tror motorcyklister att MC har kortare bromssträcka än bil?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nagot som faktiskt kortar ner bromsstrackan avsevart, ar att halla fingrarna pa bromshandtaget fran start. Kor mer och mer med bromsberedskap sjalv. Det ar nagot som kommit med aren.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag vill minnas (även om det var några år sedan nu) att när man körde halkbanan fick man testa låsa hjulen på både vått och torrt. Det de ville visa var att det faktiskt blev kortare bromssträcka på torrt med låsta hjul än med ABS.

Kanske har ABS systemen blivit bättre nu, men så var det då. Givetvis funkade ABS bättre på vått/halt underlag.
 

Mr. Me

var är sommarn
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Växjö
Hoj
Ingen
Ehhh????????
ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS

som majkie_87 sa så är det fortfarande inte ABS som är bäst, ABS ser inte till att man har maximal kraft på bromsarna utan att de låser sig hela tiden, ABS släpper av lite på bromskraften för att de inte ska låsa sig, på den microsekunden som den gör det så hinner bilen förflytta sig lite extra....
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ehhh????????
ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS

angående Wiki så vet jag inte om de är nått å lita på i alla fall, vem skriver dessa artiklar å hur vet man att det faktiskt stämmer? kan ju lika gärna vara jag som skriver nått felaktigt på Wiki som någon annan.

Jag vill minnas (även om det var några år sedan nu) att när man körde halkbanan fick man testa låsa hjulen på både vått och torrt. Det de ville visa var att det faktiskt blev kortare bromssträcka på torrt med låsta hjul än med ABS.

Kanske har ABS systemen blivit bättre nu, men så var det då. Givetvis funkade ABS bättre på vått/halt underlag.

hur många år menar du med några? jag tog mitt B kort 99 de är några årsen de med :D
 
Last edited:

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
hur många år menar du med några? jag tog mitt B kort 99 de är några årsen de med :D

Hmmm.. ska räkna lite baklänges när detta kan varit, runt 94-95 tror jag. :va
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Att diskutera bromssträcka är totalt värdelöst i en reel diskussion.

Bromssträckan är per definition den sträcka det tar för fordonet att stanna från påbörjad bromsning till fullt stopp.

En mycket intressantantare diskussion är stopsträckan. Alltså den sträcka det tar tills fordonet stannat från det att föraren sett en situation, valt maximal inbromsning tills dess att fordonet står stilla.

Tar man det en nivå till kan man börja diskutera panikbromssträcka - panikundvikande av fara, vilket är egentligen stoppsträcka MINUS det avstånd till fara där föraren/fordonet har tillräckligt låg fart för att kontrollerat göra en undanmanöver för att missa hindret/faran.

Ponera följande:
- En MC-åkare ligger ofta med en eller två fingrar på bromshandtaget, kör med full uppmärksamhet (hoppas vi iallafall) och aktivt framför sitt fordon på vägen oavsett om det är i stan, på landsväg eller på motorväg. Fordonet är smalt, vilket innebär att mindre bredd behövs för att "smita förbi" på endera sidan av ev. hinder (exempelvis: plötsligt svängande bil utan blinkers på landsväg).

- En bilist ligger med farthållaren inkopplad och har ingen bromsberedskap, det kommer att öka tiden innan bromsning ens påbörjas. Lägg därtill det ofta sämre synfältet för bilföraren som följd av den lägre sittställningen och det bredare fordonet i sig, vilket försvårar undanmanöver pga. brist på utrymme.

Så i slutändan är bromssträckan bara en liten del av problemet. Jag håller med om att bilar generellt har kortare bromssträcka, men kom också ihåg att långt ifrån alla bilar är fullservade med bromsarna i nyskick. Väldigt många bilar med några år på nacken har fått sämre bromsar pga. slitna belägg, dålig service och eftersatt underhåll. Tror ni verkligen att en långmilare med eftersatt service utan ABS kan bromsa snabbare än en MC som noggrant servats av sin ägare?

Till sist så beror alla stoppsträckor på förarens skicklighet/erfarenhet på att analysera situationen, bedömma nödvändig åtgärd och påbörja ev. panikbromsning. Det är här som avståndet kommer in till framförvarande.

Många yngre förare har tyvärr en bristande erfarenhet och ligger således ofta mycket nära framförvarande. Detta kan vara ödesdigert vid en paniksituation. Tyvärr är dock erfarenhet något som tar tid att få och MC-körning är en darwinisk värld. Antingen lär man sig snabbt eller så slutar det ilband illa. Har man tur kommer man undan med en RIKTIG chock och blir skrämd in i kunskap. Har man otur... så hinner man inte få den kunskapen.

Mina 2c

Klokt resonerat tycker jag.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Det är väll ändå exakt det som ABS gör?

Den vanligaste versionen av ABS idag består av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer (en för varje hjul) hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul börjar rotera långsammare (låsa) aktiveras magnetventilerna på bromskretsen och minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Effekten är dock kontraproduktiv, hjulet eller hjulen som var på väg att låsa sig snurrar nu istället snabbare varpå de åter bromsas. Denna process upprepas hela tiden vilket ger det karakteristiska "darret" på bromspedalen.


Enkelt sett "pumpar" ABS på bromsen, därav det karakteristiska ljudet när man bromsar fullt med ABS "i i i i i i i".

Det säger ju egentligen sig självt, eftersom ABS pumpar på bromsen så låser sig hjulen i en bråkdels sekund.
Om du istället doserar bromskraften rätt, med jämn kraft, så uppnår du en kortare bromssträcka.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Den vanligaste versionen av ABS idag består av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer (en för varje hjul) hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul börjar rotera långsammare (låsa) aktiveras magnetventilerna på bromskretsen och minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Effekten är dock kontraproduktiv, hjulet eller hjulen som var på väg att låsa sig snurrar nu istället snabbare varpå de åter bromsas. Denna process upprepas hela tiden vilket ger det karakteristiska "darret" på bromspedalen.


Enkelt sett "pumpar" ABS på bromsen, därav det karakteristiska ljudet när man bromsar fullt med ABS "i i i i i i i".

Det säger ju egentligen sig självt, eftersom ABS pumpar på bromsen så låser sig hjulen i en bråkdels sekund.
Om du istället doserar bromskraften rätt, med jämn kraft, så uppnår du en kortare bromssträcka.
Ett modernt ABS-system är så känsligt att bilen ritar svarta streck vid bromsning på torr asfalt. Förutsatt att det är kopplat till bra övrig bromsutrustning finns det inte en chans i världen att uppnå kortare bromssträcka ens med en sporthoj.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Hur ofta övar ni på att tokbromsa från 150? På tal om ingenting, asså.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Ett modernt ABS-system är så känsligt att bilen ritar svarta streck vid bromsning på torr asfalt. Förutsatt att det är kopplat till bra övrig bromsutrustning finns det inte en chans i världen att uppnå kortare bromssträcka ens med en sporthoj.

Ursäkta att jag var lite otydlig, jag syftade bara på ABS i allmänhet och inte i jämförelse mellan bilar och motorcyklar, där bilen är klart överlägsen.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag tog mitt mc kort för ca 5 månader sedan och min trafik lärare sa att en mc har kortare bromssträcka än vad en bil har(om det är torrt)och det tror jag med. 2 bromsade hjul på 180 kg eller 4 bromsade hjul på 1200 kg.säger ju sig självt att en hoj stannar på kortast sträcka. iaf under bra förhållanden.sen finns det ju hojjar med abs också dom borde ju verkligen stanna snabbare än en bil med abs.årerigen om det är torrt

Orkar inte läsa hela tråden här heller, har bara skummat en del. Det har ju inte bara med antal hjul kontra vikt att göra. En mc har kanske en anlägningsyta totalt av 2x5cmx2 = 20kvadratcentimeter på låt säga 300kg totalt. En bil har kanske en anläggningsyta av gummi på 10x20cm = 200x4= 800 kvadratcentimeter. 800/20 = 40ggr mer anlägningsyta. En bil väger 5ggr så mycke som en mc. När det gäller reaktionssträcka kan man inte bara räkna med en sekund, för ingen förare sitter på helspänn och kollar framförvarande bil konstant. Blicken måste gå runt för att ha en bra överblick över trafiken.
Jag funderade över detta för någon dag sedan så inlägget kom passande.

En annan sak jag funderat på är hur det är att frontalkrocka med bil eller mc. Jag kom fram till att en frontalkrock där båda kör i 50km/h sitter jag nog hellre på en mc där man flyger över framförvarande bil än att sitta fastspänd i en bil och få ta upp hela stöten med sina kropp. Att köra 100km/h in i en vägg måste ju innebära en garaterad död. Då flyger jag hellre en bit.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Som nytagen körkortstagare så vill jag bara säga att i senaste utgåvan av körkortsboken står det att man ska skall iakta att en MC har kortare bromsträck än en bil och därför skall man vara uppmärksam i köbildning.
På vilken sida hittade du det? Jag skummade igenom Körkortsboken och MC-boken utan att hitta något. Men jag kan ju ha skummat lite för snabbt.

Däremot så hittade jag detta i MC-boken:
"Många mc-förare har en övertro på sina bromsar. Håll avstånd till bilar!"
Sidan 107, MC-boken, femte upplagan, 2005.

En annan sak jag funderat på är hur det är att frontalkrocka med bil eller mc. Jag kom fram till att en frontalkrock där båda kör i 50km/h sitter jag nog hellre på en mc där man flyger över framförvarande bil än att sitta fastspänd i en bil och få ta upp hela stöten med sina kropp.
Det är inte säkert att du flyger över bilen och landar lite mjukt på andra sidan. Benen kanske fastnar i styret, eller så har bilen en husvagn som du flyger in i, eller så är det en SUV och du sitter som ett frimärke i fronten, eller...

Frontalkrocka gör jag helst inte, men skulle jag göra det då gör jag det helst med en bil.


Och det du skrev om anläggningsyta som jag inte kommenterat är ungefär vad jag skrev redan tidigare i tråden. :tungan
 
Last edited:

Bellimar

Ingenjör
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX600F -91
Ett modernt ABS-system är så känsligt att bilen ritar svarta streck vid bromsning på torr asfalt. Förutsatt att det är kopplat till bra övrig bromsutrustning finns det inte en chans i världen att uppnå kortare bromssträcka ens med en sporthoj.

Det är ett faktum att ABS-systemet inte är till för att man ska få kortast möjliga bromssträcka, utan att man ska få maximal bromsverkan samtidigt som man kan göra en undanmanöver, vilket förutsätter att hjulen inte låst sig. Att bromsa med ABS ger alltid längre bromssträcka än om man låser hjulen, men det är möjligheten att styra bilen som räddar liv.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Att bromsa med ABS ger alltid längre bromssträcka än om man låser hjulen, men det är möjligheten att styra bilen som räddar liv.

Möjligheten att styra är det största argumentet för ABS.
Men ABS ger också en kortare bromssträcka därför att det bibehåller fästet till asfalten.

Testa själv med cykeln - bestäm en växel du ska hålla och trampa tills du inte kan trampa fortare (för att få en någorlunda jämn hastighet vid båda försöken), sedan tvärnitar du bakhjulet.
Testa sedan en gång till, fast denna gång doserar du bromsverkan så att bakhjulet precis inte låser sig, du kommer stanna på en mycket kortare sträcka än förra gången!

Eller med MC:n, vilket som :D:yoparty
 
Last edited:

Bellimar

Ingenjör
Gick med
27 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX600F -91
Möjligheten att styra är det största argumentet för ABS.
Men ABS ger också en kortare bromssträcka därför att det bibehåller fästet till asfalten.

Det är just det man får prova på vid halkkörning och bromssträckan blir längre med ABS, punkt. (Rent fysikaliskt handlar det om friktionstal mellan två ytor med rullande eller glidande kontakt)

Edit: detta förutsätter självklart att underlaget är som vid halkbanekörning och inte torr asfalt, då bromssträckan i regel blir kortare med ABS än utan.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top