Suzuki GSX-R 1000 K7 100 - 0 km/h 38,3 mKlart den e kortare, mindre massa = mindre rörelseenergi. Sen hurvida 4hjul med ABS mot 2hjul där det främre bromsas ner mest och i värsta fall låser sig är en aspekt man inte får glömma.
Inte från 100-0, men säkerligen från 200-100 om vi nu jämför med en "normal" bil.
Jag har ännu inte sett någon hoj på vägarna ligga 3 meter bakom i 200km/h. men på 70 och 90 vägar förekommer det konstant.Inte från 100-0, men säkerligen från 200-100 om vi nu jämför med en "normal" bil.
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.
Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.
Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.
har postat detta förut:
Enligt tidningen BIKE nr 9/10 2006 :
Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m
Enligt Teknikens värld har en
Saab 9-5 en bromssträcka (100-0 km/h) på 37,6 m
så atteeeee
Jo, men som redan nämnts så behöver man bara ställa sig på pedalen i en modern bil, så stannar den hyfsat optimerat. Bromssträckorna som uppmätts på hojarna lär nog vara produkten av minst ett tiotal försök på ett känt underlag. Bilar stannar fortare i de flesta situationer.
Så ÄR det. Ah, det var inte igår jag skrev så.
Gjorde du? Om vi antar en viss friktionskoefficient (my) mellan gummi och asfalt, vilket är en förenkling i det här sammanhanget, men det är vad vi får lära oss i skolfysiken, så är den maximala bromskraften F = my*m*g, där m är fordonets massa och g är 9,82 ungefär.Läste du fysik i skolan eller?
Jo jag håller med dig helt. Men testerna visar att vid optimala förhållanden så bromsar en professionell mcförare lika bra som Agda 97 gör i sin 9-5a med ABS
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |