Mr DIY, ser ju skitbra ut!Anehall skrev:2305963Den vita var så hiskeligt uggly, så jag var tvungen att knåpa ihop en ny i svart upphittad plast. Fick bensinslut på vägen hem, så jag passade på att ta ett idolfoto med den nya kåpan i idyllisk småländsk miljö
Läcker bild, väntar med spänning...Jåke skrev:2305339Fått bilderna från TRX-dagen nu, har inte riktigt tid att lägga upp dem just nu men här är ett prov iaf
Gissa kurvan!
Inte kommer jag ihåg hur de ser ut på millimetern när, men det finns ju urtag för ventilerna, så det borde ju borga för att det går att fräsa av en del med bibehållen hållfasthet. Om det var så mycket som 1,5 mm kommer jag inte ihåg, men en del borde ju gå att ta. Jag har för mig att de var jämntjocka på undersidan, men säker är jag inte... (Du borde kunna mäta med nån sticka genom tändstiftshålet och få en uppfattning hur mycket det är.) Tjockare topp-packning är ju annan patentlösning. Sen kan man väl labba med kolvbultar/lilländan också. Låter kul JE kanske kan fixa specialtillverkade kolvar? Kanske inte blir så mycket dyrare än 878 kolvarnaAnehall skrev:2311987Ni som har haft isär era motorer; har ni kollat på kolvarna? Skulle det gå att fräsa bort 1,5mm från toppen av dem??
Sen undrar jag om ngn vet andra motorer (även bil) med samma borr som trxen (89.5)?
Anledning? Behöver kompsänka hojjen.
Vill inte höja toppen/cyllarna. För då måste jag vrida kamdreven.HansJ skrev:2312236Inte kommer jag ihåg hur de ser ut på millimetern när, men det finns ju urtag för ventilerna, så det borde ju borga för att det går att fräsa av en del med bibehållen hållfasthet. Om det var så mycket som 1,5 mm kommer jag inte ihåg, men en del borde ju gå att ta. Jag har för mig att de var jämntjocka på undersidan, men säker är jag inte... (Du borde kunna mäta med nån sticka genom tändstiftshålet och få en uppfattning hur mycket det är.) Tjockare topp-packning är ju annan patentlösning. Sen kan man väl labba med kolvbultar/lilländan också. Låter kul JE kanske kan fixa specialtillverkade kolvar? Kanske inte blir så mycket dyrare än 878 kolvarna
Fast vrida kammarna är ju inte så komplicerat, du har väl tillgång till maskiner så att du kan fräsa upp hålen? Annars har visst Kent (den engelska firman alltså...) kamdrev med justeringsmöjligheter, åtminstone till deras trimaxlar, men det borde ju vara samma.Anehall skrev:2312292Vill inte höja toppen/cyllarna. För då måste jag vrida kamdreven.
Tackar för infon hasse! Ska kolla upp detta ordentligt i höst.
Du har inte en adress till kenta?HansJ skrev:2312482Fast vrida kammarna är ju inte så komplicerat, du har väl tillgång till maskiner så att du kan fräsa upp hålen? Annars har visst Kent (den engelska firman alltså...) kamdrev med justeringsmöjligheter, åtminstone till deras trimaxlar, men det borde ju vara samma.
Säkert rätt dyrt, men här är adressen:Anehall skrev:2312798Du har inte en adress till kenta?
Ska googla dem åxå. Har de billiga lösa drev så e d ju kanon. Har kollat lite på bilsidan och deras ställbara går på rätt många tusen
Ok, då kanske jag inte behöver oroa mig då. Läste om en annan kille som gjort precis som din mek sa; slipa upp skiten med en dremmel bara! Tyckte det lät lite väl chansartat men, men..HansJ skrev:2312819Säkert rätt dyrt, men här är adressen:
http://www.kentcams.com/
Som sagt, killen som gjorde min topp tyckte jag skulle skära upp hålen med en Dremel Och han har både kunnande och erfarenhet, så det borde inte vara så svårt. Dreven blir centrerade även om du tar för mycket material, då de sitter påträngda på axlarna. Kamdrev original gick nog på en sådär 600:- stycket, om mitt minne inte sviker helt.
