Den absolut kortaste bromssträkan uppnås när föraren doserar bromverkan så att hjulen precis inte låser sig.
Alltså inte som ABS fungerar
Ehhh????????
ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS
Ehhh????????
ABS (på tyska Antiblockiersystem, engelska anti-lock braking system) är ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS
Jag vill minnas (även om det var några år sedan nu) att när man körde halkbanan fick man testa låsa hjulen på både vått och torrt. Det de ville visa var att det faktiskt blev kortare bromssträcka på torrt med låsta hjul än med ABS.
Kanske har ABS systemen blivit bättre nu, men så var det då. Givetvis funkade ABS bättre på vått/halt underlag.
hur många år menar du med några? jag tog mitt B kort 99 de är några årsen de med
ahaaaa, ni vill sälja till mig alla....
Att diskutera bromssträcka är totalt värdelöst i en reel diskussion.
Bromssträckan är per definition den sträcka det tar för fordonet att stanna från påbörjad bromsning till fullt stopp.
En mycket intressantantare diskussion är stopsträckan. Alltså den sträcka det tar tills fordonet stannat från det att föraren sett en situation, valt maximal inbromsning tills dess att fordonet står stilla.
Tar man det en nivå till kan man börja diskutera panikbromssträcka - panikundvikande av fara, vilket är egentligen stoppsträcka MINUS det avstånd till fara där föraren/fordonet har tillräckligt låg fart för att kontrollerat göra en undanmanöver för att missa hindret/faran.
Ponera följande:
- En MC-åkare ligger ofta med en eller två fingrar på bromshandtaget, kör med full uppmärksamhet (hoppas vi iallafall) och aktivt framför sitt fordon på vägen oavsett om det är i stan, på landsväg eller på motorväg. Fordonet är smalt, vilket innebär att mindre bredd behövs för att "smita förbi" på endera sidan av ev. hinder (exempelvis: plötsligt svängande bil utan blinkers på landsväg).
- En bilist ligger med farthållaren inkopplad och har ingen bromsberedskap, det kommer att öka tiden innan bromsning ens påbörjas. Lägg därtill det ofta sämre synfältet för bilföraren som följd av den lägre sittställningen och det bredare fordonet i sig, vilket försvårar undanmanöver pga. brist på utrymme.
Så i slutändan är bromssträckan bara en liten del av problemet. Jag håller med om att bilar generellt har kortare bromssträcka, men kom också ihåg att långt ifrån alla bilar är fullservade med bromsarna i nyskick. Väldigt många bilar med några år på nacken har fått sämre bromsar pga. slitna belägg, dålig service och eftersatt underhåll. Tror ni verkligen att en långmilare med eftersatt service utan ABS kan bromsa snabbare än en MC som noggrant servats av sin ägare?
Till sist så beror alla stoppsträckor på förarens skicklighet/erfarenhet på att analysera situationen, bedömma nödvändig åtgärd och påbörja ev. panikbromsning. Det är här som avståndet kommer in till framförvarande.
Många yngre förare har tyvärr en bristande erfarenhet och ligger således ofta mycket nära framförvarande. Detta kan vara ödesdigert vid en paniksituation. Tyvärr är dock erfarenhet något som tar tid att få och MC-körning är en darwinisk värld. Antingen lär man sig snabbt eller så slutar det ilband illa. Har man tur kommer man undan med en RIKTIG chock och blir skrämd in i kunskap. Har man otur... så hinner man inte få den kunskapen.
Mina 2c
Det är väll ändå exakt det som ABS gör?
Ett modernt ABS-system är så känsligt att bilen ritar svarta streck vid bromsning på torr asfalt. Förutsatt att det är kopplat till bra övrig bromsutrustning finns det inte en chans i världen att uppnå kortare bromssträcka ens med en sporthoj.Den vanligaste versionen av ABS idag består av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer (en för varje hjul) hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul börjar rotera långsammare (låsa) aktiveras magnetventilerna på bromskretsen och minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Effekten är dock kontraproduktiv, hjulet eller hjulen som var på väg att låsa sig snurrar nu istället snabbare varpå de åter bromsas. Denna process upprepas hela tiden vilket ger det karakteristiska "darret" på bromspedalen.
Enkelt sett "pumpar" ABS på bromsen, därav det karakteristiska ljudet när man bromsar fullt med ABS "i i i i i i i".
Det säger ju egentligen sig självt, eftersom ABS pumpar på bromsen så låser sig hjulen i en bråkdels sekund.
Om du istället doserar bromskraften rätt, med jämn kraft, så uppnår du en kortare bromssträcka.
Ett modernt ABS-system är så känsligt att bilen ritar svarta streck vid bromsning på torr asfalt. Förutsatt att det är kopplat till bra övrig bromsutrustning finns det inte en chans i världen att uppnå kortare bromssträcka ens med en sporthoj.
Jag tog mitt mc kort för ca 5 månader sedan och min trafik lärare sa att en mc har kortare bromssträcka än vad en bil har(om det är torrt)och det tror jag med. 2 bromsade hjul på 180 kg eller 4 bromsade hjul på 1200 kg.säger ju sig självt att en hoj stannar på kortast sträcka. iaf under bra förhållanden.sen finns det ju hojjar med abs också dom borde ju verkligen stanna snabbare än en bil med abs.årerigen om det är torrt
På vilken sida hittade du det? Jag skummade igenom Körkortsboken och MC-boken utan att hitta något. Men jag kan ju ha skummat lite för snabbt.Som nytagen körkortstagare så vill jag bara säga att i senaste utgåvan av körkortsboken står det att man ska skall iakta att en MC har kortare bromsträck än en bil och därför skall man vara uppmärksam i köbildning.
Det är inte säkert att du flyger över bilen och landar lite mjukt på andra sidan. Benen kanske fastnar i styret, eller så har bilen en husvagn som du flyger in i, eller så är det en SUV och du sitter som ett frimärke i fronten, eller...En annan sak jag funderat på är hur det är att frontalkrocka med bil eller mc. Jag kom fram till att en frontalkrock där båda kör i 50km/h sitter jag nog hellre på en mc där man flyger över framförvarande bil än att sitta fastspänd i en bil och få ta upp hela stöten med sina kropp.
Ett modernt ABS-system är så känsligt att bilen ritar svarta streck vid bromsning på torr asfalt. Förutsatt att det är kopplat till bra övrig bromsutrustning finns det inte en chans i världen att uppnå kortare bromssträcka ens med en sporthoj.
Att bromsa med ABS ger alltid längre bromssträcka än om man låser hjulen, men det är möjligheten att styra bilen som räddar liv.
Möjligheten att styra är det största argumentet för ABS.
Men ABS ger också en kortare bromssträcka därför att det bibehåller fästet till asfalten.
Hur ofta övar ni på att tokbromsa från 150? På tal om ingenting, asså.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |