Jag tror gud har stuckit, med tanke på att universum är ca 15 miljarder ljusår stort så har han lite fler av sina domäner att besöka, dessutom så kan ingen färdas fortare än ljuset, det är en fysikalisk omöjlighet. Eftersom Homo Sapiens max är ett par hundratusen år gamla så har han inte ens hunnit ut ur vår galax vid det här laget.


Vad låst du verkar till fysik :).

Jag tror heller inte på Gud eller bibeln, men när man tänker på det så måste det ju finnas "något". Bortom alla 15 miljarder ljusår, galaxer och sjärnor.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Man skulle kunna tänka sig gud som den skapande kraften i universum. Visserligen vinner alltid den förstörande kraften eftersom entropin alltid ökar totalt sett och vi för varje händelse närmar oss värmedöden. Om man skulle försöka förklara gud i termodynamiska termer, så skulle man kunna säga att han är en lokal minskning av entropi :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
"Om gud försöker verka innan människan skapats - finns han då?" Om Gud deffinieras utifrån människans existens kan inget existera innan människan. Det är ju trots allt så att det är genom våran varseblivning - vår förmåga att drömma om i morgon och komma ihåg gårdagen - som Gud beskrivits. Vilket borde ge i slutändan att "I begynnelsen (av religionen) skapade människan Gud.
Om gud definieras utifrån getens existens kan inget existera innan geten. Premisserna är mer än lovligt underliga ovan.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Om gud definieras utifrån getens existens kan inget existera innan geten. Premisserna är mer än lovligt underliga ovan.
Fast om man väljer att se gud som en social konstruktion så är det tveksamt om guds existens kan länkas till getens existens.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top