tror motorcyklister att MC har kortare bromssträcka än bil?

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Är det en generell uppfattning motorcyklister har? Anl till frågan är avstånd i trafiken som jag upplever motorcykel- och framförallt sporthojsförare vara tveklöst mest nonchalanta till :va
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Tror man är mera koncentrerad med MC när man åker o klämmer på bromsen snabbare pga att man inte slappar o trummar på ratten till musiken o så..
Kortare bromssträcka tror jag inte men kortare reaktionstid pga att man kör på helspänn
 

620 Sport

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati 620Sport Ducati 900SS
Klart den e kortare, mindre massa = mindre rörelseenergi. Sen hurvida 4hjul med ABS mot 2hjul där det främre bromsas ner mest och i värsta fall låser sig är en aspekt man inte får glömma.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
De flesta mc har kortare bromssträcka än de flesta bilar från sisådär 90 knyck.
Problemet är reaktionssträckan - den äts upp snabbt om avståndet till framförvarande är kort, även om man är på bettet.
Finns en huggarns bra film om det; kanske på SMC hemsida.

Sedan är det förstås så att en bil kan bromsa hårdare även då förhållandena är lite svårare; på mc får man ju även tänka på klotrisken - inte alltid man kan bromsa fullt.
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Inte från 100-0, men säkerligen från 200-100 om vi nu jämför med en "normal" bil.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Inte från 100-0, men säkerligen från 200-100 om vi nu jämför med en "normal" bil.

Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Egentligen är bromssträckan ganska ointressant så länge den är någorlunda lika. Vad som spelar roll är reaktionstiden. Tar det en sekund innan man reagerat så hinner man åka 25 meter. Dvs, för varje tiondel man väntar har man åkt 2,5m till. Att inte hålla avstånd är ett av de värsta trafikbrotten jag vet. Mycket värre än fortkörning.

Man vet aldrig vad framförliggande fyrhjuliga fordon gränslar så jag håller alltid ordentligt avstånd om jag inte ska köra om.
 

no_fear_23

it´s must sucks to ride like you!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
zx10r -07
är det nån som anväder bakbromsen?? jag gör det nästan alldrig
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.

har postat detta förut:

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m

så atteeeee
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.



:fakta

Dessutom räcker det att morsan panikbromsar i en modern bil så löser den resten,något en motorcykel inte gör,
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
har postat detta förut:

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m

så atteeeee

Jo, men som redan nämnts så behöver man bara ställa sig på pedalen i en modern bil, så stannar den hyfsat optimerat. Bromssträckorna som uppmätts på hojarna lär nog vara produkten av minst ett tiotal försök på ett känt underlag. Bilar stannar fortare i de flesta situationer.

Så ÄR det. Ah, det var inte igår jag skrev så.
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Jo, men som redan nämnts så behöver man bara ställa sig på pedalen i en modern bil, så stannar den hyfsat optimerat. Bromssträckorna som uppmätts på hojarna lär nog vara produkten av minst ett tiotal försök på ett känt underlag. Bilar stannar fortare i de flesta situationer.

Så ÄR det. Ah, det var inte igår jag skrev så.

Jo jag håller med dig helt. Men testerna visar att vid optimala förhållanden så bromsar en professionell mcförare lika bra som Agda 97 gör i sin 9-5a med ABS
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Läste du fysik i skolan eller?
Gjorde du? Om vi antar en viss friktionskoefficient (my) mellan gummi och asfalt, vilket är en förenkling i det här sammanhanget, men det är vad vi får lära oss i skolfysiken, så är den maximala bromskraften F = my*m*g, där m är fordonets massa och g är 9,82 ungefär.

Inbromsningen (a) ges av a = F/m, dvs a = my*m*g/m, dvs a = my*g. Inbromsningen är alltså, enligt skolfysiken, oberoende av både däcksyta i marken och fordonsmassa.

Nu är ju verkligheten betydligt mer komplicerad än skolfysiken, så den första formeln för att ta fram bromskraften stämmer inte riktigt. I verkligheten har gummiyta i marken betydelse, eftersom däcken är mjuka och formar om sig när de utsätts för krafter. Dessutom kan en motorcykel med vettiga däck inte utnyttja hela den bromskraft som friktionen kan ge, eftersom den då skulle slå över.

Tycker man att detta verkar komplicerat att räkna på kan man ju bara läsa lite bromstester så ser man att bromssträckan är ungefär samma för en standardbil och en modern sporthoj. Anledningen till det är att bilens sämre däck (lägre my) sabbar ungefär lika mycket för den som överslagsproblemet gör för motorcykeln.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jo jag håller med dig helt. Men testerna visar att vid optimala förhållanden så bromsar en professionell mcförare lika bra som Agda 97 gör i sin 9-5a med ABS

Men alla här inne är väl världsmästare? :rolleyes:
 

njelger

Guest
jag ligger alltid lite vid sidan av pga av detta. Man kommer ofta nära i stan.
 

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Gsxr
Förstår inte liknelsen.
En mc och en bil är 2 helt skilda världar och den uppmätta bromssträckan från 100-0 är ganska oinstressant.
En mc är oerhört beronde av väglag och förare och därför kör de flesta heller inte på vintern.
En mc har också ca halva luftmotståndet mot en bil men ca 20% av vikten, därför blir luftmotståndet väldigt avgörande för bromssträckan.
I högre hastigheter räcker det med att släppa på gasen så har du bra bromsverkan och därför saktar en motorcykel ner väldigt mycket snabbare från 250 -100 km/h än i princip vilken gatbil som helst, det är ingen myt.
Man får ju hoppas att mcförare någorlunda känner till sin motorcykels begränsningar, speciellt om de tänker åka fort därute.
Så att de med bibehållet flyt kan bromsa sig över grussträngar, potthål och in i kurvor utan att gå omkull, trots att det faktiskt finns bilar på vägen.
Träna träna träna
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top