TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2299502 :Bugar


Har aldrig provat nån, endaast sett "på håll". Ska passa på vid första tillfälle.
Hamnade bakom en i kö igår och den lät, tja.... som en BMW :gnissla

:lol
Jag testkörde en för några veckor sen. Helt OK, men för "ny" och lite könlös... Motorgången kändes lite tråkig, och ljudet (som man säkert kan göra något åt iofs) var inte heller upphetsande. Chassi och bromsar kändes dock helt OK. Men för de pengarna? :va Njae, hellre en gammal TRX med lull-lull, då har man en mer annorlunda hoj, med minst lika bra prestanda. Om några år när den blivit av med ev. barnsjukdomar, och gått ned i pris, så kan den kanske vara intressant.

@T-rex o Froven:
Inte en susning, men hojta om ni kommer på något!

@NLX:
:hihi, välkommen in i träsket!

F.ö., gå inte en kurs hos CSS, ni anar inte hur svårt det kan vara att köra motorcykel... :hihi Lärde mig en hel del nyttigt, en riktig aha-upplevelse var sittpositionen. Jag har aldrig suttit stabilt på hojen med häng, utan har alltid hållit lite för hårt i styret. Fick några fina jippiheee-varv efter några enklare justeringar. Nu återstår att träna på det och alla andra grejor man lärt sig.

SBK-3 beläggen rockar!!!
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2303357

F.ö., gå inte en kurs hos CSS, ni anar inte hur svårt det kan vara att köra motorcykel... :hihi


SBK-3 beläggen rockar!!!

Hoppas CSS var värt pengarna. Tror de har svårt att misslyckats iofs. Har du lyckats få i de där eländiga plastbitarna på knät nu då ?

SBK3 är det Carbon Lorraines ? Kul att man kunde hjälpa till med nåt iaf.

//Peter
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Killerwhale skrev:
2301868 KOM IGEN NU! Inte hålla oss på sträckbänken längre!! :7peta

Argh! Det är R-G som håller oss på sträckbänken.
Men jag får skylla mig sjäv, för jag körde dit hojen oanmäld.
Så att dom kunder som har bokat tid går ju givetvis före :)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Fulmeck (tm) AB har varit farten igen och fixat dit ett nytt kåpglas av en gammal plastskiva som låg å drällde på en fabrik...
Bilder på eländet kommer i morr'n. Operation ratbike är därmed igång...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tror dödsvalen har ett glas över annars. Men ser fram emot bilder på fulmeket.

Fast jag undrar ju vad det var för fel på våran silertejpsdesign...?

//P
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
2303694 Tror dödsvalen har ett glas över annars. Men ser fram emot bilder på fulmeket.

Fast jag undrar ju vad det var för fel på våran silertejpsdesign...?

//P
Gaffa-glaset fyllde sin funktion (hindra lik fråna att fastna på intrumenten samt täcka över hastighetsmätaren så man aldrig kör för fort :) ), men hade en förmåga att fladdra så högt att man knapt hörde hojen...

Rent utseendemässigt står de sig lika haha!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Peder Rosberg skrev:
2303533 Argh! Det är R-G som håller oss på sträckbänken.
Men jag får skylla mig sjäv, för jag körde dit hojen oanmäld.
Så att dom kunder som har bokat tid går ju givetvis före :)

Min kommer plågas på bänken i morgon...trist att jag inte hann få i nya kopplingen och resultatet kommer väl bli därefter.
Slirar mindre nu med ny olja men inge vidare med fullt ställ då man kört den riktigt varm! :nurse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Killerwhale skrev:
2303879 Min kommer plågas på bänken i morgon...trist att jag inte hann få i nya kopplingen och resultatet kommer väl bli därefter.
Slirar mindre nu med ny olja men inge vidare med fullt ställ då man kört den riktigt varm! :nurse
Ett bänk-battle mellan dig å Peder? :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2303518 Hoppas CSS var värt pengarna. Tror de har svårt att misslyckats iofs. Har du lyckats få i de där eländiga plastbitarna på knät nu då ?

SBK3 är det Carbon Lorraines ? Kul att man kunde hjälpa till med nåt iaf.

//Peter
Money is not an issue ;) Eller hur var det nu? Har inte ens berättat för tjejen hur mycket den lilla utflykten kostade...

Det är väl egentligen inte värt pengarna, men de är fasen så skickliga på att lära ut, iaktta, och korrigera, så bättre lärare får man nog inte tag i.

Puckarna är lika fina som förut. Min "nya" sittposition innebär mindre avhäng, så nu dröjer det ännu längre. Viktigaste är dock att jag inte längre ser "certain death" i varje kurva (nåja, i en del kurvor, här måste det tränas...) Ska testa att köra bana med originalsadeln också, jag misstänker att jag glider fram för långt med Kedo-sadeln. Stomp-pads lär hjälpa till också, men de sliter ju så förbenat på stället. Såg en konkurrent till dem, som skulle vara bättre, ska se om det funkar.

SBK-3 är CarbonLorraine. Mycket bättre känsla och grepp. Har dock en misstanke att en renovering av oken kommer att hjälpa ytterligare, tror att någon kolv kärvar.

Anehall skrev:
2303926 Ett bänk-battle mellan dig å Peder? :)
Får jag blanda mig i leken också? Förhoppningsvis så får jag bänka min i nästa vecka. Toppkarvaren är i gång igen efter en olycka med rätt ruggiga konsekvenser. Han har dock på förhand varnat att hans bänk ger nästan 10% lägre värden än andra bänkar. Viktigaste för mig är att blandning blir riktig, och brutalast möjliga momentkurva. Jag har ju en bänkning från förra året att jämföra med, och det är inte mindre mos nu i varje fall.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2304424...Min "nya" sittposition innebär mindre avhäng...
Undrade just hur länge det skulle dröja :hihi

Är fortfarande avundsjuk för att jag inte "fick" gå kursen igen, eller fortsätta resten av stegen för den delen.

Vad tyckte du om Kinnekulle då? Tycker den är lite rolig då svängarna är så stora att man kan gasa riktigt mycket genom dem, t o m en TRX kan lämna svarta streck ur svängarna där :rolleyes:

Stomp-padsen är överskattade även om de gör viss skillnad. Då hamnar vi i liknande diskussion som den om däck... :lol
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2304454 Undrade just hur länge det skulle dröja :hihi

Är fortfarande avundsjuk för att jag inte "fick" gå kursen igen, eller fortsätta resten av stegen för den delen.

Vad tyckte du om Kinnekulle då? Tycker den är lite rolig då svängarna är så stora att man kan gasa riktigt mycket genom dem, t o m en TRX kan lämna svarta streck ur svängarna där :rolleyes:

Stomp-padsen är överskattade även om de gör viss skillnad. Då hamnar vi i liknande diskussion som den om däck... :lol
Å int har du sagt nå... Just att flytta bak med röven mot "ryggstödet" och knipa fast med låret upp mot tanken gjorde all skillnad i världen. Det där med Stompads är nog otroligt individuellt, beroende på kroppskonstitution, hoj, stil osv. Gör säkert inget för en del, men kan vara avgörande för andra. Jag ska labba lite, först sadelbyte, men om det inte hjälper så ska jag ge padsen en chans.

Gick både steg 2 och 3. Steg 2 avhandlade "vision", alltså syn, blick osv. Eftersom det spöregnade efter lunch, och mitt visir immade igen (hade inte monterat mitt Fog-city då jag inte haft improblem med hjälmen tidigare...), så var det taskigt med "vision" för min del. Ett litet släpp sabbade körningen också. (Otroligt nog såg instruktören exakt vad jag gjorde för fel, och tog direkt in mig och "skällde" ut mig :hihi De har koll...) Var därför lite missnöjd med dagen.

När jag kollat väderprognosen för nästa dag, och att det fanns plats, så tog min ekonomiska del av hjärnan över, och förklarade hur mycket förmånligare det skulle vara att köra en dag till direkt, i stället för att vänta tills nästa år, och köra fram och tillbaka en extra gång. (Att jag sen förmodligen kommer att köra fram och tilbaka en extra gång nästa år glömdes raskt bort. Tror att utsikten att behöva "följa med" regnvädret österut på kvällen spelade en viss roll också...).

Steg 3 var som sagt sittposition, kroppsförflyttningar osv. Bra väder, aha-upplevelser osv gjorde att mitt val att köra en dag till lades till avdelningen lyckade beslut ;) Fick dock ett ruggigt framhjulssläpp i långa högern efter rakan. Certain death visade sitt fula tryne igen... Det lade lite sordin på körningen på em. Jag hade ingen riktigt bra förklaring till släppet, möjligtvis litet litet avslag på gasen, men det gick inte särdeles fort eller med mycket nedlägg, så tankarna började snurra lite. Det var definitivt inte ett fullt avslag. Kanske jag var lite för långt ut, jag fick inte till blickpunterna i den kurvan riktigt bra, det blev ju så många andra prylar som man skulle tänka på. Lite för långt ut, lite blickfladder och troligen en antydan till tveksamhet på gasen räckte.

Kullen var go, riktigt bra "flyt" bana, i och med att det inte finns några "stop and go" svängar. Körde faktiskt mest på en växel hela tiden, och knappt några bromsar alls. Fast som Froven säger, det finns ju några ställen som man för allt smör i Småland inte vill köra av på...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Killerwhale skrev:
2303879 Min kommer plågas på bänken i morgon...trist att jag inte hann få i nya kopplingen och resultatet kommer väl bli därefter.
Slirar mindre nu med ny olja men inge vidare med fullt ställ då man kört den riktigt varm! :nurse

Jahopp, det sket sig grundligt!! Kopplingen orkade inte med på bänken så det är bara att sätta i Barnett kittet innan vi kan hoppa upp på bänken igen.
Efter dom värden som gick att få ut så trodde han det var ca: 85hk (enligt dynojetbänk...som jag hört är en glädjemätare....)

