Trottelnålen!!!

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Jag kunde inte köra min blåröda sporthojsmini utan chok så jag tänkte flytta ett/två hack på trottelnålen, har nu fått ur nålen men nhur i helvete ska jag få tillbaka skiten? Suttit i en timme nu och försökt få på den svarta jävla kåpan men det går ju bara inte!!!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Svart kåpa? Det enda svarta är väl luftfiltret och själva trotteln? Här är en bild på min 16E.

img41b6436df1b43.jpg
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Ninjaboy skrev:
Svart kåpa? Det enda svarta är väl luftfiltret och själva trotteln? Här är en bild på min 16E.

img41b6436df1b43.jpg

mm dendär svarta på din bild där, det jobbiga är ju att få igenom gasvajern, och kan man använda hacket längst ned?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det är en dum konstruktion ja men det går. Trä på trottellocket och fjädern på vajeränden och försök komprimera fjädern så att så mycket som möjligt av vajern sticker ut, nu trär du på trotteln och låter vajeränden gå på utsidan genom slitsen, du får nog byta grepp och ta tag i vajeränden och dra den resten av vägen och släppa den i spåret som är gjort för den i botten av trotteln. När allt är på plats så ser det bra ut igen.

PS. Glöm inte att droppa i först nålen och sedan brickan i trotteln först annars kommer du att svära mycket sedan.

Ett allmänt mekråd är att kolla noggrannt på sakerna när man tar isär dem. :tummenupp
 
Last edited:

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Ninjaboy skrev:
Det är en dum konstruktion ja men det går. Trä på trottellocket och fjädern på vajeränden och försök komprimera fjädern så att så mycket som möjligt av vajern sticker ut, nu trär du på trotteln och låter vajeränden gå på utsidan genom slitsen, du får nog byta grepp och ta tag i vajeränden och dra den resten av vägen och släppa den i spåret som är gjort för den i botten av trotteln. När allt är på plats så ser det bra ut igen.

PS. Glöm inte att droppa i först nålen och sedan brickan i trotteln först annars kommer du att svära mycket sedan.

Ett allmänt mekråd är att kolla noggrannt på sakerna när man tar isär dem. :tummenupp

ja det var ett bra råd, ett annat är att inte tappa bort den lilla brickan som sitter på nålen, gjorde nästan det, den flög bort och jag hade ingen aning om var den tog vägen men hittade dn iaf till slut =P

illustration, sitter nålen rätt nu? i detta läget?
n%e5l.jpg


och har någon lyckats få tillbaka trotteln utan att ta bort en massa kåpor och så? finner det väldigt svårt =/
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fattar inte på din bild var trotteln är? :va Ser ut som du ritat allt i trottellocket...

Om du kollar min signatur så har du en länk till ett fotoalbum där det finns mer bilder under kategorin minimoto. Kanske någon av dem kan vara till hjälp.
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Ninjaboy skrev:
Fattar inte på din bild var trotteln är? :va Ser ut som du ritat allt i trottellocket...

Om du kollar min signatur så har du en länk till ett fotoalbum där det finns mer bilder under kategorin minimoto. Kanske någon av dem kan vara till hjälp.

för att göra klart då vad är trotteln, den svarta saken?
du har inga bilder på när du sätter ihop din eller?
jag har fått igenom vajern nu och så men fjädern är böjd som en banan nu och om jag drar åt gasen så att vajern dras in så kommer ju inte "den svarta biten" (trotteln kanske) centrerat utan lägger sig snett efterson vajern kommeer från centrum på trottellocket, ska den göra det?
är ju tvärt omöjligt att få fast den när den är så iaf (i hålet)

edit: ja min bil är på Trottellocket, vill bara veta om jag satt nålen rätt där.

edit2: någon som vet var man kan köpa bränsleslang? såg på min att den måste legat mot avgasröret för den har smält på två ställen..
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag borde nog fixa en bild i stället men sitter på jobbet nu. Om vi kollar på min bild så är trotteln den svarta saken ja, är du klar över de andra sakerna? Den stora brickan placeras på clipset för att fjädern ska verka mot något stadigt, kanske det du missat om det kantrar.

Försöker fixa en bild i kväll om det inte klarnar. Men läs min beskrivning igen ett par poster upp.
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Ryden skrev:
för att göra klart då vad är trotteln, den svarta saken?
du har inga bilder på när du sätter ihop din eller?
jag har fått igenom vajern nu och så men fjädern är böjd som en banan nu och om jag drar åt gasen så att vajern dras in så kommer ju inte "den svarta biten" (trotteln kanske) centrerat utan lägger sig snett efterson vajern kommeer från centrum på trottellocket, ska den göra det?
är ju tvärt omöjligt att få fast den när den är så iaf (i hålet)

edit: ja min bil är på Trottellocket, vill bara veta om jag satt nålen rätt där.

edit2: någon som vet var man kan köpa bränsleslang? såg på min att den måste legat mot avgasröret för den har smält på två ställen..


Trotteln är den svarta saken. nålen ska sitta i botten på den med brickan ovanpå. spetsen på nålen ska peka neråt. Trotteln drar sig snett eftersom den inte sitter i förgasaren....
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
stranglefoot skrev:
Trotteln är den svarta saken. nålen ska sitta i botten på den med brickan ovanpå. spetsen på nålen ska peka neråt. Trotteln drar sig snett eftersom den inte sitter i förgasaren....

okaj, jeffla pill att få på trotteln nu igen bara! jobbigt när man är själv.

nu har jag köpt ny slang och nytt bränslefilter och råkat hälla ut typ en halvliter bensin i avloppet =/ min plastbehållare smälte =(

ninjaboy, skulle vara snällt om du kunte ta en bild =P
 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Westridge
Hoj
YZ450F å en liten grön
Har för mig att det ska se ut typ såhär...
Man kan även kolla hur det sitter ihop naä man tar isär det.. :)


Paint rules....
 

Bifogat

  • Fugge.JPG
    Fugge.JPG
    10.5 KB · Visningar: 199

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Lang™ skrev:
Har för mig att det ska se ut typ såhär...
Man kan även kolla hur det sitter ihop naä man tar isär det.. :)


Paint rules....

men som du gjort där, så kan ju nålen vicka hur mycket som helst när man satt ihop den?
jag menar ska den inte typ sitta fast längst ned i trottelkåpan så att den inte kan röra sig?
gör om din illustration:
Fugge2.jpg


brickan trycks fast av fjädern..
 
Last edited:

Loterus

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Södertälje
Hoj
snart
heh stoppa först i nålen i throtteln sedan storabrickan som gör så att nålen inte kan åka upp/in i fjärdern.. nålen ska sitta fast i throtteln..

sedan tar du fjädern och klämmer ihop den imot locket så att du får fram vajern.. sedan är d bara o lirka in vajern och släppa ner fjädern in o throtteln..
 

Loterus

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Södertälje
Hoj
snart
Lang™ skrev:
Har för mig att det ska se ut typ såhär...
Man kan även kolla hur det sitter ihop naä man tar isär det.. :)


Paint rules....

stora brickan ska ju sitta ovanfö den lilla så att fjädern trycker ner nålen med hjälp utav den stora brickan..
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Loterus skrev:
stora brickan ska ju sitta ovanfö den lilla så att fjädern trycker ner nålen med hjälp utav den stora brickan..

inte så som LANG ritat altså?

ska det se ut såhär ungefär?:
n%e5l2.jpg


(inte ritat så många fula bilder på länge =P)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ryden skrev:
inte så som LANG ritat altså?

Nej, tvärtom men i övrigt är Langs bild riktig. Din är helt fel. :tungan

Den stora brickan ska ligga ovanpå clipset så att fjädern trycker ner nålen annars kan den åka upp då fjädern är större än clipset.
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Ninjaboy skrev:
Nej, tvärtom men i övrigt är Langs bild riktig. Din är helt fel. :tungan

Den stora brickan ska ligga ovanpå clipset så att fjädern trycker ner nålen annars kan den åka upp då fjädern är större än clipset.

så att nålen alltid är ute?

om det är så så blir jag lite arg för jag har försökt på andra sätt hela tiden =P
:näsblod
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ryden skrev:
så att nålen alltid är ute?

Ja, som på Langs bild. Nålen ska sticka ut hela vägen i botten av trotteln (det är clipsets placering som bestämmer exakt hur mycket). Nålen rör sig med trotteln som följer vajern som du drar i med gashandtaget. Nålen ska *inte* gå att röra om du monterat det rätt. Kolla på Langs bild igen, det enda som är fel är att han lagt i brickan först.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top