tror motorcyklister att MC har kortare bromssträcka än bil?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Lägg ner allt med prakiken o jag kan nog, och jag e bäst, o bättre än alla andra.:2cool
Spelar ingen roll vilken hoj du har:D
BILAR HAR KORTARE BROMSSTRÄCKA:fatta!

men varför händer de så ofta att när en MC bromsar in för en framförvarande situation så blir de ofta påkörda bakifrån när bilen bakom bromsar? visst kan de vara så att bilen bakom ser inte lika snabbt när en MC bromsar in än en bil..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sicket moppefucko!! Du har haft lappen i 5 månader och är Rossi? Dessutom på en Sumo (jag har haft en) som har helium i bakhjulet på hård broms!?

Jag kan sätta många tusen på att jag bromsar ifrån dig med min gamla Mitsubishi oavsett underlag i alla relevanta hastigheter! Läs siffrorna, inse fakta och håll för i helvete avståndet!!!

Jag tog mitt mc kort för ca 5 månader sedan och min trafik lärare sa att en mc har kortare bromssträcka än vad en bil har(om det är torrt)och det tror jag med. 2 bromsade hjul på 180 kg eller 4 bromsade hjul på 1200 kg.säger ju sig självt att en hoj stannar på kortast sträcka. iaf under bra förhållanden.sen finns det ju hojjar med abs också dom borde ju verkligen stanna snabbare än en bil med abs.årerigen om det är torrt

När bilar arslar mig är jag sällan sen att ställa mig på bromsen för att skrämma bakomvarande yrkesmongo. Efter den här tråden (och tyvärr många andra) börjar jag fundera på om min omtanke för andra hojåkare är alltför generös!

men varför händer de så ofta att när en MC bromsar in för en framförvarande situation så blir de ofta påkörda bakifrån när bilen bakom bromsar? visst kan de vara så att bilen bakom ser inte lika snabbt när en MC bromsar in än en bil..

1. Reaktionstid
2. Att det är lätt att bromsa en bil effektivt betyder tyvärr inte att tant Agda VÅGAR stämpla igenom och nyttja ABS etc.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Tja, vad är det första hojåkare ändrar på hojen?
Jo: Miniblinkers, smuttare diodbaklyse, mindre sidospeglar.
Vad är det första en hojåkare klagar på?
Jo: Bilisterna ser oss inte!

Stuntkvällar är skitbra!
En oerhörd skillnad dock mellan en planerad bromsning och panikbromsning.
Men erfarenhet av kraftiga inbromsningar flyttar fram gränsen mellan "vanliga" och "panik"bromsningar.

BTW, erfarenheter av ABS och kombibromsar, någon?
Har provat bägge och tyckte att det var kanon!
Kombibromsarna behövde dock lite tillvänjning, emedan det var Guzzis gamla system.
ABS är bra, men jag vill inte ha det, emedan det strider mot mina principer - Så lite som möjligt på hoj!

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
CBR 929 rr
Lägg ner allt med prakiken o jag kan nog, och jag e bäst, o bättre än alla andra.:2cool
Spelar ingen roll vilken hoj du har:D
BILAR HAR KORTARE BROMSSTRÄCKA:fatta!

Eller så finns det sämre och bättre mc-förare?! Läs ELWEs inlägg...:Bugar
-----
Varför är det inte intressant att veta om mc:n oftast har kortare stoppsträcka än en bil? Det är kanske inte så mycket vettigare att generellt tro att bilarna kan stanna fortare än vad du kan, det är inte trevligt med en bil uppkörd i röven.
----
Sen vet jag att man som sporthojsåkare är bäst ändå..:pannkyss

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
men ABS borgar ju bara för kontroll å inte kortare bromsträcka på tortväglag.
eller pratar ni helt skenerellt året om? vet inte om man kan jämföra så om så är fallet

Vid torrt väglag på asfalt så har man i princip alltid bättre bromssträcka med ABS än utan....

Kanske med en riktigt duktig förare och rätt justerad bromsvåg så skulle man kunna uppnä liknande eller kostare sträcka, men troligtvis aldrig med en vanlig bil...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har deltagit i bromstester med bil & MC och bilen har kortare bromssträcka. Pungt.

Vilken hoj du kör spelar också STOR roll (Järnspis ala harley med liten enkel bromsskiva fram) eller tysk hoj med bra, servoassisterad ABS.

Bilen bromsar snabbare oavsett.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Vid torrt väglag på asfalt så har man i princip alltid bättre bromssträcka med ABS än utan....

Kanske med en riktigt duktig förare och rätt justerad bromsvåg så skulle man kunna uppnä liknande eller kostare sträcka, men troligtvis aldrig med en vanlig bil...

:va kan ju inte stämma, man fick ju lära sig osv att ABS ger längre men kontrollerad bromsträcka på körskolan.. :va

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
:va kan ju inte stämma, man fick ju lära sig osv att ABS ger längre men kontrollerad bromsträcka på körskolan.. :va
De lär ut mycket dumt på körskolorna... Det är skillnad på en teoretiskt optimal inbromsning och en verklig inbromsning. I teorin går det att bromsa en aning bättre utan att använda ABS än om man stampar pedalen i golvet med ABS, och en skicklig förare som är beredd kan klara det även i praktiken, men ute i trafiken blir det som ozto skriver i princip alltid kortare bromssträcka med ABS.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
De lär ut mycket dumt på körskolorna... Det är skillnad på en teoretiskt optimal inbromsning och en verklig inbromsning. I teorin går det att bromsa en aning bättre utan att använda ABS än om man stampar pedalen i golvet med ABS, och en skicklig förare som är beredd kan klara det även i praktiken, men ute i trafiken blir det som ozto skriver i princip alltid kortare bromssträcka med ABS.

hitta lite info på Wiki :)

Bromssträcka från 80-0 km/h:
Låsta hjul - ABS
Torrt underlag 45 m - 32 m
Snö 53 m - 64 m
Is 255 m - 404 m

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
Hornet -07
Som nytagen körkortstagare så vill jag bara säga att i senaste utgåvan av körkortsboken står det att man ska skall iakta att en MC har kortare bromsträck än en bil och därför skall man vara uppmärksam i köbildning.

Med detta har jag INTE sagt att det är sant.. Bara konstigt att det står där utan egentliga belägg för det... För enligt allla siffror här så är det fel...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Som nytagen körkortstagare så vill jag bara säga att i senaste utgåvan av körkortsboken står det att man ska skall iakta att en MC har kortare bromsträck än en bil och därför skall man vara uppmärksam i köbildning.

Med detta har jag INTE sagt att det är sant.. Bara konstigt att det står där utan egentliga belägg för det... För enligt allla siffror här så är det fel...

genom att "lära" oss det så blir bilföraren mer uppmärksam när de kommer ikapp en MC (förhoppningsvis)

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Avdelningen "Snillen spekulerar" trots rätt klara fakta i tråden.

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Att diskutera bromssträcka är totalt värdelöst i en reel diskussion.

Bromssträckan är per definition den sträcka det tar för fordonet att stanna från påbörjad bromsning till fullt stopp.

En mycket intressantantare diskussion är stopsträckan. Alltså den sträcka det tar tills fordonet stannat från det att föraren sett en situation, valt maximal inbromsning tills dess att fordonet står stilla.

Tar man det en nivå till kan man börja diskutera panikbromssträcka - panikundvikande av fara, vilket är egentligen stoppsträcka MINUS det avstånd till fara där föraren/fordonet har tillräckligt låg fart för att kontrollerat göra en undanmanöver för att missa hindret/faran.

Ponera följande:
- En MC-åkare ligger ofta med en eller två fingrar på bromshandtaget, kör med full uppmärksamhet (hoppas vi iallafall) och aktivt framför sitt fordon på vägen oavsett om det är i stan, på landsväg eller på motorväg. Fordonet är smalt, vilket innebär att mindre bredd behövs för att "smita förbi" på endera sidan av ev. hinder (exempelvis: plötsligt svängande bil utan blinkers på landsväg).

- En bilist ligger med farthållaren inkopplad och har ingen bromsberedskap, det kommer att öka tiden innan bromsning ens påbörjas. Lägg därtill det ofta sämre synfältet för bilföraren som följd av den lägre sittställningen och det bredare fordonet i sig, vilket försvårar undanmanöver pga. brist på utrymme.

Så i slutändan är bromssträckan bara en liten del av problemet. Jag håller med om att bilar generellt har kortare bromssträcka, men kom också ihåg att långt ifrån alla bilar är fullservade med bromsarna i nyskick. Väldigt många bilar med några år på nacken har fått sämre bromsar pga. slitna belägg, dålig service och eftersatt underhåll. Tror ni verkligen att en långmilare med eftersatt service utan ABS kan bromsa snabbare än en MC som noggrant servats av sin ägare?

Till sist så beror alla stoppsträckor på förarens skicklighet/erfarenhet på att analysera situationen, bedömma nödvändig åtgärd och påbörja ev. panikbromsning. Det är här som avståndet kommer in till framförvarande.

Många yngre förare har tyvärr en bristande erfarenhet och ligger således ofta mycket nära framförvarande. Detta kan vara ödesdigert vid en paniksituation. Tyvärr är dock erfarenhet något som tar tid att få och MC-körning är en darwinisk värld. Antingen lär man sig snabbt eller så slutar det ilband illa. Har man tur kommer man undan med en RIKTIG chock och blir skrämd in i kunskap. Har man otur... så hinner man inte få den kunskapen.

Mina 2c

Last edited:

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ingen
jag vet inte var ni hittar all er fakta, men allt går att bevisa med statistik och siffror, handlar bara om hur man vinklar det. detta leder ofta till att alla siffror man kan hitta oftast är ointressanta...hur saker och ting funkar i praktiken är en helt annan sak...alla situationer jag hamnat i där man måste bromsa hårt, har jag haft en kortare bromssträcka än bilen (heller ingen perfekt ren fakta), men så har det sett ut när jag vatt tvungen till att bromsa. Men däremot är det ren jäkla fakta att bilister och andra trafikanter inte har så bra koll på motorcyklister, ärligt talat så har de flesta inte koll på nånting när de kör bil, vilket gör att när de ska bromsa så tar det fan 5 sekunder innan de funderat klart på vad som hände....

jag skulle vilja säg att en mc har kortare stoppsträcka, för att många av oss i alla fall, lärt oss ha kolla på alla andra trafikanter också, och är oftast mycke mer uppmärksamma när nåt händer än en bilist och sitter inte och pillar med annat.
jag vet att ni tycker att man har samma koll när man kör bil och bla bla bla, men det är en jäkla skillnad ni kör bil som även kör hoj, än när en "vanlig" bilist kör, de ska prata i telefon och dricka kaffe samtidigt som de kör, vi gör en sak på hojen, i alla fall försöker inte jag prata i telefon o dricka kaffe samtidigt som jag kör hoj...

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Många yngre förare har tyvärr en bristande erfarenhet och ligger således ofta mycket nära framförvarande. Detta kan vara ödesdigert vid en paniksituation. Tyvärr är dock erfarenhet något som tar tid att få och MC-körning är en darwinisk värld. Antingen lär man sig snabbt eller så slutar det ilband illa. Har man tur kommer man undan med en RIKTIG chock och blir skrämd in i kunskap. Har man otur... så hinner man inte få den kunskapen.

Mina 2c

Som man säger.

"You start life with a pot full of luck, and an empty pot of experience. The art is to fill up your experience pot before you run out of luck"

Widlund88

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2007
Hoj
Triumph Speed Triple, 04
men ABS borgar ju bara för kontroll å inte kortare bromsträcka på tortväglag.
eller pratar ni helt skenerellt året om? vet inte om man kan jämföra så om så är fallet

ABS ger självklart kortare bromssträcka i och med att den ser till att du bromsar så hårt som möjligt utan att däcken låser sig, det bromsar fortare med hård broms på rullande däck än låsta, men den viktigaste funtionen med ABS är väll ändå att förhindra att de ska låsas FÖR att du ska kunna svänga samtidigt.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
hitta lite info på Wiki

Bromssträcka från 80-0 km/h:
Låsta hjul - ABS
Torrt underlag 45 m - 32 m
Snö 53 m - 64 m
Is 255 m - 404 m

Den absolut kortaste bromssträkan uppnås när föraren doserar bromverkan så att hjulen precis inte låser sig.
Alltså inte som ABS fungerar, men som sagts tidigare i denna diskussion - i 98/100 fall så är det bättre med ABS p.g.a förarens kunskaper.

Last edited:

Widlund88

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2007
Hoj
Triumph Speed Triple, 04
Det är väll ändå exakt det som ABS gör?

Den absolut kortaste bromssträkan uppnås när föraren doserar bromverkan så att hjulen precis inte låser sig.
Alltså inte som ABS fungerar, men som sagts tidigare i denna diskussion - i 98/100 fall så är det bättre med ABS p.g.a förarens kunskaper.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln