Trottelnålen!!!

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
För er som fortfarande inte förstår vad vi pratar om, det är nog rätt få ifs, men ändå. Här kommer lite av mina erfarenheter.

Hur du höjer/sänker trottelnålen.
För att komma åt bra är det lämpligt att ta av tanken. Jag tog av hela bensinslangen också för jag har bytt till modell jättestor o den var en aning i vägen. Du kan klara dig utan att ta av bakhjulet, men tycker du det är en bagis så ger det klart bättre utrymme utan hjul.

1. Av med luftfiltret. Genom hålet i luftfiltret kan du se att nålen hamnat på plats. En spegel kan vara bra att ha, det är inte helt lätt att se in i det lilla hålet, speciellt inte om du har bakhjulet på.

2. Skruva av trottellocket. Mitt satt rätt löst så det går med handkraft. dra upp prylarna o vips, du har hela fjädermojängen i handen.

3. Om du nu drar ihop fjädern mot trottellocket så den går förbi själva trotteln (den svarta) så kan du om du är riktigt finurlig, få loss gasvajern o dra loss den i spåret som finns i trotteln.
Om du som jag är lite lat o inte orkar fibbla med sånt trams. Lossa då gasvajern i andra ändan från gashandtaget och dra ut vajern så långt du vågar. (det är enkelt, det är en skruv och så ett lock som ska av.) Nu är den så pass lång att du utan problem får loss den ifrån fjädern.
Nu ska du förhoppningsvis ha fått isär allting i bitar.

4. Om du ska höja/sänka trottelnålen ska du flytta det lilla clips som sitter på nålen. Flytta det mot spetsen för att höja nålen. Vad som är bra för just din moppe får du prova dig fram till. Tänk nu på att det är väldans enkelt att få av det här lilla låsklipset men ett totalt elände att få dit det igen. Mao, ställ dig nånstans lämpligt o fibla med det. Kanske inte på en heltäckningsmatta eller nåt annat dumt. Gärna nära golvet/bordet som du jobbar vid, den lille rackarn har en benägenhet att hoppa. Nu är du varnad...

När du väl fått på låsbrickan igen är det dags att få ihop skiten igen.

5. Ta nålen o stoppa ner den i trotteln. Den större brickan ska på efteråt.
Om du liksom jag lossat gasvajern i gashandtagsändan så har du en ganska enkel match nu att få ihop prylarna. Du tar helt enkelt o trär på trottellocket på vajern (om du tagit av det), sen trär då på fjädern på vajern. Sist tar du trotteln o eftersom du har så pass mkt vajer över kan du lätt trä den på underifrån o sen genom spåret o trycka ihop fjädern lite o vips så har du samma lilla paket du hade innan.

6. Nu kommer du till där jag gjorde fel. Du har ett spår i trotteln som går hela vägen längs ena sidan. Den sidan ska vara till höger, klockan 3 om du sitter på hojen. Sätter du den till vänster, så fastnar den i fullgasläge. Du märker det väldigt enkelt genom att trotteln ska glida ner i förgasarn och förbi mynningen. Har du satt den fel, så kommer trotteln att stanna precis jäms med mynningen o det känner du med fingrarna. Du märker också att det är fel för du har inget gasutslag alls på gashandtaget.
Är du osäker cilket håll trotteln ska i kan du alltid testa att stoppa ner trotteln i förgasaren utan att ha fjäder o grejor på. Det kan vara lite bökigt att få upp den igen bara, men har du små lillfingrar går det =)
Då ser du snabbt vilket håll den ska sitta på. Glider den inte långt ner i förgasaren är du fel på det, snurra den...

7. Tryck ihop fjädern o skruva på locket. Skruva försiktigt, det är lite klurigt det där locket.

Vips, du är klar. Skruva ihop resten o ut o prova!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top