tror motorcyklister att MC har kortare bromssträcka än bil?

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
På vilken sida hittade du det? Jag skummade igenom Körkortsboken och MC-boken utan att hitta något. Men jag kan ju ha skummat lite för snabbt.

Däremot så hittade jag detta i MC-boken:
"Många mc-förare har en övertro på sina bromsar. Håll avstånd till bilar!"
Sidan 107, MC-boken, femte upplagan, 2005.


Det är inte säkert att du flyger över bilen och landar lite mjukt på andra sidan. Benen kanske fastnar i styret, eller så har bilen en husvagn som du flyger in i, eller så är det en SUV och du sitter som ett frimärke i fronten, eller...

Frontalkrocka gör jag helst inte, men skulle jag göra det då gör jag det helst med en bil.


Och det du skrev om anläggningsyta som jag inte kommenterat är ungefär vad jag skrev redan tidigare i tråden. :tungan

Ska hem och läsa och se vart jag läste det.. det borde varit i MC boken då det är den enda jag läst i... Återkommer...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är ett faktum att ABS-systemet inte är till för att man ska få kortast möjliga bromssträcka, utan att man ska få maximal bromsverkan samtidigt som man kan göra en undanmanöver, vilket förutsätter att hjulen inte låst sig. Att bromsa med ABS ger alltid längre bromssträcka än om man låser hjulen, men det är möjligheten att styra bilen som räddar liv.

Fel!

Det har sagt många gånger i den här tråden! ABS ger nästan alltd bättre bromssträcka än med låsta hjul.

Gör du en inbromsning med ABS aktivt så har du maximal bromsverkan tills du börjar vrida på ratten, så går bromsverkan ner en aning för att det ska finnas grepp kvar att styra bilen, sedan efter undanmanövern när kursen är rak igen så bromsar bilen maximalt igen.
Man har alltså ha både full bromsverkan och bra styrförmåga på bilen.

Lätt att prova på vintern, vid stora rattutslag bromsar kappt en nyare bil om det är riktigt halt
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jaha.. Ännu en "världsmästar-tråd".. Det finns ingen (dödlig) som i en paniksituation bromsar bättre med en mc vs bil! (moderna fordon)..

Bil: tryck utav bara fan på bromsen
Mc: shit, inte låsa bak.. hur är väglaget.. kan inte styra med gaffeln i botten..
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Jaha.. Ännu en "världsmästar-tråd".. Det finns ingen (dödlig) som i en paniksituation bromsar bättre med en mc vs bil! (moderna fordon)..

Bil: tryck utav bara fan på bromsen
Mc: shit, inte låsa bak.. hur är väglaget.. kan inte styra med gaffeln i botten..
håller med, o inte ens trycka utav bara fan behöver man längre, räcker med att trycka på bromsen fortare än normalt så registrerar elektroniken det och slår på fullt bromstryck.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Personligen så är jag övertygad om att bilen stannar snabbare än hojen, 9ggr av 10.

Har en kompis som håller på med körkortet. En av frågorna handlar just om detta. Frågan lyder ungefär såhär:

Vilket fordon har bäst bromsar, och har därmed kortast stoppsträcka?

A. Bil
B. MC
C. Dom är lika bra.

Rätt svar ska enligt facit vara B.
Varför lura i en som håller på att lära sig köra MC, att han har så mycket bättre bromsar än en bil??

Är det någon som funderat på att ta iniativet och maila VV om att de har fel??


Folksam (vårt kära F-bolag som gör massa säkerhets tester) testade MC mot bil under "optimala förhållande" (dvs, bra för MC'n) och MC'n loosade med ca 1 meter från 110.
Kommer inte ihåg vilken hoj det var, någon "modern japansk sporthoj a'la 02 -05"
Bilen var en Stor Svensk.

:hej
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Hur lång kan en tråd bli...utan att något nytt tillförs ?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det är bara Agda 87 som uppskattar ABS eller när man sover bakom ratten, kör man aktivt är abs totalt värdelöst.

Agda 87 förstår inte abs-funktionen, hon smyger alltid med bromsen, oavsett tekniska och elektroniska hjälpmedel.. det har hon alltid gjort, även om hon inte hinner få stopp på ekipaet.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Orkar inte läsa hela tråden här heller, har bara skummat en del. Det har ju inte bara med antal hjul kontra vikt att göra. En mc har kanske en anlägningsyta totalt av 2x5cmx2 = 20kvadratcentimeter på låt säga 300kg totalt. En bil har kanske en anläggningsyta av gummi på 10x20cm = 200x4= 800 kvadratcentimeter. 800/20 = 40ggr mer anlägningsyta. En bil väger 5ggr så mycke som en mc. När det gäller reaktionssträcka kan man inte bara räkna med en sekund, för ingen förare sitter på helspänn och kollar framförvarande bil konstant. Blicken måste gå runt för att ha en bra överblick över trafiken.
Jag funderade över detta för någon dag sedan så inlägget kom passande.

En annan sak jag funderat på är hur det är att frontalkrocka med bil eller mc. Jag kom fram till att en frontalkrock där båda kör i 50km/h sitter jag nog hellre på en mc där man flyger över framförvarande bil än att sitta fastspänd i en bil och få ta upp hela stöten med sina kropp. Att köra 100km/h in i en vägg måste ju innebära en garaterad död. Då flyger jag hellre en bit.

Då en frontalkollision mellan 2 fordon som väger exakt lika mycket med samma träffyta där bägge fordonen kör i 50 motsvarar ett stopp per fordon av 50kmh så sitter jag mycket hellre i bilen då mcn har mindre än en 5edel av massan,kan inte räkna om detta men säg att bilens hastighet sjunker från 50 till 25 och mc från 50 till minus 25 så känns det nog lite bättre att sitta i bilen vid ett stopp i 25 än på hojen som får ett stopp i 75.(antagna siffror men ni förstår resonemanget)
Det som betyder mest vid en kollision är massa,tyngst vinner nästan alltid och då är det inget kul att sitta på en hoj.
Kan för jämförelsens skull meddela vad som händer om du frontar en fulllastad tradare med en bil där bägge kör i 90,tradaren tappar fart till 85(gungar till lite)medans bilen går från 90 till minus 85(dvs.bergvägg i 175)
Detta är teoretiskt då det är mycket annat som spelar roll vid en smäll,angreppsvinkel,deormationszoner och som du säger om du flyger över bilen utan att träffa något på vägen,då är det hojen som får en smäll i 75 och du krashar på andra sidan bilen i 50.
Men jag sitter fortfarande hellre i bilen som smäller i 25...

Henrik
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Diskuterar ni bromssträcka med LÅSTA hjul vs ABS eller korrekt inbromsning utan att låsa upp hjulen, När abs arbetar är ju ändå styrförmågan kass.
Men visst bra i vardagstrafik.
 

Rider71

BikeKnight
Gick med
13 Oct 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
GIXXER 1100
Bromssträcka MC !!!

Tjena Hojbröder !

Ursäkta, inte för o va kaxig.....men glömmer ni inte bort nu att inbromsning är
inte det enda momentet utan även undanmanöver är viktigt i sådana här situationer.....men med tanke på moderna sporthojars bromsar.....som om vi nu ska "eliten" i första hand de vill säga Aprilia RSV Mille bla modeller....så sitter jag hellre på en sådan....än i en modern 1400kilos "sardinburk" på fyra hjul när svensson svänger höger eller vänster plötsligt samt kanske glömmer bort stoppplikten
utan "förvarning"......och det är vad jag just gjort med en "Mille" och det enda jag behövde göra var o nudda till lite lätt med två fingertoppar och styra undan.....sen var det avhjälpt !!!

Hojkramar.....Kenneth :va
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Har inte läst hela tråden men att döma av det jag har läst så en del som glöms bort, passar även på att sammanfatta lite.

Om vi säger att en modern motorcykel (glidare borträknade) stannar på ungefär samma sträcka som en modern bil under optimala förhållanden. Så är det fortfarande reaktionsstiden som är det stora problemet. Ligger man 10 meter bakom och endast tittar just 10meter fram på framförvarande bil så har man inte en chans om föraren av denna ställer sig på bromsarna.

