jag vet inte var ni hittar all er fakta, men allt går att bevisa med statistik och siffror, handlar bara om hur man vinklar det. detta leder ofta till att alla siffror man kan hitta oftast är ointressanta...hur saker och ting funkar i praktiken är en helt annan sak...alla situationer jag hamnat i där man måste bromsa hårt, har jag haft en kortare bromssträcka än bilen (heller ingen perfekt ren fakta), men så har det sett ut när jag vatt tvungen till att bromsa. Men däremot är det ren jäkla fakta att bilister och andra trafikanter inte har så bra koll på motorcyklister, ärligt talat så har de flesta inte koll på nånting när de kör bil, vilket gör att när de ska bromsa så tar det fan 5 sekunder innan de funderat klart på vad som hände....
jag skulle vilja säg att en mc har kortare stoppsträcka, för att många av oss i alla fall, lärt oss ha kolla på alla andra trafikanter också, och är oftast mycke mer uppmärksamma när nåt händer än en bilist och sitter inte och pillar med annat.
jag vet att ni tycker att man har samma koll när man kör bil och bla bla bla, men det är en jäkla skillnad ni kör bil som även kör hoj, än när en "vanlig" bilist kör, de ska prata i telefon och dricka kaffe samtidigt som de kör, vi gör en sak på hojen, i alla fall försöker inte jag prata i telefon o dricka kaffe samtidigt som jag kör hoj...