Trottelnålen!!!

Gick med
20 Aug 2004
Ort
Westridge
Hoj
YZ450F å en liten grön
Helt rätt... Stora brickan skall vara över...

Så nu borde bilden vara rätt...


Sen är det ju så att det är trottlen (den svarta) som styr luften och nålen bränslet... Så dom ska röra sej båda två.. Helst samtidigt :)
Det kommer styra upp sej när du släpper ner hela paketet i resten av förgasaren.


Sök på förgasare på nätet så hittar du nog en del du kan läsa.. Alla funkar nästan på samma sätt...
 

Bifogat

  • Fugge.JPG
    Fugge.JPG
    12 KB · Visningar: 540
Last edited:

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
nu har jag fått ihop trotteln men fortfarande problem! furfan ska jag kunna skruva i den igen! jag har tagit bort överkåpan och sidokåpan (höger) men omöjligt att jag får in mina stora händer där någonstans! jag har ju kört den med bensin (dock tagit bort alla slangar, bränslefilter och tank nu) så jag vet ju inte var det finns bensin i motorn =/ som ni kanske kan förstå har jag aldrig haft moppe och inte meckat mycket als =P och så håller jag på i min etta på 26m^2 också.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Eftersom nålen kan vicka litegrann så kan det vara så att den missar munstycket den ska in i. Du får titta in i förgasaren från baksidan (av med luftfiltret) och prova flera gånger, lyft och droppa tills nålen faller i.
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Ninjaboy skrev:
Eftersom nålen kan vicka litegrann så kan det vara så att den missar munstycket den ska in i. Du får titta in i förgasaren från baksidan (av med luftfiltret) och prova flera gånger, lyft och droppa tills nålen faller i.

argh! får inte bort den fjärde skruven på bakre stänkskärmen!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ryden skrev:
argh! får inte bort den fjärde skruven på bakre stänkskärmen!
Akta så du inte drar sönder den, kineserna hade dragit sönder skallen på en skruv till min framskärm. Tyvärr blir det inte mycket lättare att komma åt luftfilter/förgasare även utan bakskärmen då däcket är för nära. Dumt av dem att välja philipsskruvar till förgasaren, hade det varit insex som mycket annat på hojen hade det ju varit lättare.

Jag lyfte ut motorn. Tog 10 minuter. :)
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Ninjaboy skrev:
Akta så du inte drar sönder den, kineserna hade dragit sönder skallen på en skruv till min framskärm. Tyvärr blir det inte mycket lättare att komma åt luftfilter/förgasare även utan bakskärmen då däcket är för nära. Dumt av dem att välja philipsskruvar till förgasaren, hade det varit insex som mycket annat på hojen hade det ju varit lättare.

Jag lyfte ut motorn. Tog 10 minuter. :)

somsagt jag är i min 26m*² stora lägenhet =P
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
jag får ju fan bryt snart! nåstan fått fast den () den har kommit i rätt och klarat typ första gängan) ja men nu sitter den ju där! går ju inte rubba den! någon som kan rekomendera verktyg? =P

edit: måste man hålla fullgas när man skrivar dit den eller går dt bra utan?
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Pratar du om trottellocket nu eller? Du måste få i nålen i munstycket först innan du kan tänka på att skruva på locket. Nålen sitter säkert på sniskan.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Ryden skrev:
jag får ju fan bryt snart! nåstan fått fast den () den har kommit i rätt och klarat typ första gängan) ja men nu sitter den ju där! går ju inte rubba den! någon som kan rekomendera verktyg? =P

edit: måste man hålla fullgas när man skrivar dit den eller går dt bra utan?
:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Hehe.... :tungan jag tror du driver med oss?!?!?
 

Ryden

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Skövde
Hoj
minimoto snart förhoppningsvis
Kostet78 skrev:
Hehe.... :tungan jag tror du driver med oss?!?!?

nej det gör jag inte, lyckades skruva åt nästan nu! men vet ni vad! jag pajjade trottellocket!
gör om superninjas bild lite för att illustrera..
trottellock.jpg
suck vad gör jag nu då ? =/
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
Ryden skrev:
nej det gör jag inte, lyckades skruva åt nästan nu! men vet ni vad! jag pajjade trottellocket!
gör om superninjas bild lite för att illustrera..
trottellock.jpg
suck vad gör jag nu då ? =/
Du borde lämmna över det till nån som kan, eller nån som kan visa dig live..
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Okej, ni mekar gurus.
Jag har precis lyckats aningen bättre än folket här, MEN. jag har problem ändå.
När jag sätter tillbaks trottel o nål o grejor i förknasaren o skruvar på locket (håller gasen fullt så håller fjädern ihop sig, väldans smidigt) så "väcklar" sig inte fjädern ut ordentligt. Dvs jag har full gas hela tiden o gasen trillar inte tillbaks till ursprungsläget. Lossar jag trottellocket (eller vad det heter) så funkar gashandtaget utmärkt. Ska nålen in i nånting därnere i svarta hålet in i förknasaren? Det känns som att fjäderns fjädringsväg är ytterst begränsad...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
CorbenDallas skrev:
Okej, ni mekar gurus.
Jag har precis lyckats aningen bättre än folket här, MEN. jag har problem ändå.
När jag sätter tillbaks trottel o nål o grejor i förknasaren o skruvar på locket (håller gasen fullt så håller fjädern ihop sig, väldans smidigt) så "väcklar" sig inte fjädern ut ordentligt. Dvs jag har full gas hela tiden o gasen trillar inte tillbaks till ursprungsläget. Lossar jag trottellocket (eller vad det heter) så funkar gashandtaget utmärkt. Ska nålen in i nånting därnere i svarta hålet in i förknasaren? Det känns som att fjäderns fjädringsväg är ytterst begränsad...

Det är nästan omöjligt att få nålen att gå ner i munstycket utan att titta från sidan. Av med luftfiltret har jag skrivit tidigare. Se min bild på en annan förgasare, nålen måste ner i munstycket, din har garanterat hamnat på sidan om och därför har du "full gas". Och försök inte tvinga på locket innan nålen har droppat ner i munstycket, då blir det som för Ryden.

EDIT: du driver med oss (mig :näsblod ) va? Om du tävlar borde du väl ha skruvat lite förut. Det här är ju elementärt för alla som har haft moppe, som du fortfarande verkar ha.
 

Bifogat

  • TF571b.jpg
    TF571b.jpg
    48.3 KB · Visningar: 135
Last edited:

Coola Ola

Guest
CorbenDallas skrev:
Okej, ni mekar gurus.
Jag har precis lyckats aningen bättre än folket här, MEN. jag har problem ändå.
När jag sätter tillbaks trottel o nål o grejor i förknasaren o skruvar på locket (håller gasen fullt så håller fjädern ihop sig, väldans smidigt) så "väcklar" sig inte fjädern ut ordentligt. Dvs jag har full gas hela tiden o gasen trillar inte tillbaks till ursprungsläget. Lossar jag trottellocket (eller vad det heter) så funkar gashandtaget utmärkt. Ska nålen in i nånting därnere i svarta hålet in i förknasaren? Det känns som att fjäderns fjädringsväg är ytterst begränsad...

Det finns ju en slits i den svarta plastgrejen som nålen sitter i som måste passa mot en liten pigg i förgasaren. Om inte kommer den fastna i nästan helt öppet läge, iaf på 14E.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Ninjaboy skrev:
Det är nästan omöjligt att få nålen att gå ner i munstycket utan att titta från sidan. Av med luftfiltret har jag skrivit tidigare. Se min bild på en annan förgasare, nålen måste ner i munstycket, din har garanterat hamnat på sidan om och därför har du "full gas". Och försök inte tvinga på locket innan nålen har droppat ner i munstycket, då blir det som för Ryden.

EDIT: du driver med oss (mig :näsblod ) va? Om du tävlar borde du väl ha skruvat lite förut. Det här är ju elementärt för alla som har haft moppe, som du fortfarande verkar ha.
Nä fan, här drivs inte. Jag meckar så lite det bara går... :D
Okej, jag har kollat in i förgasarn bakifrån luftfiltret. fram med flickans sminkspegel o det är inga problem att få den att gå i där, det gör den nästan av sig själv. Nålen är alltså inne. MEN! Jag har stooooora problem att skruva på korken. Det är precis som att den inte går att trycka ner tillräckligt långt för att gängerna ska börja ta. Skitskumt...

och ja, jag är delägare i en moppe, men jag har aldrig skruvat med den. Det var andra som skulle göra det :tungan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Coola Ola skrev:
Det finns ju en slits i den svarta plastgrejen som nålen sitter i som måste passa mot en liten pigg i förgasaren. Om inte kommer den fastna i nästan helt öppet läge, iaf på 14E.

TACK!!!
Den hade jag fan helt missat. Inte konstigt inte locket gick på. Nu ska det nog fan funka.
Se, smådetaljer...
Tackar för hjälpen!!! :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top