TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
vit kåpa

ojojoj vad ful den är...
 

Bifogat

  • vit-kåpa-4.jpg
    vit-kåpa-4.jpg
    134 KB · Visningar: 55
  • vit-kåpa-3.jpg
    vit-kåpa-3.jpg
    124.1 KB · Visningar: 56
  • vit-kåpa-2.jpg
    vit-kåpa-2.jpg
    125.7 KB · Visningar: 56
  • vit-kåpa1.jpg
    vit-kåpa1.jpg
    131.7 KB · Visningar: 62

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
svart kåpa

Den vita var så hiskeligt uggly, så jag var tvungen att knåpa ihop en ny i svart upphittad plast. Fick bensinslut på vägen hem, så jag passade på att ta ett idolfoto med den nya kåpan i idyllisk småländsk miljö :va
 

Bifogat

  • svart-kåpa-1.jpg
    svart-kåpa-1.jpg
    121.9 KB · Visningar: 59
  • svart-kåpa-2.jpg
    svart-kåpa-2.jpg
    128 KB · Visningar: 72
  • svart-kåpa-3.jpg
    svart-kåpa-3.jpg
    119.4 KB · Visningar: 69
  • bensinslut.jpg
    bensinslut.jpg
    132.8 KB · Visningar: 72

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2305963 Den vita var så hiskeligt uggly, så jag var tvungen att knåpa ihop en ny i svart upphittad plast. Fick bensinslut på vägen hem, så jag passade på att ta ett idolfoto med den nya kåpan i idyllisk småländsk miljö :va
Mr DIY, ser ju skitbra ut!

Jåke skrev:
2305339 Fått bilderna från TRX-dagen nu, har inte riktigt tid att lägga upp dem just nu men här är ett prov iaf :D

Gissa kurvan!
Läcker bild, väntar med spänning...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Gods i kolv

Ni som har haft isär era motorer; har ni kollat på kolvarna? Skulle det gå att fräsa bort 1,5mm från toppen av dem??

Sen undrar jag om ngn vet andra motorer (även bil) med samma borr som trxen (89.5)?

Anledning? Behöver kompsänka hojjen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2311987 Ni som har haft isär era motorer; har ni kollat på kolvarna? Skulle det gå att fräsa bort 1,5mm från toppen av dem??

Sen undrar jag om ngn vet andra motorer (även bil) med samma borr som trxen (89.5)?

Anledning? Behöver kompsänka hojjen.
Inte kommer jag ihåg hur de ser ut på millimetern när, men det finns ju urtag för ventilerna, så det borde ju borga för att det går att fräsa av en del med bibehållen hållfasthet. Om det var så mycket som 1,5 mm kommer jag inte ihåg, men en del borde ju gå att ta. Jag har för mig att de var jämntjocka på undersidan, men säker är jag inte... (Du borde kunna mäta med nån sticka genom tändstiftshålet och få en uppfattning hur mycket det är.) Tjockare topp-packning är ju annan patentlösning. Sen kan man väl labba med kolvbultar/lilländan också. Låter kul :hihi JE kanske kan fixa specialtillverkade kolvar? Kanske inte blir så mycket dyrare än 878 kolvarna :va
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
2312236 Inte kommer jag ihåg hur de ser ut på millimetern när, men det finns ju urtag för ventilerna, så det borde ju borga för att det går att fräsa av en del med bibehållen hållfasthet. Om det var så mycket som 1,5 mm kommer jag inte ihåg, men en del borde ju gå att ta. Jag har för mig att de var jämntjocka på undersidan, men säker är jag inte... (Du borde kunna mäta med nån sticka genom tändstiftshålet och få en uppfattning hur mycket det är.) Tjockare topp-packning är ju annan patentlösning. Sen kan man väl labba med kolvbultar/lilländan också. Låter kul :hihi JE kanske kan fixa specialtillverkade kolvar? Kanske inte blir så mycket dyrare än 878 kolvarna :va
Vill inte höja toppen/cyllarna. För då måste jag vrida kamdreven.
Tackar för infon hasse! Ska kolla upp detta ordentligt i höst.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2312292 Vill inte höja toppen/cyllarna. För då måste jag vrida kamdreven.
Tackar för infon hasse! Ska kolla upp detta ordentligt i höst.
Fast vrida kammarna är ju inte så komplicerat, du har väl tillgång till maskiner så att du kan fräsa upp hålen? Annars har visst Kent (den engelska firman alltså...) kamdrev med justeringsmöjligheter, åtminstone till deras trimaxlar, men det borde ju vara samma.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
2312482 Fast vrida kammarna är ju inte så komplicerat, du har väl tillgång till maskiner så att du kan fräsa upp hålen? Annars har visst Kent (den engelska firman alltså...) kamdrev med justeringsmöjligheter, åtminstone till deras trimaxlar, men det borde ju vara samma.
Du har inte en adress till kenta?
Ska googla dem åxå. Har de billiga lösa drev så e d ju kanon. Har kollat lite på bilsidan och deras ställbara går på rätt många tusen :gnissla

Edit: Hittade adressen. www.kentcams.com
Hittade bara kammar till TDM'en men det borde ju vara samma. Såg inte om man kunde beställa lösa drev. Ska kolla vidare.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2312798 Du har inte en adress till kenta?
Ska googla dem åxå. Har de billiga lösa drev så e d ju kanon. Har kollat lite på bilsidan och deras ställbara går på rätt många tusen :gnissla
Säkert rätt dyrt, men här är adressen:
http://www.kentcams.com/
Som sagt, killen som gjorde min topp tyckte jag skulle skära upp hålen med en Dremel ;) Och han har både kunnande och erfarenhet, så det borde inte vara så svårt. Dreven blir centrerade även om du tar för mycket material, då de sitter påträngda på axlarna. Kamdrev original gick nog på en sådär 600:- stycket, om mitt minne inte sviker helt.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
2312819 Säkert rätt dyrt, men här är adressen:
http://www.kentcams.com/
Som sagt, killen som gjorde min topp tyckte jag skulle skära upp hålen med en Dremel ;) Och han har både kunnande och erfarenhet, så det borde inte vara så svårt. Dreven blir centrerade även om du tar för mycket material, då de sitter påträngda på axlarna. Kamdrev original gick nog på en sådär 600:- stycket, om mitt minne inte sviker helt.
Ok, då kanske jag inte behöver oroa mig då. Läste om en annan kille som gjort precis som din mek sa; slipa upp skiten med en dremmel bara! Tyckte det lät lite väl chansartat men, men..
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ

Tror du att man kan få en snabböversättning av nedanstående? :tuttar
Top-Leistung....står det för att det är effekt på toppen....eller att den bara är bra skit?

2:an står för?

Och det mest intressanta....stora texten längst ner....
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2313468
Top-Leistung....står det för att det är effekt på toppen....eller att den bara är bra skit?

2:an står för?
Helt rätt, slipad för hög toppeffekt snarare än bottenvrid. 2:an står väl bara för att det är 2 st? Kommer inte ihåg vad det står i katalogen :rolleyes:
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Anehall skrev:
2311987
Anledning? Behöver kompsänka hojjen.

Varför BEHÖVER man kompsänka motorn? :confused: om man vill ha högre toppfart så är det värl enklare att dreva om hojen, För vrid vill man väl alltid ha, Nu trampar jag säkert i klaveret och visar min okunskap men man lär sig inget om man inte frågar så upplys mig om varför man frivilligt vill ha mindre NM i backen...Det är ju inte så att våra TRX:er har så rysligt mycket av detta så att vi spinner loss så fort vi släpper kopplingen.

mvh NLX567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2313468 Tror du att man kan få en snabböversättning av nedanstående? :tuttar
Top-Leistung....står det för att det är effekt på toppen....eller att den bara är bra skit?

2:an står för?

Och det mest intressanta....stora texten längst ner....
2: Ein- und auslassnockenwellenset

=> båda kammarna i en sats, insug och avgas

TopLeistung, skulle kunna vara svepande typ bra skit, men jag skulle i det här fallet tolka det som toppeffekt. Leistung kan vara både effekt, men om jag gör en bra Leistung, så har jag gjort en bra insats...

Det sista är mer svårbegripligt. Det är ett inbytessystem, dvs dina gamla kammar mot deras nya. Om man inte har, eller inte vill skicka in, så beskriver de vad det kostar istället. Jag får det just nu till att det motsvarar "innevarande listpris på en ny del, minus 10 %" Antar att de menar original-del och -pris från Yamaha. Vad det priset är får man antagligen fråga Yamaha om.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2313491 Helt rätt, slipad för hög toppeffekt snarare än bottenvrid. 2:an står väl bara för att det är 2 st? Kommer inte ihåg vad det står i katalogen :rolleyes:

Då borde den kammen vara som klippt o skuren för en big bore med keihin 41:eek:r?!? :smasha

HansJ skrev:
2313555 2: Ein- und auslassnockenwellenset

=> båda kammarna i en sats, insug och avgas

TopLeistung, skulle kunna vara svepande typ bra skit, men jag skulle i det här fallet tolka det som toppeffekt. Leistung kan vara både effekt, men om jag gör en bra Leistung, så har jag gjort en bra insats...

Det sista är mer svårbegripligt. Det är ett inbytessystem, dvs dina gamla kammar mot deras nya. Om man inte har, eller inte vill skicka in, så beskriver de vad det kostar istället. Jag får det just nu till att det motsvarar "innevarande listpris på en ny del, minus 10 %" Antar att de menar original-del och -pris från Yamaha. Vad det priset är får man antagligen fråga Yamaha om.

Låter för omständigt, har mailat kent o vee-two osså så vi får kolla vad dom kommer med!
TACKAR! :klappar
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
nlx567 skrev:
2313524 Varför BEHÖVER man kompsänka motorn? :confused: om man vill ha högre toppfart så är det värl enklare att dreva om hojen, För vrid vill man väl alltid ha, Nu trampar jag säkert i klaveret och visar min okunskap men man lär sig inget om man inte frågar så upplys mig om varför man frivilligt vill ha mindre NM i backen...Det är ju inte så att våra TRX:er har så rysligt mycket av detta så att vi spinner loss så fort vi släpper kopplingen.

mvh NLX567
Turbo eller kompressor... :hihi Men hur du kopplar kompsänkning till högre toppfart och drevning förstår jag inte riktigt, förklara hur du menar, så kanske vi kan räta ut ytterligare frågetecken/missuppfattningar. Finns inga dumma frågor, det är enda sättet att lära sig! :tummenupp
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
2313571 Turbo eller kompressor... :hihi Men hur du kopplar kompsänkning till högre toppfart och drevning förstår jag inte riktigt, förklara hur du menar, så kanske vi kan räta ut ytterligare frågetecken/missuppfattningar. Finns inga dumma frågor, det är enda sättet att lära sig! :tummenupp

Högre komp inbillar jag mig ger mera vridmoment, men kanke inte att man kan ta ut samma varvtal = mindre hästar, min tanke var att han kanske ville ha mindre komp. för att kunna öka varvtalet för att då få ut mera hästkrafter och därmed öka topphastgheten med någon km/h

då var min tanke att om man behålla vridet men drevar om den så kanske man ökar varvet på motor på 4:an och då kan man ändå få några flera km/h på topp, utan att hållt på och svarvat i kolven...

Jag har hört via hörsägen att (Erik?) Marklund skall ha något färdigt kitt till våra TRX:er. kan de vara en enklare väg?

nlx 567.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
nlx567 skrev:
2313649 Högre komp inbillar jag mig ger mera vridmoment, men kanke inte att man kan ta ut samma varvtal = mindre hästar, min tanke var att han kanske ville ha mindre komp. för att kunna öka varvtalet för att då få ut mera hästkrafter och därmed öka topphastgheten med någon km/h

då var min tanke att om man behålla vridet men drevar om den så kanske man ökar varvet på motor på 4:an och då kan man ändå få några flera km/h på topp, utan att hållt på och svarvat i kolven...

Jag har hört via hörsägen att (Erik?) Marklund skall ha något färdigt kitt till våra TRX:er. kan de vara en enklare väg?

nlx 567.
Tror inte marklund har ngt färdigt kit till trx'en. Om han hade det så skulle det ligga minst 10ggr högre i pris än vad jag har budget till.
Men visst hade det varit enklare :tummenupp
Men för mig är det viktigaste att kunna göra det själv (ett motto från fulmektm)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Satte på KEDO hundbenen idag (+4cm) + lite andra underhållande saker....
Helt plötsligt trodde man den var på väg i backen då man skulle ha ner den på stödet! :dricka
Med dessa....lite justeringar på dämparna....och qualifier däcken så var det som att köra en liten cykel ju! Bara att flänga den precis vart man vill.
Detta kan bli RIKTIGT najs när allt är klart! :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top