Jag får återkomma i ärendet! :huvet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2304510 Å int har du sagt nå... Just att flytta bak med röven mot "ryggstödet" och knipa fast med låret upp mot tanken gjorde all skillnad i världen.

Ett litet släpp sabbade körningen också. (Otroligt nog såg instruktören exakt vad jag gjorde för fel, och tog direkt in mig och "skällde" ut mig :hihi De har koll...) Var därför lite missnöjd med dagen.

Steg 3 var som sagt sittposition, kroppsförflyttningar osv. Bra väder, aha-upplevelser osv gjorde att mitt val att köra en dag till lades till avdelningen lyckade beslut ;)

Kullen var go, riktigt bra "flyt" bana, i och med att det inte finns några "stop and go" svängar. Körde faktiskt mest på en växel hela tiden, och knappt några bromsar alls. Fast som Froven säger, det finns ju några ställen som man för allt smör i Småland inte vill köra av på...
Sagt å sagt... Det var ballare personer på plats som talade om att hänga ut å det lät väl roligare just då (Anderstorp) :tungan

Kan hålla med om att de har stenkoll. De gör detta på heltid och en annan ligger rejält i lä där när det gäller att se orsak/verkan. Jag är ju bara Sporthojsinstruktör (säger man) och det går väl som CSS XL (extra light) :lol

Fick de där tipsen om sittställning när vi var på Gelleråsen ifjol, och det gjorde en hel del att komma längre ifrån framhjulet. Nu använder jag stödet där bak flitigt och försöker övertyga andra om att hålla ner underarmarna :rolleyes:
Steg 4 nästa gång, så är du ju genom hela kursen. Du kan få ha genomgångar och visa mig sen då :tummenupp

Kurvan efter rakan kan bli hal i innerkant om det regnar för att det kommer upp skit på banan och vattnet ligger kvar länge, var det nåt sånt du råkade ut för? Kan inte förstå varför ni inte tycker om räckena, de är ju perfekt för att ta stöd emot om man missar lite i ingången :3freak :lol
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2304604...
Kan hålla med om att de har stenkoll. De gör detta på heltid och en annan ligger rejält i lä där när det gäller att se orsak/verkan. Jag är ju bara Sporthojsinstruktör (säger man) och det går väl som CSS XL (extra light) :lol
Jo, de satt på lånade standardhojar av diverse slag, Buell, MZ, ZZr1400, och hängde med de snabbaste ryttarna och vinkade och pekade i kurvorna trots det...
Jåke skrev:
Steg 4 nästa gång, så är du ju genom hela kursen. Du kan få ha genomgångar och visa mig sen då :tummenupp
Jo tjena... Teorin kanske jag kan komma ihåg nåt sånär... Steg 4 är f.ö. ett evighetssteg, kan göras om och om och om. Smart upplägg! Om jag fattade det rätt så kör man i 4:an väldigt individuellt, man letar efter just dina svagheter och försöker nöta bort dem. Säkert otroligt bra också, men det känns som jag har mycket att träna på innan det är dags :rolleyes:
Jåke skrev:
Kurvan efter rakan kan bli hal i innerkant om det regnar för att det kommer upp skit på banan och vattnet ligger kvar länge, var det nåt sånt du råkade ut för?
Nope, det var efter andra apexet, eller där jag borde haft apex. Låg för långt ut, och det är som sagt troligt att jag "avbröt" accelerationen något (absolut inget helt avslag). Jag stelnade säkert till också, och greppade styret för hårt igen, och det i kombination räckte.

Jag blev dock riktigt förvånad att det orsakade ett sånt släpp, då jag inte kände att jag på något sätt låg på gränsen... Jag hann med att se avåkningszonen, hur mycket bana det var kvar, bita ihop och ge på gas, så det fanns nog mycket marginal kvar. Att jag inte körde speciellt fort och att jag uppenbarligen hade mycket marginaler kvar gjorde mig klart betänksam över greppet, och det påverkade tyvärr resten av körningen den dagen. Många grejor att tänka på...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fått bilderna från TRX-dagen nu, har inte riktigt tid att lägga upp dem just nu men här är ett prov iaf :D

Gissa kurvan!
 

Bifogat

  • 003_0.jpg
    003_0.jpg
    57.4 KB · Visningar: 72

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
2305339 Fått bilderna från TRX-dagen nu, har inte riktigt tid att lägga upp dem just nu men här är ett prov iaf :D

Gissa kurvan!
Öhh, tror det är depå-infarten :va

:D :D :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top