Håller man däremot uppsikt framåt så att man kanske i bästa fall har börjat bromsa samtidigt som bilen, och hinner stanna/få ner farten i tid.

Det som även togs upp tidigare är att i en bil kan man i princip bara ställa sig på bromsarna oavsett väglag/kurva osv. antisladd och abs sköter resten.
Med en motorcykel är det svårt att få till en OPTIMAL bromsning, vilket är de siffrorna man pratar om när man anger stoppsträcka. Det är förmodligen väldigt få som stannar på det avståndet vid en panikbromsning.
Därför skulle iallafall jag gärna se urkopplingsbar abs på alla hojar i framtiden!

Upprepar två bra citat...
Inskickat av Zee
050-0km/h: ca 10 meter
100-0km/h: ca 39 meter
150-0km/h: ca 89 meter
200-0km/h: ca 157 meter
250-0km/h: ca 246 meter
300-0km/h: ca 354 meter
350-0km/h: ca 482 meter
400-0km/h: ca 629 meter

Trunkerade värden.
Reaktionstiden är ej med.

Inskickat av nLasse
Stoppsträckan slutligen är summan av reaktionssträckan och bromssträckan. Tabell:

50 km/h: stoppsträcka = 15+12 = 27 meter
70 km/h: stoppsträcka = 21+24 = 45 meter
90 km/h: stoppsträcka = 27+40 = 67 meter
110 km/h: stoppsträcka = 33+60 = 93 meter
150 km/h: stoppsträcka = 45+112 = 157 meter
200 km/h: stoppsträcka = 60+200 = 260 meter
250 km/h: stoppsträcka = 75+312 = 387 meter
300 km/h: stoppsträcka = 90+450 = 540 meter

Bil vs. mc
har postat detta förut:

Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :

Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m

så atteeeee
Vid en tävling, vem bromsar snabbast ja! Men sådär fina värden skulle
man aldrig få från hojarna vid en mätning i en riktig nödsituation.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Inget om bromssträckan i sig men en anledning till att iallafall jag kanske ligger närmre bakom en bil än 3sek regeln är att jag har mycket bättre uppsikt framåt mot vad jag har i bil. Jag ser ju när det börjar tjocka ihop sig 10-tals bilar framåt, det gör jag inte när jag sitter i bilen. Ligger jag bakom en skåpbil eller nåt ligger jag nog inte lika nära.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
En till grej som är bra med att hålla lite avstånd till framförvarande fordon är att om man planerar att köra om så kan man börja accelerera i sitt körfält istället för att behöva gå ut i motgående fil medan man accelerar. När man ser att luckan närmar sig drar man på så har man redan fått upp farten hyffsat när man kommer parallellt med luckan och kan svänga ut i motgående körfält och köra om, snabbt och smidigt. Detta är väl inget större problem för er som sitter på 100hk+ hojar men blir väldigt praktiskt framförallt när man sitter i en slö bil eller som mig på 25kw-hoj.

Bakbroms va sitter den:confused: :va vad är de:7peta
Det var den där lilla pinnen på högersidan som körskoleläraren klagade på att man inte fick använda för att rita långa svart sträck med...
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kom också på mig själv att ligga väldigt nära bilarna idag, trots att jag inte skulle köra om. Visst ser man ju över bilarna, men lite onödigt att stressa dom ändå.
Inte en chans att jag stannar lika fort med hojen som med bilen...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är i regel ganska bra på att hålla avstånden.. I de fall jag inte gör det är det inte för att jag tror mig vara bromsfantom, utan för att jag är redo att sikta vid sidan av bilen och helt enkelt köra om den om den skulle toknita oväntat. I de fall den bromsar för NÅGOT, så ser jag också det och bromsar bergis än tidigare pga av den högre närvaron för körningen.

Förmodligen riktigt idiotiskt, men så är det.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Efter att ha provat på bakhjulslåsning i 140km/h (pga bruten vevstake) så är jag också mån om avstånd, men då helst till de bakom mig :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top