Helt rätt, slipad för hög toppeffekt snarare än bottenvrid. 2:an står väl bara för att det är 2 st? Kommer inte ihåg vad det står i katalogenKillerwhale skrev:2313468
Top-Leistung....står det för att det är effekt på toppen....eller att den bara är bra skit?
2:an står för?
Anehall skrev:2311987
Anledning? Behöver kompsänka hojjen.
2: Ein- und auslassnockenwellensetKillerwhale skrev:2313468Tror du att man kan få en snabböversättning av nedanstående?
Top-Leistung....står det för att det är effekt på toppen....eller att den bara är bra skit?
2:an står för?
Och det mest intressanta....stora texten längst ner....
Jåke skrev:2313491Helt rätt, slipad för hög toppeffekt snarare än bottenvrid. 2:an står väl bara för att det är 2 st? Kommer inte ihåg vad det står i katalogen
HansJ skrev:23135552: Ein- und auslassnockenwellenset
=> båda kammarna i en sats, insug och avgas
TopLeistung, skulle kunna vara svepande typ bra skit, men jag skulle i det här fallet tolka det som toppeffekt. Leistung kan vara både effekt, men om jag gör en bra Leistung, så har jag gjort en bra insats...
Det sista är mer svårbegripligt. Det är ett inbytessystem, dvs dina gamla kammar mot deras nya. Om man inte har, eller inte vill skicka in, så beskriver de vad det kostar istället. Jag får det just nu till att det motsvarar "innevarande listpris på en ny del, minus 10 %" Antar att de menar original-del och -pris från Yamaha. Vad det priset är får man antagligen fråga Yamaha om.
Turbo eller kompressor... Men hur du kopplar kompsänkning till högre toppfart och drevning förstår jag inte riktigt, förklara hur du menar, så kanske vi kan räta ut ytterligare frågetecken/missuppfattningar. Finns inga dumma frågor, det är enda sättet att lära sig!nlx567 skrev:2313524Varför BEHÖVER man kompsänka motorn? om man vill ha högre toppfart så är det värl enklare att dreva om hojen, För vrid vill man väl alltid ha, Nu trampar jag säkert i klaveret och visar min okunskap men man lär sig inget om man inte frågar så upplys mig om varför man frivilligt vill ha mindre NM i backen...Det är ju inte så att våra TRX:er har så rysligt mycket av detta så att vi spinner loss så fort vi släpper kopplingen.
mvh NLX567
HansJ skrev:2313571Turbo eller kompressor... Men hur du kopplar kompsänkning till högre toppfart och drevning förstår jag inte riktigt, förklara hur du menar, så kanske vi kan räta ut ytterligare frågetecken/missuppfattningar. Finns inga dumma frågor, det är enda sättet att lära sig!
Tror inte marklund har ngt färdigt kit till trx'en. Om han hade det så skulle det ligga minst 10ggr högre i pris än vad jag har budget till.nlx567 skrev:2313649Högre komp inbillar jag mig ger mera vridmoment, men kanke inte att man kan ta ut samma varvtal = mindre hästar, min tanke var att han kanske ville ha mindre komp. för att kunna öka varvtalet för att då få ut mera hästkrafter och därmed öka topphastgheten med någon km/h
då var min tanke att om man behålla vridet men drevar om den så kanske man ökar varvet på motor på 4:an och då kan man ändå få några flera km/h på topp, utan att hållt på och svarvat i kolven...
Jag har hört via hörsägen att (Erik?) Marklund skall ha något färdigt kitt till våra TRX:er. kan de vara en enklare väg?
nlx 567.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |